djm 600 => laptop zonder midi ingang (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

muadhib    posted on 16-04-2007 21:10

Dag beste muziekliefhebbers!

Ik heb een vraagje, deze luid als volgt:
Is het mogelijk een djm 600 pioneer mengpaneel aan te sluiten aan mijn computer, deze heeft echter geen midi ingang... wat ik ten zeerste berouw...zijn er eventuele oplossingen voor dit probleem?

ik heb wat zitten opzoeken, met het volgende als resultaat:

MIDI USB-interface, 1 ingang/2 uitgangen
De UM-2EX is een echte recht-toe-recht-aan MIDI–USB-interface met één MIDI-ingang en twee uitgangen. Hij is voorzien van de FPT-technologie (“Fast Processing Technology” ) en MIDI-signaalindicators. Bovendien ondersteunt hij de native drivers van Mac OS en Windows*.
De compacte UM-2EX mikt met name op kleine MIDI-studio’s en muzikanten, die met een laptop werken. Dankzij de vrouwelijke MIDI-connectors kun je er MIDI-kabels van eender welke lengte op aansluiten, zodat de interface zich niet vlak bij het MIDI-instrumentarium hoeft te bevinden.

Kenmerken

• Supersnelle MIDI-dataoverdracht dankzij FPT (“Fast Processing Technology” ).
  • Ondersteunt geavanceerde en native drivers.*
  • Vrouwelijke MIDI-connectors (ingang/uitgangen).
  • Voorzien van een USB-plug.
  • Voeding via de USB-bus (geen adapter nodig).

• * Mits gebruik van een compatibele USB host controller.

Ik veronderstel dat je met dergelijke toestellen dit probleem kan oplossen...
    helaas is het maar een verronderstelling!

graaaaaaag jullie mening, of jullie advies...
    een geluidskaart bijkopen blijkt geen optie, want het betreft hier een protable pc

veeeeel dank bij voorbaad!

vriendelijke groeten

What do you think about djm 600 => laptop zonder midi ingang ??

Vote :   

djmamo    posted on 16-04-2007 21:33
    denk dat het voorbeeld wat je hebt gepakt niet geschikt is om je djm aan je computer te koppelen.

want zo te zien is dit nog een oude 5 pins aansluiting en die vind je voornamelijk bij hele oude geluids installaties.

maar er zijn wel degelijk usb interfaces te koop om het probleem op te lossen en je praat dan vaak ook maar over een paar euro.

waarvoor je moet kijken is dit.

een interface met tulp/tulp aan sluiting (cinh/cinch) dus de rood witte stekkertjes.
    en of je er dan 1 ingang op hebt of meerdere dat maakt dan niet zoveel uit, meer is mischien wel makkelijker voor de eventuele toekomst plannen.

en ik zou dan voor een usb 2.0 interface kiezen, en dat is omdat deze gewoon sneller zijn dan de 1.0 en 1.5

en weet niet of ze op de markt zijn maar waar je ook nog voor kan kijken is een interface met xlr aansluiting. is mischien wel makkelijk omdat je dan je geballanceerde uitgang van je djm 600 kan pakken.

en ik weet ook dat er voor de laptop professionele geluidskaarten zijn, dus kaarten met cinch aansluiting. maar dat is wel weer een duurdere oplossing.
    www.moonentertainment.nl
    muadhib    posted on 16-04-2007 21:38
    Dankjewel voor deze snelle reactie!
    Ik ben blij te horen dat er een oplossing bestaat voor mijn probleem

ik zal eens op zoek gaan naar een usb interface die voldoet aan bovenstaande voorwaarden.

voor alle onduidelijkheden te vermijden:
    met deze oplossing kan ik dus vanaf mijn pc (met ableton live) muziek geluiden manipuleren met mijn djm 600?

nog eens bedankt voor de hulp!

als er nog mensen zijn met tips, of ideën ... graag reactie
    ChiellianvanWhod    posted on 16-04-2007 22:11
    Hallo,

