Vraag: BPM counter Pioneer CDJ-1000 Mk3 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

exCluSive    posted on 22-03-2007 11:30
Hey iedereen,

ik had een vraagje; ik ben pas begonnen op deze pioneer mk3's maar ik had gehoord dat ik de BPM counter tot 1 of 2 cijfers achter de komma kon instellen, nu heb ik gedraaid vorige week in een tent hier en er staan daar gewoon hele getallen (129\130) in plaats van 128.45 bij die van een kennis... Iemand vertelde me dat hier een knop voor was op de CDJ-1000 mk3, weten jullie misschien hoe ik dit kan wijzigen om toch decimalen te krijgen op de BPM counter?

Bijvoorbaatdank,
exclu

What do you think about Vraag: BPM counter Pioneer CDJ-1000 Mk3 ??

Vote :   

Bartjens    posted on 22-03-2007 12:03
Volgens mij kan dat niet. Is helemaal geen ruimte voor in het bpm vakje op het display.

Beetje vaag maar hier zie je dat er geen ruimte is voor nog eens 2 cijfers.

Mocht het toch zo zijn zou er wel iets over in staan in de manual denk ik.

www.djbrowbeat.com
Yorick    posted on 22-03-2007 12:14
vraag me af waarom je dat zou willen
ik doe het gewoon lekker op gevoel:D en dat is altijd het beste (vind ik dan)

djmamo    posted on 22-03-2007 12:21
je moet dan naar je pitch procenten kijken, het is niet mogenlijk om bij de pioneer je bpm's op tiende nauwkeurig in je scherm te krijgen. *geen enkel ander merk trouwens.

de pitch procenten kunnen wel 2 cijfers achter de  ' bekeken worden.
dan moet je de 6% pitch selecteren en kun je stappen van 0,02 pitchen.

www.moonentertainment.nl
trance    posted on 22-03-2007 15:35
Ik snap ook niet wat het eventuele nut hiervan is of zal zijn. De meeste nummers die je met elkaar match hebben toch niet de zelfde pitchstand. Dus lijkt mij dit nogal vrij nutteloos. Beatmatchen doe je net zolang tot je beide nummers (of dit er nou 2 of 3 of meerdere zijn) gelijk hebt lopen, hierbij is het cijfertje op je display niet van invloed. Kijk maar naar een draaitafel daar pitch je toch ook gewoon mee, zonder dat je de bpm hebt of weet. 
djmamo    posted on 22-03-2007 15:44
ff voor de mensen die het niet snappen.

als je de bpm kunt zien op 2 cijfers na de comma dus 130,42bpm
en je zet speler 2 ook op 130,42 bpm.

dan ben je toch klaar en kun je toch bijna niet je bpm scherper zetten.
zo kan iedreen mixen.

gelijk zetten op 130,42 en je que goed zetten en erin gooien.

makkelijker kan niet.
het heeft ook helemaal niets met de positie van je pitch fader te maken, maar van de bpm counter op je cdj display.

www.moonentertainment.nl
RenéKuppens    posted on 22-03-2007 18:20
Poster: djmamo

zo kan iedreen mixen.

makkelijker kan niet.
het heeft ook helemaal niets met de positie van je pitch fader te maken, maar van de bpm counter op je cdj display.

Dit zou alleen kunnen als je BPM-Counters perfect zijn. bij Pioneer zijn ze super maar je zult nooit de perfecte BMP kunnen waarnemen.

Wel zou je een redelijk richtpunt kunnen maken door bij beiden Cd-spelers de BPM Bijv. op 140 te zetten. Daarna zover mogelijk naar onder zodat 140 blijft staan en net voor je naar 139 gaat stoppen.
Doe je dit bij beiden dan heb je bij Pioneer een redelijk goed richtpunt.

Maar als je goed wil leren mixen moet je gewoon zonder deze Beat-Counters leren draaien.
exCluSive    posted on 22-03-2007 22:20

zo kan iedreen mixen.

makkelijker kan niet.

