welke fader curve gebruik jij (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Vibemaster-D    posted on 23-04-2007 13:14
heej, ik ben nu zelf bijna eigenaar van de DJM800 en nu heb ik er al wat keren mee gespeelt en wat me opviel (nou ja niet echt wel te verwachten) dat je de curves van je gewone fader en van de x-fader kunt veranderen.

welke curves gebruiken jullie eigenlijk (mag van alle mixers hoor)

ik zou zelf mijn line fader lineair houden en de x fader op de scherpste stand
-----
/   \  <--

What do you think about welke fader curve gebruik jij ??

Vote :   

Luxx    posted on 23-04-2007 14:21
mijn channel faders staan zo 'smooth' mogelijk. mijn crossfader staat bij mij op zijn scherpst. gebruik de cross helemaal nooit alleen bij beatjugglen
www.mothermusic.nl
PatrickBeuken    posted on 23-04-2007 14:28
Ik heb de crossfader juist erg smooth en de gewone faders lineair. Als ik mijn crossfader op zn scherpst zet kapt hij het geluid pas af op de laatste mm van de fader, dat vind ik niks... ben geen scratch-dj.
Cyspoz    posted on 23-04-2007 14:42
Ik ben nog zoekende... Crossfader gebruik ik niet dus dat zal mij een zorg zijn, maar de line faders gaan wat zwaar en daar moet ik denk ik eerst nog even aan wennen. Maar heb wel een voorkeur voor liniar gedrag of daar in iedergeval bij in de buurt.
Renzis    posted on 23-04-2007 14:42
Ik heb gemini kl10 pro maar die kapt pas bij de laatste mm uhm langzaam af, maar ik kan niet verstellen, want liefst had ik em ook zo smooth mogelijk.weet iemand of dat mogelijk is, bij zo'n niet-digitaal dingWinking my eye

Vibemaster-D    posted on 23-04-2007 14:50
de x-fader van de DJM800 is niet digitaal hoor (de 909 wel dat is ene optische uit mijn hoofd)
Twello    posted on 23-04-2007 16:29
Ik gebruik de crossfader op zijn scherpst, zodat ik de lineare faders mooi in 1 keer aan kan zetten, de lineare faders heb ik op zijn smoothst staan voor het mixwerk
Jer-E    posted on 23-04-2007 16:30
ik gebruik crossfader ook ni egt alleen met scratche maja daar bak k nix van :P dus dan maak het nie uit
Cyspoz    posted on 23-04-2007 17:48
Poster: Vibemaster-D
de x-fader van de DJM800 is niet digitaal hoor (de 909 wel dat is ene optische uit mijn hoofd)

Deze moet je even toelichten, want die vind ik vreemd klinken... want de DJM-800 is wel volledig digitaal.
dutchman    posted on 23-04-2007 17:54
Poster: Cyspoz

Deze moet je even toelichten, want die vind ik vreemd klinken... want de DJM-800 is wel volledig digitaal.

volgens mij is de 800 zowel digitaal als analoog...maa dat weet ik niet zeker.
dancedimension    posted on 23-04-2007 17:59
Bij mij staat die in het midden zodat het geleidelijk overloopt, maak veel gebruik van crossfader tijdens 't mixen. En mijn line faders staat ingesteld dat elke stap met het zelfe volume toeneemt, dus een constante toenamen/afnamen.
ciderke    posted on 23-04-2007 18:31

Een fader zelf kan NIET digitaal zijn, w?l optisch of 'normaal'. Het geluid dat door je fader gaat kan zowel digitaal als analoog zijn. In het geval van de DJM 800 is dat dus digitaal, maar daarom zijn z'n faders nog niet optisch.
Winston    posted on 24-04-2007 00:28
Mijn Numark heeft een channel curve die lineair verloopt tot de unity gain en dan gaat hij steil naar het maximum. Ik schuif de linefader normaal open tot de unity gain. Dus gebruik ik de channel faders lineair.

Bij de crossfader gebruik ik zowel de steile als de lineaire afhankelijk van welk effect ik wil bereiken.

Maar ik wil wel even opmerken dat de instelbare curves op o.a. de DJM-800 niet bedoeld zijn zodat je de keus hebt voor een bepaalde curve waar je dan je voor de rest van je leven aan houdt. Het is een feature bedoeld voor het fijnere pro mixwerk, waarbij je bv voor bijna elke overgang de curve opnieuw instelt om het geluid exact maar ook vlug te doseren.

