Macbook. (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Steev    posted on 05-06-2007 21:08
Hey allemaal.

Ik krijg binnenkort de mogelijkheid een laptop te mogen krijgen. Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar een Macbook omdat ik daar heel veel positieve reacties over heb gehoord.

Alleen had ik wat vragen over deze laptop aangezien die een ander besturingssys. hebben dan windows. Ik hoop dat er misschien een Macbook houder hier is die mij er mee kan helpen?

1. Zit er een tekstverwerkings programma op (dat vergelijkbaar is met word)
2. Is het mogelijk om programma's die onder Windows werken op een Macbook te laten draaien?
3. Zijn er nog andere voordelen die jullie zijn tegengekomen toen jullie zijn overgestapt op Apple?

Groetjes  Happy, laughing Steev.

What do you think about Macbook. ??

Vote :   

Yorick    posted on 05-06-2007 21:13
1. je hebt ook office voor apple's ( office is eigenlijk uitgevonden door apple)
2. dat is mogenlijk maar niet alles kan
3. geen virusen,

en ben geen apple gebruikerWinking my eye
the-melody    posted on 05-06-2007 21:21
Je heb idd ook microsoft office 2004 voor mac.
De meeste programma's die op windows draaien hebben ook een mac versie.
Geen voordelen, gebruiksvriendelijker, veel makkelijker, geen wachttijden, loopt stabieler, kun je gerust een hele week aanlaten, gebeurt niks.
ccc    posted on 05-06-2007 21:31
Poster: the-melody
Geen voordelen, gebruiksvriendelijker, veel makkelijker, geen wachttijden, loopt stabieler, kun je gerust een hele week aanlaten, gebeurt niks.

Tja dit heeft mijn windows lappie ook allemaal. Dussssss. Nu jij weer :P
Mforge    posted on 05-06-2007 21:59
je kan zelfs windows os draaien op een mac via bootcamp.
dus heb je een mac met als besturingssysteem windows.
dit is nog wel in beta fase
montoya    posted on 05-06-2007 22:19
ja
ja
ja
Gery    posted on 05-06-2007 22:38
Mac is om te beginnen veel gebruiksvriendelijker als windows.
Alles wat je van een operating system verwacht werkt gewoon.
Niet zoals bij windows waar je enkele dagen nodig hebt om alles naar je hand te zetten.

Het operating systeem werkt volledig intuitief snel en efficient, en dat ligt hem al in de core, OSX is namelijk gebaseerd op UNIX, wat praktisch overal gebruikt word in systemen waar stabiliteit belangrijk is. (ja, ironisch genoeg, zelfs bij microsoft LOL )

van de meeste gangbare software bestaat er een mac versie of mac alternatief.
op gebied van Dj is vrijwel alle software compatibel.

Op mac installeer je geen software, je runt software. wil je een programma weg, sleep het naar de prullenbak. OSX heeft geen register, geen setup procedures die overal rotzooi gaan rondstrooien.
je systeem blijft mooi clean.

ook is het het meest veilige OS, tot op vandaag is er nog steeds geen enkle virus voor OSX
(die een of twee die er zijn, zijn te verwaarlozen want die moet je immers zelf activeren en kunnen niet veel kwaad doen) Geen antivirus dus, waardoor je systeem niet nodeloos vertraagt wordt.

verder zit er nog een standaard media center ingebouwd ook (front row) weermee je films dvd's foto's en itunes kunt besturen via een remote.

de power adapter hangt magnetisch vast, dus geen laptop op de grond als iemand over de kabel valt.

Sinds ik op apple ben overgestapt frustreer ik mij totaal niet meer vermits de computer ook niet blijft hangen of dingen doet die hij niet zou moeten Happy, laughing

leuk dat je overweegt naar mac over te stappen, ik zou zeggen DOEN
nog geen enkele mac gebruiker heeft daar spijt van gehad Happy, laughing

btw, 't ziet er ook gewoon véél mooier uit, want eerlijk gezegd vind ik alle andere laptops op de markt lelijk

