DJs stappen over op CD (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 20-01-2005 20:49
Ik kwam een stuk tegen in NRC Handelsblad, geschreven door Saul van Stapele, terug te vinden op de site van NRC, maar omdat dat alleen voor geregistreerde mensen is (staat wel op het gratis deel overigens) :

bron :

http://www.nrc.nl/kunst/artikel/1106201375316.html

DEN HAAG, 20 JAN. Twintig jaar nadat de consument is overgestapt van de lp (vinyl) naar de cd, volgt nu ook de dj. Neem de Nederlandse DJ Chuckie. Hij wil nooit meer met vinyl draaien, en liet dit weekeinde twee cd-draaitafels overvliegen voor zijn optreden tijdens het NK Snowboarden in Zwitserland.

Chuckie draait 'urban' - een hippe verzamelnaam voor moderne zwarte muziekstromingen als hiphop, r en b en dancehall. Wie dan het nieuwste van het nieuwste wil draaien, is veroordeeld tot de cd. Veel materiaal verschijnt pas in een later stadium op vinyl. Voor steeds meer dj's gaat de actualiteit boven de nostalgie van het vinyl, met zijn wat warmere klank.

Met de komst van een nieuwe generatie cd-draaitafels en zelfs dvd-draaitafels, verliest het traditionele vinyl steeds meer terrein onder dj's. Het zijn vooral de extra mogelijkheden van het digitaal draaien die de dj's over de streep trekken.

Zoals house-dj Ricky Rivaro, die vindt dat de traditionele romantiek van het vinyl niet opweegt tegen de nieuwe extra's. ,,Het is onzin te beweren dat ?chte dj's met vinyl zouden moeten werken. Met de nieuwe technieken - zoals een sampler en de mogelijkheid muziek extreem te versnellen of te vertragen - geef je veel meer dimensie aan een set.''

Op het Nederlandse filiaal van de internationale DJ School in het Zuid-Limburgse Ransdaal (de andere drie vestigingen zijn in Parijs, Londen en New York) kan de basis van het vak in een dagdeel worden geleerd. Ze geven er sinds kort ook les in het mixen en zelfs 'scratchen' met cd's.

Anders dan bij het traditionele vinyl wordt dan niet gedraaid aan de eigenlijke geluidsdrager, de lp van vinyl, maar aan een simulerende draaischijf, die op de cd-speler is gemonteerd.

Anders dan bij het vinyl ook kan de dj die met cd's werkt ter plaatse beschikken over een enorme hoeveelheid muziek. Letterlijk, omdat ze complete platentassen op een paar cd-tjes kunnen persen. En figuurlijk, omdat lang niet alle muziek beschikbaar is op vinyl.

Chuckie: ,,Ik draaide vroeger weinig salsa en Surinaamse muziek, omdat dat vaak op cd uitkomt. Nu kan ik het niet alleen draaien, maar er mee scratchen, mixen, alles.'' 

Steeds meer dj's zweren bij cd's, maar die ontwikkeling is recent. Urban-DJ Chuckie is pas een half jaar geleden overgestapt. ,,Ik heb in de zomer van vorig jaar de belangrijkste platen uit mijn vinylcollectie op cd gebrand,''

vertelt hij. ,,Met cd-draaitafels kun je veel meer doen. Sneller mixen, geluidseffecten gebruiken, het begin van een beat eindeloos herhalen in een loop. Omdat je niet meer vastzit aan de plaat, kun je als dj ter plekke meer aan de muziek toevoegen.''

De overstap van DJ Chuckie is volledig. Als hij nu een nummer wil draaien dat alleen beschikbaar is op vinyl, zet hij de plaat thuis over op cd. ,,Ik draai thuis soms nog wel vinyl, voor het gevoel. Maar nu ik weet wat er allemaal nog meer kan, is vinyl meestal gewoon te beperkt.''

Op de DJ School in Ransdaal, waar ze lesgeven in het mixen en scratchen met cd's, reageert ook oprichter en docent Michel Haan positief. Hij noemt de cd-draaitafels van marktleider Pioneer 'veredelde computers' die hij 'alleen gebruikt voor studenten zonder ritmegevoel'. Maar met de DZ 1200, een digitale versie van de onder dj's extreem populaire klassieker SL1200 van Technics, kan hij wel uit de voeten. ,,Dat is geen cd-speler,'' - Haan spuugt het woord uit - ,,maar een digitale draaitafel. Met dit apparaat werk je, net als we bij het vinyl gewend waren, gewoon echt met je handen.''

