Vraag over Cds en optredens.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TheSupercrab    posted on 22-12-2004 19:23
Ik ben nu een paar maanden aan het draaien en ik denk dat ik binnen kort ook wat grootere feestjes dan allen Houseparties wil gaan doen. Nou is mijn vraag wat voor CDs mag je in je live performance draaien in verband met copyrights en zo? wat voorn ervaringen hebben jullie hier mee?? (de mensen die al op grootere feestjes hebben gedraait) zijn gebrande cds totaal verboden??

What do you think about Vraag over Cds en optredens. ??

Vote :   

Stephanie    posted on 23-12-2004 12:38
Je mag alle legale muziek draaien zolang er maar buma echten worden afgedragen. Je betaald buma rechten als je het nummer koopt, die zijn alleen voor jou omdat jij er naar luistert. Draai je het nummer voor een zaal met mensen dan moeten hier ook rechten voor betaald worden. De meeste zaalhouders/discotheken betalen een vast bedrag per jaar aan de buma op basis van de geschatte bezoeksaantallen en openingsuren. Sta je voor jezelf te draaien in een zaal waar normaal geen muziek ten gehore wordt gebracht laat dan in je contract opnemen dat de buma afdracht voor rekening van de organisator komt! Meer info vind je op www.bumastemra.nl

Wat betreft draaien met gebrande cd's; je mag van elke cd die je koopt een kopie maken voor je eigen gebruik. Hieronder valt ook er mee draaien in discotheken, op feesten e.d. Ik doe dit zelf ook, van veel cd's gebruik ik maar 1 of 2 nummers, deze brand ik samen met anderen op een verzamel cd. Anders wordt je koffer(s) helemaal ondragelijk zwaar! Bij controle door de Buma (en dat doen ze nog steeds!!) moet je wel kunnen aantonen dat je over de orginele cd's beschikt. Meestal moet je dan binnen zoveel dagen de orginelen komen tonen. Draaien met duidelijk illegale cd's (hitexplosion enzo) komt je gelijk op een forse boete te staan en je mag gelijk stoppen. Ook een beetje rot voor de organisator van het feest.

Momenteel zijn er weinig controles door de Buma, maar de belgische tegenhanger is weer flink bezig de laatste tijd, Hier gelden ook heel andere regels! Hou daar rekening mee!

O ja....en voor de slimmerikken die denken dat ze de illegale cd's wel effe snel kunnen verstoppen als er controle komt....vergeet het maar. Uit eigen ervaring; ze hebben je al een tijdje vanuit de zaal in de gaten gehouden... Ze kennen hun kostgangers!
TheSupercrab    posted on 23-12-2004 12:51
haarstike bedankt. Ben nu stukken wijzer of deze zaak. in engeland zijn dr natuurlijk ook weer andere regels, moet k die ook maar is gaan opzoeken.
Jorrit    posted on 23-12-2004 15:54
ik vind het maar kinderachtig, hoe moet een dj die zo'n 100 euro per avond verdient al die cd's (20 EURO!!:S) plus nog een rechten gaan betalen?
Stel die DJ draait 1 keer per week, das redelijk veel... das ongeveer 2 cd's in 1 weken... dan heb je LANG niet al de muziek die je wil!

Belachelijk, die prijzen...

Aan wat voor bedrag moet ik eigenlijk denken bij die rechten om het te mogen draaien?
Lead    posted on 24-12-2004 17:05
De rechten die je moet afdragen (als DJ) zitten inbegrepen in de prijs van een CD. De rechten die de club moet betalen (aan de Sena) is de verantwoordelijkheid van de club, daar zou je je als DJ dus geen zorgen over te hoeven maken.
Let the BASS be louder
Stephanie    posted on 30-12-2004 17:29
Poster: Jorrit
ik vind het maar kinderachtig, hoe moet een dj die zo'n 100 euro per avond verdient al die cd's (20 EURO!!:S) plus nog een rechten gaan betalen?

Jij hoeft geen rechten te betalen, dat doet de zaalhouder.
Maar effe terug naar je rekensommetje, 100 euro per avond 1x in de week is 400 euro per maand. Als je een beetje consequent cd's en singles inkoopt kan je daar redelijk mee ronddraaien. Je wordt er niet rijk van, dat is waar. Maar die illusie is toch zolangzamerhand wel doorgeprikt. Weinige van ons kunnen van het draaien rondkomen, voor een grote groep is het een leuke aanvulling en voor de grootste groep kost het domweg geld. Soort van hobby dus.
En als je meer wil, zal je dat waar moeten maken. Beter draaien is een betere prijs.
User edit by Stephanie on 30-12-2004 @ 17:31:18 (1%)
jordy    posted on 31-12-2004 15:41
haha kost mij inderdaad knaken

ach ja wie weet... over een paar jaar

(twas toch maar bedoelt om bezig te zijn, en voor priv? feesten e.d. en al me geld ging toch altijd al uit naar muziek)
Stephanie    posted on 31-12-2004 17:36

