Welke Kbs (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJVinz    posted on 14-03-2007 20:05
Ik heb een vraagje
Ik ben maar een  dj en wil graag iets weten
Wat naja simpel ,

Ik wil Mp3 gaan downloaden van een betaalde muziek site ,
Nu kan je vaak kiezen tussen 192 kbs of de 320 kbs,

Mijn vraag wat is nou goed voor om in clubs te draaien .
Ik neem aan 320 kbs
Maar waarom bieden ze dan ook 192 kbs aan
nja ik snap er geen ** van

Welke kbs is nou goed voor wat , wie kan mijn dan vertellen

Bedankt

V

What do you think about Welke Kbs ??

Vote :   

jelektronic    posted on 14-03-2007 20:08
dat is gewoon het aantal kilobites per seconde.( hoe minder hoe slechter)
hoe meer kilobites per sec.. hoe groter je file maar hoe beter je kwaliteit van je sound.
LauW    posted on 14-03-2007 20:13
Beats per min?? Dat is bpm en is heel wat anders..

320Kb/s is eigenlijk wel verreist in clubs maar voor thuis of op je mp3 spelert is 192 natuurlijk ook prima.
Dj_Fantasy    posted on 14-03-2007 20:13

dat is gewoon het aantal beats per min.( hoe minder hoe slechter)

Bij mijn weten is dat nog steeds BPM en is KBS = KiloByte/Seconde.. dus eigenlijk simpelweg de download snelheid.
dj2dj.nl
jelektronic    posted on 14-03-2007 20:16
sry, ik was iets te snel met antwoorden maar heb het aangepast om verwaring te voorkomen. dat is niet de snelheid van het downloaden maar het heeft te maken met de kwaliteit van het liedje.
RenéKuppens    posted on 14-03-2007 20:52
320 goede kwaliteit..
hoe minder hoe slechter
hoe meer hoe groter

maar degene die hier kan zeggen welk nummer 320 of 192 kan zeggen mag dat komen doen...

dan laat ik wel wat horen mag jij zeggen welke bitrateWinking my eye
DJVinz    posted on 14-03-2007 21:00
hihi okey bedankt voor jullie snelle reactie
Ik weet genoeg ,

Ik ga lekker downloaden en  

DANK U
Day-One    posted on 15-03-2007 21:17
mp3 is een codec..heeft de zelfde karakter als jpeg, xvid, divx, enz, enz.. dus een compressie codec.
wat betekend dat nou precies........bij kompressie verlies je altijd in je kwaliteit (per definitie)
dit wat betreft Mp3 kwestie en dat weer onder verdeeld in bitrate..

wat betreft de kwaliteit van de MP3 is en kan verschillen....ook al heb je de zelfde bitrate.... MP3 Gain help je dan weer alles op gelijke volume te krijgen..

Het beste is altijd RAW (bv Wav) ook bij editen van je muziek is het raadzaam raw te gebruiken in elk geval lossless..

BPM is een totaal ander verhaal..geeft de tempo van je muziek weer..(maten)

Note:: als je een mix goed finished...bv flacen en volume op 1 niveau! maakt het voor de bitrate niet zo gek veel uit en je hebt een goed geluid...mp3 wordt vaak gebruikt om zo ruimte (capaciteit) over te houden. dit zelfde gelt voor mpeg, divx, xvid en avi......allemaal compresie codecs..

Even en verwarring ophelderen...verschil tussen kbps en kBps

Bits:

• kilobit per seconde: 1 kb/s = 1000 b/s
  • megabit per seconde: 1 Mb/s = 1000 kb/s = 1.000.000 bps
  • gigabit per seconde: 1 Gb/s = 1000 Mb/s = 1.000.000.000 bps

Bytes:

• kilobyte per seconde: 1 kB/s = 1024 B/s
  • megabyte per seconde: 1 MB/s = 1024 kB/s = 1.048.576 B/s

djmarcelm    posted on 22-03-2007 22:45
192 of 256 zou ik toch minimaal willen hebben

maar 128 (128 is cd kwaliteit) is ook wel te doen hoor maar wil je echt op save gaan  320
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
MartinDuncan    posted on 23-03-2007 11:48
(off topic)
evne een vraag je over Mp3 gain op hoevel dB moet ik de tracks gainen in mp3  gain om ongeveer de standaard te krijgen die bijvoorbeeld gebruikt wordt voor CD's?