De dj-onderwijzer verwacht dat het vooral de feest-dj's zullen zijn die op cd overstappen, en niet de turntablists, de meer op draaitafelacrobatiek gerichte dj's. Haan: ,,Vinyl zal n?g meer iets worden voor de hightech freak. Het heeft toch een dynamischer geluid dan een cd. Maar in een club interesseert dat niemand.'' Ook Tjerk Coers van platenzaak Rhythm Import in Den Haag hoorde verschil laatst, toen dj Sander Kleinenberg tijdens een set van vinyl overschakelde naar cd. ,,Het geluid werd ineens iets killer. Het publiek heeft dat niet door; hooguit onbewust.''

Voor fabrikanten van de cd-draaitafels breken mooie tijden aan. Voor de platenindustrie is het nieuws dat nu ook met MP3's gescratcht en gemixt kan worden 'een ramp', volgens Coers. ,,De hele dag vragen klanten om nieuwe nummers die nog niet op vinyl zijn verschenen, omdat een populaire dj als Ti?sto hem dan al op cd draait. De hype begint steeds vroeger. En het internet levert altijd.''

De reactie van de DJ School vind wat opvallen, maar iedereen mag vinden wat hij wil natuurlijk :D

Chuckie en Ricky Rivaro draaien trouwens beide met Pioneer CDJ-1000s, de DJ School doet vrijwel alles voor Technics DJ producten in Nederland, jammer dat ze Pioneer ook niet om reactie hebben gevraagd...

Let the BASS be louder
User edit by Lead on 21-01-2005 @ 10:00:30 (6%)

What do you think about DJs stappen over op CD ??

Vote :   

Lead    posted on 10-04-2005 00:40
Ik brand het gewoon als audio op een cd, de best mogelijke kwaliteit die je op een cdtje kunt zetten. Met 10-15 tracks per nummer nog redelijk overzichtelijk...

cd-tjes kosten 40 ct, dat heb ik wel voor die 10 tracks over :D

Op 200 CDs (1 map) kun je dus zo'n 2.500 tracks meenemen. 2 mappen (indien nodig) is eventueel ook nog redelijk draagbaar, dus voor het gewicht hoef ik het ook niet te laten. Probeer eens 2.500 tracks op vinyl mee te nemen

Let the BASS be louder
MadSteven    posted on 10-04-2005 01:45
Poster: DJ-Emotion
Poster: jordy
kweet niet hoe dat met elke stijl zit... maar denk dat op hardcore gebied dit niet zo snel zal gebeuren

Waarom denk je dat?

Denkt ie vast omdat hardcore dj's vet scratchen en dus niet met cd-spelers kunnen werken waarop je niet kan scratchen.... Wel dus.
jordy    posted on 10-04-2005 21:29
ik heb zelf ook cdj's

ik bedoel meer dat hardcore gewoon een bepaalde ouwe sfeer moet hebben (voor mij dan) daar hoort platen bij

al vind ik het allebij leuk, platen is cooler om te doen, maar met cdj's kun je meer

dus ik d8 dan maar allebij
Rhino    posted on 22-04-2005 16:56
Als je vindt dat Mp3 kwalitatief beter is dan vinyl klopt er iets niet met je oren.
Ik heb het dan wel over een goede persing, goede naalden(dus geen stanton AL 500)
Het dynamisch bereik van vinyl is tot op heden nog nooit overtroffen.
En bedenk dat its altijd zo slecht klinkt als de zwakste schakel in je link
Dus heb je een top pickup met super naald maar je mengpaneel is vn B-kwaliteit dan zal je nooit de volle potentie van je plaat horen.
Cd heeft een dynamisch bereik van 96Db , een plaat op een pickup daarintegen heeft een bereik van 120 db.
Feiten spreken voor zich lijkt me!.
Mp3 is in iedergeval voor mij niet goed genoeg(misschien leuk om eens een cd -tje te branden, maar niet voor serieus werk.
Mp3 helpt je signaal om zeep .
neem maar eens een filter van je synthesiser en neem de sweep op in real audio.converteer daarna naar mp3 en hoor de verschillen.

Moet zegen dat er wel een hoop loze kreten hier op het forum worden geslingerd hoor !
Rhino    posted on 22-04-2005 16:58
(Quote)Denkt ie vast omdat hardcore dj's vet scratchen en dus niet met cd-spelers kunnen werken waarop je niet kan scratchen.... Wel dus.