Ik kon er ook direct mee werken, alles wijst zichzelf zo uit dat ik nergens heb op moeten zoeken Happy, laughing

btw, via wine of crossover mac kun je nog redelijk veel exe programma's voor windows native draaien in OSX zonder windows te moeten emuleren vie virtual desktop ofzo Happy, laughing
DJ - Producer
User edit by Gery on 05-06-2007 @ 22:40:10 (9%)
the-melody    posted on 06-06-2007 13:20
Poster: ccc

Tja dit heeft mijn windows lappie ook allemaal. Dussssss. Nu jij weer :P
 Draai eens 30 proggies open op een windows en je zult zien wat ik bedoelHappy, laughing Windows moet je ook al om de 2 jaar vervangen wil je het nieuwste van het nieuwste kunnen zien, mac niet:D. Doe eens een paar extreme dingen en hij loopt al vast, opstarten duurt ook lang. bij mijn macbook, 20sec? en als hij op slumer staat nog geen 5.

User edit by the-melody on 06-06-2007 @ 13:22:56 (49%)
DNR    posted on 06-06-2007 13:33
hmmm.. ik ga toch maar overwegen toch maar een macbook te nemen.
Ik zat ook te denken aan een dell xps of een alienware.

Maar nu ff een vraagje over de macbook's:
Macbooks hebben maar 64mb shared videogeheugen, kan je daar bijv. fotoshop goed op draaien of is dat niet mogelijk op een mac en kan je er games op draaien (niet te zwaren natuurlijk)?
ccc    posted on 06-06-2007 14:18
Draai eens 30 proggies open op een windows en je zult zien wat ik bedoelHappy, laughing Windows moet je ook al om de 2 jaar vervangen wil je het nieuwste van het nieuwste kunnen zien, mac niet:D. Doe eens een paar extreme dingen en hij loopt al vast, opstarten duurt ook lang. bij mijn macbook, 20sec? en als hij op slumer staat nog geen 5.

Het lange opstarten ligt niet aan windows, want mijn windows laptop start ook in ongeveer 20 seconden op.

Ik heb nog nooit met een mac gewerkt, maar ik kan mij niet voorstellen dat het mogelijk is om 30 programma;s te draaien zonder dat je daar iets van merkt.
ciderke    posted on 06-06-2007 14:32
Ik heb ook een macbook en over het algemeen ben ik er wel tevreden van, toch nog een paar opmerkingen;
Toen ik hem kocht liep hij verschillende malen vast. Bleek dat het RAM-geheugen niet goed geplaatst was, maar dit was in 10 minuten verholpen in de Applewinkel waar ik hem had gekocht.
Veel software draait onder beide OS's maar ik kan me gelukkig prijzen dat Bootcamp beschikbaar is om Windows te draaien. Voor school moet ik namelijk een stuk of 4 programma's gebruiken die je niet onder Mac Os X kunt draaien. (niet-classic worksheet van Maple 10, Autocad, Solidworks, Jcreator). Maar Bootcamp werkt behoorlijk goed hier, dus in principe ook geen probleem.
Weinig videogeheugen zoals hierboven al aangekaart, maar daar heb ik persoonlijk nog geen last van ondervonden.
Hij wordt soms echt wel heet aan de onderkant. (Ik meet soms temperaturen die heel tijdelijk kunnen oplopen tot 75?C in de processor zelf, de ventilator koelt alles af tot rond de 60?C intern)

De voordelen zijn ondertussen wel gekend denk ik; gebruiksvriendelijk, innovatief, mooi design, stabiel, geen virussen,...
DNR    posted on 06-06-2007 14:50
Poster: ciderke
Ik heb ook een macbook en over het algemeen ben ik er wel tevreden van, toch nog een paar opmerkingen;
Toen ik hem kocht liep hij verschillende malen vast. Bleek dat het RAM-geheugen niet goed geplaatst was, maar dit was in 10 minuten verholpen in de Applewinkel waar ik hem had gekocht.
Veel software draait onder beide OS's maar ik kan me gelukkig prijzen dat Bootcamp beschikbaar is om Windows te draaien. Voor school moet ik namelijk een stuk of 4 programma's gebruiken die je niet onder Mac Os X kunt draaien. (niet-classic worksheet van Maple 10, Autocad, Solidworks, Jcreator). Maar Bootcamp werkt behoorlijk goed hier, dus in principe ook geen probleem.
Weinig videogeheugen zoals hierboven al aangekaart, maar daar heb ik persoonlijk nog geen last van ondervonden.
Hij wordt soms echt wel heet aan de onderkant. (Ik meet soms temperaturen die heel tijdelijk kunnen oplopen tot 75°C in de processor zelf, de ventilator koelt alles af tot rond de 60°C intern)

De voordelen zijn ondertussen wel gekend denk ik; gebruiksvriendelijk, innovatief, mooi design, stabiel, geen virussen,...