Ik wil eerst wel even graag weten wat jouw bedoeling is met deze verbinding tussen de DJM 600 en met een laptop?
    Ik lees nu bij je laatste post dat je je afvraagt of je dan via de djm muziek/geluiden kan gaan manipuleren of terwijl kan bedienen vanaf je mixer. Nee dit kan echter niet. dan zou je dus een MIDI-mixer nodig hebben en dat is de djm 600 jammer gnoeg niet! de DJM 800 is dit immers wel.
    Wat je wel kan doen wat alleen niets met midi heeft te maken een geluidskaart kopen op usb (wat handig is voor laptops) dat 2 of meerdere uitgangen heeft. Ik zal je even vertellen wat je dan hiermee kan.
    Je kan bij ableton live dan per kanaal instellen waar de uitgangsignaal heen moet je kan die bijv. kiezen dat die ext. uitmoet (naar je geluidskaart op usb dat dus extern is de maya 44 usb is hier een mooi voorbeeldje van die niet al te duur is) Je zet dus een track of sample in kanaal een een kick drum bijvoorbeeld en bij kanaal 2 zet je bijvoorbeeld een stem dan heb je dus op kanaal 1 op je djm die kickdrum en op kanaal 2 die vocals. Dit heeft dus niet met midi te maken, maar is eigenlijk dus gewoon een analoge verbinding er zitten dus d/a converter in.
    Je kan natuurlijk ook nog een midi-controller kopen bijvoorbeeld BFC van behringer die ook niet al te duur is en dan kan je wel via midi vanaf die behringer midi controller ableton live bedienen. bijv. een effect instellen en de faders.
    beweeg jij dus je fader op je controller gaat die op beeld bij ableton ook bewegen.
    Ik hoop dat ik je nu voldoende informatie heb gegeven op jouw vraag... er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over MIDI etc. succes verder!
    ChiellianvanWhod    posted on 16-04-2007 22:13
    Poster: djmamo
    denk dat het voorbeeld wat je hebt gepakt niet geschikt is om je djm aan je computer te koppelen.

want zo te zien is dit nog een oude 5 pins aansluiting en die vind je voornamelijk bij hele oude geluids installaties.
    quote>

sinds wanneer heeft midi geen 5 pins meer dan? bij mij weten is dat altijd nog zoHappy, laughing ben je niet in de war met xlr? die hadden idd eerder 5 pins en is tegenwoordig 3 polig.

muadhib    posted on 16-04-2007 22:13
    Heb op google gezocht maar helaas nog niets gevonden die aan de voorwaarden voldoet.
    ChiellianvanWhod    posted on 16-04-2007 22:15
    Maya 44 USB
    2 in 2out of mono kan ook dan heb je 4 in en 4 out.
    allemaal tulp aansluitingen!Winking my eye met ASIO ondersteuning
    muadhib    posted on 16-04-2007 22:25
    Mijn bedoeling is om de djm 600 te gebruiken om muziek te gaan maken,
    ik ben niet direct vanplan cd-spelers (cdj 200's or whatever) te kopen(mss op termijn), dus vroeg mij af of ik hem aan mijn pc kon aansluiten, om samples of liedjes vanaf mijn pc te gebruiken met de djm 600.
    Is dit mogelijk? zoja welke benodigdheden kom ik nog steeds tekort

dank
    djmamo    posted on 16-04-2007 22:26
    Poster: ChiellianvanWhod

sinds wanneer heeft midi geen 5 pins meer dan? bij mij weten is dat altijd nog zoHappy, laughing ben je niet in de war met xlr? die hadden idd eerder 5 pins en is tegenwoordig 3 polig.

5 pins xlr noemen ze dmx en dat gebruik je voor licht aan te sturen.
    en heb het nagekeken er bestaat geen 5 polige xlr
    www.moonentertainment.nl
    djmamo    posted on 16-04-2007 22:28
    Poster: muadhib
    Mijn bedoeling is om de djm 600 te gebruiken om muziek te gaan maken,
    ik ben niet direct vanplan cd-spelers (cdj 200's or whatever) te kopen(mss op termijn), dus vroeg mij af of ik hem aan mijn pc kon aansluiten, om samples of liedjes vanaf mijn pc te gebruiken met de djm 600.
    Is dit mogelijk? zoja welke benodigdheden kom ik nog steeds tekort

dank

het is een beetje onduidelijk wat je nu bedoeld.