Daar kan je als rechtgeaard turntablist dus NIET op scratchen ja !
Misschien wat simpele dingen die wel oke klinken , maar wordt het werk sneller en de techniek professioneel dan doen ze behoorlijk af !
User edit by Rhino on 22-04-2005 @ 16:59:16 (2%)
Lead    posted on 22-04-2005 19:31
Er worden nu 2 zaken door elkaar gehaald : Draaien van CD en van MP3.

Mp3 is kwalitatief de laagste kwaliteit. Zelfs met huidige technieken is het lang niet perfect. Zeker als je Fraunhofer gebruikt om te encoderen. Als ik zelf een MP3 voor mijzelf zou maken gebruik ik dB Power Amp die de Lame encoder gebruikt met de instelling op VBR 192-320kbps. De MP3s die dan ontstaan zijn van redelijk goede kwaliteit. Het liefst draai ik die niet als ik ergens anders draai dan thuis vanwege kwaliteits issues.

Gekochte CDs en gecopieerde audio CDs zijn een heel stuk beter. En het is een eeuwige discussie welke van de twee er beter klinkt. Ik vind zelf dat vinyl snel minder klinkt dan CD.

De dynamische bereiken die je opgeeft voor CD (96dB) is de signaal/ruis verhouding volgens mij. De 120 dB voor een pickup ken ik niet, daar zou ik graag meer over lezen.

Als je het echt over de geluidskwaliteit gaat hebben draait het om meer dan het dynamisch bereik. Natuurlijk moet dat ook in orde zijn, maar om een draaitafel een mooi en goed geluid te laten geven moeten aan vele eisen allemaal voldaan worden.

Naald/element moet goed zijn, daar begint alles mee. Als je een oude, scheef geslete, vieze naald gebruikt kan het al niet goed klinken.

Ook de plaatsing van de draaitafel is van belang, de bedrading die het element met de arm van de draaitafel verbind is niet afgeschermd en daarom uiterst gevoelig voor storingen.

De druk op de naald moet ook precies goed zijn. Te hoge druk slijt je platen en te lage druk zorgt ervoor dat de naald kan gaan springen. Als hij net uit de groef opzweeft zul je storing gaan horen in de hoge tonen bij harde passages.

Je connectoren moeten vrij zijn van oxidatie. Als deze niet vlekkenloos contact maken hoor je het direct. Denk hierbij ook aan de connectoren van de Headshell en evt. afneembare arm.

Ook pikt een draaitafel hele lage bijtonen op (<8Hz) uit de schommelingen van de naald en eventueel contact geluiden.

Ok, het dynamisch bereik zou iets beter kunnen zijn, maar er kunnen ook veel meer storende factoren optreden die afbraak doen aan de geluidskwaliteit. Van CD is het in ieder geval zeker dat je 16-bit/44.1 kHz geluid hebt waarbij maar weinig factoren invloed hebben op de geluidskwaliteit. Zeker aangezien er al aardig wat mixer zijn waarbij je digitale inputs hebt (de DJM-1000 in ieder geval wel :D ), heb je dus de mogelijkheid om het signaal van de CD te halen zoals het erop gezet is.

Pioneer heeft daarentegen het Legato Link systeem ontwikkeld. Tijdens het masteren van een CD wordt de bandbreedte beperkt van 20-20kHz. De bovenharmonischen (die je volgens sommige mensen op een plaat kunt waarnemen) die buiten dit frequentie gebied liggen vallen dus weg als je de CD beluisterd. Het Legato systeem her-genereerd deze bovenharmonischen weer waardoor je de beleving krijgt alsof je bij de opname aanwezig was.

Maar ja, de Cd speler/draaitafel kan nog zo goed geluid geven, als de DJ overstuurd is alles voor niets geweest. En daar gaat het nu het meeste fout, bij de bediening van de equipment.

En ja, alles kan nog zo goed zijn, en zo goed zijn afgesteld.... hoeveel van de party gangers op een feest zou het horen ?
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 05-12-2005 23:34 (6%)
MadSteven    posted on 02-12-2005 10:29
Poster: Rhino
(Quote)Denkt ie vast omdat hardcore dj's vet scratchen en dus niet met cd-spelers kunnen werken waarop je niet kan scratchen.... Wel dus.