60graden celcius!!!!

Wtf.. is dat wel goed voor zon ding? en je verbrand je benen dan toch of niet als je hm op schoot gebruikt.
Gery    posted on 06-06-2007 16:09
60 graden is wat overdreven, misschien in de pieken in de processor zelf, maar de onderkant of bovenkant wordt nooit echt zo warm dat je het niet meer kan verdagen. een 35 tal graden aan de onderkant zal ver het maximum zijn.  hangt er natuurlijk ook wat van de processen waar je mee bezig bent.

Een dual core 2.16Ghz is nu eenmaal een vrij krachtige processor voor een laptop Happy, laughing
maar bij normaal gebruik werkt mijn ventilator practisch constand op waakstand.

Mac is altijd al anders geweest qua PC, je kan de term video geheugen niet gaan vergelijken met PC's.
Zowel vroeger als nu nog steeds is apple altijd beter geweest op grafisch gebied. 90% van alle professionele photoshop gebruikers werkt op mac. Qua beeldverwerking heb ik nog nooit te klagen gehad op mijn nu ongeveer 1 jaar oude macbook. (de huidige macbooks zijn dacht ik al 2 maal geupdate sinds mijn versie)

er bestaan games voor mac en die werken goed, stabieler als op windows zelf, geen probleem met directX of videokaart incompabiliteit enzo. voordeel van mac: hardware producent van alles en softwareproducent. dus software is speciaal voor de hardware gemaakt, daar waar windows universeel moet zijn.

met bootcamp kan je idd perfect windows native booten en gebruiken.

een relatief nieuwe technologie voor mac die vroeger reeds bestond voor linux is WINE. waarbij men windows programma's gewoon in osx kan draaien. heb dat al getest en werkt vrij vlotjes.
Er zijn zelf mensen die games als half life enzo hebben kunnen spelen.

als je hem hebt en je wil wat software en/of tips voor OSX laat dan even iets weten via een PM ofzo Happy, laughing

LOL:
One thing PC users MUST and mac users DON'T

DJ - Producer
User edit by Gery on 06-06-2007 @ 16:15:03 (4%)
Mforge    posted on 06-06-2007 18:10
en het is ook zo met een macbook dat er een systeem inzit die ook de warmte die gegenereerd wordt, afvoert via het toetsenbord de zogenoemde "vingerverwarming" daarom gaat de macbook ook uit zichzelf uit als je het scherm dichtklapt.
Steev    posted on 06-06-2007 18:17
Zo zo, thanks voor al jullie antwoorden Happy, laughing Ik moet zeggen dat wat jullie zeggen mij heel erg aanspreekt en ik ga binnenkort eens kijken in de winkel Happy, laughing

Thanks voor jullie reacties!! :D
the-melody    posted on 06-06-2007 18:34
Poster: ccc

Het lange opstarten ligt niet aan windows, want mijn windows laptop start ook in ongeveer 20 seconden op.

Ik heb nog nooit met een mac gewerkt, maar ik kan mij niet voorstellen dat het mogelijk is om 30 programma;s te draaien zonder dat je daar iets van merkt.
 ok 30 is wat overdreven maar een groot aantal run ik hier elke dag altijd, en heb nergens last van. Hmm dat is dan de 1ste windows die ik zie die helemaal is opgestart is op 20sec en klaar voor gebruik.
DNR    posted on 06-06-2007 20:54
Hmm.. k denk dat ik ook maar een macbook neem:D
ciderke    posted on 07-06-2007 21:13
Poster: DNR

60graden celcius!!!!

