Volume
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Vidi    posted on 26-05-2007 23:28
Hey ik heb een vraag waar ik al enige tijd mee zit maar zelf niet het antwoord op "durf" te zoeken.. klinkt een beetje vreemd maar het zal je zo wel duidelijk worden.

Ik heb de volgende setup :

» 2 x Akiyama DJ-4000 Acura
» Ecler Nuo 5
» Technics RP-DH1200
» Syrincs M3-220 DT

en daar draai ik nu al een aantal maandjes heerlijk mee... alleen... ik heb me god geen idéé hoever ik de master knop nou kan opengooien op mijn mixer (op mijn monitor setje heb ik 't al bijna op max gezet)... tijdens het draaien heb ik het zo dat de vu ledjes netjes tegen de 0db aan komen, en op mijn master staan er maar 5 v / d 12 lampjes aan (-10 db), en dan gaat het setje al behoorlijk hard (vraag ik me meestal af of de buren geen last heeft)...

maar betekend dit dan dat mijn setje nog véééél harder kan? kan een mixer dit vaneigens weten wat ongeveer de grens is van een aangesloten setje? Ik heb dit al enige tijd willen weten maar ik durf maar niet 't risico te nemen dat ik mijn geliefde setje opblaas...

Sorry als dit echt een newbie vraag is, maar ik zou anders niet weten hoe ik erachter moet komen Happy, laughing

Thanks

D.
User edit by Vidi on 26-05-2007 @ 23:29:30 (8%)
Mod edit by Lead on 27-05-2007 12:33 (1%)

What do you think about Volume ??

Vote :   

Lukaz    posted on 26-05-2007 23:33
Ik zelf heb de Master nog nooit helemaal open hoeven te zetten, ik neem aan dat je versterker wel altijd helemaal open hebt staan?
Als jou ledjes groen blijven en niet constant in de + komen (hij mag wel boven 0 pieken) en het geluid blijft even helder, is er niets aan de hand, dus gooi de volume maar open.
DNR    posted on 27-05-2007 11:21
Ik heb het bij mij gewoon ingesteld dat ik de master hellemaal open kan draaien en de boxen gewoon nog goed geluid leveren en niet overbelast worden.

Maar in jou geval.. probeer gewoon een keer rustig de master open te draaien. als het geluid begint te vervormen moet je een stukje terug draaien zodat je voor de grens zit, en zo weet je hou hard ze kunnenWinking my eye
lolbroek    posted on 27-05-2007 11:27
Mijn master staat altijd volledig open, als je dat op een Xone mixer doet, is er geen vervorming in het singaalpad. Ik weet niet of dat bij andere mixers ook zo is natuurlijk.

Wat ik me wel kan herinneren is dat de master van de DJM boost, en dat de master volledig op dus +...dB geeft, en niet +0dB zoals de Xone.
Luxx    posted on 27-05-2007 11:31
bij een djm heb je vrijwel geen vervorming als je in de rode leds zit tenzij je echt tegen het topje aan zit. maar mijn master op mijn rmx40 kan gewoon helemaal vol open via de master. je vraag is trouwens een beetje raar. want de limiet zit niet aan je mixer. maar aan je speakers. je mixer kan je gewoon altijd wel volluit doen maar het ligt aan je speakers/monitoren hoeveel die aankunnen. meestal is het zo dan als je op 0DB zit met je mixer dat je het fijnste geluid eruit krijgt. 1 rood ledje is niet zo erg
www.mothermusic.nl
lolbroek    posted on 27-05-2007 11:53
Gemiddelde audio moet rond de 0db zitten, wat meestal betekent dat het 0 db ledje altijd brandt. Pieken tot +5dB zijn normaal.
Op een goeie mixer levert dit inderdaad geen problemen, goedkopere dingen kunnen soms in de problemen raken.

Het is wel zo dat de masterregeling bij elke mixer een beetje anders is (boost of niet, enz...) maar het volume mag niet van je mixer afhangen, maar wel van je versterker/actieve speakers!
Lead    posted on 27-05-2007 12:35
Als je je volume helemaal open gooit is dit niet altijd goed. Je zit dan tegen de maximum nivo te werken die je mixer aan kan en bij kortstondige pieken zal hij dus tegen de clip (vervorming) aan lopen.