Daar kan je als rechtgeaard turntablist dus NIET op scratchen ja !
Misschien wat simpele dingen die wel oke klinken , maar wordt het werk sneller en de techniek professioneel dan doen ze behoorlijk af !
  Ik bedoelde dus ook te zeggen dat harcore dj's nauwelijks scratchen en dus net zo goed van cd zouden kunnen draaien.
Camino    posted on 02-12-2005 16:06
@lead:

Waar kan ik meer over het legato systeem lezen? Vind het een heel interessant concept... heb ff op de pioneerprodj site gekeken en was niks tegengekomen....
JonasVerdickt    posted on 02-12-2005 19:00
Geef mij maar vinyl, dieper geluid is altijd beter en als ik een liedje nodig heb branden. Ik heb ook wel thuis 2cd spelers maaar een daarvan gebruik ik bijna niet zit gewoon in fly case voor als ik ga draaien dan is het natuurlijk cd maar dan nog meer vinyl
Tekhead    posted on 02-12-2005 19:14
Waar jullie wakker van liggen, dat vinyl zal verdwijnen denk ik niet, en als je tegenwoordig kijkt naar welke artisten die tracks alleen maar op cd uitbrachten, nu ook weer op vinyl uitbrengen, en hun speciale rmxen ook alleen op vinyl, zou het mij verwonderen dat vinyl snel verdwijnt.

Bij ons in Antwerpen, zeggen de eigenaars van de 3 leidende muziekwinkels dat de verkoop van vinyl maar blijft stijgen en de verkoop van cd's daalt.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Camino    posted on 02-12-2005 19:15
zelf hou ik het meeste van vinyl... al vind ik dat cd beter klinkt omdat ie master tempo heeft... als je dan een beetje je platen uitkiest dan kan je alles in de zelfde toonaard houwen en klinkt je mix een stuk beter.
DJdarkness    posted on 02-12-2005 19:47
Ik vraag me eigen af hoeveel van jullie bij een blinde luister test vinyl eruit halen. Ik denk niemand. Vinyl ruist en dit klinkt warm en vol, maar kwalitatief is cd beter schoner waardoor het door dj's als kil wordt ervaren.

Het is gewoon een feit dat steeds meer djs over stappen, door pioneer/numark maar ook zeker door site's als www.dance-tunes.com , www.beatport.com etc.

een euro voor 1 nummer,, nee houden jullie het maar bij het warme vinyl wat 8 euro kost, en wat je naar een paar jaar kan weg mikken om dat het versleten is. Als het al niet krom getrokken is

Ieder mag het zijne er van denken, maar het is gewoon ouderwets, en dus echt en kweste van tijd. Als je nu al die cdx en hdx en en cdj's ziet moet je in mijn ogen wel een plank voor je hoofd hebben om nog platen te kopen maja,,,,

het ziet er natuurlijk wel kicken uit
Mod edit by Lead on 05-12-2005 23:36 (1%)
MrPecho    posted on 02-12-2005 20:27
Moet je eerst ook het geld hebben voor een cdx of een cdj, dat kwam er bij mij toch ook kijken .

En je mag zeggen wat je wilt, ondanks de cdx heeft vinyl nog altijd een iets unieker gevoel en is het nog altijd leuker om met te draaien (vind ik persoonlijk).
robertvisser    posted on 03-12-2005 10:57
zal altijd een eeuwige discussie blijven, vinyl of cd .

was trouwens goede toppic van je lead daar heb je tenminste wat aan !
Blast    posted on 03-12-2005 12:13
jep tis waar, vinyl of cd. de een zegt dit en de ander zegt dat. maar wat maakt 't uit: Het gaat toch om de muziekConfused
Tekhead    posted on 05-12-2005 23:28
@ dj darkness :

compleet mis jonge, ik ben er zeker van dat er al lang geen cd's meer te vinden zullen zijn, als er nog steeds vinyl te koop is ! Simpel, omdat je digitaal nooit hetzelfde resultaat kan halen als analoog, dat is gewoon zo, en al stappen er heel wat over naar cd's, is dit enkel voor gewichtsbesparing, en standaard setje's, maar elke ervaren dj, zal draaien met vinyl altijd aangenamer vinden.
Zelfs vele groepen zoals depeche mode, nemen hun albums terug op, ondersteund door analoge synth's.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
mrtnt    posted on 05-12-2005 23:41
ik vind ook hetvinyl gevoel pr8ig, maar met een cdx is dat praktisch te evenaren en als je dan nog de volledige versies hebt staan op cds maakt alles perfect.

This is an old Topic

No new postings for 7.095 days.
 Post CommentThat would be 236.5 months
or a whopping 19.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

95 Users online: 16 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 42.888
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.431.262