Wtf.. is dat wel goed voor zon ding? en je verbrand je benen dan toch of niet als je hm op schoot gebruikt.

Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar die 60 en 75 graden zijn allebei gemeten in de processor, dus NIET aan de buitenkant. Bij zware processen kun je hem wel niet op je schoot houden hoor, maar dat vind ik niet zo erg, zolang hij maar snel is. Happy, laughing
Mforge    posted on 07-06-2007 21:30
en er is vandaag een vernieuwde macbook pro gereleased zowel 15 als 17 inch....
met keuze uit een 2,2 ghz of 2,4 ghz proccesor, led backlit display en standaard 2 gig werkgeheugen en nog veel meer........
Gery    posted on 08-06-2007 10:54
Poster: Mforge
en het is ook zo met een macbook dat er een systeem inzit die ook de warmte die gegenereerd wordt, afvoert via het toetsenbord de zogenoemde "vingerverwarming" daarom gaat de macbook ook uit zichzelf uit als je het scherm dichtklapt.
 totaal niet waar dus, waar haal je die informatie?

als het toetsenbord al iets warm komt is dat in de linker bovenhoek omdat daar namelijk de processor zit, maar dit is niet anders als bij eender welke laptop.

over het scherm dichtklappen, niet zoals bij gewone laptops met een pin die ergens in klikt blijft het scherm dicht gehouden door magneten. veel duurzamer dus Happy, laughing
DJ - Producer
Reind    posted on 08-06-2007 12:13
Poster: Gery
totaal niet waar dus, waar haal je die informatie?

Toch is het gedeeltelijk wel waar, de oude iBooks deden het volledig via het toetsenbord en de macbooks hebben nu een flink ventilatie rooster gekregen. Echter word er nog steeds warmte af gevoerd via het keyboard.

als het toetsenbord al iets warm komt is dat in de linker bovenhoek omdat daar namelijk de processor zit, maar dit is niet anders als bij eender welke laptop.

Echter hoort ruim van te voren je fan al te loeien en die warmte of te voeren.

over het scherm dichtklappen, niet zoals bij gewone laptops met een pin die ergens in klikt blijft het scherm dicht gehouden door magneten. veel duurzamer dus Happy, laughing

Euhm niet heel lullig bedoeld maar Apple was hier als laatste mee, Toshiba, Sony en HP en zelfs Packard Bell gebruiken dat systeem al even. Duurzamer is het zeer zeker niet, ooit al wel eens gekeken naar de open barstende behuizingen van de macbook op precies die punten?

Ik heb zelf ook een macbook gekocht en ben alles behalve onder de indruk van het ding. Binnen een maand 3 schermen kunnen laten vervangen, een bottom case en een accu..... das mij net even iets teveel voor een laptop van nog geen 28 dagen oud.

De iBook G4 en powerbook waren absoluut beter gebouwde notebooks dan de macbook en macbook Pro.

ok 30 is wat overdreven maar een groot aantal run ik hier elke dag altijd, en heb nergens last van. Hmm dat is dan de 1ste windows die ik zie die helemaal is opgestart is op 20sec en klaar voor gebruik.

Hoe lang doet jouw mac er over dan... de macbook die ik voorzien heb van een verse OS-X doet er ruim 40 seconden over. Dat is ruim 20 seconden meer dan mijn HP notebook die op Vista draait en OS-X is ook nog eens minder snappy als Vista.

Zelfs Vista draait sneller op de macbook dan OS-X, vandaar dat ik gewoon lekker een dual boot draai, Vista om fatsoenlijk mee te werken, OS-X voor de leuk.

Valt me op dat hier weer een aantal mac fanboys een behoorlijk potje zitten te overdrijven en de boel zitten te verheerlijken.

Ik ben alles behalve tevreden over de mac, liep iedereen te zeuren dat er bij Vista meer geheugen in moest... een mac is niet veel anders en begint ook pas fatsoenlijk te draaien met 2 gig intern geheugen. De service van Apple is echt way below zero naar mijn mening, sinds er over geschakeld is op massa productie bevatten producten EN meer fouten EN is Apple toch een stuk minder geworden op service gebied. Ik ben blij dat ik geen macbook pro hebt gekocht want dat had me helemaal geld gekost wanneer deze er weer uit gaat.

