Effecten DJM 800  (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

D-wan    posted on 11-05-2007 22:27
Onlangs heb ik een DJM 800 aangeschaft en over het algemeen ben ik er erg tevreden over. Behalve de nieuwe toegevoegde effecten sweep, filter en crush. Telkens als ik een van deze gebruik slaat mijn led meter in het rood. Is dit een probleem van mijn mixer of hebben meer dj's hier last van ? Als dit niet aan mijn mixer ligt, kun je dit dan toch op de een of andere manier berperken ?
Alvast bedankt !

Gr. Mark

What do you think about Effecten DJM 800 ??

Vote :   

Cyspoz    posted on 11-10-2007 07:58
Poster: vanLaer
Zowiezo kreeg ik het id dat de algehele processor het lastig krijgt bij harmonic want het andere kanaal vertoonde ook 'storing' zonder dat het effect toegepast werd.

Wat voor storing precies, vind ik namelijk wel eens interresant om te weten.

Verder is het inderdaad zoals Lead zegt gewoon een gevolg van de berekening waar je niet veel aan kan doen. Enige wat ik je kan aanraden is om proberen key correcties maar alleen naar het laag te doen. Dan hoor je het minder en wordt het mooier van.
robbert    posted on 11-10-2007 08:27
Een vraag van mijn kant met betrekking tot het "Roll" effect. Hebben meer mensen er last van dat de Roll sampler slecht het tempo vast kan houden? Of ik nou auto-bpm of de tap functie gebruik, er is nauwelijks goed mee te werken. Ik blijf namelijk maar corrigeren met cd-spelers. Als ik dan eindelijk de sample en de cd-speler gelijk lopen, duurt dit maar erg kort..
Sunrise8    posted on 11-10-2007 08:45
ik ga hem morgen middag afhalen en dan ook maar is kloten met de effecten. zal jullie zo snel mogelijk op de hoogt houden Happy, laughing
Music made me who i am
Cyspoz    posted on 11-10-2007 10:34
quote:
Poster: robbert
Een vraag van mijn kant met betrekking tot het "Roll" effect. Hebben meer mensen er last van dat de Roll sampler slecht het tempo vast kan houden? Of ik nou auto-bpm of de tap functie gebruik, er is nauwelijks goed mee te werken. Ik blijf namelijk maar corrigeren met cd-spelers. Als ik dan eindelijk de sample en de cd-speler gelijk lopen, duurt dit maar erg kort..

Nee daar heb je deels gelijk in. Alleen jou vraag suggereert wel dat hij niet continu hetzelfde doet en dat is zekers niet het geval, roll doet namelijk wel degelijk continu werken.

Het probleem is eigenlijk by design en is terug te vinden in de berekening van de tijd. Deze wordt gedaan aan de hand van de BPM waarde. Omdat hier alleen met hele waardes wordt gewerkt heb je nogal een afwijking in je roll effect timing die wel in ms is.
Ik zal met twee reken voorbeelden laten zien wat ik bedoel:
128 BPM Roll 8/1 = 60 / 128 * 1000 * 8 = 3750 ms
129 BPM Roll 8/1 = 60 / 129 * 1000 * 8 = 3721 ms

Wat ik hier uitreken is hoe lang duurt één beat in seconde (60 / BPM) waarna ik dat omreken naar ms (* 1000) en daarna vermenigvuldig met de Roll effect stap 8/1 (* 8). Hiermee kom je op de timing die wordt gebruikt om de loop te leggen.
Zoals je kan zien zit er nogal een verschil tussen 128 en 129 BPM, maar dat is logisch. Het probleem is echter dat jou nummer misschien op 128,5 BPM zit. Alleen de DJM-800 werkt alleen met hele waardes en rond daardoor deze waarde af naar 129. Hij zal dan uitkomen op een timing van 3721 ms i.p.v. 60 / 128,5 * 1000 * 8 = 3735 ms. Dat is 14 ms verschil die je per 8 beats dus zou krijgen.

Wat je als oplossing zou kunnen doen is om inderdaad de CD te corrigeren en vervolgens zelf de timing van de DJM-800 iets aan te passen. Daarmee zal je uiteindelijk het corrigeren van de CD speler kunnen verhelpen.
Iets anders wat ik ook nog wel eens doe is opnieuw het sample er een keer in stutteren zodat hij weer gelijk loopt. Dat doe je door op beide timing knopjes tegelijk te drukken. Zie eventueel demo film van de DJM-800 hier op DJ-Resource.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
robbert    posted on 11-10-2007 10:55

Beide manieren gebruik ik, maar vind het zeker niet optimaal werken, je blijft maar bezig met corrigeren..

Een probleem waar ik tegenaan loop is het volgende. Ik maak met een roll sample een mix tussen het orrigineel afspelende nummer en de sample hiervan. Ik ga dus het orrigineel corrigeren. Voordat ik dit doe heb ik al een ander nummer op de andere speler gebeatmatct, welke nu dus ook weer verkeerd loopt. Aan de constantheid van de sample twijfel ik en zo blijf je dus constant 2 cd spelers corrigeren..

vanLaer    posted on 11-10-2007 12:34
Poster: Cyspoz

Wat voor storing precies, vind ik namelijk wel eens interresant om te weten.

Verder is het inderdaad zoals Lead zegt gewoon een gevolg van de berekening waar je niet veel aan kan doen. Enige wat ik je kan aanraden is om proberen key correcties maar alleen naar het laag te doen. Dan hoor je het minder en wordt het mooier van.

Idd denk zelf ook dat dat de manier is. Subtiel gebruiken is denkik mijn motto. Ik heb trouwens wel een echte storing gehad (heb er ook een filmpje van gemaakt) toen viel het geluid weg als je aan het einde kwam van fader 2.  Gelukkig verdween het probleem na flink wat op en neerschuiven, maar toch....
Cyspoz    posted on 11-10-2007 13:01

Ok Robert, maar jij draait dus eigenlijk gewoon 3 nummers tegelijkertijd af. Tja dat is inderdaad wat lastig te doen en de correctie die je nu moet doorvoeren is ook zekers niet makkelijk. Misschien kan je via de voorluister functie van het effect kanaal van te voren je Roll scherper afstellen. Maar ik geloof niet dat je het Roll effect kan voorluisteren zonder het toe te passen.
Hoe lang is je roll effect trouwens wat je gebruikt? 4/1, 8/1, 16/1?

robbert    posted on 11-10-2007 13:50

Dat verschilt per keer, maar meestal 4/1 of 8/1.  Als je alleen het Roll effect wilt beluisteren moet je het op een ander kanaal zetten.

This is an old Topic

No new postings for 6.559 days.
 Post CommentThat would be 218.6 months
or a whopping 18 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

575 Users online: 315 Guests (260 Unknown)
Pages generated today : 78.449
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.630.747