Juist ...
vriend van me heeft CDJ-800MK2's en hij kan dat tot 2 decimalen of 1 zien...
hmmm Unhappy

nog 1 vraagje\opmerking:
wat heb je eraan dat je ziet hoeveel procent sneller een track (A) gaat? je kan toch niet omdat track A 2.1% sneller is ingesteld, track B ook 2.1% sneller zetten aangezien ze beiden een eigen standaard BPM hebbenConfused
djmarcelm    posted on 22-03-2007 22:36
jongens laat dan lekker een pc lopen Winking my eye

ik gebruik de bpm counter ook heb ik geen schaamte gevoelens bij maar gebruik m puur als indicatie je zult het toch op het gehoor moeten doen en de gevoel die je erbij moet krijgen

en wat voor zin heeft het om de bpm's in decimalen achter de , te krijgen??

juist gewoon lekker op het gevoel doen
vroeger met de platenspelers had men ook geen bpm counter op de speler zitten en moest men het ook op het gevoel doen Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
woeter    posted on 23-03-2007 00:02
je moet dan naar je pitch procenten kijken, het is niet mogenlijk om bij de pioneer je bpm's op tiende nauwkeurig in je scherm te krijgen. *geen enkel ander merk trouwens.

Klopt niet, mijn vorige spelers Numark Axis 9 konden dit wel!

En vind dit een groot gemist op de Pioneers want de counters zijn behoorlijk goed... weergeven in decimalen zouden ze ook moeten doen! Want regelmatig kon ik met de Numarks via de BPM counter de platen exact gelijk krijgen.
Natuurlijk moet je het zonder kunnen omdat de counters er ook wel eens naast zitten, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Een argument als "vroeger met de platenspeler had men ook geen BPM counter" kan ik wel begrijpen maar eigenlijk slaat het nergens op. Vroeger had men in auto's ook geen ABS en traction control, maar tis toch verrekte handig om dat te gebruiken? Stilstand is achteruitgang zeg ik maar :P
djmarcelm    posted on 23-03-2007 11:34
Poster: woeter

Klopt niet, mijn vorige spelers Numark Axis 9 konden dit wel!

En vind dit een groot gemist op de Pioneers want de counters zijn behoorlijk goed... weergeven in decimalen zouden ze ook moeten doen! Want regelmatig kon ik met de Numarks via de BPM counter de platen exact gelijk krijgen.
Natuurlijk moet je het zonder kunnen omdat de counters er ook wel eens naast zitten, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Een argument als "vroeger met de platenspeler had men ook geen BPM counter" kan ik wel begrijpen maar eigenlijk slaat het nergens op. Vroeger had men in auto's ook geen ABS en traction control, maar tis toch verrekte handig om dat te gebruiken? Stilstand is achteruitgang zeg ik maar :P

als je alleen kunt rijden met al deze optie's kun je nooit rijden met iets minder

oftwel leer iets vanaf het begin en je zult merken dat je draai technisch veel beter/ sterker in je schoenen staat
geef toe dat het veel makkelijker is maar als het nou eens uitvalt Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
woeter    posted on 23-03-2007 12:10
Poster: djmarcelm

als je alleen kunt rijden met al deze optie's kun je nooit rijden met iets minder

oftwel leer iets vanaf het begin en je zult merken dat je draai technisch veel beter/ sterker in je schoenen staat
geef toe dat het veel makkelijker is maar als het nou eens uitvalt Winking my eye

Zeer regelmatig zitten ze ernaast dus je moet sowieso zonder kunnen. Ik ga er vanuit dat er weinig beginnende DJ's zijn die meteen Pioneers met beatcounters kopen dus dan kan je sowieso al zonder toeters en bellen mixen, wat zeker belangrijk is. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Day-One    posted on 23-03-2007 13:32

Zeer regelmatig zitten ze ernaast dus je moet sowieso zonder kunnen. Ik ga er vanuit dat er weinig beginnende DJ's zijn die meteen Pioneers met beatcounters kopen dus dan kan je sowieso al zonder toeters en bellen mixen, wat zeker belangrijk is. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

