DJs stappen over op CD (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 20-01-2005 20:49
Ik kwam een stuk tegen in NRC Handelsblad, geschreven door Saul van Stapele, terug te vinden op de site van NRC, maar omdat dat alleen voor geregistreerde mensen is (staat wel op het gratis deel overigens) :

bron :

http://www.nrc.nl/kunst/artikel/1106201375316.html

DEN HAAG, 20 JAN. Twintig jaar nadat de consument is overgestapt van de lp (vinyl) naar de cd, volgt nu ook de dj. Neem de Nederlandse DJ Chuckie. Hij wil nooit meer met vinyl draaien, en liet dit weekeinde twee cd-draaitafels overvliegen voor zijn optreden tijdens het NK Snowboarden in Zwitserland.

Chuckie draait 'urban' - een hippe verzamelnaam voor moderne zwarte muziekstromingen als hiphop, r en b en dancehall. Wie dan het nieuwste van het nieuwste wil draaien, is veroordeeld tot de cd. Veel materiaal verschijnt pas in een later stadium op vinyl. Voor steeds meer dj's gaat de actualiteit boven de nostalgie van het vinyl, met zijn wat warmere klank.

Met de komst van een nieuwe generatie cd-draaitafels en zelfs dvd-draaitafels, verliest het traditionele vinyl steeds meer terrein onder dj's. Het zijn vooral de extra mogelijkheden van het digitaal draaien die de dj's over de streep trekken.

Zoals house-dj Ricky Rivaro, die vindt dat de traditionele romantiek van het vinyl niet opweegt tegen de nieuwe extra's. ,,Het is onzin te beweren dat ?chte dj's met vinyl zouden moeten werken. Met de nieuwe technieken - zoals een sampler en de mogelijkheid muziek extreem te versnellen of te vertragen - geef je veel meer dimensie aan een set.''

Op het Nederlandse filiaal van de internationale DJ School in het Zuid-Limburgse Ransdaal (de andere drie vestigingen zijn in Parijs, Londen en New York) kan de basis van het vak in een dagdeel worden geleerd. Ze geven er sinds kort ook les in het mixen en zelfs 'scratchen' met cd's.

Anders dan bij het traditionele vinyl wordt dan niet gedraaid aan de eigenlijke geluidsdrager, de lp van vinyl, maar aan een simulerende draaischijf, die op de cd-speler is gemonteerd.

Anders dan bij het vinyl ook kan de dj die met cd's werkt ter plaatse beschikken over een enorme hoeveelheid muziek. Letterlijk, omdat ze complete platentassen op een paar cd-tjes kunnen persen. En figuurlijk, omdat lang niet alle muziek beschikbaar is op vinyl.

Chuckie: ,,Ik draaide vroeger weinig salsa en Surinaamse muziek, omdat dat vaak op cd uitkomt. Nu kan ik het niet alleen draaien, maar er mee scratchen, mixen, alles.'' 

Steeds meer dj's zweren bij cd's, maar die ontwikkeling is recent. Urban-DJ Chuckie is pas een half jaar geleden overgestapt. ,,Ik heb in de zomer van vorig jaar de belangrijkste platen uit mijn vinylcollectie op cd gebrand,''

vertelt hij. ,,Met cd-draaitafels kun je veel meer doen. Sneller mixen, geluidseffecten gebruiken, het begin van een beat eindeloos herhalen in een loop. Omdat je niet meer vastzit aan de plaat, kun je als dj ter plekke meer aan de muziek toevoegen.''

De overstap van DJ Chuckie is volledig. Als hij nu een nummer wil draaien dat alleen beschikbaar is op vinyl, zet hij de plaat thuis over op cd. ,,Ik draai thuis soms nog wel vinyl, voor het gevoel. Maar nu ik weet wat er allemaal nog meer kan, is vinyl meestal gewoon te beperkt.''

