Wat heb je geleerd sinds je dj ben  (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Vidi    posted on 07-06-2007 16:06
Zoals de topic erom vraagt:

Wat heb je geleerd sinds je dj ben. Wat heb je bijvoorbeeld geleerd bij het beatmatchen, na talloze uren oefenen, wat daarbij de truuk is. Goed luisteren en geduld hebben? Niet te vaak de pitch corrigeren maar ook eventjes aan de spindle spelen voordat je weer corrigeert? En bij het inmixen van de plaat.... oh zoveel manieren hoe je dit juist kan doen, maar ook zoveel manieren hoe je het juist NIET moet doen..

Dit zijn maar voorbeelden, maar...

stel nou dat je terug de tijd in kon reizen, terug naar het moment waarop je begon met draaien, welke tips zou jij nou jezelf hebben gegeven, om tijd te winnen om t dj'en sneller onder de knie te krijgen? of wat voor tips had jejezelf aangeraden om ongelofelijke blunders te voorkomen? niet zuipen voordat je mixed? ehh... checken of de crossfader wel goed staat voordat je jezelf voor joker zet op een feest, ....

Ik zelf ben pas begonnen dus ik kan niet zoveel met jullie delen aangezien ik nog niet eens 15 minuten naadloos aan mekaar kan mixen, maar ik weet zeker dat jullie heus wel wat erover hebben te vertellen Winking my eye

Ga je gang....

User edit by Vidi on 07-06-2007 @ 16:14:23 (23%)

What do you think about Wat heb je geleerd sinds je dj ben ??

Vote :   

Winston    posted on 09-06-2007 00:24
Blunders z.a. fader dichtgooien of bv. spelende track op de main speakers ejecten gebeurden mij ook in het begin. Het geheim is volgens een vaste procedure te werken. Zet hem in het begin gerust op papier.

Tips om achteraf gezien beatmatchen sneller te leren kan van persoon tot persoon verschillen. Bij mij was de ontdekking dat ik beter niet mee moest tellen met de beats, maar behalve met mijn oren vooral meer op gevoel moest beatmatchen.

Ook een ontdekking achteraf is dat je de pitch sneller in de juiste richting moet schuiven. Ik deed het langzaam in het begin en daardoor duurde het beatmatchen langer dan nodig.

Ik klets niet aan spindles al ben ik geen tt DJ. Maar ben gewoon tegenstander om aan de platter of spindles te komen. Als je echt goed wil worden zorg je dat je met de pitch fader alles kunt en ook altijd strak op tijd start/ingooit.

En wat overgangen betreft raak je nooit uitgeleerd. Maar het gaat vooral om feeling voor muziek. En ervaring, wat gaat goed met wat. Niet alleen de tracks maar ook de manier waarop je de EQ's en faders behandeld.

Tic Toc
jannickv    posted on 09-06-2007 16:56
ik heb alles geleerd
maar dan ook echt alles
Antoine88    posted on 09-06-2007 17:30
Mijn lessen van het jaar dat ik me serieus op DJing heb gestord:

>> CONNECTIES.

Echt, Know the right people. Dat komt op nummer 1. Skills worden niet hoogst gewaardeerd, wat ik Erg jammer vind. Natuurlijk moet je ze hebben, maar steek ook zeker tijd in netwerken. Zo kom je op plaatsen waar je nooit van hebt kunnen dromen.

Qua draaien heb ik geleerd om op het volume te letten. Nog steeds stel ik het geluid niet gelijk af en dat is echt downgraded als je staat te draaien..
Laidback    posted on 09-06-2007 17:34
Te Veel Om Op Te Noemen..

"Being A Dj" Is Een Leer-Process..
je leerd namelijk altijd wat Nieuws..

Eigenlijk ook een moeilijke vraag.. "Wat Je Hebt Geleerd" ..

