Actieve topkasten (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

robbert    posted on 14-05-2007 17:01
Op dit moment werk ik met een passieve set bestaande uit 2 baskasten en 2 topkasten. Nou wil ik een compactere actieve set hebben, omdat ik gek wordt van al dat gesleep met de (te..) zware boxen.

Mijn plan is nu om 2 actieve topkasten te kopen, waar ik eventueel als ik een groter feest heb een baskast bij kan huren. Bij 9 van de 10 feestjes waar ik draai is de afwezigheid van een baskast geen probleem.

Nou heb ik al bij verschillende zaken advies gevraagd over welke topkasten aan te schaffen, maar veel wijzer ben ik hier niet van geworden. Ik hoor namelijk bij iedere zaak verschillende argumenten om steeds voor een andere topkast te gaan.

Mijn belangstelling gaat uit naar de volgende kasten:

Mackie srm-450
Lem D400
DB Opera live 402

Andere merken heb ik nog niet beluisterd, maar ik hou alle opties open.

Wat is volgens jullie de keuze die ik moet maken?

What do you think about Actieve topkasten ??

Vote :   

Collin    posted on 14-05-2007 17:10
ik kan je wel wat vertellen over de Mackie SRM-450 , en dat is dat ze kwalicatief goed in elkaar zitten , en ik wel tevreden over deze luidsprekers ben

om het nog mooier te kunnen maken moet je als hele set dan ook de actieve sub

erbij kopen , weet zo het type niet !

deze luidsprekers vind ik goed , voor het geld , ik heb ze een keer meegehad na een feest voor 200 mensen en dat ging prima !
robbert    posted on 14-05-2007 17:35
Voor een actieve baskast erbij te kopen is mijn budget op dit moment te laag, maar daarom kies ik ervoor er eventueel een bij te huren.

Klopt het dat de kwaliteit van de mackie's niet meer zo goed is als toen deze speakers in Italie geproduceerd werden en dat de importeur een simpele dozenschuiver is?

PatrickBeuken    posted on 14-05-2007 18:09
Hey, ik zat met precies hetzelfde als jou...

Waarom de DB Opera live 402 als optie? Kun je DB producten bij ons in de regio ergens huren? Volgens mij niet, dus deze heb ik niet als optie genomen.

Voor mij bleef dus ook de LEM D400 en de Mackie SRM450 als optie over. Beide merken zijn goed bij te huren in onze regio (Mackie eigenlijk overal wel). Maar als ik jou was zou ik toch kiezen voor LEM.
  • Mackie is in Nederland namelijk gewoon dozenschuiver; er is geen 'echte' importeur. Als je iets kapot hebt en je hebt een los onderdeel nodig dan moet je als je pech hebt 4 maanden wachten voordat het vanuit de UK naar hier is gekomen. Je zou ze bij een zaak kunnen kopen waar ze veel onderdelen op voorraad hebben, maar als zij het onderdeel toevallig niet hebben zit je mooi met je rommel. Ook vraag ik me af hoe het over een paar jaar moet. De service van de 'importeur' is er alleen maar op achteruit gegaan en ik verwacht niet dat deze weer vooruit zal gaan.
    Met de service van de LEM importeur (Heuff) is het gewoon erg goed gesteld. Er wordt snel gerepareerd, de importeur heeft veel op voorraad en als er iets uit Italië moet komen duurt het niet te lang.

• Tevens klinkt de LEM D400 een stuk mooier dan de SRM450. Bij zachte muziek gaat het nog, maar als je de SRM450 vraagt om wat meer output te leveren dan klinkt het erg schel/scherp/fel, vergelijkbaar met sommige typen van JBL. De LEM D400 blijft gewoon mooi en warm klinken, zelfs wanneer je hem helemaal tegen z'n grens aanduwt. Sommigen noemen het de typische warme 'Italian Sound'.
Na dit te weten en de prijs gezien te hebben van beide speakers kwam ik snel tot de conclusie dat de LEM D400 gewoon de beste keuze is.

