Hoe weet je of je genoeg geluid hebt (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

lauwers    posted on 19-06-2007 18:47
hey dj's

vraag mij zo beetje af...
hoe kan je nu eigenlijk weten vooraf als je genoeg geluid ga hebben voor een feesje dat je zelf zou gaan geven..
pakt als er 150man komt en in een zaal van 75m² ofzo
hoe ga je dat berekene ofzo
graag wat tips hier over

Grtz
DJ N!CK

What do you think about Hoe weet je of je genoeg geluid hebt ??

Vote :   

Vibemaster-D    posted on 19-06-2007 19:08
gebruik search button er lopen al wat topics met hele goede info hierover.
Luxx    posted on 19-06-2007 19:24
als je trommelvlies stuk gaat
www.mothermusic.nl
NIekh    posted on 19-06-2007 19:31
Dan is het denk ik net IETS te hard :P
OneSixty    posted on 19-06-2007 19:57
sommige mensen zeggen 10w rms per persoon, maar dat klopt grotendeels  niet omdat rendement enzo ook belangrijk is.
ik denk dat je het zelf gewoon moet uitzoeken wat je aankan.
tairip    posted on 19-06-2007 20:02
het aantal watts zegt niets,

Je doet zoiets uit ervaring. Een 2x 15" sub van RCF o.i.d. en 2x een SRM-450 top is tot aan 150/200 man genoeg.
lauwers    posted on 19-06-2007 20:15
heb nu ook al best goeie speakers heb nu al 2 subs mrx518s en dan 2x topkaste mrx515
maar gaan nog 2x mrx 525 dus dubbele 15" en zou dan in de toekomst nog 2subs bij halen ook de mrx 518s
alles van JBL natuurlijk
User edit by lauwers on 19-06-2007 @ 20:16:51 (1%)
MD    posted on 19-06-2007 20:37
Heb je nog nooit met je boxen voor publiek gespeeld?
Ik speel met 2 mackies srm 450 en 1 sub SWA 1501 voor 150/200 man.

Ik heb ook al eens op een feestje met JB system boxen gedraaid en deze konden een goede 100 man aan.

Alles hangt natuurlijk af van hoe groot je zaal is, goede akoustiek, buiten of binnen, ...

wl    posted on 20-06-2007 00:06
quote:
Poster: tairip
het aantal watts zegt niets,

Klopt volledig. De belastbaarheid in Watts bij speakers zegt net zoveel als het aantal PK's bij auto's, helemaal niet genoeg dus.

Belangrijk is dat je met een systeem werkt dat de nodige geluidsdruk (SPL Max) haalt op PA-niveau. Pas dan kan je beginnen denken aan vuistregeltjes die x aantal watt voorschrijven per persoon of per m².

Let er vooral op dat je niet vervalt in een wirwar van berekeningen, dit is echt iets wat van zoveel afhankelijk is (aantal personen, grootte zaal, eventuele demping, plaatsing speakers), kortom iets wat je leert door met een bepaald geluidssysteem veel te werken.   
Winston    posted on 21-06-2007 00:29
Trouwens: Watt en PK zijn eenheden voor de zelfde grootheid.
Tic Toc
MuffHouse    posted on 21-06-2007 01:23
Je kunt nooit te veel geluid hebben. Wel te weinig. groot is niet altijd beter! Geluidstechniek is een vak...
Lead    posted on 21-06-2007 10:05
De enige manier om dit goed in te kunnen schatten is ervaring. Op een gegeven moment weet je gewoon wat voor speakers je nodig hebt om een bepaalde ruimte goed te kunnen vullen.

Te veel geluid heb je nooit, dat kun je harder zetten.
Te weinig geluid komt vaker voor, dan zetten ze de versterkers zo hard (of de DJ mixer) dat het zooitje staat te overmoduleren (vervormen).

