4-8-16-32 beats per bar
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sammow    posted on 06-04-2007 21:20
Ik probeer rekening te houden met de 4-8-16-32 beats per bar als ik aan het mixen ben, maar doen jullie dit altijd? of doe jij het gewoon op het gevoel?

What do you think about 4-8-16-32 beats per bar ??

Vote :   

the-melody    posted on 06-04-2007 21:21
Ik let er half en half op, ik doe het meestal wel op het gevoel.
RenéKuppens    posted on 06-04-2007 21:25
Op gevoel!

Dit merk je toch je hoort het aan opbouw van het nummer etc. je merkt aan alles dat je hem in moet starten
greup    posted on 06-04-2007 21:45
Poster: Sammow
Ik probeer rekening te houden met de 4-8-16-32 beats per bar als ik aan het mixen ben, maar doen jullie dit altijd? of doe jij het gewoon op het gevoel?

Hoe probeer je daar rekening mee te houden dan,?
Het is iets wat je direct hoord, en dus hoor je ook direct of het klinkt, en weet je ook direct of je die weg wilt inslaan kwa opbouw... Toch
Sammow    posted on 06-04-2007 22:01
moeilijk te zeggen hoe je er rekening mee houd, ik probeer gewoon de eerste beat van de bar van het ene nummer gelijk te laten starten met de eerste beat van de bar van het 2de nummer :p maar vaak gaat dat gewoon vanzelf
Lukaz    posted on 06-04-2007 22:57
ik moet eerlijk zeggen, dat als ik mn hp op heb dat ik op de één of andere manier precies weet wanneer een break komt dan ze ik in of als de beat er weer in komt..

dus allebij.. oefening baart kunst
Winston    posted on 07-04-2007 13:28
Gewoon bij het beatmatchen en mixen start ik natuurlijk altijd de ene downbeat op de andere downbeat. Maar als het gaat alleen om te beatmatchen hou ik verder geen rekening met bars enzo.

Tijdens overgangen tel ik wel altijd, tenzij ik snel iets moet inmixen.

Voordeel is dat tracks niet altijd een duidelijke verandering hebben na een bar van zeg 32 beats. Bv. omdat de bar 64 beats duurt, terwijl je een 32 beats bar wil mixen.

Ook is er soms een track die zich niet helemaal aan de regels houdt. Dat ontdek je gemakkelijk door te tellen.

Maar als je op CDJ-1000's werkt met wave displays hoef je niet te tellen.

Tellen of wavedisplay bekiken is gewoon handig als je tracks niet goed kent, omdat je ze niet vaak draait. Voor mij is het gewoon 'standard mixing procedure' en dat zal nooit veranderen hoe goed ik wordt.

Tic Toc
MuffHouse    posted on 07-04-2007 13:48
Bij mij gaat het nu automatisch, je moet ook gewoon goed je muziek kennen. Werkt erg gemakkelijk
sjefkuh    posted on 07-04-2007 13:54
Bij mij gaat het ook vanzelf.
Je kunt ook je volgende plaat instarten op de eerste beat na de break.
Dan klopt het (bijna) altijd.
Winston    posted on 07-04-2007 14:19
Ik heb tenminste 1000 tracks die ik erg goed vindt. Daardoor ken ik maar weinig van ze echt goed.

Dus voor mij geld gewoon tellen vanaf het begin van de bar voor de bar waar ik wil mixen, ingooien bij de eerste downbeat van de bar waar ik de overgang wil doen, doortellen tot de laatste beat van de bar waar ik de fader helemaal in de down positie zet.
Tic Toc
Giallorosso    posted on 07-04-2007 15:16
Poster: Winston
Ook is er soms een track die zich niet helemaal aan de regels houdt. Dat ontdek je gemakkelijk door te tellen.

hoe los je dit dan op, alsonog de 1ste downbeat van een bar die niet 'klopt'.
RenéKuppens    posted on 07-04-2007 15:46
Poster: Giallorosso

Door te denken.
Bij bijv. Sunblock - I'll be ready doen ze niet 4x4 beats maar 3x4 beats. dus zul je een loop moeten zetten of eerder in moeten starten.
Giallorosso    posted on 07-04-2007 16:04
nou ik zat eerder aan disco/funk ('70/'80) te denken waar bars niet zouden kloppen.
bijv. die 4x4 beats maar 3x4 beats vind ik niet onregelmatig.
Luxx    posted on 07-04-2007 22:05
gebeurt automatisch bij mij op gevoel mede dankzij ik ook zelf produce en weet hoe dat in mekaar zit
www.mothermusic.nl
Day-One    posted on 08-04-2007 00:19
Als je weet wanneer je "Boeb" (Bass) I.C.M melody (tingeling, tingeling) " begint, kan er echt niets fout gaan Thumbs Up maten ga je tellen bij het uitmixen..(zelfs dat doe ik niet).