Zo ver ik weet hebben alle CDJ's Van pioneer een BPM Counter en handig is het zeker...je moet gewoon weten hoe die gebruikt..
Day-One    posted on 23-03-2007 13:41
Poster: exCluSive
Hey iedereen,

ik had een vraagje; ik ben pas begonnen op deze pioneer mk3's maar ik had gehoord dat ik de BPM counter tot 1 of 2 cijfers achter de komma kon instellen, nu heb ik gedraaid vorige week in een tent hier en er staan daar gewoon hele getallen (129\130) in plaats van 128.45 bij die van een kennis... Iemand vertelde me dat hier een knop voor was op de CDJ-1000 mk3, weten jullie misschien hoe ik dit kan wijzigen om toch decimalen te krijgen op de BPM counter?

Bijvoorbaatdank,
exclu

zo ver ik weet niet bij de europe modellen....het kader van de bpm is niet variabel..(zal die geen Tempo disply hebben?) -|- 00.00% de zelfe princiepe tenminste ik heb daar geen moeite mee moet ik zeggen..
djjw    posted on 23-03-2007 17:59
Ik ga er vanuit dat er weinig beginnende DJ's zijn die meteen Pioneers met beatcounters kopen dus dan kan je sowieso al zonder toeters en bellen mixen, wat zeker belangrijk is.

Ik denk dat je je hier sterk invergist, op beide vlakken.
Er zijn echt een heleboel beginnende dj's met gear waar ik jaloers op ben.
(en ik vind dat ik toch een aardig setje heb)
En ik weet uit ervaring dat er ook heel wat dj's zijn die puur op de beat counters
draaien, met die counters draaien ze redelijk, en zonder weten ze niet hoe ze hem gelijk moeten krijgen.

Ik gebruik ze ook voor een indicatie, en dat werkt goed, en het is idd geen schande op die bpm counters tegebruiken, alleen als je niet anders kunt heb je
een probleem wanneer ze er niet op zitten, verder is het totaal nutteloos
(in mijn ogen) om te kunnen pitchen met cijfers achter de komma.

De pitch in % is leuk dat je kan zien dat je je pitch fader verschuift,
verder ook totaal nutteloos.

Day-One    posted on 23-03-2007 22:07

Om te Beat-matchen is dit erg makkelijk (werkt sneller) zo ook je mengpaneel als je een bepaald effect in wilt gooien..dus zo belangrijk is die ook weer......Ook al hebben dj’s die met vinyl draaien geen BPM op hun TT maar wel degelijk op zo'n djm-500/600/800 en daar kun je het wel uitlezen...zo....het probleem "wel" of "niet" slaat een beetje nergens op!! het MOET klaar.. vooral voor je effecten..stel dat jij een plaatje draait op 135 BPM en je gooit er een effect in (echo) op 100 BPM is dit niet aan te horen!!! maar doe die op 135 BPM klinkt het weer lekker..nog lekkerder gaat het klinken als je de BPM verdubbeld (op je mixer voor effect) DUS BPM OP 270 (Echo)-à doe de test!

Conclusie....BPM “is” belangrijk!! en ook de pro's maken er goed gebruik van!!

Het maakt niet uit of die op je speler zit of op je mixer…het is gewoon belangrijk!

Als je denk een (pro) DJ te zijn en de BPM niet nodig hebt (ook niet voor je effecten)……Respect!!!

Winston    posted on 24-03-2007 00:57
Stel een beat voor als een auto. Als de tracks exact synchroon lopen is het net als 2 auto's die precies naast elkaar rijden.

Maar het hoeft niet helemaal precies te lopen om te worden opgemerkt. Stel dat een auto een bumperlengte voor of achter moet zijn voordat je het merkt.
Stel dat de auto's precies gelijk starten en eentje rijd 130 km/uur de ander 120 km/uur. Stel dat het 16 seconden duurt voordat de auto van 130 km/uur een bumperlengte voor is.