Het klopt ook dat de kwaliteit van de Mackie's erop achteruit is gegaan sinds deze in China geproduceerd worden. De oude Mackie's hadden wél nog die warme 'Italian Sound'. Je zou dus 2e hands SRM450's, made in Italy kunnen kopen, maar mensen die deze hebben zullen ze niet snel weg doen, tevens zit je nog altijd met de slechte service van de dozenschuiver/importeur.

Bij welke winkels ben je geweest?

Voor de aardigheid moet je zelf eens de LEM D400 naast de SRM450 zetten. Bij Stock Audio in Geleen kan dit bijvoorbeeld en die vergelijking maken ze met alle plezier voor je. Jou kennende ben je ook bij RB Sound geweest. Daar verkopen ze wél Mackie, maar geen LEM omdat alle LEM speakers volgens hun erg last hebben van achtergrondruis. Als dat hun argument is vind ik dat ze ook Mackie uit het assortiment moeten halen, want als je goed luistert heeft iedere actieve speaker last van een beetje ruis. Maak je daarover trouwens geen zorgen, want dat valt totaal niet op.
djmarcelm    posted on 14-05-2007 20:06
mackie zit toch bij konitech?
db/ rcf ook dacht ik

die leveren toch best wel goede service althans toen ik nog zaken met ze deed wel!
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
dj-t    posted on 14-05-2007 20:57
wat dacht je van mackie srm 450 2 stuks
met eventuweel mackie swea 1501

dan heb je er wel baskasten bij, en de prijs valt op dit moment heel erg mee
PatrickBeuken    posted on 14-05-2007 20:59
Poster: dj-t
wat dacht je van mackie srm 450 2 stuks
met eventuweel mackie swea 1501

dan heb je er wel baskasten bij, en de prijs valt op dit moment heel erg mee

De topicstarter geeft aan 2x SRM450 te overwegen, zonder sub want dat is hem te duur. Waarom begin je er dan weer over? Te duur = te duur, ookal vind jij de prijs meevallen. Antwoord aub niet op mijn vraag, dan houden we het topic schoon Happy, laughing
robbert    posted on 14-05-2007 23:18
Ik ben inderdaad bij RBsound langs geweest en daar stond de actieve speaker range van DB. Ik haalde er inderdaad als vergelijk Lem en Mackie bij, maar hij adviseerde de DB's, omdat deze ook kwalitatief goed in orde zijn (deze worden gemaakt in de oude mackie fabriek in Italie). Hij raadde de Lem's inderdaad af vanwege de achtergrond geluiden en de mackie's vanwege de productie in china..
PatrickBeuken    posted on 14-05-2007 23:56
Hehe... ik ken die verkooppraatjes van hen inmiddels Happy, laughing Maar waar wil jij dan een DB subje gaan huren, of wil je verschillende merken combineren wanneer je een subje nodig hebt?
User edit by PatrickBeuken on 14-05-2007 @ 23:56:52 (73%)
robbert    posted on 15-05-2007 08:14
Ja een actieve sub van mackie of Lem erbij huren lijkt me geen probleem.

Daarnaast heeft de DB reeks als vooral dat er een erg leuk prijskaartje aanhangt. De speakers zijn wel tot 150 euro per speaker goedkoper.
tairip    posted on 15-05-2007 10:33
Ik zou gaan voor de SRM450's. De SRM's hebben wij in de verhuur zitten en komen zelden tot nooit kapot weer terug. Ze gaan ook erg hard en klinken redelijk goed, je kan met 2 SRM's ongeveer 100 man dansend publiek doen.

DbTechnologies heeft een beduidend minder stevige kast zelfs wel erg slap te noemen voor een speaker. De Mackie daarin tegen kan tegen een stootje, tevens kan je er een solide tas bij kopen (schrik niet wel 75.- per stuk).

Dat de Mackie's in China gemaakt worden, jou een zorg. Wat wordt er tegenwoordig niet in china gemaakt op klompen, spijker, en de windmolen na.

Mackie levert goede service vanuit belgie, daar zit hun service centre. Onderdelen zijn altijd goed leverbaar tegen redelijk lage prijzen.