Ik ben namelijk van plan de macbook er uit te donderen en weer een normale pc notebook terug te kopen die wel stevig in elkaar zit en waar wel gewoon iets vervangen word door een fabrikant wanneer het niet werkt in plaats van dat men zegt "ja dat hoort er bij meneer". En ik ben niet de enige met klachten gezien het aantal macbooks wat er lag bij het desbetreffende repair centre. Dat was namelijk niet meer op handen te tellen terwijl het één van de centra is en er dus nog meer repair centra zijn met zo'n voorraadje halfgebakken macbooks.

Poster: dj_jr
1. je hebt ook office voor apple's ( office is eigenlijk uitgevonden door apple)

Nee Office was de redding voor Apple, als microsoft de ontwikkeling voor de mac had stop gezet en geen 150 miljoen aandelen in het bedrijf had gekocht was Apple over de kop gegaan. Microsoft daarintegen zal wel wat in die markt en kocht voor 150 miljoen aandelen, maakte IE5 compatible met de mac (wat Apple was toen niet in staat zelf een fatsoenlijke browser te ontwikkelen) en beloofde niet te zullen stoppen met de ontwikkeling van Office voor de Mac.

Al die mac fanboys zouden meneer Gates dus moeten bedanken voor het redden van het bedrijf in plaats van altijd maar azijn te pissen als het over iets anders gaat dan Apple.

Zoek maar eens bij Youtube op Jobs, Gates, 1996, conference.
User edit by Reind on 08-06-2007 @ 12:28:53 (100%)
DNR    posted on 08-06-2007 17:06
Poster: Reind

Toch is het gedeeltelijk wel waar, de oude iBooks deden het volledig via het toetsenbord en de macbooks hebben nu een flink ventilatie rooster gekregen. Echter word er nog steeds warmte af gevoerd via het keyboard.

Euhm niet heel lullig bedoeld maar Apple was hier als laatste mee, Toshiba, Sony en HP en zelfs Packard Bell gebruiken dat systeem al even. Duurzamer is het zeer zeker niet, ooit al wel eens gekeken naar de open barstende behuizingen van de macbook op precies die punten?

Ik heb zelf ook een macbook gekocht en ben alles behalve onder de indruk van het ding. Binnen een maand 3 schermen kunnen laten vervangen, een bottom case en een accu..... das mij net even iets teveel voor een laptop van nog geen 28 dagen oud.

De iBook G4 en powerbook waren absoluut beter gebouwde notebooks dan de macbook en macbook Pro.

Hoe lang doet jouw mac er over dan... de macbook die ik voorzien heb van een verse OS-X doet er ruim 40 seconden over. Dat is ruim 20 seconden meer dan mijn HP notebook die op Vista draait en OS-X is ook nog eens minder snappy als Vista.

Zelfs Vista draait sneller op de macbook dan OS-X, vandaar dat ik gewoon lekker een dual boot draai, Vista om fatsoenlijk mee te werken, OS-X voor de leuk.

Valt me op dat hier weer een aantal mac fanboys een behoorlijk potje zitten te overdrijven en de boel zitten te verheerlijken.

Ik ben alles behalve tevreden over de mac, liep iedereen te zeuren dat er bij Vista meer geheugen in moest... een mac is niet veel anders en begint ook pas fatsoenlijk te draaien met 2 gig intern geheugen. De service van Apple is echt way below zero naar mijn mening, sinds er over geschakeld is op massa productie bevatten producten EN meer fouten EN is Apple toch een stuk minder geworden op service gebied. Ik ben blij dat ik geen macbook pro hebt gekocht want dat had me helemaal geld gekost wanneer deze er weer uit gaat.

Ik ben namelijk van plan de macbook er uit te donderen en weer een normale pc notebook terug te kopen die wel stevig in elkaar zit en waar wel gewoon iets vervangen word door een fabrikant wanneer het niet werkt in plaats van dat men zegt "ja dat hoort er bij meneer". En ik ben niet de enige met klachten gezien het aantal macbooks wat er lag bij het desbetreffende repair centre. Dat was namelijk niet meer op handen te tellen terwijl het één van de centra is en er dus nog meer repair centra zijn met zo'n voorraadje halfgebakken macbooks.