Je leerd toch constand ?..

laidback.
rekord    posted on 09-06-2007 19:21
@ laidback : correcte spelling is het enige wat men nog moeten leren

je leerd

Steve-O    posted on 09-06-2007 19:56
Ja, heel veel, goed op je publiek letten en niet alleen maar muziek die jij tof vind maar vooral wat et publiek waardeert, en het belangrijkst buiten je connecties om .....je volume
Vidi    posted on 09-06-2007 20:00
Poster: Laidback
Te Veel Om Op Te Noemen..

"Being A Dj" Is Een Leer-Process..
je leerd namelijk altijd wat Nieuws.. Eigenlijk ook een moeilijke vraag.. "Wat Je Hebt Geleerd" ..
Je leerd toch constant ?..
laidback.

Dat klopt, vandaar ook de vraagstelling "Wat heb je geleerd sinds je dj ben", en in de openingspost heb ik daarbij toelichting gegeven wat ik met deze vraagstelling bedoelde.

Al die voorbeelden die ik aangaf, zouden de suggestie moeten opwekken dat ik ermee wilde vragen: Wat heb je tot nu toe ervan geleerd ?! Als je bezig bent in een leer-proces dan betekend dit toch dat je je leerproces kan opslitsen in 'leer-momenten' ? Die momenten van 'Eureka... weer iets geleerd'.

Dat wilde ik van je weten!
patrick-allen    posted on 10-06-2007 15:21
Dat beatmixen in 2 uur geleerd is.
De 4x4 regel bij het inmixen, als je dit weet wordt het nog makkelijker.
Het moeilijkste van het mixen is de Equalizer Tip: Begin bij inmixen met de middentoon van track 2 op bijna uit, op die manier kan je bijna geruisloos inmixen.

Verder zijn contacten het belangrijkste, deze wereld is keihard.

DJ is een zwaar onderschat iets.

Inmixen is het meest onbelangrijke van e hele avond, oke hangt af van het soort feest. Je moet het moment kunnen aanvoelen.

Bijna alle grote name mixen wel stukjes voor (thuis)
tohmas    posted on 10-06-2007 19:06
Poster: patrick-allen
Tip: Begin bij inmixen met de middentoon van track 2 op bijna uit, op die manier kan je bijna geruisloos inmixen.

Ik zou toch echt de low dicht draaien ipv de mid, zeker in clubs.
Natuurlijk kan je de mid ook dichtdraaien, maar voor mij geeft dat niet het effect wat ik tof vind
Vidi    posted on 10-06-2007 19:13
hangt dat ook niet een beetje van de muziek stijl af?
patrick-allen    posted on 10-06-2007 19:48
Poster: Vidi
hangt dat ook niet een beetje van de muziek stijl af?

Ja
dutchman    posted on 10-06-2007 21:44
ik heb mezelf de afgelopu tijd ff het beatmatchen goed aan geleerd...het ging eerst wel maar niet altijd even goed...het gaat nu bijna altijd "goed"Winking my eye
Powel    posted on 11-06-2007 11:56
Dat er TEveel ouwehoerders in het "dj-wereldje' rondlopen die je goude bergen beloven maar dat er uiteindelijk weer helemaal niks van terecht komt. Van 10 goede contacten is er misschien 1 bruikbaar.

Dat het idd een ons kent ons wereldje is en je zonder 'kruiwagen' bijna nergens aan de bak komt.

Dat je met dj-contests meestal geen zak opschiet al is het wel leuk en goed voor je ervaring om er aan mee te doen.

Dat er veel dj's op hoog niveau vaak schandalig slechte sets weggeven.

Dat Beat mixen NIET in 2 uur te leren is

Dat het een enorm dure hobby is als je tenminste met Vinyl draait. Nu in het cd/mp3 tijdperk heb je voor de prijs van 1 plaat minimaal 10 mp3's ofzo.
Neemt niet weg dat goede apparatuur verschrikkelijk duur is.

Dat je continue bezig moet blijven met skills en muziek ontwikkeling.

