Equalizer vraagjes
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

AndersHJ    posted on 08-04-2007 20:50
Hallo,

Ik zou graag van een paar ervaren Dj's weten wat de bedoeling is van een EQ, hoe je hem gebruikt en waarom je hem nodig hebt.

De EQ zou gebruikt worden voor te mixen !!! 

En zo wat basi info over de EQ. Mijn maat heeft ook een installatie maar weet niet hoe hij om gaat met EG.

Moesten er mensen zijn die filmpjes of tutorials hebben of willen maken. Mag je ze altijd doorsturen naar jasper_vancauwenberghe@hotmail.com

Thanx !!!

What do you think about Equalizer vraagjes ??

Vote :   

tairip    posted on 08-04-2007 20:57
Zou je misschien iets duidelijker kunnen zijn in je vraagstelling? Waar wil je de EQ voor gaan gebruiken? DJ mixen? Vocalen? Het afregelen van je geluidsinstallatie?

Een EQ is niet anders dan een versterker/verzwakker voor bepaalde frequenties.
Als je iets duidelijke bent kan ik je misschien verder helpen!
AndersHJ    posted on 08-04-2007 21:05
Poster: tairip
Zou je misschien iets duidelijker kunnen zijn in je vraagstelling? Waar wil je de EQ voor gaan gebruiken? DJ mixen? Vocalen? Het afregelen van je geluidsinstallatie?

Een EQ is niet anders dan een versterker/verzwakker voor bepaalde frequenties.
Als je iets duidelijke bent kan ik je misschien verder helpen!

DJ mixen
sorry voor de verwarring
Vibemaster-D    posted on 08-04-2007 21:22
je hebt verschillende EQ's

je hebt zo een meestal 3 kanaals (m.u.v Xone 92) EQ op je mixer met je low -mid en - high range. dit is om je signaal grof intestellen/bij testuren.

maar je hebt ook van die 32 of 63 kanaals EQ's van behringer/DBX enz. die echt zijn om alle frequenties heel fijn aftestellen dit is geen must maar wel verdomt handig als je altijd dezelfde PA gebruikt. je kunt dan het helderste geluid uit je set halen.

maar waarschijnlijk bedoel jij dat klein eq'tje op je mixer.
DJ_IVI-R    posted on 08-04-2007 21:24
je gebruikt hem om bepaalde frequenties te versterken of te verzachten, zodat je overgangen mooier gaan en minder opvallen..

2 platen in de mix met alelbei de eq's open klinken niet goed..
www.nikan.be
tairip    posted on 08-04-2007 21:31
Als je inmixt als DJ wil je graag dat de frequenties (geluidjes) zo mooi mogelijk inelkaar overvloeien. Dit kan je doen door je EQ te gebruiken.

Laat je EQ van het kanaal dat loopt neutraal staan, de plaat die je in wil mixen doe je de bass eerst helemaal eruit, je hoog en mid ongeveer op 3 kwart en dan langzaam de plaat die je inmixt op het juiste moment over vloeien en de andere weg draaien. Dat is zo'n beetje hoe je het kan doen.

P.s. het is moeilijk uit te leggen, het is meer een kwestie van proberen en luisteren wat je EQ doet. Elke EQ is namelijk anders het ligt aan de frequentiegebied waarop die reageert en hoeveel dB hij versterkt of verzwakt.
AndersHJ    posted on 08-04-2007 22:33
ALLEMAAL MERCI VOOR DE HULPVOLLE REACTIES. IK SNAP HET HELEMAAL !!!

Kheb even iets geprobeerd. LET NIET OP MEN DJ KWALITEIT WANT DIE TREKT NOG OP NIX. tis met virtual dj & een Hercules dj console opgenomen.
Heb gedaan zoals Vibemaster-D zei.
Heb heel de tijd dezelfde 2 liedjes gebruikt. Twas gewoon even om te proberen.
Kwaliteit trekt ook op niets

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=audio&file=bouger.mp3
Winston    posted on 09-04-2007 15:06
Eigenlijk gebruik je de EQ op de mixer voor 3 dingen.

Als eerste om het volume gelijk te houden. Als de bassen van beide kanalen vol open staan wordt het volume luider en dat wil je niet.

Ten tweede om de frequenties van de hele set een beetje in harmonie te houden. Bv. Geen hoge treble gevolg door weinig treble, anders trekt de energie eruit. Hetzelfde geld voor de bass. Je kunt de EQ ook tweaken om een effect of melodie van een track iets lekkerder te laten klinken.

En ten derde wat Tairip heeft uitgelegd, om de overgang zo smooth mogelijk te laten verlopen. Er zijn nog een heleboel manieren waarop dat kan, maar dat leer je door te oefenen en te luisteren wat goed en wat beter klinkt.

Alleen is bij mij de EQ normaal als ik begin op neutraal en regel ik de eindfrequenties op de EQ van de speakerssystems.

Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 6.729 days.
 Post CommentThat would be 224.3 months
or a whopping 18.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

372 Users online: 289 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 51.625
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.745.016