Op de DJ School in Ransdaal, waar ze lesgeven in het mixen en scratchen met cd's, reageert ook oprichter en docent Michel Haan positief. Hij noemt de cd-draaitafels van marktleider Pioneer 'veredelde computers' die hij 'alleen gebruikt voor studenten zonder ritmegevoel'. Maar met de DZ 1200, een digitale versie van de onder dj's extreem populaire klassieker SL1200 van Technics, kan hij wel uit de voeten. ,,Dat is geen cd-speler,'' - Haan spuugt het woord uit - ,,maar een digitale draaitafel. Met dit apparaat werk je, net als we bij het vinyl gewend waren, gewoon echt met je handen.''

De dj-onderwijzer verwacht dat het vooral de feest-dj's zullen zijn die op cd overstappen, en niet de turntablists, de meer op draaitafelacrobatiek gerichte dj's. Haan: ,,Vinyl zal n?g meer iets worden voor de hightech freak. Het heeft toch een dynamischer geluid dan een cd. Maar in een club interesseert dat niemand.'' Ook Tjerk Coers van platenzaak Rhythm Import in Den Haag hoorde verschil laatst, toen dj Sander Kleinenberg tijdens een set van vinyl overschakelde naar cd. ,,Het geluid werd ineens iets killer. Het publiek heeft dat niet door; hooguit onbewust.''

Voor fabrikanten van de cd-draaitafels breken mooie tijden aan. Voor de platenindustrie is het nieuws dat nu ook met MP3's gescratcht en gemixt kan worden 'een ramp', volgens Coers. ,,De hele dag vragen klanten om nieuwe nummers die nog niet op vinyl zijn verschenen, omdat een populaire dj als Ti?sto hem dan al op cd draait. De hype begint steeds vroeger. En het internet levert altijd.''

De reactie van de DJ School vind wat opvallen, maar iedereen mag vinden wat hij wil natuurlijk :D

Chuckie en Ricky Rivaro draaien trouwens beide met Pioneer CDJ-1000s, de DJ School doet vrijwel alles voor Technics DJ producten in Nederland, jammer dat ze Pioneer ook niet om reactie hebben gevraagd...

Let the BASS be louder
User edit by Lead on 21-01-2005 @ 10:00:30 (6%)

What do you think about DJs stappen over op CD ??

Vote :   

Jorrit    posted on 20-01-2005 21:06

Tsja, en die technics is zeker geen veredelde computer?! Onzin! En voor een DJ zonder ritmisch gevoel is het (ondankst de bpm counter, die de technics bij mijn weten ook heeft) met een CDJ-1000 net zo lastig...
Maargoed, dit liegt er niet om:

quote:
Poster: Lead
de cd-draaitafels van
marktleider Pioneer

User edit by Jorrit on 20-01-2005 @ 21:07:33 (11%)
DJdarkness    posted on 20-01-2005 22:52
Jaha,, en dit noem ik nu echt gunstig, asl er echt vraag naar komt, komt er waarschijnlijk ook eindelijk fatsoenlijke muziek op cd

DJ-Emotion    posted on 20-01-2005 23:03

De reactie van de DJ School vind wat opvallen, maar iedereen mag vinden wat hij wil natuurlijk :D

Chuckie en Ricky Rivaro draaien trouwens beide met Pioneer CDJ-1000s, de DJ School doet vrijwel alles voor Technics DJ producten in Nederland, jammer dat ze Pioneer ook niet om reactie hebben gevraagd...

Sterker nog, wat te denken van Tiesto, Liebrand Armin van Buuren ......
Geen objectief beeld dus.
Maar dat zijn we inmiddels wel van ze gewend
Duidelijk dat NRC journalist niet echt heeft verdiept in de zaak.

jordy    posted on 21-01-2005 02:34

denk dat vinyl altijd (op feesten en bepaalde disco's) zal blijven, net als bv. kerst... veroudert maar dat maakt het niet minder

ikzelf ben voor de combinatie van digitaal samen met anoloog... zo heb je alle mogelijkheden bij je en kan je letterlijk alles draaien

en MP3... ja sorry hoor maar ik koop zelfs al mijn CD's dus ik denk dat de enigste die hier echt op zitten te wachten is mensen die er een drive in mee willen doen

Lead    posted on 21-01-2005 10:09
Helemaal mee eens... CD is een goed medium naast vinyl denk ik, vinyl zal altijd blijven bestaan, maar CD wordt steeds meer en meer gebruikt.