Nee Office was de redding voor Apple, als microsoft de ontwikkeling voor de mac had stop gezet en geen 150 miljoen aandelen in het bedrijf had gekocht was Apple over de kop gegaan. Microsoft daarintegen zal wel wat in die markt en kocht voor 150 miljoen aandelen, maakte IE5 compatible met de mac (wat Apple was toen niet in staat zelf een fatsoenlijke browser te ontwikkelen) en beloofde niet te zullen stoppen met de ontwikkeling van Office voor de Mac.

Al die mac fanboys zouden meneer Gates dus moeten bedanken voor het redden van het bedrijf in plaats van altijd maar azijn te pissen als het over iets anders gaat dan Apple.

Zoek maar eens bij Youtube op Jobs, Gates, 1996, conference.

Met deze informatie kan je tenminste iets. Mischien dan toch maar weer een pc notebook.
Mforge    posted on 08-06-2007 18:06
misschien moet je gewoon kopen wat je het mooist vind, qua prestaties ontloopt het elkaar heus niet veel, en als het doet wat het moet doen is het goed toch.
Leon    posted on 08-06-2007 18:29
Weet trouwens iemand wat voor mac je minimaal nodig hebt om logic pro te kunnen laten draaien?
Zie wel op 2e hands sites leuke dingen staan maar heb er dus geen enkel idee van wat je nodig hebt..
en zag ook ergens staan: Dual 1ghz. Betekent dit zoiets als 2 ghz of hoe moet ik het zien?

alvast bedankt!
Gery    posted on 08-06-2007 23:15
Poster: Reind
Echter word er nog steeds warmte af gevoerd via het keyboard.

Toch is dit enkel in de linker bovenhoek waar de processor zit. kan hoofdzakelijk de behuizing een beetje opwarmen. storend is dit verrevan.

het enige moment waarop je je fans hoort gaan is wanneer je echt intensieve processen gaande hebt. Bij normaal gebruik hoor je ze totaal niet.

Waarschijnlijk heb je juist pech gehad met je toestel... van de mensen die ik ken die een macbook hebben zijn er nog geen enkele geweets met zulke problemen. raar.

OS-X is ook nog eens minder snappy als Vista.
 snappyConfused

apple hardware werkt gewoon perfect samen. maar dat je nog windows wilt draaien versta ik niet. nu zonder mac te verheerlijken, vista is crap. de hele manier hoe windows werkt is alle gekheid op een stokje.
wat doe je nog op vista dat je niet op OSX kan?

Ik heb vroeger veel pc's gehad, mijn eerste computer was windows 3.4,  daarna een 3.86 met window 95, pentium 1 win 98 en daarna 98SE, celeron 500 met windows 2000, pentium 3 met windows 2000, pentium 4 2,8GHZ met XP en heb nu nog steeds een pentium 4 3GHz staan op mijn bureau die ik hoofdzakelijk gebruik als server en downloadserver.

Ik was vroeger de grootste anti-mac kerel die je je kunt indenken, en heb op verschillende fora nog zwaar mac afgebroken, voornameijk op "compatibilitietsproblemen".

todat ik windows media player beu was, hapert nog veel, klank is niet zo zuiver enzo, ben dan overgestapt op iTunes omdat ik winamp ook niet zo fijn vind. iTunes veranderde beetje mijn idee over mac, het perfecte programma voor wat ik in mind had om muziek te beheren. plus het ondersteunde als een van de eersten AAC. daardoor heb ik mij ook een iPod gekocht zo'n 2,5 jaar geleden.

nadien beetje bij beetje mijn gedacht over mac bijgewerkt en eens een aan het werk gezien op een demonstratie in de apple winkel hier in de stad, en het leek mij wel wat. ondertussen steeg mijn irritatie voor windows elke dag, dat dit programma plots uitvalt, msn bij elke bestandsoverdracht blokkeert, mijn muis in eens trager beweegt na het vervangen van de batterijen, harde schijf die vol staat met rotzooi, soit ik kan hier nog uren verder gaan.