Als je op vakantie gaat naar een feestoort neem je lekker een tas platen mee en stap je gewoon met een demo een discotheek binnen om te vragen of je een keer kunt draaien. Geweldig is dat als dat lukt.
User edit by Powel on 11-06-2007 @ 15:00:12 (5%)
Sandr    posted on 11-06-2007 12:10
Poster: Powel
Dat er TEveel ouwehoerders in het "dj-wereldje' rondlopen die je goude bergen beloven maar dat er uiteindelijk weer helemaal niks van terecht komt. Van 10 goede contacten is er misschien 1 bruikbaar.
.

Dat er teveel ouwehoerders rondlopen ben ik met je eens. (Dan denk ik alleen al aan de mensen die naar je toe komen als je bezig bent: "Ja ik draai daar en daar ook in een grote discotheek, elke dag 4000 man binnen. Bla Bla Bla"  )

Maar de meeste mensen waar je niks aan hebt daar prik je wel doorheen. Je moet zelf je connecties maken en pak dan wel de bruikbare. Dus als jij 10 goede contacten hebt waarvan 1 bruikbaar is het aan jou om die andere 9 niet meer als contact te gebruiken. Dan heb je 1 connectie die ook bruikbaar is.
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 11-06-2007 @ 12:11:10 (1%)
Mforge    posted on 11-06-2007 12:22
beatmixen te leren in 2 uurConfusedConfusedConfusedConfused
patrick-allen    posted on 11-06-2007 17:14
Poster: Powel

Dat het idd een ons kent ons wereldje is en je zonder 'kruiwagen' bijna nergens aan de bak komt.

Dat je met dj-contests meestal geen zak opschiet al is het wel leuk en goed voor je ervaring om er aan mee te doen.

Dat er veel dj's op hoog niveau vaak schandalig slechte sets weggeven.

Dat Beat mixen NIET in 2 uur te leren is

Dat het een enorm dure hobby is als je tenminste met Vinyl draait. Nu in het cd/mp3 tijdperk heb je voor de prijs van 1 plaat minimaal 10 mp3's ofzo.
Neemt niet weg dat goede apparatuur verschrikkelijk duur is.

Dat je continue bezig moet blijven met skills en muziek ontwikkeling.

Als je op vakantie gaat naar een feestoort neem je lekker een tas platen mee en stap je gewoon met een demo een discotheek binnen om te vragen of je een keer kunt draaien. Geweldig is dat als dat lukt.

Oké oké 1 middag. en inderdaad ik ken gasten van hoog niveau die er niet veel van bakken, ook is het een klein wereldje alsje erin zit.
Mforge    posted on 11-06-2007 18:31
en dan hebben we het over beatmixen met vinyl of cd? Sorry hoor maar goed strak beatmixen leer je ook niet in 1 middag.....daar gaan maanden overheen, en iemand die zegt dat ie beatmixen in 1 middag heeft geleerd wil ik wel eens horen draaien.
Winston    posted on 11-06-2007 18:54
Misschien met de hulp van beatcounters?
Tic Toc
dutchman    posted on 11-06-2007 18:59
Poster: Winston

Dan nog is het onmogelijk..je moet je nummers er ook nog eens op eht goede moment in gooien...en ja da heb je ook grotendeels ervaring voor nodigWinking my eye
Pullz    posted on 11-06-2007 19:00
Poster: Winston

in het begin mischien wel makelijk, als je net begint met draaien.

maar een goede dj draait niet op zijn bpm counters.

en met bpm counters krijg je de platen ook gewoon niet 100% gelijk.

maar goed voor in het begin is het wel makelijk, om in de buurt te komen, ik heb 1 bpm counter, en die gebruik ik niet. gewoon alles op gehoor.
Lukaz    posted on 11-06-2007 19:10
Het mooie is (A) dat ik alles zelf heb uitgevonden, van faders tot cue en van inzetten tot volume...