Succes met zoeken.

robbert    posted on 15-05-2007 10:40
Ja ik neig inderdaad ook richting Mackie. Deze speakers heb ik al vaker gehoord en de geluidskwaliteit blijf ik gewoon top vinden. Je komt ze daarnaast ook niet voor niets zo vaak tegen in de verhuur..

Ook de subs van mackie klinken lekker en zijn op veel plaatsen te huren.
PatrickBeuken    posted on 15-05-2007 13:39
Poster: tairip
Ik zou gaan voor de SRM450's. De SRM's hebben wij in de verhuur zitten en komen zelden tot nooit kapot weer terug. Ze gaan ook erg hard en klinken redelijk goed, je kan met 2 SRM's ongeveer 100 man dansend publiek doen.

De LEM D400 gaat net zo goed erg hard, het enige verschil is dat de D400 z'n geluidskwaliteit blijft houden en dat de SRM450 ontzettend schel gaat klinken. Over kapot gaan... de SRM450 heeft anders een erg bekend probleem m.b.t. hitte. Als je ze als monitor gaat gebruiken is het risico erg groot dat de amp kuren gaat vertonen, tevens wanneer je ze in de hete zon neerzet.

Mackie levert goede service vanuit belgie, daar zit hun service centre. Onderdelen zijn altijd goed leverbaar tegen redelijk lage prijzen.

Robbert, als je toch regelmatig bij RB Sound komt, heb het dan voor de aardigheid eens over de verkrijgbaarheid van losse onderdelen en de service van de importeur. Rob zal zeggen dat ze veel onderdelen op voorraad hebben, maar als je de pech hebt dat ze iets niet op voorraad hebben dan zit je met een aardig probleem.

DbTechnologies heeft een beduidend minder stevige kast zelfs wel erg slap te noemen voor een speaker. De Mackie daarin tegen kan tegen een stootje, tevens kan je er een solide tas bij kopen (schrik niet wel 75.- per stuk).

Heb je ervaring met slechte DB kasten? Voor iedere speaker krijg je mooie tassen, voor de DB's zijn ze zelfs een stuk goedkoper (rond de 35 euro).

Dat de Mackie's in China gemaakt worden, jou een zorg. Wat wordt er tegenwoordig niet in china gemaakt op klompen, spijker, en de windmolen na.

Het boeit inderdaad ook niet in welk land de apparatuur gemaakt wordt, maar feit is wel dat de geluidskwaliteit van de SRM450 sterk achteruit is gegaan sinds ze in China gemaakt worden.

Poster: robbert
Ja ik neig inderdaad ook richting Mackie. Deze speakers heb ik al vaker gehoord en de geluidskwaliteit blijf ik gewoon top vinden.

Totdat je eens een goede vergelijking maakt... tenzij je slechte oren hebt.

Je komt ze daarnaast ook niet voor niets zo vaak tegen in de verhuur..

Dat wil niet veel zeggen. Voorbeeldje.. je komt zo goed als nergens Robe movingheads tegen in de verhuur, terwijl Robe's concurrent van de Mac Krypton duidelijk beter is.
robbert    posted on 15-05-2007 16:35
Ik wil ook niet zeggen dat ik alleen vanwege de opmerkingen van tairip neig naar de mackie's, maar bijna iedereen die ik tegen kom is mega enthausiast over deze speakers. De kwaliteit zou bevoorbeeld nog steeds op een erg hoog niveau liggen.

Daarnaast verwacht ik van de mackie's de hoogste restwaarde na een aantal jaar.

PatrickBeuken    posted on 15-05-2007 17:00
De restwaarde van de Mackie's zal inderdaad het hoogst zijn.

Maar als ik jou was zou ik de speakers vergelijken op technische feiten, niet op ongegronde meningen. Mackie heeft gewoon een bekende naam (Pioneer bijvoorbeeld ook) maar het wil niet zeggen dat alle producten door die goede naam ook per definitie goed of zelfs het beste zijn.

