Review: Citronic PD1 mk2
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Sintec    posted on 14-06-2007 12:22

Gearbase : Citronic PD1 mk2

Voorwoord:

Een paar maanden geleden wandelde ik in Antwerpen nog eens langs de plaatselijke dj gear winkels en tot mijn verbazing zag ik dat de Citronic PD1 mk2 daar nu in zwart stond. Dit keer onder de naam: Citronic PD1 mk3. De verkopen zei mij dat de mk2 niet meer werd geproduceerd maar dat men de mk3 is gaan maken. Net hetzelde als de mk2 enkel in het zwart. Aangezien ik de eigenaar ben van een mk2 dacht ik dat het misschien eens tijd was om deze te reviewen zodat eventueel geïnteresseerde een beeld krijgen over de kwaliteiten van deze draaitafel.

Technische gegevens

• Aansluitspanning:   230 V AC, 50 Hz (12 W)
  • Uitgangsniveau:     1.5 - 3.6mV
  • Startkoppel:          >1kg/cm
  • Naaldkracht:          4g
  • Pitch bend:            ±10%
  • Afmetingen:           450 x 350 x 146mm
  • Gewicht:                9.6kg

Eerste indruk:

De eerste keer dat ik hem uit de doos haalde wist ik nog maar weinig over draaitafels in het algemeen. Ik zette de naald er op en was verbaast dat je er zo 'ruw' mee kon zijn. (Later blijkt dit met bijna elke draaitafel te kunnen). een beetje later (half) jaar heb je toch al wat meer gedraaid en heb je de filing van vinyl toch al een beetje in de handen en dan draai je ook eens op andere draaitafels en dan mocht ik toch tevreden zijn over deze. Een van de grote voordelen van de citronic is dat ze geleverd worden met een stanton 505 cel bij. Deze is van goede kwaliteit en zou nieuw 1/4 van de draaitafel kosten. Op deze draaitafel staan geen overbodege extras, geen reverse, 72 toeren, .... Dit vind ik persoonlijk geen nadeel. Zeker in dit prijssegment zijn deze extras niet van de beste kwaliteit en moeten de basisbehoeften van een draaitafel inboeten.
De looks van deze draaitafel heeft veel weg van het technics design: de eenvoud zelve. (hier houd ik persoonlijk wel van). Het wordt geleverd met een stofkap, deze gaat er bij mij zelfden af. Het scheeld veel om je draaitafel stof vrij te houden, of toch in hoeverre het mogelijk is. Ik was dus zeer blij met deze draaitafel. De enige vraag die mij bezig hield was:
Hoe lang houd hij het vol?

2de indruk (2 jaar later):

Ik heb ze nu al 2 jaar en nog bijna geen problemen mee gehad. Enkel is de naald een stuk gegaan, maar dit kan iedereen overkomen door eens onvoorzichtig te zijn. En een van de twee draaitafels heeft sinds kort soms een slecht contact voor het 'right' singaal. Buiten deze is er geen mankement te bespuiren. Ze doen het allebei nog zeer goed. Na die 2 jaar ben ik ook eens naar de toonarm gaan zien. Deze zit beetje loosjes, je hoord het als je er aan komt. Maar ik kan redelijk hard 'scratchen' met een plaat voor de naald verspringt (ligt ook aan de naald zelf). Maar buiten deze speling geen probleem met de toonarm.  Er is echter een nadeel aan deze draaitafel. Als je hem gewoon op tafel zet en je zet je speakers luid (als ze er achter staan) (mijn speakers zijn maar 8 watt het stuk) geeft hij al resonantie. Vrij rap dus. Ik heb ze ook als eens meegenomen naar een fuif en we hebben noodgedwongen zachter moeten spelen. (ergens anders hebben ze dan weer die toon weggefiltert) het is wel op te lossen met bijvoorbeeld een marmeren plaat. Maar toch.

Algemene beoordeling:

Ik heb deze draaitafel 2 jaar geleden gekocht voor 199 euro/stuk nieuw. En voor deze prijs mag ik alles behalven klagen. Ze doen nog altijd perfect wat ze moeten doen, er natuurlijk minpuntjes aan zoals resonantie of lossere toonarm maar voor 199 euro mag men zeker niet klagen, zeker niet omdat in deze prijs een stanton 505 mk2 ellement zit.

van mij krijgt deze draaitafel een totaalscore van:

8.5/10

Mod edit by Lead on 02-08-2018 01:14 (2%)
[MOD Edit] dead link removed

What do you think about Review: Citronic PD1 mk2 ??

Vote :   

MaD    posted on 14-06-2007 22:36
Ik heb hem drie jaar geleden voor €140 nieuw gekocht en ben er nog steeds heel erg tevreden mee, nog geen problemen gehad
noadja.com /// aboveall.nl

This is an old Topic

No new postings for 6.535 days.
 Post CommentThat would be 217.8 months
or a whopping 17.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

70 Users online: 7 Guests (63 Unknown)
Pages generated today : 28.466
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.139.079