Je verlaagd de snelheid tot 125 km/uur en start opnieuw. Maar ditmaal geef je de auto van 125 km/uur een achterstand van een halve bumperlengte. Daardoor duurt het maar 14 seconden voordat de snellere auto een bumperlengte voor is. Je krijgt dan het vals gevoel dat de snellere auto trager loopt dan 120 km/uur ingeval van muziek tracks, omdat je de auto's niet ziet alleen hun motoren hoort. Bij software met wave displays kun je de voorsprong of achterstand wel echt zien.
Maar bij cd players denk je dan dat de juiste snelheid tussen 125 en 130 moet zitten, maar dat je gaspedaal die "resolutie" niet haalt. Maar eigenlijk zit je er behoorlijk naast, want 120 km/uur is de juiste snelheid.

Dit fenomeen van altijd precies op tijd starten en met dezelfde "bumperlengte" heeft me een hele tijd gepakt.

Hier ligt ook het ontstaan van de mythe dat je met 0,05% resolutie langer tracks gelijk kunt laten lopen. Want met een hogere resolutie kun je op 127 km/uur komen en dan ontdekken dat je toch verkeerd zit. Bij een 0,05% resolutie helpt je player je dus om je fout te ontdekken. Maar bij een resolutie van 0,1% kun je afhankelijk van de snelheid van het ritme toch met gemak 1,5 tot 2 minuut alle tracks synchroon laten lopen. Maar dat kun je pas als je het verschil in snelheid kunt horen. Of met een goede bpm counter.

Natuurlijk is het wel zo dat je met 0,05% resolutie met gemak 5-6 minuut tracks gelijk kan laten lopen en met 0,02% in de orde van 10-12 minuten. Maar ik vindt het knap als je deze overgangstijden live kunt halen zonder correcties. Want ik heb het hier over tijdsduren zonder dat hoeft te worden gecorrigeerd. Want dat is het idee van een betere resolutie.

Deze betere resoluties zijn meer bedoeld voor lange mixen waarbij er veel voorbereiding vooraf gaat. Dus als ondermeer cue points en pitch instellingen vooraf bekend zijn. Dit is bij remix werk en "live" productiewerk van belang.

Het gekke is dat dit fenomeen bij heel lichtjes verkeerd starten niet optreed bij snelle tracks. Als je even naast start zit je meteen goed fout.

Soms ligt het ook aan dat de uit te faden track op het eind sneller loopt dan in het midden. Vooral bij mix cd's, maar af en toe ook bij een single.

Een tip is om altijd iets te vroeg te starten als je zeker weet dat de in te faden track iets sneller gaat. En omgekeerd kan ook.

Neem gewoon de tijd met het beatmatchen als je echt een lange overgang wil doen. Vaak test ik tijdens de cue fase mijn pitch instelling wel 3 maal,  steeds iets langer dan de duur van mijn overgang die ik wil doen om te weten wat er zal gebeuren. Dan hoef je niet te corrigeren tijdens de eigenlijke overgang. Dan heb ik ook voldoende handen over voor de eq's en faders.

Players met een goede bpm counter zijn dan zeker ook een aardige hulp bij de meeste tracks. Dan weet je immers dat ze gelijk zijn. En natuurlijk om de effects mee te linken.

De pitch percentages zijn dus handig, omdat je dan precies weet hoeveel gas je geeft. Want een draaitafel had geen variabele pitchbereiken zoals de cd players. En cijfertjes zijn makkelijker af te lezen dan een schaalverdeling langs de fader.
Tic Toc
exCluSive    posted on 24-03-2007 02:58
thanks voor reacties!

mijn vraag is nog steeds niet beantwoord alleen helaasUnhappy

k had een vraagje; ik ben pas begonnen op deze pioneer mk3's maar ik had gehoord dat ik de BPM counter tot 1 of 2 cijfers achter de komma kon instellen, nu heb ik gedraaid vorige week in een tent hier en er staan daar gewoon hele getallen (129\130) in plaats van 128.45 bij die van een kennis... Iemand vertelde me dat hier een knop voor was op de CDJ-1000 mk3, weten jullie misschien hoe ik dit kan wijzigen om toch decimalen te krijgen op de BPM counter?
&
nog 1 vraagje\opmerking:
wat heb je eraan dat je ziet hoeveel procent sneller een track (A) gaat? je kan toch niet omdat track A 2.1% sneller is ingesteld, track B ook 2.1% sneller zetten aangezien ze beiden een eigen standaard BPM hebben

Nvie    posted on 24-03-2007 07:37
Nee, dat kan niet. Alleen je pitch percentage kan tot max 2 decimalen achter de komma werken (of ploeter de handleiding door. Misschien dat het erin staat, denk het alleen niet).