Ik begon met 'apparatuur' als discman etc. en had een mixer zonder eq ..
Dus het was gewoon nummer play laatste 10 sec volgende inzetten en langzaam weg faden.. later ging het weg faden mooier door middel van eq (we zijn een mixer verder) en weer later had ik 1 draaitafel. en begon te kloten met dat schuifje aan de zeikant.. en hij ging sneller of langzamer :P schitterend, toen kwam ik er achter dat het mooier was als bijde nummers het zelfde tempo hadden...
dit onderhand kwam ik er achter dat je nu het nummer ook eerder kon inzetten zodat er echt een mix ontstond..  en ook kwam ik erachter dat het mooier was als de fader in één keer werd weggetrokken als het nummer niet optijd was afgelopen ipv lagzaam weg faden...
het mixen werd makkelijker toen de 2e draaitafel in huis stond zodat ik niet steeds aan één kant moest pitchen...
termen als bpm, (cross)fader, cue, etc..  heb allemaal van horen en zeggen..
dit was 2 a 3 jaar terug..
patrick-allen    posted on 11-06-2007 20:59
Mensen als je je verdiept in de materie over hoe muziek is opgebouwd, wanneer je moet inmixen en wanneer niet.

En als je een beetje ritmegevoel hebt, dan kan je het best in 1 middag leren.

Ik deed er langer over, heb nooit gezegt dat ik het in 1 middag geleerd heb. Maar je hebt dj cursussen en daar schiet je al een hoop mee op.

Vidi    posted on 11-06-2007 21:19
Bij mij is het 't geval dat ik heel erg veel van de hardere stijlen houdt, maar totaal niet muzikaal ben in de zin van echt creatief zijn met muziek. Het is meer uitproberen, wat klinkt wel wat klinkt niet, proberen te onthouden of er 2 'hoogtepunten' zijn in een nr, (dat vergeet ik nogal is), en daarbij, hoelang de 'opbouw' duurt bij de tweede plaat.

Daar zit ik nog een beetje mee te kloten, nou zie ik weleens in discotheken (ik weet niet of k dit goed zie) dat ze zeg maar de naald een stuk verder zetten, dus niet aan het begin van de plaat maar mss euhm, 4 barren (4x4) of hoe je dit ook noemt, verder. Dit zelf heb ik nog niet geprobeerd, maar is dat normaal als je wat gevorderd ben kwa dj'en dat je niet altijd aan het begin van de plaat de plaat "cue'ed"?

Wordt ik een beetje ingewikkeld? Pff :D
Lukaz    posted on 11-06-2007 21:40
ligt eraan hoe jij je mix wil doen..  als jij niet 'langdradig' wil zijn kan je ergens anders beginnen als aan he tbegin, is aan jou
patrick-allen    posted on 12-06-2007 00:43
Poster: Vidi
Bij mij is het 't geval dat ik heel erg veel van de hardere stijlen houdt, maar totaal niet muzikaal ben in de zin van echt creatief zijn met muziek. Het is meer uitproberen, wat klinkt wel wat klinkt niet, proberen te onthouden of er 2 'hoogtepunten' zijn in een nr, (dat vergeet ik nogal is), en daarbij, hoelang de 'opbouw' duurt bij de tweede plaat.

Daar zit ik nog een beetje mee te kloten, nou zie ik weleens in discotheken (ik weet niet of k dit goed zie) dat ze zeg maar de naald een stuk verder zetten, dus niet aan het begin van de plaat maar mss euhm, 4 barren (4x4) of hoe je dit ook noemt, verder. Dit zelf heb ik nog niet geprobeerd, maar is dat normaal als je wat gevorderd ben kwa dj'en dat je niet altijd aan het begin van de plaat de plaat "cue'ed"?

Wordt ik een beetje ingewikkeld? Pff :D

Ik snap je vraag hoor, achja normaal is niet de juiste term. Maar als je de nummers een beetje kent dan weet je dus wat wanneer gebeurd en hoe lang hij duurt. soms is het zo bij nummers dat het eigenelijk 2 keer hetzelfde verhaal achter elkaar is. als je het nummer korter wil laten horen zet je hem dus na de eerste climax.

130 Users online: 20 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 57.037
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.793.552