DJs stappen over op CD (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 20-01-2005 20:49
Ik kwam een stuk tegen in NRC Handelsblad, geschreven door Saul van Stapele, terug te vinden op de site van NRC, maar omdat dat alleen voor geregistreerde mensen is (staat wel op het gratis deel overigens) :

bron :

http://www.nrc.nl/kunst/artikel/1106201375316.html

DEN HAAG, 20 JAN. Twintig jaar nadat de consument is overgestapt van de lp (vinyl) naar de cd, volgt nu ook de dj. Neem de Nederlandse DJ Chuckie. Hij wil nooit meer met vinyl draaien, en liet dit weekeinde twee cd-draaitafels overvliegen voor zijn optreden tijdens het NK Snowboarden in Zwitserland.

Chuckie draait 'urban' - een hippe verzamelnaam voor moderne zwarte muziekstromingen als hiphop, r en b en dancehall. Wie dan het nieuwste van het nieuwste wil draaien, is veroordeeld tot de cd. Veel materiaal verschijnt pas in een later stadium op vinyl. Voor steeds meer dj's gaat de actualiteit boven de nostalgie van het vinyl, met zijn wat warmere klank.

Met de komst van een nieuwe generatie cd-draaitafels en zelfs dvd-draaitafels, verliest het traditionele vinyl steeds meer terrein onder dj's. Het zijn vooral de extra mogelijkheden van het digitaal draaien die de dj's over de streep trekken.

Zoals house-dj Ricky Rivaro, die vindt dat de traditionele romantiek van het vinyl niet opweegt tegen de nieuwe extra's. ,,Het is onzin te beweren dat ?chte dj's met vinyl zouden moeten werken. Met de nieuwe technieken - zoals een sampler en de mogelijkheid muziek extreem te versnellen of te vertragen - geef je veel meer dimensie aan een set.''

Op het Nederlandse filiaal van de internationale DJ School in het Zuid-Limburgse Ransdaal (de andere drie vestigingen zijn in Parijs, Londen en New York) kan de basis van het vak in een dagdeel worden geleerd. Ze geven er sinds kort ook les in het mixen en zelfs 'scratchen' met cd's.

Anders dan bij het traditionele vinyl wordt dan niet gedraaid aan de eigenlijke geluidsdrager, de lp van vinyl, maar aan een simulerende draaischijf, die op de cd-speler is gemonteerd.

Anders dan bij het vinyl ook kan de dj die met cd's werkt ter plaatse beschikken over een enorme hoeveelheid muziek. Letterlijk, omdat ze complete platentassen op een paar cd-tjes kunnen persen. En figuurlijk, omdat lang niet alle muziek beschikbaar is op vinyl.

Chuckie: ,,Ik draaide vroeger weinig salsa en Surinaamse muziek, omdat dat vaak op cd uitkomt. Nu kan ik het niet alleen draaien, maar er mee scratchen, mixen, alles.'' 

Steeds meer dj's zweren bij cd's, maar die ontwikkeling is recent. Urban-DJ Chuckie is pas een half jaar geleden overgestapt. ,,Ik heb in de zomer van vorig jaar de belangrijkste platen uit mijn vinylcollectie op cd gebrand,''

vertelt hij. ,,Met cd-draaitafels kun je veel meer doen. Sneller mixen, geluidseffecten gebruiken, het begin van een beat eindeloos herhalen in een loop. Omdat je niet meer vastzit aan de plaat, kun je als dj ter plekke meer aan de muziek toevoegen.''

De overstap van DJ Chuckie is volledig. Als hij nu een nummer wil draaien dat alleen beschikbaar is op vinyl, zet hij de plaat thuis over op cd. ,,Ik draai thuis soms nog wel vinyl, voor het gevoel. Maar nu ik weet wat er allemaal nog meer kan, is vinyl meestal gewoon te beperkt.''

Op de DJ School in Ransdaal, waar ze lesgeven in het mixen en scratchen met cd's, reageert ook oprichter en docent Michel Haan positief. Hij noemt de cd-draaitafels van marktleider Pioneer 'veredelde computers' die hij 'alleen gebruikt voor studenten zonder ritmegevoel'. Maar met de DZ 1200, een digitale versie van de onder dj's extreem populaire klassieker SL1200 van Technics, kan hij wel uit de voeten. ,,Dat is geen cd-speler,'' - Haan spuugt het woord uit - ,,maar een digitale draaitafel. Met dit apparaat werk je, net als we bij het vinyl gewend waren, gewoon echt met je handen.''