maar wil je vanuit je pc de mixer in of wil je van de mixer de pc in?
    www.moonentertainment.nl
    muadhib    posted on 16-04-2007 22:30
    vanuit de pc de mixer in, geluiden vanaf mijn pc gebruiken met de mixer
    geluid opnemen via mijn pc ('van de mixer de pc in'?) is van minder belang

thx again for support (i'm kinda noobish)
    ChiellianvanWhod    posted on 16-04-2007 22:30
    Dat heb ik je zonet in dat hele verhaaltje uitgelegt!Winking my eye een geluidskaart op usb aansluiting met 2 of meerdere uitgangen de maya 44 usb is het goedkoopst alleen heeft maar 2 uitgangen dus kan je maar 2 kanalen gebruiken op je mixer, wel kan je bij ableton live meerdere kanalen gebruiken. Je kan ook met Native Instruments Traktor DJ Studio gebruiken of virtual dj ore wathever in die straat gebruiken!
    Dit allemaal heeft dus niks met MIDI te maken.
    Gewoon anaaloog naar je djm! dus je hebt alleen je djm nodig of een andere mixer en je pc met dj/mix software en een geluidskaart op usb waarmee ik je de maya 44 usb kan aanraden! voor 100 euro heb je er 1 geloof ik en een paar tulp kabeltjes. Je kan alleeen geen muziek maken! (haha dan heb je zeer zeker geen dj mixer bij nodig) wel Mixen natuurlijk!Winking my eye wil je het vooral met samples gaan doen en beetje live achtig doen. dan is Ableton Live dus een aanrader je pompt r een hoop samples in en je kan leuke dingen uithalen!
    PatrickBeuken    posted on 16-04-2007 22:32

Hoe heet dit dan?
    ChiellianvanWhod    posted on 16-04-2007 22:35

5 pins xlr noemen ze dmx en dat gebruik je voor licht aan te sturen.
       3 pins xlr is gewoon hetzelfde als dmxHappy, laughing tenminste haha ik gebruik toch echt hele dage op school xlr kabels om dmx aan te sturen met jawel 3 polige xlr! 5 pins xlr bestaat ook echt! Toevallig heeft een leraar van mij een microfoon die ook nog met 5 pins xlr aangesloten moest worden. dus een xlr kabel is zelfde als dmx kabel alleen het is zo dat dmx kabel een xlr kabel is alleen het word door dmx aangestuurd*-) dat is een klein verschil... maar waar haal je nou de theorie vandaan dat midi geen 5 pins meer is? Happy, laughing
    ChiellianvanWhod    posted on 16-04-2007 22:37
    Poster: PatrickBeuken

Hoe heet dit dan?
      Ja precies dat is een ook een 5 polige xlr!  maar of 5 polige xlr nog wat gebruikt met licht aansluitingen weet ik eigenlijk niet... ik ken wel een lichtafel die 5 polige aansluiting heeft. maar met dimmers of etc weet ik niet of je die nog in 5 polige aansluitingen hebt bij mij op school heb ik alleen met 3 polige
    muadhib    posted on 16-04-2007 22:40
    Bedankt iedereen!! voor de heerlijke support!
    Ik zal het de komende dagen eens beter bekijken

Vriendelijke Groeten!
    tairip    posted on 16-04-2007 22:47
    Officeel is DMX begonnen met 5 pool. Maar omdat dit in de loop der tijd onnodig is gebleke is men over gestapt op 3 pool XLR.
    Echter zit er wel verschil in Signaal en DMX kabel. DMX kabel hoort namelijk officieel 110Ohm te zijn, dit wil niet zeggen dat het met een signaal (mic) kabel niet werkt. Winking my eye

5 polige XLR komt nog steeds vaak voor op professionele lichtstuurtafels je kan dan gewoon een verloopje pakken van 5 naar 3 pool, denk er wel even om dat je fase soms gedraait zit als je tafel of je kabel niet juist gesoldeerd is. Maarja hier hebben we weer fase draaiers voor. :P

Ontopic:
    Een DJM-600 heeft geen midi! Je kan hiermee dus Ableton of een dergelijk programma niet aansturen.
    Als je alleen wil mixen, koop dan een usb geluidskaart met 2 inputs en 1 uit ofzo en je kan een programma als ableton toewijzen aan een bepaalde uitgang en deze doe je in de mixer en draaien maar.
    Geluiden manipuleren met je DJM-600 kan dus niet (mits je de effect sectie bedoel of je EQ).

Als je voor een midicontroller gaat dan kan je een (dure oplossing) DJM-800 nemen. Dan heb je ook gelijk een gewone audio mixer met vette effecten en filters.
    muadhib    posted on 17-04-2007 17:38
    quote:
    Poster: ChiellianvanWhod
    maya 44 usb is het goedkoopst alleen heeft maar 2 uitgangen dus kan je maar 2 kanalen gebruiken op je mixer

Bedoel je dus dat ik enkel 2 kanalen op de mixer kan gebruiken? Dus de overige 2 zijn in dit geval nutteloos?

quote:
    Poster: tairip
    Als je alleen wil mixen, koop dan een usb geluidskaart met 2 inputs en 1 uit ofzo en je kan een programma als ableton toewijzen aan een bepaalde uitgang en deze doe je in de mixer en draaien maar.
    Geluiden manipuleren met je DJM-600 kan dus niet (mits je de effect sectie bedoel of je EQ).