Lange mixen is meer mijn ding..

maaaar hangt af wat voor styl je draait natuurlijk..bij Urban zou je echt moeten tellen of je cd's/tracks moeten editen om zo een mooie mix uit te halen. (doen een hoop dj's) meestal bij urban is het 2x4 maten en weg mix....de meeste gaan dan in de loop of Hot Cue om zo een langere mix uit te halen...tenminste als je die optie hebt.

Al met al gaat het bij mij op gevoel en mijn spectrummetje op mijn CDJ-1000 MKIII
Een beetje van mij en een beetje van Pioneer Thumbs Up

NOTE!!! Let op je breaks..
RenéKuppens    posted on 08-04-2007 10:36
nou ik zat eerder aan disco/funk ('70/'80) te denken waar bars niet zouden kloppen.
bijv. die 4x4 beats maar 3x4 beats vind ik niet onregelmatig.

het is toch lastig hoor want als je bij de ene na 3x4 beats iets bij krijgt en bij de andere na 4x4 beats iest weg valt krijg je 4 beats lang niks.

maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt
robbert    posted on 08-04-2007 11:12
Het gaat op gevoel en ik denk dat dit ook de enige juiste manier is. Als je het gevoel niet hebt kun je beter stoppen lijkt me.

Winston    posted on 10-04-2007 00:53

Stel rood is een downbeat en vet is de eerste downbeat van een bar

3x4 draait en dan komt 4x4 in
... -8-9-10-11-12- 1-2-3-4-5- 6-  7- 8-  9-10-11-12
        1-  2-  3- 4- 5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16
Start de 4x4 bij beat 9 van de bar die vooraf gaat aan de bar waar je de overgang wil doen van de 3x4, maar open de fader pas bij de bar waar je de overgang doet.

Of 4x4 draait en 3x4 komt in
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12
Hier sluit je de fader van de 4x4 direct na beat 12

Je kunt natuurlijk ook de bar 'stretchen' met een loop.

Of een geleidelijke fade in en fade out. Dan hoef je niet te tellen.
Tic Toc
rickdekoning    posted on 10-04-2007 20:46
haha ik word er helemaal eng van, al dat tellen..
djjw    posted on 10-04-2007 22:24
Poster: robbert
Het gaat op gevoel en ik denk dat dit ook de enige juiste manier is. Als je het gevoel niet hebt kun je beter stoppen lijkt me.

Goede tip

Je moet dat gevoel idd hebben, maar je kan je dat gevoel ook proberen
aante leren, niet iedereen heeft meteen even veel gevoel voor autorijden,
dat komt ook met de tijd.
robbert    posted on 10-04-2007 23:18
Poster: djjw

Goede tip

Je moet dat gevoel idd hebben, maar je kan je dat gevoel ook proberen
aante leren, niet iedereen heeft meteen even veel gevoel voor autorijden,
dat komt ook met de tijd.

Ja sorry dat ik het moet zeggen, maar in mijn ogen is dit gewoon een feit. Ritmegevoel kun je echt maar gedeeltelijk aanleren, het moet ook in je zitten.
eXe    posted on 11-04-2007 00:09
Ben ik het niet helemaal mee eens robbert en dan spreek ik uit ervaring.
'Vroeger' tijdens de muzieklessen op school was ik altijd bang dat ik het ritme of de maat moest aangeven met een sambabal of woodblock ofzo  Had er niet echt gevoel voor zeg maar...
Maar nu ik sinds een klein jaartje met mixen bezig ben merk ik goed dat ik echt enorm vooruit ben gegaan. De overgangen kloppen vrijwel allemaal, het tellen van de maat, etc. etc. lukt me inmiddels allemaal. Het is dus zeker wel mogelijk het duurt alleen even
Luister ook enorm veel muziek (lees: wanneer mogelijk) en het is maar net hoe je daar naar luistert. In het begin lette ik altijd op lyrics enzo, maar nu let ik op ritme, tempo, beats het normale zeg maar
Winston    posted on 11-04-2007 00:38
Het telwerk heeft bij mij niks te maken met het bijhouden van het ritme. Ik vindt het tellen dan juist storend. Het beatmatchen doe ik daarom deels op gevoel deels met mijn oren, zonder te tellen.

Het tellen doe ik alleen maar om me aan de algemene regels van trackstructuur te houden. Ik wil meestal dat de veranderingen precies optreden wanneer een nieuwe bar aanvangt. De verandering kan zijn het inmixen van een nieuwe track of juist het uitfaden.

Het is niet altijd nodig, bv vaak vallen de laatste 4 beats van een bar de beat weg en dan weet ik dat er een nieuwe bar zometeen vlak erna start.

Maar ik vindt het toch handig om het tellen altijd te doen, zodat ik altijd weet waar ik me precies bevindt in een bepaalde bar.
Tic Toc
Illusion    posted on 11-04-2007 08:40
Ben ik allemaal met Winston eens. Zo gaat het bij mij ook.

Verder is het belangrijk om je muziek te kennen...
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)

This is an old Topic

No new postings for 6.602 days.
 Post CommentThat would be 220.1 months
or a whopping 18.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

129 Users online: 10 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 26.531
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.316.661