Maar snap stiekem wel wat je bedoelt, het opbouwen van een cd-collectie is (vooral als je allround wil draaien) een hele dure grap... En als je denkt dat je eindelijke zo'n beetje alles hebt  kom je weer wat tegen. Dat gaat heel lang zo door

Goeie tip van een oude muts in de business; probeer zoveel mogelijk essentials bij elkaar te schrapen...Mediamarkt heeft vaak veel grappigs voor weinig staan. En de top40 heel selctief kopen....

jordy    posted on 31-12-2004 18:27
 ben ik blij dat ik lekker maar 1 stijl heb

en dan nog kost het me meer als dat ik heb

afgelopen maand alleen al zon 750?

draaitafel (SynQ)
paar leuke platen om mee te beginnen
en nog 3 CD's
User edit by jordy on 31-12-2004 @ 18:28:26 (56%)
Stephanie    posted on 31-12-2004 20:06
Poster: jordy 
afgelopen maand alleen al zon 750?  

Auw....da's veel. En nu maar mixen

Stephanie (ook effe patsen met apparatuur lijstje);
2x Pioneer CDJ800
1x Dateq Apollo
1x Sony nogwat 700
En errug veel ceedees de afgelopen 13 jaar.....
jordy    posted on 01-01-2005 17:50
oop lekker... bevalt die apollo goed? (ken iemand die wilt er mischien ook een halen)
Jorrit    posted on 01-01-2005 18:33
Poster: Stephanie
En als je meer wil, zal je dat waar moeten maken. Beter draaien is een betere prijs.

Maar volgens dit systeem zal een beginner het gewoon kunnen vergeten, een beginner heeft al de lasten van de spullen al en krijgt dan ook nog eens al die cd's. En als die beginner het dan legaal zou doen zou hij niet zo veel cd's kunnen kopen in het begin, wat tot gevolg heeft dat de muziek niet super is, wat tot gevolg heeft dat hij niet meer geboekt wordt...
Die cd's zijn gewoon domweg te duur!
(de cd winkels zouden vplgens mij bakken meer  totale winst gaan maken als ze de prijzen verlagen)
DJdarkness    posted on 01-01-2005 19:14
Net nog gelezen:

Cd kost laten we zeggen 15 euro, hiervan gaat 50 procent ongevere naar de FRS(bijvoorbeeld)
hou je 7.50 over
Hiervan gaat 30 procent,naar de distributeur
Dan komt de platen maat schappij nog,
En dan de artiest.... zo ongeveer een euro per cd ofzo

Ik weet niet of dit klopt, maar heb het een keertje ergens in een interview gelezen.

snap niet dat die artiesten, niet gewoon hun album voor 2 euro laten downloaden, hebben ze meer

komen trouwens voor de cd dj wel al wat alternatieven, tenminste als je een creditcard hebt:
www.beatport.com
Kun je tracks donwloaden legaal, zitten aardig wat labels bij.
waaronder blackhole,

User edit by Lead on 01-01-2005 @ 21:30:43 (2%)
TheSupercrab    posted on 01-01-2005 22:06
yup.. dat is inderdaad super handig.. het legaal Dlen van tracks en die gewoon op Cdtjes branden.. heerlijk Happy, laughing.

Stephanie    posted on 02-01-2005 12:18
@Jordy; Apollo bevalt heel erg goed, gewoon een oerdegelijk basic mixer zonder al te veel poespas. Fijne 10 cm faders. Er zitten inderdaad weinig extra's op, maar de kwaliteit van de functies die erop zitten is zondermeer goed. Ik draai er thuis mee en vaak op shows in het land.....voor beide goed! In de discotheek draai ik met een X1500 van Denon, ook leuk. Maar als ik moest kiezen hou ik het op de Dateq!

@Jorrit; Deejayen is een dure hobby. Alle hobby's kosten geld (kijk maar eens wat een knap modeltreintje kost), deze ook. Wil je er je werk van maken dan zal je moeten inversteren en zorgen dat je het terugverdiend (dus je geld wat men betaald voor je set ook waard bent!).  Als je slim je cd's inkoopt kan je met een beperkte collectie best een leuke set neerzetten. Creativiteit is net zo belangrijk als wat je draait. Ik begrijp je probleem, maar de gouden bergen die je kennelijk verwacht door te draaien laten echt nog wel een tijdje opzich wachten. Mij heeft het de eerste jaren ook geld gekost! Na een flinke tijd ga je quite draaien, en dan misschien nog eens wat geld verdienen. En slecht een paar kunnen er van leven!