Dus dan moet je je afvragen 'Wat wil ik?' Een merk dat bij de mensen goed ligt of zo veel mogelijk kwaliteit voor m'n geld?
User edit by PatrickBeuken on 15-05-2007 @ 18:12:19 (5%)
tairip    posted on 15-05-2007 17:37
De mackie's klinken inderdaad schel als je te hard gaat. Maar als je zo hard gaat dan zou ik er ook een sub bij doen en de topkasten alleen maar mid/hoog laten doen.

Dat de mackie's er op overtemp uit vliegen komt zelden voor, ik weet niet in wat voor erbarmelijke omstandigheden ze door Patrick worden gebruikt.

Ik heb er zelf mee gedraaid koninginnedag in de brandende zon en ze hebben geen krimp gegeven. Zelf heb ik 1x meegemaakt dat de SRM er op overtemp uitging dat was toe die tegen een gordijn stond en dus zijn warmte niet kwijt kon.

Wat betreft de kast can de Mackie te opzichte van de Db, voel maar een voor de gein. Ik zeg niet dat de Db kasten slecht zijn maar ze zijn beduidend minder van kwaliteit dan de mackies.

Ik ben het wel met Patrick eens dat de geluidskwaliteit achteruit is gegaan door de plaatsing van een nieuw type speaker of dit met de productie in china te maken heeft weet ik niet.
greup    posted on 16-05-2007 12:46
Geluidskwaliteit van de Mackie vs LEM is een strijdt waarin LEM wint. (geen ervaring met db). Welke precies het hardst gaat,... Daar kan ik geen antwoord op geven, maar het lijkt erop dat mackie daar gaat winnen.

Mackie heeft een tijdperk gekend waarin ze een samenwerking kende met rcf. De speakers die toen gemaakt werden waren van een betere kwaliteit dan de huidige speakers. Maar belangrijkste vind ik nog wel de serves. Je kan het je gewoon niet permiteren om boxen 4 maanden langs de kant te hebben staan,. Dat is te duur. En dat gaat bij mackie wel gebeuren op het moment dat er iets mee mis is. De kans dat het juiste onderdeel opvoorraad is, is erg klein.

robbert    posted on 16-05-2007 14:57
Dit maakt mijn keuze er alleen maar moeilijker op.. Zijn er soms mensen die ervaring hebben met de db's?
MD    posted on 16-05-2007 15:37
Ik heb zelf de mackies srm 450 in huis, en ik ben er echt tevreden over!
De kwaliteit is super! Ze zijn echt heel stevig!
Ik gebruik ze voor mijn drive-in.

En het geluid is echt onvoorstelbaar!
Zelfs zonder een baskast heb ik voor 150 mensen kunnen draaien zonder problemen!

De service is mijn ogen ook erg goed. Ik heb onlangs een statief gekocht om een topkast met een baskast te kunnen verbinden en deze was niet in voorraad in de winkel. Na een week en een half had ik het statief al in huis.
PatrickBeuken    posted on 16-05-2007 18:04
Poster: MD
Ik heb zelf de mackies srm 450 in huis, en ik ben er echt tevreden over!
De kwaliteit is super! Ze zijn echt heel stevig!
Ik gebruik ze voor mijn drive-in.

En het geluid is echt onvoorstelbaar!
Zelfs zonder een baskast heb ik voor 150 mensen kunnen draaien zonder problemen!

De service is mijn ogen ook erg goed. Ik heb onlangs een statief gekocht om een topkast met een baskast te kunnen verbinden en deze was niet in voorraad in de winkel. Na een week en een half had ik het statief al in huis.

Dit gaat natuurlijk nergens over. Allemaal onbeargumenteerde shizzle. Als je niks anders gewend bent of niet hebt vergeleken is al gauw iets super. Verder heeft een statief totaal niks te maken met de service van Mackie.
tairip    posted on 16-05-2007 18:21
Poster: greup
Geluidskwaliteit van de Mackie vs LEM is een strijdt waarin LEM wint. (geen ervaring met db). Welke precies het hardst gaat,... Daar kan ik geen antwoord op geven, maar het lijkt erop dat mackie daar gaat winnen.