Formules zijn leuk, maar houden die rekening met de demping van de zaal, of met reflexties tegen draagbalken oid ?? Dat zouden wel heel vervelende formules worden vrees ik.
Let the BASS be louder
Tomazos    posted on 25-08-2007 06:59
gast,

dat is gewoon niet te berekenen, puur schatten,

beter OVER vermogen dan te weinig,
een clubje hier in de stad waar ik vaak in me vrije tijd bezig ben,

ik heb vandaag met een andere gast 2 sub-kasten (electro voice (EV) )geplaatst, met daarin 2 18" woofers, 1 woofer heeft een RMS vermogen van 1200Watt, dus 2400 per kist...

ik heb nu dus die 2 sub kisten liggen en nog 4 full-range tops van 600 watt RMS, dit in een zaaltje waar maar max 200 tot 250 personen inkunnen Cry 4800Watt RMS sub..beetje overkill niet? beter TEVEEL dan te weinig

want je zal hier never nooit ze max mee kunnen halen, als de lampjes van me versterkers net beginnen te knipperen, hoor en voel je buiten de voor en zei gevel+ruiten trillen.... en toch is het stevig geisoleerd.

maar wel Spat en echt SPAT zuiver, puur omdat het vermogen HEEL rustig speelt, terwijl je toch een gigantisch ziek mooi geluid heb.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
djsummerlove    posted on 14-09-2007 22:06
simpel 1 watt persoon ongeveer uitgaan komen 200 mensen meestal zo normaal feest zorg je 250 wat versterker heb 300 wat per box heb je zat aan voor goed knallend feest
OneSixty    posted on 14-09-2007 22:38
Poster: djsummerlove
simpel 1 watt persoon ongeveer uitgaan komen 200 mensen meestal zo normaal feest zorg je 250 wat versterker heb 300 wat per box heb je zat aan voor goed knallend feest

hahahahhahah !!!

post of the year XD

dus ik zou met mijn behringer set 1200 mensen kunnen voorzien van muziek op disco volume?

jij bent echt grappig :P
Vibemaster-D    posted on 14-09-2007 22:42
en je gaat uit van 18 dB als gemiddeld zaal volume neem ik aanConfused

of trek jij daar 96 dB uit?
tenminste dat is toch de meest gebruikte limiet op mijn limiter in zaaltjes met disco volume

Lol mijn Booth monitor is 150 watt

en dat is dan voor 1 persoon en misschien de LJ die het ook wel daaruit hoort :P
User edit by Vibemaster-D on 14-09-2007 @ 22:44:05 (63%)
Nvie    posted on 14-09-2007 22:52
Poster: Winston
Trouwens: Watt en PK zijn eenheden voor de zelfde grootheid.

Sterker nog, 1kW is afgerond 1,36 PK. Aan de andere kant is het niet helemaal waar aangezien PK in de SI eenheden vervangen is door kW, en PK volgens de SI standaarden dus niet gebruikt kan/mag worden.

Wat het topic betreft sluit ik me bij tairip aan. Ervaring is het sleutelwoord. Als je huurt, leg je huurder je vraag voor en hij zal je verder helpen, hij is immers degene die het meest met de geluidsystemen (die jij weer wilt huren) omgaat.

Als je geluid gaat kopen, kijk of je hem uit ervaring kan kopen (hem dus eerst ergens een keertje huurt en er ervaring mee opdoet, indien mogelijk). Je kunt natuurlijk ook blind een setje kopen van een merk met een goede reputatie, maar wie zegt dan dat het wel bij je activiteiten past? Zo had ik laatst een EV Sx setje, wat best leuk geluid geeft, totdat het allemaal wat harder moet...
Ferrox    posted on 15-09-2007 21:57
Poster: djsummerlove

HAHAHAHAHA...

sorry, maar dat is echt onzin. Ik heb ruim 2 KW staan voor 200 man. Dusja, 10 keer gaat ongeveer wel. Maar dit zijn speakers met een enorm hoog rendement. Ik zou het niet met ieder setje durven.

Ook budget moet je naar kijken. En soms is die vrij laag in verhouding tot de groep. Dan is het passen en meten. En soms van je lichtshow afhalen.