De dj-onderwijzer verwacht dat het vooral de feest-dj's zullen zijn die op cd overstappen, en niet de turntablists, de meer op draaitafelacrobatiek gerichte dj's. Haan: ,,Vinyl zal n?g meer iets worden voor de hightech freak. Het heeft toch een dynamischer geluid dan een cd. Maar in een club interesseert dat niemand.'' Ook Tjerk Coers van platenzaak Rhythm Import in Den Haag hoorde verschil laatst, toen dj Sander Kleinenberg tijdens een set van vinyl overschakelde naar cd. ,,Het geluid werd ineens iets killer. Het publiek heeft dat niet door; hooguit onbewust.''

Voor fabrikanten van de cd-draaitafels breken mooie tijden aan. Voor de platenindustrie is het nieuws dat nu ook met MP3's gescratcht en gemixt kan worden 'een ramp', volgens Coers. ,,De hele dag vragen klanten om nieuwe nummers die nog niet op vinyl zijn verschenen, omdat een populaire dj als Ti?sto hem dan al op cd draait. De hype begint steeds vroeger. En het internet levert altijd.''

De reactie van de DJ School vind wat opvallen, maar iedereen mag vinden wat hij wil natuurlijk :D

Chuckie en Ricky Rivaro draaien trouwens beide met Pioneer CDJ-1000s, de DJ School doet vrijwel alles voor Technics DJ producten in Nederland, jammer dat ze Pioneer ook niet om reactie hebben gevraagd...

Let the BASS be louder
User edit by Lead on 21-01-2005 @ 10:00:30 (6%)

What do you think about DJs stappen over op CD ??

Vote :   

jordy    posted on 22-01-2005 19:24
 dat doe ik ook

ben nog wa aan het aanmodderen.. anders koop ik gewoon een extern cd brand geval ofzo denk ik
Jorrit    posted on 22-01-2005 19:26
das duur...
Maar lukt dat niet met je booth heel laag?? Probeer je gains dan eens heel laag te zetten ofzo?
jordy    posted on 22-01-2005 19:51
mischien is mijn kabeltje van 10 meter wel niet zo'n goed idee?

en zal eens een keer wat uitproberen als ik wat meer tijd heb
Jorrit    posted on 22-01-2005 19:52

ik denk niet dat dat veel uitmaakt, maar ik ben niet zo'n computer gek, dus ik ben niet de beste om dit probleem op te lossen...

Basrose    posted on 09-03-2005 18:58
maare om ff op het onderwerp terug te komen :P
Ik denk dat het de keuze van een dj is en dat neit iedereen massaal gaat overstappen. Ik denk eerder dat je ze blijven combineren vinyl en cd.
Cd draait super met b.v een pioneer cdj1000 maar het is toch een ander gevoel dan bij vinyl.
W.i.M    posted on 09-03-2005 19:12
omdat er steeds betere technieken komen met nog beter geluid en nog meer mogelijkheden voor de DJ is het denk ik onvermijdelijk dat zelfs vinyl antiek gaat worden. misschien niet over 5 of 10 jaar maar ooit zal die tijd wel aanbreken.

Dan hebben we 5000 super high quality tracks op een schijfje van 2x2 cm staan en staat met 1 druk op de knop de track al gelijk en is voorbeluisteren niet meer nodig. tja, wanneer zal dat zijn ?

En tot die tijd blijven we ook met vinyl draaien
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Basrose    posted on 09-03-2005 19:28
haha als het zover is zijn er misschien niet eens meer dj nodig maar  mixt een computersysteem t wel :P

T moet niet gekker worden he met mijn rare iden :P
jordy    posted on 09-03-2005 23:58
dat zou de sfeer wel verkloten

dj moet ook op het publiek inspelen  dat zal een pc nooit doen
Lead    posted on 10-03-2005 00:53
Tegen de tijd dat ze dat hebben uitgevonden, hebben ze vast ook smart-computers die met vibraties het publiek beinvloeden zodat ze alles mooi vinden wat er gedraaid wordt....