Het is nooit goed om iets maximaal open te gooien, beter kun je dan je master iets minder hard zetten de met je nivo's de dingen in level houden.

Je lapmjes moeten in ieder geval nooit rood (boven 0dB) oplichten in ieder geval, da's niet goed.
Let the BASS be louder
Cyspoz    posted on 27-05-2007 12:37
Poster: lolbroek
Gemiddelde audio moet rond de 0db zitten, wat meestal betekent dat het 0 db ledje altijd brandt. Pieken tot +5dB zijn normaal.

En dit is gebaseerd op...? Ik krijg het gevoel dat er maar wat dingen geroepen worden in dit topic met mogelijk alle gevolgen van dien voor de topic starter.

Is er ook wel eens over nagedacht dat als je 0 dB instuurt in een versterker hij het maximale aan output geeft. Wat moet dat ding dan doen bij een piek van +5 dB die jij normaal noemt...

lolbroek    posted on 27-05-2007 13:40
Gebaseerd op aanraden van A&H zelf. Let er wel op dat ik enkel over mijn Xone spreek! En dus niet oordelen dat er gewoon maar wat geroepen wordt.
Heb je er ook over nagedacht dat de xone mixers ingebouwde limiters hebben, waardoor het uitgangsvolume gelijk blijft, maar je enkel distortion doorlaat als je je signaal nog hoger laat peaken?

wl    posted on 27-05-2007 13:42
Als je de stappen volgt die hieronder opgesomd staan, komt alles goed.

- Regel op je PFL van je mengpaneel met je gain het ingangssignaal af op 0 dB.

- Zet je kanaalfader volledig open, Master ook volledig open. Je signaal naar je  versterkers toe ligt nu op 0 dB. VU-meters van je uitgangssignaal moeten 0 dB aangeven.

- Zet je gain op je versterker helemaal dicht en draai langzaam open tot je "clip led" of iets dergelijks gaat branden (weet niet of die clip leds op die Syrincs set zitten). Als je nu die gain een stapje terug zet, zit je op maximaal uitsturingsniveau die je set aankan.

Nu nog even om een misverstand de wereld uit te helpen... 

Een overstuurd signaal uitsturen vanuit je mengpaneel betekent niet automatisch dat je versterker zal clippen bij het versterken van dit signaal. Alles hangt af van de ingangsgevoeligheid (gain) op je versterkers.
Een sterk overstuurd signaal gaan versterken is natuurlijk nooit bevorderlijk voor de geluidskwaliteit maar das een andere discussie...

In een set waar voldoende headroom aanwezig is, zullen pieken van +3 dB overigens geen schade veroorzaken.

lolbroek    posted on 27-05-2007 13:45
Agreed met wl Happy, laughing
Vidi    posted on 27-05-2007 14:36
thanks voor de duidelijke uitleg en responds, zal het eens uitproberen wl. ty Happy, laughing
Winston    posted on 27-05-2007 15:24
De methode van wl is inderdaad de enigste juiste.

Wel moet de master niet altijd helemaal vol open op alle mixers, maar tot 0 dB op de VU meter. Het verschilt namelijk bij de verschillende merken mixers.

En t.a.v. stap 1: check dan ook de gain als de PFL op de VU meter zachter of luider wordt afhankelijk van je equalizer settings, vnl. bass.

En als de Syrincs monitors geen clip leds hebben, draai je de gain (volume) van deze monitors open tot 9.00 uur.
Tic Toc
Cyspoz    posted on 27-05-2007 16:03
Gebaseerd op aanraden van A&H zelf. Let er wel op dat ik enkel over mijn Xone spreek! En dus niet oordelen dat er gewoon maar wat geroepen wordt.

Dan neem ik mijn woorden terug, maar zonder die informatie lijkt het net of er maar wat werd geroepen. Ik zie dat je inmiddels je post ook hebt bijgewerkt.
lolbroek    posted on 27-05-2007 16:40
Huh neen ik heb niets geëdit hoor? Maar ik sprak enkel over de Xone, ik had dit misschien beter moeten vermelden Happy, laughing
Cyspoz    posted on 27-05-2007 20:00
Huh neen ik heb niets geëdit hoor?

Sorry zat scheef te kijken. Never mind.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

340 Users online: 244 Guests (96 Unknown)
Pages generated today : 50.914
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.744.305