Tic Toc
Cyspoz    posted on 24-04-2007 07:37
Poster: Winston
Maar ik wil wel even opmerken dat de instelbare curves op o.a. de DJM-800 niet bedoeld zijn zodat je de keus hebt voor een bepaalde curve waar je dan je voor de rest van je leven aan houdt. Het is een feature bedoeld voor het fijnere pro mixwerk, waarbij je bv voor bijna elke overgang de curve opnieuw instelt om het geluid exact maar ook vlug te doseren.

Klinkt leuk, maar waar haal jij deze wijsheid vandaan Doseren van de muziek doe je toch gewoon door te schuiven en tegelijkertijd goed te luisteren en daar een gevoel bij te krijgen. En door die fader curve te wijzigen kun je de fader naar je hand zetten zodat hij het beste op je gevoel aansluit wat je gewent bent.
Of heb jij het over de crossfader curve, want dan begrijp ik je verhaal wel.
Day-One    posted on 24-04-2007 09:22
Mijn DJM-400 staat STD op THRU ik gebruik mijn X Fade "niet" het geeft gewoon niet de juiste resultaat.
Vibemaster-D    posted on 24-04-2007 12:37
Poster: ciderke

Een fader zelf kan NIET digitaal zijn, wél optisch of 'normaal'. Het geluid dat door je fader gaat kan zowel digitaal als analoog zijn. In het geval van de DJM 800 is dat dus digitaal, maar daarom zijn z'n faders nog niet optisch.

nou ik bedoel dus dat de faders van de 909 optisch zijn (als ik het goed begrijp) en van de 800 "gewoon" als je de curve op de 909 veranderd dan komt dat digitaal op de display inbeeld en dat is op de 800 niet
Ferrox    posted on 24-04-2007 14:12
Poster: ciderke

Een fader zelf kan NIET digitaal zijn

Dat kan WEL, een fader kan bijvoorbeeld een positie doorgeven door middel van een digitale code. Hoe denk je dat encoders werken die achter op een motor zitten? Die kunnen ook de stand van een as doorgeven, netzogoed als een fader dat ook kan.

wél optisch

Wat is er annaloog aan optisch? als je hierboven beweerd dat ze niet digitaal kunnen zijn. Gaat licht feller branden in de fader

of 'normaal'. Het geluid dat door je fader gaat kan zowel digitaal

Dat mag jij mij uitleggen hoe dat werkt. Worden er dan bitjes geschrapt aan het geluid? (dat heet een bitcrusher). Of worden de eenen minder hoog? Dit is dus reinste bullshit! 

als analoog zijn. In het geval van de DJM 800 is dat dus digitaal, maar daarom zijn z'n faders nog niet optisch.

Weer tegen strijdig met wat je in het begin zei. wat bedoel je nu? Of denk je dat het zo in elkaar zit? Als het het tweede is, zeg dan niets ipv verkeerde informatie neer te kalken.

Je hebt trouwens nog wel een andere optie:
dat is dat NIET het geluid er doorheen gaat, Maar er staat een spanning op de fader, wat resulteerd in een bepaalde stroom. En die stroom stuurt een chip aan die het geluid "knijpt". Ik meen dat het een speciale chip van phillips is. (en voor de insiders, deze chip word gebruikt in de wagens van vogelrok te efteling)

Wat ik denk dat er in de DJM-800 gebruikt word is mijn eerste fader, die de positie digitaal gecodeerd heeft. De CPU van de DJM rekent uit waar hij staat, en kijkt aan de hand van de gekozen fader instelling hoe hard het geluid moet zijn. En dit is weer een hoop gereken aan het digitale signaal.

Geloof me, dat zit erg complex in elkaar. Ik kan het wel uit gaan leggen. Maar dan heb ik een paar pagina's nodig. En ik moet nog wat research doen.
Vibemaster-D    posted on 24-04-2007 19:33
ok ferrox maar welke curve gebruik jij dan jij hebt toch ook een DJM800?
Jori    posted on 24-04-2007 19:38
Ik zet mijne gewoon smooth, dat vind ik handig om overgangen te maken of 2 numers door elkaar te mixen.
Ferrox    posted on 24-04-2007 21:03
Poster: Vibemaster-D
ok ferrox maar welke curve gebruik jij dan jij hebt toch ook een DJM800?