(nee dit is niet 0 dB kijk eerst even naar het programma voor je antwoord)
ChiellianvanWhod    posted on 23-03-2007 14:20
Poster: djmarcelm
192 of 256 zou ik toch minimaal willen hebben

maar 128 (128 is cd kwaliteit) is ook wel te doen hoor maar wil je echt op save gaan? 320

Day-One    posted on 23-03-2007 22:12
Poster: MartinDuncan
(off topic)
evne een vraag je over Mp3 gain op hoevel dB moet ik de tracks gainen in mp3 gain om ongeveer de standaard te krijgen die bijvoorbeeld gebruikt wordt voor CD's?

(nee dit is niet 0 dB kijk eerst even naar het programma voor je antwoord)

STD staat mp3 gain op 89
Ft    posted on 23-03-2007 22:19
Poster: Day-One

STD staat mp3 gain op 89

de vraag was niet wat de standaard is van Mp3 Gain... maar wat de standaard is van Cd's die je in de winkel koopt... ik heb eerlijk gezegt geen idee en vroeg me dit eerder ook al af... ik heb nu Mp3 Gain standaard ingesteld op 95 Db aangezien 89 aanzienlijk zachter was dan gewone Cd's...
Day-One    posted on 23-03-2007 22:37
Poster: djmarcelm
192 of 256 zou ik toch minimaal willen hebben maar 128 (128 is cd kwaliteit) is ook wel te doen hoor maar wil je echt op save gaan 320

128kbps is zeker geen CD kwaliteit!! de hoogste bitrate is 320kbps en dat is "bijna" gelijk aan wav dus lossless..als je een mp3 gaat branden moet het brand programma dit converteren (betekend op wav/cd kwaliteit omzetten)
Voorbeeld: Als je een mp3 van 128kbps brand en eentje van 320kbps zal je ten allertijde verschil in kwaliteit hebben.. reden is simpel 128kbps wordt omgezet naar wav dus minder kwaliteit dan een 320kbps omzetten naar wav heb je meer kwaliteit..maar dit betekend niet dat het de originele (cd) kwaliteit heeft/is..per definitie "niet".. Als je online koopt wil je altijd mp3's kopen op 320kbps sommige sites staat het duidelijk aangegeven zodat je ook weet wat je koopt...320kbps (mp3) is altijd goedkoper dan 44KHZ (wav)

NOTE!! Geen één online store zal aan de man 128kbps verkopen!! want "gemiddeld" kost een mp3 320kbps €2,99

Day-One    posted on 23-03-2007 22:52
Poster: Ft
de vraag was niet wat de standaard is van Mp3 Gain... maar wat de standaard is van Cd's die je in de winkel koopt... ik heb eerlijk gezegt geen idee en vroeg me dit eerder ook al af... ik heb nu Mp3 Gain standaard ingesteld op 95 Db aangezien 89 aanzienlijk zachter was dan gewone Cd's...

ik zal een voorbeeld geven om een idee te krijgen..geluid wordt omgezet in (M/k)Hz en volume in DB als die zacht klinkt bestaat de mogelijkheid dat je mp3 qua (M/k)Hz te zacht is opgenomen..dus geen db wat mp3 gain doet is meer volume in gooien (dus db ipv (M/k)Hz) daarom kan je per track of album op/onderwaarderen qua volume om zo alle mp3's op gelijke volume te krijgen (nou kan mp3 dit aardig, maar 100% gelijk kan die nooit)

NOTE!! Mp3 Gain trekt alles mee ook ruis/brom!

Opties zijn programma's als Soundforge, wavelab kunnen beide in een klap goed zetten (tenminste met een beetje know how) (M/k)Hz omhoog en je volume (db) gaat ook omhoog..(met een mogelijke std waarde van 89 db)

Dus om terug te komen op de ham vraag...."nee" er bestaat geen vaste waarde aan volume voor mp3 gain vandaar de std waarde maar dan gaat mp3 gain van uit een std situatie..

