Armin de Verschrikkelijke
23 oktober 2006Love You More van Racoon is een stukje Nederlandse popgeschiedenis. Een juweeltje van een klein, oprecht liefdesliedje, dat een enorme hit werd. Symbool voor de wederopstanding van een band die door zijn platenmaatschappij op straat was gezet, en zo in de knel had gezeten dat sommige leden zich genoodzaakt zagen tijdelijk vuilnisman te worden.
Hetzelfde geldt voor I Would Stay van Krezip. Destijds de doorbraak van het aandoenlijke schoolbandje uit Tilburg, onder leiding van de nog aandoenlijker Jaqueline Govaert. Wat vond iedereen ze schattig, zeker door de video met het optreden op Pinkpop. Maar óf Pinkpop I Would Stay even meezong. Net als, ik noem maar even wat, 70.000 kelen voor het main stage van Rock Werchter.
Een nog veel belangrijker baken in de Nederlandse popmuziek is Saturday Night van Herman Brood. De grootste hit van het bekendste rock ‘n' roll-beest van het land. Draai je Saturday Night, dan druipt het gevaar uit je speakers. Zijn mythe is hem vooruit gesneld, maar daar draag ik graag aan bij.
Wat is nou de overeenkomst tussen deze 3 nummers?
Ze zijn alledrie in handen gevallen van de Pietje Bel-act van de duivel: Armin van Buuren. En de vrolijke snuiter heeft het lef gehad om deze nummers-met-reputatie vakkundig de grond in te stampen.
Armin de Verschrikkelijke zadelt de wereld al jaren op met bubblegum-house van de allerflauwste soort. Dat gaat zo goed dat hij door kuddes beenwarmers en tatoeages op opgepompte spieren tot op-twee-na-beste DJ ter wereld is verkozen. Dus...
Naast succesvol is Armin ook nog eens intelligent! In ieder verhaal over hem wordt nog maar eens breed uitgemeten dat hij een studie rechten heeft afgemaakt. En dat hij zich daarna pas vol op het draaien heeft gestort. Hierdoor wordt hij de Victoria Koblenko van de dancescene: gewapend met diploma, maar irritanter en irritanter.
Wat zijn we allemaal blij met hem, want Armin is sympathiek. En Armin is ook heel gewoon gebleven. Hij staat altijd zo vrolijk te lachen achter de draaitafels. Dit alles naar voorbeeld van Tijsje Verwest uit Breda, aan wie we ellende van het soort Armin toch eigenlijk allemaal te danken hebben. Maar ook al is Tiësto dan de bron van alle kwaad, hij doet ergens in de verte om de zoveel singles nog wel eens een poging zijn geluid enigszins te vernieuwen. Nee, dan Armin. Die heeft enkele jaren geleden een maniertje gevonden waar hallen vol scooterrijdende kids plat voor gaan, en dat Ctrl C - Ctrl V't hij op al zijn producties. Zo ook zijn remixen van grote hits van vaderlandse bodem.
Armin van Buuren maakt de allerlelijkst remixen ever. Immers, bij een remix is het de bedoeling dat de oorspronkelijke elementen gebruikt worden om het nummer in een nieuw jasje te steken. Maar de man uit Leiderdorp wijkt niet van zijn plan en dus wordt iedere meezinger voorzien van ellenlange, uitwaaierende akkoorden en stomvervelende strijkers. Het absolute dieptepunt is Saturday Night van Herman Brood. Deze ellende wordt kracht bijgezet door een videoclip waarin Armin, in sfeervol zwart-wit beeld, door het atelier van Brood loopt. In gedachten verzonken bladert hij wat door de schilderijen. Dan lijkt hij door een gedachte te worden opgeschrikt. Hij kijkt over zijn schouder, rechtstreeks naar een portret van de meester aan de muur. Duidelijk zie je de verbondenheid tussen de twee artiesten, de kunstenaars, de één in levende lijve, de ander als foto.
De rest van de video heb ik niet gezien, omdat ik in innige omhelzing met Villeroy & Boch overtuigend over mijn nek ging.
Herman Brood. Een man die ging voor oprechtheid, die met zijn hele lichaamsgewicht rock ‘n' roll was, die voor het Calvinistische Nederland een symbool was van wat wij allemaal niet durven. Wat had Herman zélf van deze remix gevonden? Met wat chemicaliën op is veel muziek al vrij snel best leuk, weet ook Armin's publiek. Toch denk ik dat Herman Brood Armin met liefde van het Hilton geduwd had.
Armin van Buuren boos op columnist
30 Oktober 2006 17:13: Cyril Snijders"Mensen bedankt voor de steun. Maar laat deze kerel maar lekker schrijven, hij weet er veel te weinig van."
"Maar ik ga me zelf niet verdedigen. Ik ben trots op de remixes die ik heb gemaakt en sta er dan ook volledig achter. En het kan me niets schelen wat een nep journalist daar van zegt. Met vriendelijke groet, Armin van Buuren."
Zo! De altijd vriendelijke nummer twee van de wereld is flink op zijn pik getrapt door een genadeloos stukje van MTV's Arne van Terphoven over zijn remix van Herman Brood's Saturday Night.
In een pissige en defensieve reactie laat hij weten dat kritiek hem niks doet en dat hij zich niet gaat verdedigen. Hmm, interesting. Komt weinig geloofwaardig over, Armin. Gewoon doodzwijgen, is dat niks? Of niet lopen fucken met Nederlands enige kleine stukje rock 'n roll geschiedenis, dat kan ook natuurlijk.
quote: |
Poster: Nvie Hij overdrijft wel heeeeeeel erg. Maar ik ben wel met hem eens dat die remix van Love You More het origineel helemaal niet overtreft. |
Poster: DALIQUE
' de duivel: Armin van Buuren '
Dat slaat werkelijk alles, sommige mensen hebben geen verstand van muziek, dus moeten ze ook niet ouwehoeren.
Ik vind het eigenlijk wel geniaal wat hij bedenkt. Neem nu
ARMIN ONLY . Hij doet daar veel met live artists, hij is creatief met muziek bezig. En houdt er ook echt van, en dat hoor én merk je aan hem. Zijn spontaniteit springt er echt van af inderdaad (in tegenstelling tot thijs).
Binnenkort ASOT 300!
mazzel met deze topic
Poster: Nvie
Maar ik ben wel met hem eens dat die remix van Love You More het origineel helemaal niet overtreft.