Jongens En Meisjes( als ze er zijn) dit kwam ik op internet tegen, dit is misschien wel handing voor de mensen die wat meer info over deze mixer zoeken.
Dateq, een 100% Nederlandse onderneming uit Almere, met een status onder professionele Audio-gebruikers waar je U tegen zegt. Legendarische mengpanelen zoals de Apollo en de XTC, welke al jaren lang gretig aftrek vinden onder DJ's, maar ook de LPM serie, en de niet te versmaden broadcast-panelen (waar ondergetekende ook ooit eens zijn blik op heeft mogen leggen, schitterend!)
Maar de situatie waar de eindgebruiker altijd tevreden was met 10 cm faders, en de functies die een Dateq discomixer bood, is niet meer. Een tendens waarbij de grondslag heeft gelegen bij de djm-500, is geëvolueerd in de djm-600 van Pioneer, een cumulatie van functies kreeg in de NUO-5 van Ecler, en een summum van geluidskwaliteit en filterbanken beleefde in de xone serie van Allen & Heath. Later in deze review zal toegelicht worden hoe de Vibe zich laat vergelijken met enkele van deze mixers. Maar kenmerkend in deze tendens is de toevoeging van effecten en filterbanken, evenals kortere faders.

En dat zijn de meest in het oog springende verschillen van de Dateq Vibe in vergelijking met de rest van de discomixer-lijn van Dateq.
De keuze om 60 millimeters toe te passen in plaats van 100 mm.
Als een dj zijnde die al wat langer meedraait, en het 10cm tijdperk heeft meegemaakt (wat toch al enige tijd geleden zijn Waterloo heeft gevonden) was het in eerste instantie even slikken; een Dateq met 60 millimeters.
En inderdaad, de lineaire controle die 10 cm bied, is verloren geraakt. Het argument dat er beter "gegooid" kan worden met een kortere fader, is naar mijn inziens niks minder dan kwestie van oefening.
Praktisch gezien, de Vibe heeft met zijn uitgebreidere functies een groter aantal knoppen nodig, dus 10 cm was niet eens mogelijk geweest als dit formaat mixer aan was gehouden.
Doch zijn de faders van de VIBE van vergelijkbare kwaliteit zoals we die van Dateq gewend zijn: soepel, ALPS, VCA, en op hun eigen chassis.
Maar iets anders verwacht je niet in een mixer van deze klasse.
Technische specificatiesMicrofoon kanaalMIC Input.................................. XLR-3 vrouwelijk; elektronisch gebalanceerd
Signaal niveau........................ -54dBu...-28dBu @ 600 ohm
Impedantie............................. 3kOhm
Ingangsruis............................ <-108dB
Headroom.............................. +18dB
MIC INSERT/ Return..............6.3mm Jack/ tip
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 22kOhm
Ingangsruis............................ <-80dB
MIC INSERT/ Send................6.3mm Jack/ ring
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 330ohm
LINE Input................................Cinch
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 22kOhm
Ingangsruis............................ <-80dB
Overige kanalenLine/ line 1/ line 2................... Cinch
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 22kOhm
Ingangsruis............................ <-80dB
Phono.............................................. Cinch
Signaal niveau........................ -42dBu
Impedantie............................. 47kOhm/ 25pF
Ingangsruis............................ <-80dB
MasterMASTER/ MONITOR/ RECORD/
AUX/ EFFECT SEND.............Cinch
Signaal niveau....................... 0dBu
Impedantie............................. 330ohm
MASTER...................................XLR-3 mannelijk; elektronisch gebalanceerd
Signaal niveau........................+6dBu
Impedantie............................. 330Ohm
Ingangsruis............................ <-80dB
CHAIN IN................................. 6.3mm stereo Jack