Oh haha, vergeten te melden in mijn opwinding.

Op dit moment heb ik hem in het midden staan, Ik geef graag ff harde eringooi geluid (echt erin knallen dus). Maar het stijlste was mij net iets teveel van het goede.
rickdekoning    posted on 24-04-2007 22:24
crossfader op cut (helemaal rechts)
line faders op long (helemaal links)
Winston    posted on 25-04-2007 00:34
Of heb jij het over de crossfader curve, want dan begrijp ik je verhaal wel.

Ik heb het over beide. Als je nu alvast even uitlegd van de cross fader, heb ik straks minder uit te leggen over de channel faders.
Tic Toc
Cyspoz    posted on 25-04-2007 10:45
Nu ik er nog iets langer over nadenk begin ik langzaam te begrijpen wat je bedoelt Happy, laughing Ik zal eens een poging wagen om uitleg te geven en dan ben ik benieuwd of ik er bij de inbuurt zit.

Cross fader wordt vaak gebruikt om snelle korte overgangs momenten te maken door de fader kort heen en weer te bewegen. Het kan daarbij interresant zijn om de fader zo in te stellen dat je een strakke overgang hebt (alsof de kanaal schakelaar wordt omgezet) of toch een korte fade er in (afhankelijk van de snelheid waarmee je beweegt + smooth fader curve). Op die manier kan de fader curve het uiteindelijke effect beinvloeden.
Met je line faders zul je dit misschien iets minder vaak doen, maar kan je natuurlijk hetzelfde trucje uithalen.

Winston    posted on 25-04-2007 14:27
Je wordt warm  

Als ik me niet vergis was jij het die heel goeie adviezen gaf bij mixjes van members. Dus ik geloof wel dat je zelf erachter komt.

En anders help ik je verder op weg.

Weet je trouwens ook waarom sommige modellen mixers lange faders hebben en andere korte? En waarom sommige DJ's liever de voorkeur geven aan rotaries i.p.v. faders? Er is ook een verband tussen dit en fader curves.

En wat doet de crossfader eigenlijk? Ik bedoel niet wat je ermee kunt als DJ, maar gewoon fysiek.
Tic Toc
Jori    posted on 25-04-2007 14:43
En wat doet de crossfader eigenlijk? Ik bedoel niet wat je ermee kunt als DJ, maar gewoon fysiek.
  Hij speelt links het linker kanaal in het midden beide kanalen en rechts het rechter kanaal als je dat bedoelt.
Cyspoz    posted on 25-04-2007 15:15
quote:
Als ik me niet vergis was jij het die heel goeie adviezen gaf bij mixjes van members. Dus ik geloof wel dat je zelf erachter komt.

Hahaha, ja dat klopt. Nu wil ik mezelf daarmee niet meteen profileren als iemand ie ook alles weet. In tegendeel, er is altijd meer te leren dan dat je al weet.
quote:
Weet je trouwens ook waarom sommige modellen mixers lange faders hebben en andere korte? En waarom sommige DJ's liever de voorkeur geven aan rotaries i.p.v. faders? Er is ook een verband tussen dit en fader curves.

Hahaha, ik zat veel te moeilijk te denken. Ik heb inmiddels het antwoord denk ik. De tip kwam vooral van de langere faders. Die zorgen er namelijk voor dat je als DJ nauwkeuriger het volume kan regelen. Een bepaalde fader curve kan zorgen dat je meer precisie hebt in het begin of aan het einde van je fader.
Na even zoeken snap ik dus ook waarom rotary faders door sommige mensen als fijner worden bevonden. De mens kan namelijk veel nauwkeuriger een draai beweging maken met zijn hand dan een schuifbeweging.
quote:
Bron: DJ Deals
WHY DO SOME DJ'S USE ROTARY "DIAL" FADERS AS OPPOSED TO SLIDE FADERS? Many house music DJ's, particularly those who play the "New York" style, prefer the rotary faders due to the precise level settings that result in a more natural feel to each beatmix. These DJ's do not use the crossfader during every mix, but "shape" the sound through the input levels. The rotary faders allow smoother blending of vocals during a mix, as the left to right motion of using two rotary faders is far more natural than the up and down movement of two "standard" faders.

quote:

Een post channel-fader fade over tussen twee (soms naar keuze) kanalen.

127 Users online: 10 Guests (117 Unknown)
Pages generated today : 63.786
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.671.537