De Paradox van de Tijdsaanduiding
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Sintec    posted on 19-06-2007 17:21
Het volgende stukje tekst is gebaseerd op een ervaring met de Stanton C.314 maar ik veronderstel dat het ook zo het geval is met andere cd spelers.

De Paradox van de Tijdsaanduiding,

het overgrote deel van de dj's kijkt naar de tijd op zijn display om te zien hoe veel tijd er nog rest van een track. Onze gewaarwording van tijd is voor iedereen hetzelfde (een minuut is een minuut en een seconde een seconde). De aanduiding op de display is er om aan te geven hoeveel tijd er nog resteerd voor een track gedaan is (time remain). De paradox bestaat hem hier nu in dat de tijdsaanduiding versneld of vertraagd volgens de Pitch. Echter geeft de display nu geen correcte weergave meer van de tijd die rest. De tijd gaat sneller aftellen maar de minuten die resten zijn minder. (correct, volgens resterede tijd, zou zijn als de pitch op 10 % staat dat de tijd verspringt naar hoeveel er dan nog gespeeld zou worden aan die snelheid). Misschien wordt het beter begrepen als we de pitch naar -99 schuiven, dan staat de track stil, maar de tijdsaanduiding geeft nog steed een cijfer (bijvoorbeeld, 2 min 54 sec) Hoewel in de werkelijke tijd ( die elke dj waarneemt ) de track nooit zal eindigen, de tijd zou dus op oneindig moeten staan. Er zijn er die zeggen dat deze redenering fout is en dat de tijd niet de tijd aanduid die in het echt afgespeeld wordt maar dan moet me de functie (time remain) anders gaan benoemen. Bij een cd speler wordt de "afstand" dat je al in een track zit aangegeven door blokjes, dit is echter wel een correcte weergave.

Dit heeft natuurlijk geen invloed op het draaien en geen dj zal zich hier zorgen om maken. Het is louter ter stimulans van het denken.

Ik geef hier geen kritiek op het systeem, voor mij is het uitstekend zo, het is enkel een verwondering.

ps: Het kan zijn dat de fabriekant niet in het achterhoofd heeft om de echte resterende tijd weer te geven, dat weet ik niet.

What do you think about De Paradox van de Tijdsaanduiding ??

Vote :   

Ft    posted on 19-06-2007 17:40
tsja... eigenlijk inderdaad wel iets om eens een keer over na te denken, maar zoals je zelf al zei maakt het eigenlijk niets uit... je ziet hoeveel er nog van de track resterend is en hoe je die resterende tijd afspeelt (normale snelheid of met pitch op -99) moet je zelf maar invullen... :P Ik denk dat bij kleine correcties het niet al te veel uit maakt en zowiezo moet je zorgen dat je speling hebt met inmixen...
Tijs    posted on 19-06-2007 18:20
Dit doet me in zeker zin denken aan Zeno van Elea, leerling van de filosoof Parmenides Winking my eye
User edit by Tijs on 19-06-2007 @ 18:33:05 (8%)
DJ_Sintec    posted on 19-06-2007 19:46
hehe, Zeno en de Paradox over het inhalen? Ook plezant om te horen hoe sommige mensen vroeger dachten
Winston    posted on 19-06-2007 19:49
Het ligt hem in het taalgebruik. Time remain is gewoon de verhouding van waar de laser is t.o.v. het eind.

Maar nog meer aanduidingen op cd players kloppen niet. Denk bv. aan CUE. Maar zolang dit soort dingen niet hindert bij het draaien maakt het niks uit.
Tic Toc
doeLauw    posted on 19-06-2007 20:05
mja klopt ie net zo hard als de analoge kilometer teller in je auto, ook niet maar geeft je wel een indicatie van hoe hard je gaat .... vrij nauwkeurig .... net als time remaining.
Antoine88    posted on 19-06-2007 20:07
Haha, strak.

Iets voor het collum van DJResource..?

Maar al te graag zou ik hier op in gaan, alleen moet ik nu eten.
Helaas.
User edit by Antoine88 on 19-06-2007 @ 20:07:43 (100%)
Tijs    posted on 19-06-2007 20:19
In principe denk ik wel dat fabrikanten een precieze tijd kunnen weergeven. Als ze digitaal kunnen meten wat het exacte pitch-percentage is, en dit omrekenen met de absolute tijd van de track, zou men dus een exacte tijdsweergave kunnen tonen. Alleen het nut hiervan kan men in vraag stellen, want veelal zal het op nog geen paar seconden aankomen (als je voortdurend dezelfde stijl draait natuurlijk.) Wel leuk om even je hersens over te pijnigen,  (net als de oude filosofen die ik al vernoemde!) had er ook al eens aan gedacht, maar niet zo bij stil gestaan.
En zo zie je maar, DJ'en is niet alleen een kunst, het is een filosofie!
ciderke    posted on 20-06-2007 11:14
Poster: DJ_Sintec
hehe, Zeno en de Paradox over het inhalen? Ook plezant om te horen hoe sommige mensen vroeger dachten

Hoe gaat die dan wel?
User edit by ciderke on 20-06-2007 @ 11:14:44 (15%)
Mod edit by Jorrit on 20-06-2007 12:26 (14%)
DJ_Sintec    posted on 20-06-2007 12:24
Poster: ciderke

Hoe gaat die dan wel?

Een man staat op punt A en een schildpad op punt B met een zekere afstand er tussen. Als de man de schildpad wilt inhalen dan gaat het hij van punt A naar B. Maar als hij deze beweging gedaan heeft is de schildpad van punt B naar C gegaan. De man gaat opnieuw van punt B naar C maar als hij aan C is is de schildpad aan D. En zo voort.

=> de man haalft de schildpad nooit in (de schildpad blijft de man altijd een stapje voor)

Mod edit by Jorrit on 20-06-2007 12:26 (23%)
Gery    posted on 20-06-2007 13:01
de time remain geeft inderdaad gewoon weer hoeveel seconden er resteren bij normaal afspelen.

Als je pitch op -99% zet staat de track bijna stil, en zo dus ook de tijd. als je een track pauzeert staat de tijd ook stil.

bij het up en down pitchen gaat de tijd sneller of trager lopen, maar dat is enkel omdat het relatief is met de de plaat.  bij het inmixen is er in "tijds skew" tussen de platen geen verschil omdat ze echter op hetzelfde tempo lopen Happy, laughing
DJ - Producer
DJ_Sintec    posted on 20-06-2007 13:27
jullie hebben allemaal gelijk!

ik ben niet opzoek naar een verklaring ofzo of hoe time remain in elkaar zit ofzo.

Het is gewoon een bevinding / verwondering

User edit by DJ_Sintec on 20-06-2007 @ 13:27:16 (10%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

141 Users online: 18 Guests (123 Unknown)
Pages generated today : 57.326
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.793.841