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 22kOhm
Ingangsruis............................ <-80dB
CHAIN OUT.............................6.3mm stereo Jack
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 330ohm
EFFECT RETURN
Signaal niveau........................ 0dBu
Impedantie............................. 22kOhm
Ingangsruis............................ <-80dB
ToonregelingenMICROFOON KANAAL........ viervoudige toonregeling
SUB....................................... +/- 15dB @ 60Hz
LOW...................................... +/- 15dB @ 350Hz
MID........................................ +/- 15dB @ 2.5kHz
HIGH...................................... +/- 15dB @ 10kHz
FADER KANALEN...............drievoudige toonregeling
LOW...................................... -32/ +8dB @ 60Hz
MID........................................ -32/ +8dB @ 1kHz
HIGH...................................... -32/ +8dB @ 12kHz
FrequentieverloopMicrofoon naar master......... 80Hz - 20kHz @ -1dB
Faderkanalen naar master........10Hz - 20kHz @ -1dB
VervormingTHD+N..................................0.04% IEC-A bij nominaal gebruik
IMD........................................ 0.06%
KANAALSCHEIDING............. >65dB @ 1kHz
RUIS...................................... -80dBu
AlgemeenVoeding.................................. 100 - 250Vac/ 50 - 60Hz
Vermogen.............................. 25W
Lamp aansluiting.................... 12Vdc/ 3W
Frontplaat............................... 320x354mm
Hoogte................................... 8HE
Diepte.................................... 92mm
Gewicht.................................. 4.5kg

Wat naar mijn mening een van de sterkste punten van de VIBE is, de geluidskwaliteit, welke bereikt wordt door drie(!) separate versterkers per frequentieband, en de -32 dB/+8 dB toonregeling die gehaald wordt.
In vergelijking met zijn naaste concurrenten:
| DATEQ VIBE | Allen & Heath XONE 62 | Ecler Nuo-5 | Pioneer DJM600 |
| | | | |
Aantal frequentie banden
| 3 | 4 | 3 | 3 |
| | | | |
Behaalde dB waardes.
| -32 dB/+8 dB | -26 dB/+6 dB | -30 dB/+10db* | -26 dB/+12 dB |
| | | | |
Frequentie. van banden
High Mid Low
| 12 kHz 1 kHz 60 Hz
| 10 kHz 2.5khz/250hz 100 Hz
| Onb.** Onb.** 200 Hz
| 13 kHz 1 kHz 70 Hz
|
| | | | |
* De mid-range van de NUO 5 kent een DB-cut van -25 dB
** Naar informatie verschaft in handleiding NUO-5.
Noot: De XONE 62 kent 2 mid-range banden.
Alleen de Ecler NUO 5 komt tot -30, de Xone en Djm blijven steken op waardes van -26 dB. Dit houdt dus in dat de VIBE hoorbaar meer kan wegfilteren.
Wat je overgangen ten goede komt omdat de kenmerken van de nummers van de 2 of meer kanalen die je hebt openstaan elkaar minder versterken.
Dus de bass wegdraaien op het ene kanaal, en inmixen op het andere kanaal, levert een beter klankbeeld op, dan bij bijvoorbeeld op -26 dB.
De frequentie per banden levert een tweedeling op, de DJM en de VIBE zitten redelijk op één lijn, hoewel de VIBE wat lager filtert in de low-range.
Maar de NUO-5 en XONE-62 zitten hoger in deze waardes, de NUO-5 zelfs op 200 Hz volgens opgave.
Dit zou dus inhouden dat je een stuk kickbass en zelfs lage midrange zou wegdraaien in de low-range.
Waar de XONE 62 hier dus 4 banden bij toepast (zonde alleen dat de low-range dan 100 Hz ipv 60 Hz of 70 Hz is, maar niet onoverkoombaar.)
Headroom is goed tot zeer goed op de dateq, in tegenstelling tot de DJM, maar dat is al sinds de DJM-500 een feit.
Is op te anticiperen als je met een DJM-600 draait.
De drie versterkers per frequentieband is zover mijn kennis reikt een unicum, en levert een klankbeeld op wat zeker vergelijkbaar is met de XONE 62.
En daarmee levert Dateq een sterk staaltje vakwerk af, want Allen & Heath legt de lat hoog.