Let the BASS be louder
jordy    posted on 10-03-2005 00:57
u wilt het publiek omtoveren in:

a: clubk*tjes
b: pogo-boeren
c: kakkers
d: IQ-loos

maak uw keuze, na 10 seconde treed automatisch een combinatie van b+d in

denk persoonlijk niet dat het ooit zal verdwijnen... mischien wel uitgedunt tot bepaalde genres

Hardcore/Techno/e.d.
User edit by jordy on 10-03-2005 @ 00:58:25 (73%)
Rhino    posted on 10-03-2005 16:10
Als je niet meer hoeft te cue-en kan je juist veel beter op het publiek inspelen omdat je niet meer bezig bent met dingen die voor het publiek niet hoorbaar/merkbaar zijn......verloren tijd dus.
Eigenlijk is het pc idee neit anders dan live optreden.
Daar heb je ook een berg loops die gelocked zijn op een vast tempo.
Zo is het juist veel makkelijker, want zie je dat je publiek inkakt, nou dan zet je je stamp loop voor en ketst hem er binnen 2 seconden in ,,.............instant resultaat!
Lead    posted on 10-03-2005 19:15
De DJ zal denk ik altijd aanwezig blijven hoor. Het gene waar hij mee draait, dat zal veranderen. En dat er een medium staat wat lijkt op een cd-speler/draaitafel is ook wel zeker denk ik.... er zijn al vele jaren muziek-computer systemen en toch wordt er in de hoofdzaak denk ik nog met CD/vinyl gedraaid.
Let the BASS be louder
jordy    posted on 10-03-2005 19:22
pc word nu al gedaan... carte grote zaal bv. klinkt enorm zuig en iedereen uit zun dak.. (behalve ik haha)

RnB avonden dus
Rhino    posted on 11-03-2005 10:54
Hoezo klink een pc zuig ?
dat ligt dan toch echt wel aan de kaart!
Er zijn zat kaarten die een dynamicrange hebben van 110db en more!
Dat klinkt echt goed hoor!
even goed als een cd speler in iedergeval.
Bovendien wordt een pc bij een optreden meestal gebruikt als sequence player.
de audio wordt via midi getriggerd en komt gewoon uit de synths!
jordy    posted on 11-03-2005 13:22
nou ik bedoelde eigenlijk dat de mensen die ze bedienen dan lui zijn... overgang is altijd of scheef... of kanaal 1 valt uit en dan 2 tellen later kanaal 2 weer...

geluid zelf is niets mis mee
Nvie    posted on 23-03-2005 16:17

Je zou haast denken dat IDP (of is DJ School inmiddels niet meer van IDP?) een speciale deal heeft met Technics, want wat ik gehoord (en zelf ook gevoeld heb...) is de technics nog wel de minste digitale draaitafel. Maargoed, smaken verschillen...
zou denken dat alle dj scholen dat hebben... als je op website's gaat kijken zul je altijd die cd technics zien (weet 't type niet uit m'n hoofd). Dj School waar ik ben geweest had ze ook.. persoonlijk heb ik toch liever de pioneers

P.S. sorry voor deze late reactie
jordy    posted on 23-03-2005 18:30
SL-DZ1200?
Nvie    posted on 23-03-2005 18:55
die dus
Lead    posted on 24-03-2005 01:27
De dj school van djschool.nl is een distributeur voor Technics / DMC Nederland. Niet zo verwonderlijk dat je daar de Technics ziet staan.... die gebruiken ze ook voor de lessen. Tot vorig jaar gebruikte ze nog tot volle tevredenheid Pioneer CDJs om les op te geven...

Let the BASS be louder
DJ_Inspiration    posted on 25-03-2005 08:44
Ik kijk naar de topic-titel: DJs stappen over op CD.
Ik vind het eigelijk wel grappig omdat ik een half jaar geleden pas overgestapt ben van cd naar vinyl en ik moet zeggen dat vinyl toch net iets leuker is. Maarja, het is natuurlijk ook niet gelogen dat er vele alternatieven voor de CD-DJ zijn. Men maakt tegenwoordig meer CD-turntables dan echte turntables  Als ik op verplaatsing ben draai ik meestal met de CDJ-800. Leuke speler maar vinyl blijft toch net ietsje leuker
MadSteven    posted on 29-03-2005 18:48
Als ik heel eerlijk ben... Dan zijn er ook van die gasten die nooit op vinyl gedraait hebben en nu op 'vinyl-cd' beginnen. Met die term bedoel ik uiteraard cd-spelers als de CDJ1000, maar daar horen ook de nieuwe Denon's en de CDX, Axis 8 en 9 van Numark bijvoorbeeld bij. En eigenlijk was de eerste 'vinyl-cd' speler wel de Tascam 302 in 2000.