Ik wil zelf ooit een grotere set aanschaffen zodat ik altijd genoeg heb. Beter teveel dan te weinig.
OneSixty    posted on 15-09-2007 22:18
ik vraag me eigenlijk af waar hij deze info vandaan haalt , ik lach me echt kapot XD

duidelijk geen ervaring :P
User edit by OneSixty on 15-09-2007 @ 22:18:45 (7%)
Tomazos    posted on 16-09-2007 06:04
neem altijd op je feest van 150 man, beter een zware set die je half open heb, dan een heel licht setje wat niet klinkt en na een kwartier zegt: ik stop ermee

ik zeg,
minimaal 600 watt RMS per kant, (links en rechts) dus bij elkaar 1200 Happy, laughing

dan speel je voor de helft, of nog geen eens,
maar klinkt wel goedHappy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 16-09-2007 @ 06:10:00 (100%)
PatrickBeuken    posted on 16-09-2007 11:21
Helaas wil een wattage helemaal niks zeggen, dus aan die theorie heb je nog niks, Thomazos.
patrick-allen    posted on 16-09-2007 13:08
Als je de mensen nog kan verstaan boven de muziek uit dan mag het iets harder.
Sunrise8    posted on 16-09-2007 13:21
meestal weet de geluids technicus hier wel wat van waarbij je het huurt/koopt. dan geef je aan voor wie/wat je wil gaan draaien en hoeveel en dan kan hij je precies vertellen wat geschikt is en wat absoluut niet.

en je moet zeker even luisteren voordat je iets koopt. natuurlijk heb je voor een goed feest wel een lekkere goede set nodig die lekker hard kan voor als dat nodig is :P.
Music made me who i am
Natio    posted on 16-09-2007 13:54

hallo,

al velen feesten op gedraaid ook met eigen apparatuur. je weet natuurlijk nooit als je genoeg geluid hebt. ga eerst even in de zaal staat in het midden (tenminste als je je boksen dan in alle 4 hoeken heb staan, wat altijd het beste is) en hoor je het goed dan weet je genoeg. zorg er altijd voor dat je meer hebt dan dat je nodig hebt. net wat er in dit topic ook al is gezegt van hoe meer hoe beter. bijv 1200 watt half open is beter dan 600 watt helemaal open, en het begint te kraken. dus ja voor 100 a 150 man heb je sowieso wel genoeg aan bijv 4x 200 watt en 150 watt versterker (uit eigen ervaring) net niet te hard maar hard genoeg.

PatrickBeuken    posted on 16-09-2007 15:59
Poster: Natio

bijv 1200 watt half open is beter dan 600 watt helemaal open, en het begint te kraken. dus ja voor 100 a 150 man heb je sowieso wel genoeg aan bijv 4x 200 watt en 150 watt versterker (uit eigen ervaring) net niet te hard maar hard genoeg.

Jullie blijven maar gooien met die onzin over wattages! Cry Uit een slechte 400 watt luidspreker komen op 1m afstand, bij 1W belasting minder dB's dan uit een goede 200 watt luidspreker. Het gaat bij luidsprekers altijd om het aantal dB, op 1m, bij 1W (=gevoeligheid/rendement van een speaker). De ene 1200 watt set is niet op wattage te vergelijken met de andere!

Daarnaast kun je nooit zeggen "Deze geluidsset is goed voor ... personen". Onder andere de grootte, de vorm, de plaats (binnen/buiten), etc van de locatie zijn van heel grote invloed!
User edit by PatrickBeuken on 16-09-2007 @ 15:59:54 (2%)
OneSixty    posted on 16-09-2007 16:24
Poster: patrick-allen
Als je de mensen nog kan verstaan boven de muziek uit dan mag het iets harder.

en waar slaat dit op ?

heeft nix met het topic te maken...

74 Users online: 9 Guests (65 Unknown)
Pages generated today : 26.628
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.137.241