De VIBE is niet opengehaald voor deze review, maar hij voelt zo degelijk als Balkenende op een bijeenkomst van de Bond tegen Vloeken.
Ik denk dat de term hufterproof misschien wel een keer vervangen kan worden met "hooliganproof".
Een van de meest besproken features van de VIBE zijn de filterbanken, afgezien van de toepassing van de crossfader om waardes mee aan te sturen, wat perfect werkt, is de inschakeling van de filterbanken, die is namelijk niet geheel foutloos.
Het probleem is te omzeilen door gebruik te maken van de "clean/effect" potmeter per bank, maar ik had liever gezien dat het bij de kanaal toewijzing voor de bank ook zuiver verliep.
Of het een probleem is bij het mixen, nou nee, maar of het te verwachten was, helaas niet.
Tevens kunnen de faders door de VCA aansturing tijdens aangeschakelde filterbanken ook een zogeheten dip.
Hoorbaar, maar alleen als er geen signaal door het fader-traject loopt.
Dus naar mijn mening verwaarloosbaar, immers, je gaat geen kanalen open gooien in een club waar het muisstil is.
En met signaal is het niet hoorbaar.
Wat ik wel n heikel punt vind, tijdens het schakelen tussen de vijf verschillende filters (LPF HPF etc) is er hoorbaar geen dip, maar een gat.
Terwijl het schakelen tussen deze filters de mogelijkheid tot verdere mixdynamiek zeker ten goede was gekomen.
Gemiste kans dus.
Nu is het natuurlijk beargumenteerbaar in hoeverre dit de Dateq VIBE beïnvloed in zijn succes, immers, filterbanken zijn een machtig instrument om zeer sterke overgangen mee te maken, maar vragen veel meer kennis van de VIBE en kunde van de gebruiker in beatmatching (vanwege tijdsbestek) dan de effecten van de djm-600. Immers, er wordt geen BPM counter gekoppeld, en ook geen LFO. Had naar mijn optiek er wel op gemogen overigens, had de VIBE een streep voor gehad op de XONE 62, daarbij ontbreekt het ook op namelijk. Dus als er de intentie zou zijn om een om een filtersweep toe te passen, zal die handmatig in de maat gehouden moeten worden.
Een makkelijker gebruik is het lowpass-filter gebruik bij een overgang, gestuurd door de crossfader. Werkt perfect, maar vergt wel enige oefening, en gecue.
Tevens heeft de VIBE een send en return functie, maar aangezien er tijdens de review geen filters voorhanden waren, wordt deze niet behandeld.
Een verder punt is de programmering van de Dateq VIBE, middels een bepaalde schakering van toetsencombinaties zijn parameters zoals fadercurve en split-cue in te stellen. Technologisch ongetwijfeld intressant, maar vanuit het pragmatische perspectief was een potfadertje dan wel knopje ook wel mooi geweest.

Het uiterlijk en de lay-out van de VIBE zijn 100% Dateq, overzichtelijk, strak, degelijk en duidelijk. Alles is goed bereikbaar, juiste formaat potfaders, goede pressbuttons die we ook kennen van de andere disco-mixers van Dateq.
Niks nieuws onder de zon, maar zeker een van de meest steekhoudende argumenten om voor Dateq te kiezen, al jarenlang.
Conclusie, de VIBE positioneert zich naast de xone 62, maar distantieert zich samen met deze qua functionaliteit van de DJM-600 en de ECLER NUO-5.
Het is mixer die zich leent voor strakke overgangen, dynamisch en creatief mixwerk, en, een geluidskwaliteit weet te produceren die menig PA systeem in de grotere club zal complementeren.
Tevens is het een toegankelijk mengpaneel, je kunt er vrij eenvoudig mee uit de voeten, maar het betere filterwerk vergt enige voorkennis.
Het is vooral, een Dateq, het voelt als een XTC, je hebt de aansluitmogelijkheden van een Apollo, de geluidskwaliteit van een LPM, alleen is het geen koelkast om in te bouwen.
Bron:
www.dateqvibe.nl