Maar euh, cd-winkels zijn inderdaad duur.... Vergeet alleen niet dat die ondernemer ook z'n boterham wil verdienen. Een winkel, personeel, belasting en rente kosten veel geld. Ik ken de inkoopprijzen een beetje, maar die liggen niet zo rooskleurig als DJ Darkness het legt. Op een Cd-single verdient de winkel bijna niets.....
Jorrit    posted on 02-01-2005 17:24
quote:
@Jorrit; Deejayen is een dure hobby. Alle hobby's kosten geld

Maar deejays zijn niet de enige die zwaar benadeelt worden door de prijzen van cd's  

quote:
 Als je slim je cd's inkoopt kan je met een beperkte collectie best een leuke set neerzetten. Creativiteit is net zo belangrijk als wat je draait.

Tuurlijk, maar met alle cd's die je wilt werkt altijd lekkerder (als je bv. de prijzen van 20 euro naar 15 zou verlagen zou je al een stuk meer cd kunnen kopen)

quote:
Ik begrijp je probleem, maar de gouden bergen die je kennelijk verwacht door te draaien laten echt nog wel een tijdje opzich wachten. Mij heeft het de eerste jaren ook geld gekost! Na een flinke tijd ga je quite draaien, en dan misschien nog eens wat geld verdienen. En slecht een paar kunnen er van leven!

Nee oke, ik hoef er ook helemaal geen winst uit te halen, maar komopzeg een silverkleurig schijfje met wat deuntjes erop voor 20 euro... (erg simpel gezegt)

quote:
Maar euh, cd-winkels zijn inderdaad duur.... Vergeet alleen niet dat die ondernemer ook z'n boterham wil verdienen. Een winkel, personeel, belasting en rente kosten veel geld. Ik ken de inkoopprijzen een beetje, maar die liggen niet zo rooskleurig als DJ Darkness het legt. Op een Cd-single verdient de winkel bijna niets.....

Klopt, maar zelfs al zou de ondernemer de prijzen met 10 % verlagen zouden de omzetten zo dergelijk omhoog zijn dat hij meer totale winst zou lopen. Ik weet verder niet hoe dat zit met de inkoop van cd's voor hun, maar het is toch zo dat zo'n schijfje wel wat minder dan 20 euro mag kosten...
Jorrit    posted on 02-01-2005 17:27
even tussendoor, als iemand iets meer weet over de inkoopprijs voor ondernemers zou ik dat wel graag willen weten...

Ik wil namelijk dit verder gaan onderzoeken in mijn profielwerktstuk, want mijn economie docent zegt dat cd verkopers dus veel meer totole winst zouden maken als ze de prijzen zouden verlagen, daardoor leek het me wel leuk om eens te onderzoeken
DJ-ERRO    posted on 02-01-2005 20:54
maar komen ze (buma) ook bij een drive-in als je in een huiskamer draait  
TheSupercrab    posted on 02-01-2005 23:06
lijkt mij niet.. als je op huis party draait is er vlink weinig kans dat je gepakt wordt.. met vlink weinig bedoel k dus 0% kans zo wat.
DJdarkness    posted on 03-01-2005 01:36
Nou dat stukje wat ik een stuk terug schreef over die cd'tjes, had ik gelezen in een intervieuw met ti?sto, zelf weet ik het niet, maar ik weet wel dat de grote baas van de frs niets te klagen heeft.

Ik zie het gewoon als geld klopperij van de platen bazen.
Want wij als DJ zorgen er over het algemeen voor dat hun product(artiest) verkocht word.
Elke keer als je een plaatje draait maak je in princiepe reclame,
En als je dan ook nog 20 euro toe moet gaan betalen.......  het zal wel aan mij liggen

Als artiesen een beetje slim zijn zetten ze in mijn ogen dus gewoon een mp3tje op de site, die je voor 1,- euro kan downloaden.
Dan lopen ze pas echt binnen.
Geen cd productie kosten, geen disigners voor de cd boekjes etc.
Gewoon vanuit de studio het origineel ripppen naar 320 kbs mp3. En Klaar
Maja, het zal wel niet zo werken denk, want alicht dat er ergens in die artiesten wereld nog wel iemand zo snugger is omdit te bedenken.

feit blijft dat we gewoon iedere keer weer giga veel geld kwijt zijn voor onze muziekjes.
Kan er op dit moment ook eigelijk maar een tip opgeven:
Koop een leden pasje bij de frs, dan krijg je bij iedere aankoop 10% korting, dat is ongeveer 2 euro per CD  hehe....
User edit by DJdarkness on 03-01-2005 @ 01:38:05 (1%)
Lead    posted on 03-01-2005 01:47
Ik ben helemaal voorstander van dit principe (download van een track voor een klein bedrag), maar er zijn altijd mensen die er zelfs dat niet voor over hebben en die goede kwaliteit files dus weer gaan sharen.