Het andere ook niet. Je zou hieraan de vervorming van het geluid af kunnen leiden ofzo. Ik weet het eigenlijk ook niet waarom het percentage zo precies is weergegeven.
Winston    posted on 24-03-2007 13:41
Je vragen waren eigenlijk al beantwoord. Er is helemaal geen knopje om het aantal decimalen van de bpm counter te vergroten of te verkleinen.

De pitch weergave gaat wel tot 2 decimalen nauwkeurig.

En t.a.v. je vraagje over pitch weergave. Je stelling benaderd de kwestie vanuit een verkeerde hoek.

Je moet de bpm's gelijk stellen, klopt.

Daarvoor moet je pitchfader omhoog of omlaag. Maar hoeveel? Dat doe je met je oren, klopt.

Maar het helpt toch wel om te zien wat de stand is? Want een bepaalde pitch instelling komt overeen met een bepaald aantal bpm.

Dan kun je nauwkeuriger 'rangen'.

Stel je hebt een bpm van 125 nodig hebt om een track in te mixen.

Na inluisteren kom je erachter dat de track te snel gaat bij 4,1 % en te langzaam bij 3,9 %.

Dan kun je m.b.v. het display precies en snel de pitch op 4% zetten.

Als er alleen een schaalverdeling was raak je de kluts af en toe even kwijt. Maar dat zullen de draaitafel DJ's beter kunnen beoordelen.

Nog iets anders is dat het maximaal pitch bereik op cd players kan worden vergroot en verkleind. Bv. 8%, 16%, 100%. Als de fader 1 cm van de master tempo zit, d.w.z. de nulstand, krijg je heel andere pitchpercentages afhankelijk van het ingestelde maximale bereik. Bv. bij 8% bereik is 1 cm 2%, bij 16% bereik is dezelfde stand 4% en bij 100 misschien 10%.

Dus bpm's gelijkstellen klopt. Pitch percentages gelijkstellen klopt niet.

Tic Toc
nils7    posted on 06-04-2007 02:56
Poster: djjw

Ik denk dat je je hier sterk invergist, op beide vlakken.
Er zijn echt een heleboel beginnende dj's met gear waar ik jaloers op ben.
(en ik vind dat ik toch een aardig setje heb)
En ik weet uit ervaring dat er ook heel wat dj's zijn die puur op de beat counters
draaien, met die counters draaien ze redelijk, en zonder weten ze niet hoe ze hem gelijk moeten krijgen.

Ik gebruik ze ook voor een indicatie, en dat werkt goed, en het is idd geen schande op die bpm counters tegebruiken, alleen als je niet anders kunt heb je
een probleem wanneer ze er niet op zitten, verder is het totaal nutteloos
(in mijn ogen) om te kunnen pitchen met cijfers achter de komma.

De pitch in % is leuk dat je kan zien dat je je pitch fader verschuift,
verder ook totaal nutteloos.

Ik gebruik ze vrij regelmatig inderdaad maar merk wel dat ik nu meer op gehoor ga draaien.
Het nadeel is alleen dat ik ben begonnen met draaien op meteen CDJ's (1000 & 800) dus eigenlijk niks anders gewent ben. Gelukkig baart oefening kunst Happy, laughing   (je vind het toch niet erg als ik door de weeks soms oefen Happy, laughing)

PS pas ff je home link aan Happy, laughing
Nvie    posted on 06-04-2007 09:23
Poster: Dj-RK

Dit zou alleen kunnen als je BPM-Counters perfect zijn. bij Pioneer zijn ze super maar je zult nooit de perfecte BMP kunnen waarnemen.

