Keuze subwoofer 18
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MuffHouse    posted on 19-04-2007 00:53
Hallo, voor het feestje wat ik binnenkort ga geven, wil ik nog even een subwoofer aanschaffen voor het laag, Ik heb nu 2x 15" jb-system vibe's met bijbehorende versterker en heb hier nog een versterker over, namelijk:

KODA versterker KD266A

KODA versterker KD-266. Professionele power versterker voor het echt zware werk. Specificaties: impedantie: 2 tot 8 ohm. Vermogen: 8 ohm: 2x 200 W RMS, 4 ohm: 2x 400 W RMS, overbrugd: 600 W RMS (8 ohm). Frequentiebereik: 20 Hz-20 kHz (1 dB). S/N Ratio: 81 dB. Ingang 1: 2x 6,3 mm, ingang 2: 2x XLR. Transformatoren met 2x gescheiden ringkern. Laadimpedantie: 4-16 ohm stereo. Input-level: 0,8 V. Input-impedantie: 20 kOhm. Afm.: ca. L48 x B46 x H14 cm.

Deze 2 subwoofers heb ik geselecteerd, welke zouden jullie adviseren? of misschien andere 18"subs binnen deze prijsklasse (300-375 euro)

JB Systems Vibe 18S

Technische Specificaties
Power Capacity: 500W RMS (1000W peak)
Input impedance: 8 Ohm
Input Sensitivity: 96dB 1W/1m Max.
SPL: 126dB
Frequency response: 40-300Hz Nominal
Dispersion: 70° x 70° (HxV)
Dimensions: 51.0 x 55.5 x 65.0 cm
Weight: 38kg

of:

DAP Audio SM-18B MKII

Technical Info
Components:
Woofer: PA-18100220JM
Nominal Impedance: 8 Ohm
RMS Power Rating: 500 Watt
Program Power Rating: 1000 Watt
Peak Power Rating: 2000 Watt
Frequency Response: 50 - 250 Hz, -3 dB.
Frequency Range: 40 - 300 Hz, -10 dB
Efficiency: 103 dB/W/m Half Space
Dimensions: 515x560x700 mm
(LxWxH)
Net. weight: 45 Kg

What do you think about Keuze subwoofer 18 ??

Vote :   

Winston    posted on 19-04-2007 01:49
Heb ik het goed begrepen dat je voor een enkele sub kiest in je opstelling en niet voor twee subs in stereo met de 15'' als toppen?
Tic Toc
greup    posted on 19-04-2007 10:14
De jb vibe 30 is redelijk indentiek aan de sm-215 van dap. alleen de kast groote (die is bij jb kleiner, en heeft daarom ook een iets minder diepe basweergave) en uit m'n hoofd gezegt de horn flares zijn anders.

Daarom zou je denken dat zowel SM-18B die jij hebt uitgezocht als de vibe 18S een mooie subwoofer zou zijn. Toch zou ik eerder kijken naar een ax, of de x serie van dap. De AX serie gaat welleens waar iets minder hard dan de sm, maar heeft wel meer diepgang. Ook klinkt die minder verkleurd t.o.v de SM die een kortere hornconstructie heeft.

De X serie heeft nog weer wat meer rendement, en is kwa klankbeeld niet erg verschillend van de AX.

Eigenlijk maakt het kwa rendement niets uit welke van deze speakers je neemt. Je versterker is toch niet in staat deze kasten optimaal te benutten.

Zo kun je op de X serie makkelijk een paladium 2000 gooien, de ax en SM serie mits een goed afgestelde proccesor ertussen ook.

Wat voor x-over ga je eigenlijk gebruiken?
MuffHouse    posted on 19-04-2007 13:53
Bedankt! Over een x-over heb ik nog niet nagedacht, maar als ik het goed begrijp, is het verstandig om het signaal vanuit het mengpaneel naar de x-over te sturen en daar te splitsen en naar de 2 versterkers te sturen? Dat dat zeg maar het idee van een x-over is toch? Zelf zat ik te denken om te beginnen met deze versterker die ik heb, en een sub 18" deze allebij appart op een master aan te sluiten en zelf te stellen. Een goede x-over kost toch al snel 200 euro?? toch

greup    posted on 19-04-2007 17:39
Jup,. 200 euro, raak je wel snel aan.

Je kunt ook nog wel de passieve crossover van de sub gebruiken. Alleen in jou geval omdat je toppen en bas op een apparte versterker gaan zul je de toppen alleen fullrange kunnen inzetten.

Wat voor versterker staat er op je vibe boxen, en welke vibe serie heb je? Misschien kunnen we even kijken of we die sub niet nog bij die vibes op de versterker kunnen zetten.

MuffHouse    posted on 20-04-2007 12:34
Owkeej, ik heb de vibe 15" van Jb systems en de c2450 versterker van Jb systems, dit zijn volgens mij de volle benamingen. Maar bedoel je dat het filter voor laag die in de sub zit gebruikt kan worden? Want het zal misschien eerst alleen de sub op die versterker gaan zonder x over. Is het verschil van kwaliteit dan groot?
greup    posted on 20-04-2007 15:16
Is de c2-450 niet wat te licht voor de vibe 15 kastjes?

Helaas wordt het dan toch de sub op je koda in 8ohm brigde. en je vibe's op de c2-450 laten staan. Dat betekend dat je je vibes niet kan filteren. (zonder externe crossover)

Is het verschil van kwaliteit dan groot?

Met een fatsoenlijke compressor ertussen zal er zeker wel verschil merkbaar zijn. Zo kunnen je subjes sowieso iets harder door minder vermogens verlies (want die passieve filter in de subs moeten natuurlijk ook gevoed worden)
Ook kun je het setje, sub vs top zo goed mogelijk afstellen, en delay (vertragingen in de weergaves) bijstellen. Door de juiste freq aan de juiste speaker toe te kennen zal de jb vibe al snel wat harder gaan. Immers worden de laagste freq er dan uitgehaald en aan je sub toe gekend.

Dit zijn naast het voordeel dat de meeste compressoren een fatsoenlijke eq aanbord hebben wel de meest hoorbare verschillen.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog limiters aanboord die de kans op defect (bij goed instelling) nihiel maken.

Bij een crossover blijft het doorgaans alleen bij het toekennen van de freq.

Maar bedoel je dat het filter voor laag die in de sub zit gebruikt kan worden

In tegenwoordig de meeste subs zit een passief filter met de mogelijkheid door telinken naar een topje. De freq staan dan vast, en zonder externe crossover kun je dus zo een top aansluiten op je sub.

Voordeel bij passief filteren is dat je als het waren een 3-weg systeem krijg, en de impendantie vooral bepaald wordt door je sub. Een sub van 4 ohm op een top van 8 ohm zal dan dus i.p.v te zakken naar ( 8 + 4) / ( 8 * 4) -> 12 / 32 = 2,67 ohm gewoon op +/- 4ohm blijven. Een Omhage waar de meeste versterkers goed mee overweg kunnen.

Nadeel is natuurlijk dat je zelf niet meer aan de freq kan zitten, en dat een passieve filter wat van je wattages afsnoept.

Heb je al enig idee welke sub je zou willen?

This is an old Topic

No new postings for 6.707 days.
 Post CommentThat would be 223.6 months
or a whopping 18.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

193 Users online: 133 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 41.457
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.935.002