En dan wordt massaal die goede kwaliteit file verspreid.... tja, ik weet niet het in de praktijk zal werken, het zou ook in mijn ogen de beste oplossing zijn.
Let the BASS be louder
Stephanie    posted on 03-01-2005 11:36

Een aantal artiesten werkt al met dit principie, sommige albums zijn alleen nog maar via internet te koop. Ik zou het een prima systeem vinden als het met alle releases zo zou gaan. Maar de angst die Lead heeft deel ik met hem....voor sommige is 1 euro nog te veel.

Deejays zorgen inderdaad voor promotie van nummers, daarvoor hebben veel maatschappijen ook mailinglists waar de nieuwe releases heen gestuurd worden. Helaas wordt de rol van het onder de aandacht brengen van nieuwe nummers van de dj's nu steeds meer overgenomen door zenders als The Box & TMF. Weken voor de cd-release hoor je daar de tracks al. En die kids maar zeuren in de disco om die nummers......

@Jorrit; informeer eens bij een franchise-nemer van de Free of Music Store, die zijn vaak wel bereid mee te werken. Bedrijfsfilialen hoeven niet zelf in te kopen.....

Maar ben het helemaal met je eens dat cd's schandalig duur zijn. Echter door allemaal te gaan downloaden wordt het aanbod van muziek alleen maar kleiner. Daarnaast is het een persoonlijke afweging of je het risico wilt lopen om door de Buma aangepakt te worden. En ik geef eerlijk toe in mijn koffer zit ook wel ergens een gekopieerd cd-tje....maar ruim 95% is orgineel.

DJdarkness    posted on 03-01-2005 23:49
Maar als het goed is kun je tegenwoordig je mp3tjes beveiligen met DRM van micorsoft
DRM staat voor Digital Right Management, Hierdoor kan presies gezien worden waar het lek zit, of te wel wie de track ilegaal shared via een p2p programma.
aarja de tijd zal het leren!
jordy    posted on 04-01-2005 02:00
alle beveiligingen worden gekraakt

niet door mij... maar ik heb alles 100% origineel dus jeh...
MadSteven    posted on 10-04-2005 23:46
Even een sorry dat ik deze koe weer uit de sloot haal, maar tis best een nuttig topicje voor newbies.

Meh. Weet je? Dat advies van cdtjes met 'klassiekers' kopen is inderdaad een goede. Een andere is bij de dump van de bibliotheek eens kijken of van die vage cd's die ze bij scapino (eep!) verkopen voor weinig (paar euro). Tuurlijk, staat voor 75 % niks op, maar als je voor zes euro drie leuke nummers op cd hebt, is het op zich redelijk betaalbaar, nietwaar?

En laten we wel zijn, het allerduurste is wel top40 draaien. Zeker als je het op de goede-oude 'we kopen wel even een singletje' methode doet. Maar inderdaad, met de nieuwe internet-kanalen, zit ik zelfs te overwegen weer nummers daarvan in te kopen op deze manier. Ik, die doorgaans zelf alternatieve muziek koopt, waar je het voordeel van hebt dat je een ouder album van Moby, Metallica, Chemical Brothers of Green Day ook nou nog kan draaien, als je alto moet draaien. Maar dan komen er van die vervelende undergroundhits bij kijken, Last Nite van de Strokes bijvoorbeeld. Dat album hoef ik niet te hebben, maar de single is ook niet supergoedkoop, ten opzichte van het album. Vervelend...

Anyway, veel succes met het legaal succesvol draaien.

Oh, en ik vraag me onderhand of er geen keurmerk op een Dj moet hangen of zo. Dat je weet dat de kwaliteit hoog is, door een goede keuze van inkoop of dat ie alles heeft, omdat de helft er nog illegaal bij is gehaald.

En overigens, ik merkte vandaag op dat de nieuw Dance Smash Hits best een leuke cd is, allround dance gezien. Zit je in ieder geval niet verlegen om een moderne dance-hit... Komt Ie Dan He! Happy, laughing
User edit by MadSteven on 10-04-2005 @ 23:53:51 (14%)
jordy    posted on 11-04-2005 18:54
het is Kom Tie Dan Hè

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

204 Users online: 103 Guests (101 Unknown)
Pages generated today : 33.032
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.940.324