CDs naar MP3
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 03-04-2007 13:10
Ik ben eigenlijk eens geinteresseerd welke programma's jullie gebruiken om jullie cd's te digitaliseren.
Ik gebruik Audiograbber in combinatie met de Lame codec.

Ik rip altijd op een constante bitrate van 320kbits.

De kwaliteit staat op high.

Waar ik mij nog nooit in verdiept heb zijn de verschillen tussen Mono, Joint Stereo, Stereo en Dual Stereo.
Misschien dat er iemand mij kan vertellen welke de beste optie is?

Ik heb hem altijd op Joint Stereo staan.

What do you think about CDs naar MP3 ??

Vote :   

Cyspoz    posted on 03-04-2007 13:31
Stereo is het beste, weet niet wat Dual Stereo is. Bij Joint Stereo wordt er een tradeoff gedaan tussen mono en Stereo. Het komt er op neer dat je kwaliteit verliest. Het is verder nog vaak afhankelijk van de implementatie van de codec. Sommige passen Joint Stereo toe op specifieke frequentie ranges dacht ik.
Lage frequenties kunnen mensen bijvoorbeeld niet goed plaatsen dus die zou je als mono kunnen nemen en dan daar boven weer stereo.

Zie ook dit artikel voor meer informatie.
tairip    posted on 03-04-2007 13:59
Bij dual stereo behandeld hij links en rechts als compleet apparte opnames.
Volgend mij is joint stereo de beste oplossing, hierbij word namelijk de kanaalscheiding compleet weg genomen en hij kan je MP3's repareren als er iets mist! Lees Wikipedia!

Hier het forum van audiograbber het programma dat jij gebruikt waarin iemand ook zegt dat joint het beste is!

DonBasco    posted on 04-04-2007 12:05
Volgens mij wordt op het forum bedoeld met beste dat je de kleinste file krijgt bij vergelijkbare geluidskwaliteit

Ik vraag me ook altijd af wat het beste zou zijn, waarbij ik op zoek ben naar de MP3 die ongeveer 4 x kleiner (320k) is dan de originele wav (14400k) en die de hoogste geluidskwaliteit heeft.
Mij klinkt het aparte behandelen van het linker en rechter kanaal niet zo'n slecht idee, wat zou pleiten voor dual stereo (of gewoon stereo) 
ArCee    posted on 05-04-2007 12:03
Gewoon Express Rip.
Lead    posted on 05-04-2007 23:34
Alles wat ik van vinyl overneem sla ik op als WAV. Groot bestand, maar de harde schijven/CD's kosten toch geen drol meer tegenwoordig. Opslagruimte is voor mij totaal onbelangrijk, geluidskwaliteit des te meer.

Wav is ongecomprimeerd dus heeft voor mij altijd de voorkeur boven gecomprimeerd geluid.

Behalve als je dingen op een ipod oid moet zetten. Op oordopjes hoor je toch het verschil niet tussen MP3 en WAV.
Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 6.613 days.
 Post CommentThat would be 220.4 months
or a whopping 18.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

134 Users online: 24 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 47.593
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.784.108