Met geluiden manipuleren bedoelde ik, een kickdrum en andere sound samples afspelen en aanpassen door de faders en effecten gebruiken die de djm 600 rijk is.

Greetz
    tairip    posted on 17-04-2007 17:49
    Poster: muadhib

Bedoel je dus dat ik enkel 2 kanalen op de mixer kan gebruiken? Dus de overige 2 zijn in dit geval nutteloos?

Als je een geluidskaart koopt met 4 uitgangen dan zijn ze niet nutteloos. P.s. je kan ook andere apparatuur aansluite zoals een cd speler, MP3 speler, Minidisk.

Maar idd als je alleen 2 kanalen gerbuikt zijn de andere 2 nutteloos.
    djmamo    posted on 17-04-2007 20:18
    om ff wat te reageren, 3 pins is xlr en 5 pins is dmx

xlr is voor geluid en dmx voor het aansturen van licht.

dmx kun je wel als xlr gebruiken maar xlr niet als dmx.

maar zoals in het voorbeeld van patrick beuken daar staat ook dmx.
    www.moonentertainment.nl
    Jelmer    posted on 17-04-2007 21:19
    om ff wat te reageren, 3 pins is xlr en 5 pins is dmx

xlr is voor geluid en dmx voor het aansturen van licht.

dmx kun je wel als xlr gebruiken maar xlr niet als dmx.

maar zoals in het voorbeeld van patrick beuken daar staat ook dmx.

DMX is een sturingssignaal voor lampen, geen naam van een plug. XLR is een naam voor een soort plug, ongeacht het signaal wat er doorheen gaat. Niet het een met het ander gaan verwarren omdat het vaak in combinatie wordt gebruikt :P
    djmamo    posted on 17-04-2007 21:28
    Poster: Jelmer

DMX is een sturingssignaal voor lampen, geen naam van een plug. XLR is een naam voor een soort plug, ongeacht het signaal wat er doorheen gaat. Niet het een met het ander gaan verwarren omdat het vaak in combinatie wordt gebruikt :P

maar een 5 polige is dus dmx (plug), want deze is speciaal gemaakt voor dat singaal.
    www.moonentertainment.nl
    Yorick    posted on 17-04-2007 21:29
    Uhm jongens gaat het nou over xlr, dmx, of wat dan ook
    of over
    laptop zonder midi ingang >?
    tairip    posted on 17-04-2007 23:28

maar een 5 polige is dus dmx (plug), want deze is speciaal gemaakt voor dat singaal.

Er bestaat ook 5 polige XLR mamo, soms is het moeilijk om eens een keer iemand gelijk te geven Winking my eye

Nu maar weer on-topic! P.s. anders open hier even een nieuw topic over. (ooh my god ik moet weer mod worden!)
    robbert    posted on 17-04-2007 23:30
    Haha ja mamo geeft niet graag mensen gelijk..
    muadhib    posted on 18-04-2007 13:58
    Poster: tairip
    P.s. je kan ook andere apparatuur aansluite zoals een cd speler, MP3 speler, Minidisk.
    Maar idd als je alleen 2 kanalen gerbuikt zijn de andere 2 nutteloos.

Met de maya 44 geluidskaart kan ik dus 2 channels van de djm 600 gebruiken...
    Hoeveel channels kan ik gebruiken als ik 1 cdspeler (pioneer cdj 200) gebruik?
    Of welke opstelling kan je mij aanraden om de djm 600 volledig te gebruiken?

offtopic:
    Ik heb ook gehoord dat FL studio (fruity loops) een tool heeft waarmee je mp3/Wav kan omzetten naar een bestandje die de afzonderlijke geluiden, zoals ze in het liedje voorkomen, weergeeft. Klopt dit? zoja hoe noemt deze feature, of zijn er nog alternatieven?

Je zou een liedje kunnen laden, en elk geluidje er kunnen uithalen en opslaan als sample... dit zou zeer handig zijn, maar mss niet zo legaal.

Is dit enkel een gerucht of bestaat dit echt?

Greetz, again

251 Users online: Lead & 41 Guests (209 Unknown)
    Pages generated today : 93.174
    Most visitors online this month : 699
    Lifetime Pageviews since 2003 : 244.645.472