Even een rijtje mensen die naar mijn weten met CDJ's draaien (en dus "allemaal zijn het studenten zonder ritmisch gevoel die werken met een veredelde computer)" :

Irwan
Massimo
Real el Canario
Armin van Buuren
DJ Roog
Erick-E
Ferry Corsten
Ti?sto
Ben Liebrand
Marco V
Laidback Luke
Alex van Oostom (DVJ-X1)
Sander Kleinenberg (DVJ-X1)
DJ Isaac
Gizmo
Zany
Pavo
DJ Rob
The Viper
Prophet

Dit zijn dan even de namen die me door het hoofd schieten, maar er zullen er wellicht nog meer zijn die de CDJ op hun rider hebben staan....
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 21-01-2005 12:21
Je zou haast denken dat IDP (of is DJ School inmiddels niet meer van IDP?) een speciale deal heeft met Technics, want wat ik gehoord (en zelf ook gevoeld heb...) is de technics nog wel de minste digitale draaitafel. Maargoed, smaken verschillen...
DJ-Emotion    posted on 21-01-2005 13:00
Poster: DJdarkness
Jaha,, en dit noem ik nu echt gunstig, asl er echt vraag naar komt, komt er waarschijnlijk ook eindelijk fatsoenlijke muziek op cd

Laten we het hopen!
Ik weet dat er in iedergeval toch al aardig wat op CD uitkomt maar het probleem nog
bij de winkels ligt.
Tot voorkort is namelijk de 12inch CD uit de schappen verdwenen wegens lage verkoop cijfers.
Dat kan men nu weer terug gaan draaien.
Kijk maar eens bij de Record labels zelf.
Vaak is naast de 12" ook de CD leverbaar.
DJ-Emotion    posted on 21-01-2005 13:01

Dit zijn dan even de namen die me door het hoofd schieten, maar er zullen er wellicht nog meer zijn die de CDJ op hun rider hebben staan....

waar
User edit by DJ-Emotion on 21-01-2005 @ 13:26:09 (77%)
DJ-Emotion    posted on 21-01-2005 13:02

waar

? ging iets fout.....
Wilde dus zeggen..

WAAR STA IK?  

Vergeten zeker.....staat je netjes
DJ-Emotion    posted on 21-01-2005 13:05
Poster: Jorrit
Je zou haast denken dat IDP (of is DJ School inmiddels niet meer van IDP?) een speciale deal heeft met Technics, want wat ik gehoord (en zelf ook gevoeld heb...) is de technics nog wel de minste digitale draaitafel. Maargoed, smaken verschillen...

Sterker nog IDP of DJ school regelt alle de Technics DJ activiteiten in NL.
Dus gesponserd worden ze zeker
DJ-Emotion    posted on 21-01-2005 13:11
Poster: Lead
Ik kwam een stuk tegen in NRC Handelsblad, geschreven door Saul van Stapele, terug te vinden op de site van NRC, maar omdat dat alleen voor geregistreerde mensen is (staat wel op het gratis deel overigens)

Kom ik toch ineens iets grappigs tegen:
http://www.xs4all.nl/~osdorp/inter/inter95.htm

De link met Rap, Hip Hop en DMC is nu wel heel snel gellegd....
Voor mij is het duidelijk
User edit by Lead on 21-01-2005 @ 17:56:29 (10%)
jordy    posted on 21-01-2005 14:03
mijn style hardcore is toch vrijwel oldskool/early
dat wat ik luister tenminste meestal... en op feesten het liefste hoor, uiteraard worden cd's gebruikt.. maar vinyl brengt bepaalde gouwe ouwe sfeer

en ik heb meer last van dat platen niet op cd uitkomen...