Wel zou je een redelijk richtpunt kunnen maken door bij beiden Cd-spelers de BPM Bijv. op 140 te zetten. Daarna zover mogelijk naar onder zodat 140 blijft staan en net voor je naar 139 gaat stoppen.
Doe je dit bij beiden dan heb je bij Pioneer een redelijk goed richtpunt.

Maar als je goed wil leren mixen moet je gewoon zonder deze Beat-Counters leren draaien.

Truukje van afronding is dat... 139,5 zal door je counter weergegeven worden als 140, maar 140 kan ook 140,4 zijn. Dus als je precies op zo'n scheiding gaat zitten (x,5) met verschillende tracks, zit je vrijwel altijd goed.
djjw    posted on 06-04-2007 11:48
Nvie

Truukje van afronding is dat... 139,5 zal door je counter weergegeven worden als 140, maar 140 kan ook 140,4 zijn. Dus als je precies op zo'n scheiding gaat zitten (x,5) met verschillende tracks, zit je vrijwel altijd goed.

Zouden nou veel mensen zo pitchen....?
Ik kan het me haast niet voorstellen... (mja dan zal het wel zo zijn:D)

Poster: nils7
Ik gebruik ze vrij regelmatig inderdaad maar merk wel dat ik nu meer op gehoor ga draaien.

Haha ik doel niet op jou...

Het nadeel is alleen dat ik ben begonnen met draaien op meteen CDJ's (1000 & 800) dus eigenlijk niks anders gewent ben.

Dat is toch geen nadeel man... zie het als een voorrecht

(je vind het toch niet erg als ik door de weeks soms oefen Happy, laughing)
PS pas ff je home link aan Happy, laughing

Nee natuurlijk niet..., hoe meer hoe beter zeg ik maar
en ehhh....
Username  nils7
Member Since  28-07-2006 at 03:44:20
Stel je toch eens een keer voor man. klik
ps. check je eigen home link eens ff.
Lead    posted on 06-04-2007 17:53
... Iemand vertelde me dat hier een knop voor was op de CDJ-1000 mk3, weten jullie misschien hoe ik dit kan wijzigen om toch decimalen te krijgen op de BPM counter...

Onzin, mag je mij vertellen hoe dit gaat, of laat die 'iemand'  het hier even posten hoe hij het voor elkaar heeft gekregen.

...vriend van me heeft CDJ-800MK2's en hij kan dat tot 2 decimalen of 1 zien...

Zou je hier een fototje van kunnen posten ??

nog 1 vraagje\opmerking:
wat heb je eraan dat je ziet hoeveel procent sneller een track (A) gaat? je kan toch niet omdat track A 2.1% sneller is ingesteld, track B ook 2.1% sneller zetten...

Dat niet , maar als je de schuif beweegt kun je wel zoien of hij veranderd en hoe ver je de schuif beweegt. Ik let alleen op de veranderingen van de pitch uitlezing, en niet naar de absolute waarde.

Let the BASS be louder
Devotion    posted on 12-04-2007 12:34
quote:
Poster: Lead

Dat niet , maar als je de schuif beweegt kun je wel zoien of hij veranderd en hoe ver je de schuif beweegt. Ik let alleen op de veranderingen van de pitch uitlezing, en niet naar de absolute waarde.

Klopt helemaal, bovendien wanneer ik een 126 BPM track laat volgen door een 128 BPM track, dan weet ik al ongeveer op welk percentage ik ongeveer moet zitten. Het leuke finetunen begint dan pas echt...

Een goede beatcounter is hoe dan ook altijd mooi meegenomen, maar vaar er niet blind op. Ik draai regelmatig in een tent met CDJ-100's en een gare DJM-300 die van zijn leven nog geen juiste BPM heeft uitgelezen.
Jer-E    posted on 12-04-2007 15:55
ik vin het wel rlxd met die bmp meter te mixe is wel handig als je ff een snelle powermix erin wil draaie maja
als je gwoon echt lekker op het gemakkie wil draaie
dan op gevoel natuurlijk.

125 Users online: 13 Guests (112 Unknown)
Pages generated today : 33.534
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.770.049