Hey, ik zat met precies hetzelfde als jou...
Waarom de DB Opera live 402 als optie? Kun je DB producten bij ons in de regio ergens huren? Volgens mij niet, dus deze heb ik niet als optie genomen.
Voor mij bleef dus ook de LEM D400 en de Mackie SRM450 als optie over. Beide merken zijn goed bij te huren in onze regio (Mackie eigenlijk overal wel). Maar als ik jou was zou ik toch kiezen voor LEM.
- Mackie is in Nederland namelijk gewoon dozenschuiver; er is geen 'echte' importeur. Als je iets kapot hebt en je hebt een los onderdeel nodig dan moet je als je pech hebt 4 maanden wachten voordat het vanuit de UK naar hier is gekomen. Je zou ze bij een zaak kunnen kopen waar ze veel onderdelen op voorraad hebben, maar als zij het onderdeel toevallig niet hebben zit je mooi met je rommel. Ook vraag ik me af hoe het over een paar jaar moet. De service van de 'importeur' is er alleen maar op achteruit gegaan en ik verwacht niet dat deze weer vooruit zal gaan.
Met de service van de LEM importeur (Heuff) is het gewoon erg goed gesteld. Er wordt snel gerepareerd, de importeur heeft veel op voorraad en als er iets uit Italië moet komen duurt het niet te lang.
- Tevens klinkt de LEM D400 een stuk mooier dan de SRM450. Bij zachte muziek gaat het nog, maar als je de SRM450 vraagt om wat meer output te leveren dan klinkt het erg schel/scherp/fel, vergelijkbaar met sommige typen van JBL. De LEM D400 blijft gewoon mooi en warm klinken, zelfs wanneer je hem helemaal tegen z'n grens aanduwt. Sommigen noemen het de typische warme 'Italian Sound'.
Na dit te weten en de prijs gezien te hebben van beide speakers kwam ik snel tot de conclusie dat de LEM D400 gewoon de beste keuze is.
Het klopt ook dat de kwaliteit van de Mackie's erop achteruit is gegaan sinds deze in China geproduceerd worden. De oude Mackie's hadden wél nog die warme 'Italian Sound'. Je zou dus 2e hands SRM450's, made in Italy kunnen kopen, maar mensen die deze hebben zullen ze niet snel weg doen, tevens zit je nog altijd met de slechte service van de dozenschuiver/importeur.
Bij welke winkels ben je geweest?
Voor de aardigheid moet je zelf eens de LEM D400 naast de SRM450 zetten. Bij Stock Audio in Geleen kan dit bijvoorbeeld en die vergelijking maken ze met alle plezier voor je. Jou kennende ben je ook bij RB Sound geweest. Daar verkopen ze wél Mackie, maar geen LEM omdat alle LEM speakers volgens hun erg last hebben van achtergrondruis. Als dat hun argument is vind ik dat ze ook Mackie uit het assortiment moeten halen, want als je goed luistert heeft iedere actieve speaker last van een beetje ruis. Maak je daarover trouwens geen zorgen, want dat valt totaal niet op.