toen ik dit academiejaar op kot ging had ik een laptop nodig en heb mij aanvankelijk met het idee op enkel tekstverwerking enzo een macbook gekocht. als snel bleek dat ik mac zwaar onderschat had en ik er nu alles op doe.

ik kan er alles mee doen wat ik vroeger op windows deed en het is veel efficienter, veel gebruiksvriendelijk, en veel stabieler. so don't cal me a mac lover.
op dit moment is de combinatie van apple hardware met mac OSX de beste keuze voor een dynamisch systeem waar je alles mee kan doen.

btw, sinds ik mijn macbook heb (vorig jaar juli) kan ik de keren dat ik hem effectief geboot heb op mijn 2 handen tellen. Zo'n 6 maal herstarten na systeem updates inbegrepen. Ik denk niet dat je dat kan zeggen van eender welke windows computer die dagelijks nog wat gebruikt wordt.

Ik ben alles behalve tevreden over de mac, liep iedereen te zeuren dat er bij Vista meer geheugen in moest... een mac is niet veel anders en begint ook pas fatsoenlijk te draaien met 2 gig intern geheugen.
 nonsense mijn macbook werkte perfect met 512MB RAM. zelf photoshop werkte naar genoegen. ik heb er nu wel 1GB zitten maar dat was omdat ik vaak met geluid bezig ben en dat net iets comfortabeler werkt. maar dat zit nu dacht ik standaard in macbooks.

De service van Apple is echt way below zero naar mijn mening, sinds er over geschakeld is op massa productie bevatten producten EN meer fouten EN is Apple toch een stuk minder geworden op service gebied.
 Apple heeft een eerste klas service. waar heb jij je macbook gekocht om te beginnen? want mac bied enkel de super service in authorized points. een gewone electro/PC zaak die mac verdeelt hoort daar niet bij! de aparte apple winkels (zoals bvb in Belgie Switch Shops, vroeger IT pro) werkt een technieker full time in dienst, zijn er meestal wel stukken op voorhand. en als die daar niet zijn komen die per koerierdienst asap.

En ik ben niet de enige met klachten gezien het aantal macbooks wat er lag bij het desbetreffende repair centre. Dat was namelijk niet meer op handen te tellen terwijl het één van de centra is en er dus nog meer repair centra zijn met zo'n voorraadje halfgebakken macbooks.

zonder eerst te weten wat de problemen juist zijn is dit maar (half?)gebakken lucht.
zeker dat de stapels 'gewone' notebooks minstens even hoog waren.

wat ik eerder al zei als je de service wilt moet je je macbook best in een goede appel zaak kopen.

of via internet. mocht er iets mankeren komen ze je macbook halen en terug bezorgen met UPS express.

Mijn iPod had ik via internet besteld en heb mijn oortjes 3 maal om zeep geholpen door met sleutels enzo in mijn zak te zitten, en heb telkens gebeld want "ze klonken zogezegd niet meer deftig" en 'k heb ieder keer 2 dagen na het telefoontje via UPS ook nieuwe oortjes gekregen Happy, laughing
DJ - Producer
Gery    posted on 08-06-2007 23:19
Poster: Leon
Weet trouwens iemand wat voor mac je minimaal nodig hebt om logic pro te kunnen laten draaien?
Zie wel op 2e hands sites leuke dingen staan maar heb er dus geen enkel idee van wat je nodig hebt..
en zag ook ergens staan: Dual 1ghz. Betekent dit zoiets als 2 ghz of hoe moet ik het zien?

alvast bedankt!
 moet perfect mogelijk zijn om te draaien op het standaard macbook model, daar zit nu 1GB geheugen in en da's al voldoende hoor Happy, laughing

dualcore betekend dat je processor opgesplits is in 2 kernals, dat je met andere woorden 2 zware processen kunt draaien tegelijk zonder dat het ene met het andere interfereert. uieindelijk blijft de snelheid wel 1GHz, of in het geval van de macbooks 2,16GHz, bij een zware task kunnen de 2 kernals ook gebruitk worden voor afzonderlijke bewerkingen van het draaiend programma.
DJ - Producer

233 Users online: 112 Guests (121 Unknown)
Pages generated today : 18.282
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.711.673