DJ Bike - Wicked... kan aan mij liggen maar die heb ik nog nooit kunnen vinden op cd
Jorrit    posted on 21-01-2005 14:25
Poster: jordy
en ik heb meer last van dat platen niet op cd uitkomen...

DJ Bike - Wicked... kan aan mij liggen maar die heb ik nog nooit kunnen vinden op cd

Ik denk dat dat over niet al te lange tijd wel anders zal zijn, er zijn al DJ's die niet eerst op vinyl uitbrengen maar eerder op cd (weet zo niet meer wie dat was...)
Zeker nu de digitale draaitafel zo hot is zullen steeds meer releases eerst op cd komen denk ik.
jordy    posted on 21-01-2005 15:25
kweet niet hoe dat met elke stijl zit... maar denk dat op hardcore gebied dit niet zo snel zal gebeuren
DJ-Emotion    posted on 21-01-2005 15:38
kweet niet hoe dat met elke stijl zit... maar denk dat op hardcore gebied dit niet zo snel zal gebeuren

Waarom denk je dat?
jordy    posted on 21-01-2005 15:45
omdat ik allang cd's (1996/2004) koop en altijd zit te w88 dat de platen naar cd komen
Lead    posted on 21-01-2005 17:53

Dit komt doordat de afzet voor CD's in die muziek soort niet zo groot is...

Eh... en in het lijstje ontbreken meer namen, maar ik heb er gewoon wat opgenoemt die ik onlangs gesproken heb. Er zijn er vele meer, en er komen er maandelijks nieuwe bij (iedere maand worden er weer nieuwe CDJ's verkocht vandaar)
Let the BASS be louder
User edit by Lead on 21-01-2005 @ 17:54:21 (100%)
jordy    posted on 21-01-2005 22:15

ach ik heb toch alle 2

Jorrit    posted on 21-01-2005 22:38

ach ik heb toch alle 2

Alle 2, 2 CDJ-1000's ofzo? Of vinyl en cd, ik begrijp hier niet zo veel van...

Maar ik denk echt, dat als de digitale draaitafels zo door gaan dat cd's voor vinyl gaan. Ook bij hardcore, ik zie trouwens niet helemaal in waarom het bij hardcore minder snel zou gebeuren. En dat je al sinds 1996 zit te wachten, das logisch () want toen waren de digitale tt's nog helemaal niet zo nadrukkelijk aanwezig.

User edit by Jorrit on 21-01-2005 @ 22:45:09 (13%)
jordy    posted on 22-01-2005 00:38
het is meer dat vroeger op cd's vaak volledige versies opstonden... en steeds minder (bijna alleen nog gemixt)

2* cdj en 1* synq (geld was op voor 2e )
Jorrit    posted on 22-01-2005 10:43
het is meer dat vroeger op cd's vaak volledige versies opstonden... en steeds minder (bijna alleen nog gemixt)

Ja, das waar. Maar ik denk dat er echt vraag naar is dat die cd's weer terug gaan komen.
We zullen zien...
User edit by Jorrit on 22-01-2005 @ 10:43:34 (9%)
jordy    posted on 22-01-2005 15:39
zou leuk zijn heb ik meteen back ups van me platen
en scheeld in de kosten als ik alles wil teveel wil hebben haha
Jorrit    posted on 22-01-2005 17:04
je kan ook je platen overzetten op cd met een opneem programmatje (rec out naar computer, en dan record)
Heb ik ook gedaan met een paar platen, werkt best goed hoor!
jordy    posted on 22-01-2005 17:35
kwaliteit/volume krijg ik niet allebij goed met mijn pc
Jorrit    posted on 22-01-2005 19:07
Probeer m is in je booth te stoppen en dan de booth gewoon heel laag zetten, dat werkt bij mij!

119 Users online: 10 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 70.155
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.458.529