Tuurlijk, scratchers zullen nog wel even bij vinyl blijven of de niet-zo-puristische zijn al overgestapt op CDJ1000's, maar dan ook alleen die spelers, omdat de rest niet zo goed voelt.

Maar wat is er nou fijner voor middelbare scholieren dan een cd-speler? Ze kunnen zo legaal een verzamelalbum kopen met favo nummertjes. Tuurlijk, duren ze geen vijf minuten, maar kunnen ze al goed top-40-draaien op een professionele manier. En met die computer kan je zelf een 'extended edit' bakken van een drie-minuten versie. Fik die weer op cd et voila.

Ja, ik ben voorstander van CD-spelers, inderdaad. Sterker nog, ik verwacht een dezer dagen de eerste mengpaneel waar geen phono-voorversterker, bpm-counters en effecten opzitten. Allemaal overbodig als je goede cd-spelers hebt.

Maar 'echte' DJ's zullen af en toe nog steeds een oude plaat willen draaien. Logisch. En laten we wel zijn, vinyl klinkt verdomd goed, maar of dat uiteindelijk blijft opwegen tegen de nadelen? Ik denk het niet.
User edit by MadSteven on 29-03-2005 @ 18:49:40 (4%)
Kiwi    posted on 08-04-2005 07:51
in mijn opinie zijn cd's voor in de auto en voor bij de computer.
Mij zul je niet zo snel met cd's zien draaien. (daarom heb ik ook Final Scratch)
User edit by Kiwi on 08-04-2005 @ 07:51:42 (22%)
Jorrit    posted on 08-04-2005 13:18
Poster: MadSteven
Ja, ik ben voorstander van CD-spelers, inderdaad. Sterker nog, ik verwacht een dezer dagen de eerste mengpaneel waar geen phono-voorversterker, bpm-counters en effecten opzitten. Allemaal overbodig als je goede cd-spelers hebt.

Ik denk niet dat dat voorlopig zo ver zal komen,
CD is voor veel DJ's tegenwoordig een ideaal medium, maar vinyl zal nog wel een paar jaar gelieft blijven, de fabrikant zou zichzelf in de fingers snijden als hij de phono weg zou laten...
TheSupercrab    posted on 08-04-2005 16:13
Maar 'echte' DJ's zullen af en toe nog steeds een oude plaat willen draaien. Logisch. En laten we wel zijn, vinyl klinkt verdomd goed, maar of dat uiteindelijk blijft opwegen tegen de nadelen? Ik denk het niet.

hmm zie toch nu dat de meeste "echte" toch echt meer met CD spelers draaien nu.. (echte DJs is soiesow een beetje een raare term maja). En of vinyl nou zo goed klinkt.. mmmm weet et niet hoor.. Heb liever een hoog kwaltiet MP3tje Happy, laughing
Jorrit    posted on 08-04-2005 16:22
Poster: TheSupercrab

hmm zie toch nu dat de meeste "echte" toch echt meer met CD spelers draaien nu.. (echte DJs is soiesow een beetje een raare term maja). En of vinyl nou zo goed klinkt.. mmmm weet et niet hoor.. Heb liever een hoog kwaltiet MP3tje Happy, laughing

Agrees with Supercrab
Echte DJ's, wat zijn dat.... Als je daar laidbackluke, tiesto ed. (dat zijn er net 2 die met cd's draaien) mee bedoelt, denk ik dat dat niet klopt... Veel DJ's, ook de toppers, gaan over op CD.
En vinyl goed klinken? T klinkt warm door alle kraakjes en krasjes en doordat het analoog is, maar de kwaliteit van een MP3 is toch echt beter... dacht ik zo...

85 Users online: 17 Guests (68 Unknown)
Pages generated today : 42.709
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.431.083