Mackie heeft een tijdperk gekend waarin ze een samenwerking kende met rcf. De speakers die toen gemaakt werden waren van een betere kwaliteit dan de huidige speakers. Maar belangrijkste vind ik nog wel de serves. Je kan het je gewoon niet permiteren om boxen 4 maanden langs de kant te hebben staan,. Dat is te duur. En dat gaat bij mackie wel gebeuren op het moment dat er iets mee mis is. De kans dat het juiste onderdeel opvoorraad is, is erg klein.

Mackie heeft met levering van onderdelen nooit geen problemen, rechtstreeks bestellen bij het service centre in belgie dan heb je binnen enkele dagen je onderdeel in huis. Dit geld voor alle onderdelen van de SRM-450.

De levering van Mackie zelf is wel redelijk slecht dus de end-user producten. Dit komt mede of geheel door van Keulen import die alles naar Nederland haalt.
PatrickBeuken    posted on 16-05-2007 18:29
Als het zo simpel is snap ik niet waarom zo veel dealers er zo moeilijk over doen.
MD    posted on 16-05-2007 19:18
Poster: PatrickBeuken

Dit gaat natuurlijk nergens over. Allemaal onbeargumenteerde shizzle. Als je niks anders gewend bent of niet hebt vergeleken is al gauw iets super. Verder heeft een statief totaal niks te maken met de service van Mackie.

Geloof me, voor ik de mackies heb gekocht heb ik veel vergeleken.
Jbl kwam als beste eruit maar is net iets te duur en daarna kwam Mackie.
Dat statief heeft in mijn ogen wel te maken met de service.
tairip    posted on 16-05-2007 23:52
Poster: PatrickBeuken
Als het zo simpel is snap ik niet waarom zo veel dealers er zo moeilijk over doen.

Wij leveren zelf ook mackie en zodoende ook onderdelen. Het is nooit echt een probleem.
stevew    posted on 29-05-2007 19:08
Ik heb hier thuis de DB405 reeks staan en een vriend van mij heeft het model dat jij bedoeld maar van de vorige reeks: 412.
Ik heb de DB 405 en 412(zelfde als 402) al is naast de mackie 450 horen spelen op hetzelfde volume en iedereen zegt hetzelfde onder andere ikzelf...de db's geven een veel warmer geluid dan de mackie's. De mackie's zijn veel scherper met de hoge tonen en geven niet zo'n warme bas als de db reeks en dit is DUIDELIJK hoorbaar!!!
Mijn advies is: kies voor DB technologies!! verweg de beste keuze in mijn ogen!!
Greets
Steve.

PS: tairip, de kasten van db zijn MINSTENS EVEN degelijk als die van mackie hoor, vertrouw me maar. Ik heb de bijde kasten al is een tuimeling zien maken door onhandigheid van derden en ik durf zelf zeggen dat de mackies sneller beginnen verslijten dan de db's, en ik spreek uit ervaring (maar jij ook waarchijnlijk)
Groeten
User edit by stevew on 29-05-2007 @ 19:16:07 (61%)
stevew    posted on 29-05-2007 19:23

Ook de subs van mackie klinken lekker en zijn op veel plaatsen te huren.

om ook hierop te antwoorden robbert(ik weet het, ik ga even buiten topic maar dit is zeker relatief): de baskast(15inch van mackie en de 15inch van db= sub 15: heb deze hier ook thuis staan) is veel sterker qua vermogen. Ik heb deze ook al samen horen werken en ze geven inderdaad bijde een mooie bas maar het grote verschil is het vermogen dat ze hebben. de db-baskast heeft 300W MEER RMS vermogen (mackie:500Wrms - DB:800Wrms) en dit is ook hier overduidelijk hoorbaar.
Ik hoop dat ik je hier wat advies kunnen geven heb robbert en vertrouw me maar, alles wat ik hier geschreven heb is uit eigen ervaring!!
Vele groeten,
Steve

244 Users online: 135 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 85.396
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.882.433