Poster: Xitrate
Als we toch van het topic afdwalen...
Ik denk dat je Vista het beste links kan laten liggen.. Waarom? Reind zegt het eigenlijk al: Je hebt het eigenlijk nog helemaal niet nodig.Het enige echte wat je nodig zou hebben is DirectX10, maar er zijn nog niet veel games aangekondigd die je alleen op DirectX10 kan draaien... (Alleen Crysis zover ik weet).
DirectX10 zal natuurlijk steeds meer en meer gebruikt gaan worden, dat er nu nog niet veel is is om de doodsimpele reden dat DirectX9 totaal verschillend is van DirectX10 en men druk bezig is daar te kijken waar het voordeel te halen valt.
Flight simulator is overigens straks ook DirectX10 en zo zijn er nog een paar. Voor de niet gamers onder ons is DirectX10 dus niet echt een issue om de overstap te maken.
Bovendien kost het veel geld. Voor het geld dat je aan de ultimate edition besteed kan je een bijvoorbeeld een Xbox360 Core + spel kopen... Als je dit combineerd met mijn eerste punt kan je wel inzien dat het gewoon puur geld weggooien is. Geef het dan aan iets nuttigs uit

Over geld gesproken, voor XP was het al nodig om je pc te upgraden voor de meeste mensen, maar dit is voor Vista nog erger geworden. De meeste mensen kunnen Vista niet soepel draaien of als het wel kan kunnen ze er nog niet alles uithalen, omdat de meesten niet 2gb aan RAM hebben.. En dat kost ook wat duiten, tel daarbij op dat je nog een kopie van Vista moet kopen, en dan begrijp je dat dit een duur grapje wordt.
Denk dat dat wel mee valt, met 1 gigabyte draait Vista in principe prima maar krijg je last met zware apps. Alhoewel last een beetje overdreven is, maar je maakt niet voor de volle 100% gebruik van de mogelijkheid die Vista je biedt, superfetch. Superfetch is namelijk een geweldige ontwikkeling naar mijn mening, je pc leert van jouw pc gebruik en zet programma's die veel gebruikt alvast klaar in het geheugen wat je op dat moment niet gebruikt. Op dit moment gebruik ik 468MB met een aantal browser vensters open en iTunes aan... de niet aktieve systeem processen vullen de rest van mijn geheugen aan en photoshop bijvoorbeeld word dus vanuit het geheugen opgestart. Dat gaat echt een behoorlijke peut sneller dan op een XP bak. Heb je het geheugen nodig dan geeft ie het ook gewoon weer vrij, wat je dus niet gebruikt op dat moment gaat windows zelf in vullen zonder dat je er last van hebt.
Nog een punt is de driver support. Toen Vista uitkwam moest Nvidia bijvoorbeeld snel werken om nog een driver uit te brengen voor zijn 8800 kaart. Ook wordt SLI nog niet ondersteunt door Vista. (correct me if im wrong
)
SLI word inmiddels ondersteund voor zover ik weet. Nvidia had overigens al een driver waarmee de 8800 werkte maar men had het SLI gebeuren niet voor elkaar. Dat is echter een fout van Nvidia die al een half jaar van te voren stickers op de doos aan het plakken was dat hun hardware 100% Vista compatible was maar dat achteraf toch niet 100% bleek te zijn. Eerder een fout van Nvidia dan van microsoft dus.
Nog iets is dat veel software (nog?) niet werkt op Vista. Veel programma's zijn nogsteeds voor XP, en dus kan Vista die niet draaien.
Ik zal je vertellen hoeveel ik er ben tegen gekomen sinds de eerste dag dat ik Vista draai.... 0. Het enige programma wat k met peren is is soulseek dat bij iedere klik met de muis in het programma een pingeltje geeft, het programma zelf werkt echter goed.
Daarnaast heb je nog programma's die niet met aero overweg kunnen, gelukkig geen enkel probleem want Vista zet dan gewoon aero even uit zolang je het programma gebruikt.
Ook op de veiligheid is iets aan te merken. Omdat Vista nog in zijn 'early stage' zit, gaan hackers opzoek naar de gaten in de security van Vista, en kunnen zo virussen, trojans, etc versturen.
Ik denk dat we daar nooit aan zullen ontkomen, een OS zal nooit veilig zijn en ook nooit 100% veilig worden. Of je moet Beos gaan draaien waar geloof ik laatst 5 jaar na het vorige security leak een volgende was gevonden.
Bovendien blijkt User Account Control (UAC) zo ontiegelijk irritant te zijn, dat iedereen het gaat uitzetten. Met als gevolg dat Vista onveiliger is dan XP SP2. Ook zijn er verschillende manieren gevonden door hackers om UAC te omzeilen.. Nog zoiets is Patchguard,dat bedoeld is om de kernel van Vista te beschermen, beveiligingsprogramma's belemmert hun werk goed te doen. Het zit volgens Symantec en McAfee meer in de weg dan virussen..
Discutabel punt, wileden we eerder niet altijd dat windows veiliger werd? Veel mensen wel, microsoft doet daar nu iets aan en dat is volgens velen weer teveel van het goede. Wat je dus ook doet, uiteindelijk blijf je altijd met mensen zitten die het er niet mee eens zijn. Wat patchguard betreft, goede antivirus software heeft er 0,0 last van. Nod32, Kaspersky en zelfs de gratis Antivir software kan prima overweg met Vista..... Ik vind Symantec (met uitzondering van hun corperate edities) en McAffee nou niet echt kwaliteits software schrijvers. Norton vreet ondertussen meer geheugen dan het OS zelf en is een pain in the ass naar mijn mening aangezien het zichzelf overal in integreert.
Mijn advies is dus: laat vista lekker links liggen 
Ligt er aan wat je wil, wil je nieuwe dingen is Vista zeker een aanrader. Ik heb het nu op 2 pc's draaien en op beide pc's draait nu ultimate edition en de extra's vind ik persoonlijk helemaal geweldig. Ingebouwde media centers, verbeterde windows mail, verbeterde zoek functie, snelheid is op mijn beide pc's flink verbeterd (al duurt opstarten wel langer... gelukkig reboot ik alleen na updates

) en zo zijn er nog zat voordelen te noemen.
Als je geen behoefte hebt aan die extra's moet je nu niet overstappen... dat doe je vanzelf wel wanneer je een nieuwe pc koopt. Dat mensen het echter een waardeloos OS noemen waarbij je geld uit de zak word geklopt vind ik redelijke onzin. Je hebt geen hypermoderne hardware nodig om het te kunnen draaien... je moet up to date zijn. Maar dat geld niet alleen voor je OS, dat geld voor alles wanneer je nieuwe software wil draaien. Upgraden moet je vroeg of laat toch wanneer je bij wil blijven, niemand verplicht je echter om NU over te stappen op Vista. XP en 2000 zal voor veel mensen nog prima voldoen alleen sommige mensen hebben wel baat bij de extra's en kopen dus Vista.
En die 80 euro die je voor Vista home premium (OEM) kwijt bent zal veel mensen de kop niet kosten.