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

EDIT:: Een leuk voorbeeld is de spectrum/wave van de cdj-1000mk3

diggersfan    posted on 24-03-2007 00:33
Ik hou me niet zo bezig met die theoretische verklaringen.
Beatport en 3beatdigital zijn de enigste sites waar ik koop. Bijna alle mp3's die ik van BP of 3beatdigital koop en en laat analyzeren in mp3gain, staan op een volume niveau van 95 a 96 dB. In volume harder als vinyl.
Ik trek ze alle omlaag naar 92 dB. Op deze waarde staan ze voor mijn gevoel gelijk aan het volume niveau, van een vinyl-plaat.

djmarcelm    posted on 26-03-2007 10:58

ik zal een voorbeeld geven om een idee te krijgen..geluid wordt omgezet in (M/k)Hz en volume in DB als die zacht klinkt bestaat de mogelijkheid dat je mp3 qua (M/k)Hz te zacht is opgenomen..dus geen db wat mp3 gain doet is meer volume in gooien (dus db ipv (M/k)Hz) daarom kan je per track of album op/onderwaarderen qua volume om zo alle mp3's op gelijke volume te krijgen (nou kan mp3 dit aardig, maar 100% gelijk kan die nooit)

NOTE!! Mp3 Gain trekt alles mee ook ruis/brom!

Opties zijn programma's als Soundforge, wavelab kunnen beide in een klap goed zetten (tenminste met een beetje know how) (M/k)Hz omhoog en je volume (db) gaat ook omhoog..(met een mogelijke std waarde van 89 db)

Dus om terug te komen op de ham vraag...."nee" er bestaat geen vaste waarde aan volume voor mp3 gain vandaar de std waarde maar dan gaat mp3 gain van uit een std situatie..

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

EDIT:: Een leuk voorbeeld is de spectrum/wave van de cdj-1000mk3

render track 128kbs (cd quality)
160kbs is transparant

ik verzin dit niet staat gewoon in de render box Winking my eye
ik zeg ook niet dat 128 goed is zoveel te hoger zoveel te beter dat is mijn mening
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
ChiellianvanWhod    posted on 26-03-2007 12:23
ff on topic...
192kbps is cd kwaliteit.

Cyspoz    posted on 26-03-2007 13:33
Even een kleinde opheldering, een mp3 is nooit cd kwaliteit. Het is altijd minder er gaat altijd per definitie informatie verloren. Mp3 is namelijk een lossy formaat.
Echter zijn er in het verleden, toen mp3 nieuw en hot was, een aantal software makers geweest die in hun software achter 128 kbit/s of 192 kbit/s 'CD Kwaliteit' zette. Vervolgens namen gebruikers dat over en ciruleert dit dus nog op forms vandaag de dag zoals DJ Resource. Winking my eye

De kwaliteit hangt uiteindelijk af van de soort muziek, gebruikte mp3 encoder en bitrate. Daarbij kan het bovendien slimmer zijn om voor een VBR (variabel bit rate) te kiezen dan een CBR (constant bit rate). Alleen doen download shops hier niet zo hard in mee werken.

Bij een VBR worden automatisch hogere bit rates gebruikt om de 'moeilijke' stukke muziek te coderen en minder hoge waarde voor de 'makkelijke' stukke muziek. Op die manier heb je een betere kwaliteit/ruimte verhouding.

Een zeer hoge kwaliteit mp3 encoder is de gratis Lame encoder die met verschillende software gebruikt kan worden. Ik weet niet of de website laat weten hoe de mp3's gecodeerd zijn, want dat kan namelijk ook nog van invloed zijn op de kwaliteit.

Als je in een winkel mp3's koopt en de prijs maakt niet uit, ga dan gewoon voor maximale grote.

tairip    posted on 26-03-2007 15:13
Sowieso zou ik altijd gaan voor de hoogste kwaliteit.

Minimale om mee te draaien is 192 maar het liefst natuurlijk 326 o.i.d
Cyspoz    posted on 26-03-2007 15:40
Het mooist is als je gewoon wav files kan downloaden. Dan heb je echte cd kwaliteit. Die kun je vervolgens allemaal omzetten naar mp3's om ze nu te gebruiken in mp3 cd spelers of mp3 software.
Mocht in de toekomst mp3 verleden tijd zijn en je met een apparaat te maken hebt wat geen mp3 ondersteund maar iets nieuws zoals Ogg of AAC, dan kun je makkelijk in één klap al die wav's omzetten naar dat nieuwe formaat. Zou je dat met mp3's doen dan schiet je er in de kwaliteit niets mee op aangeziende kwaliteit van het orgineel dan nog steeds mp3 kwaliteit is.
Day-One    posted on 26-03-2007 19:12
Poster: tairip
Sowieso zou ik altijd gaan voor de hoogste kwaliteit.

Minimale om mee te draaien is 192 maar het liefst natuurlijk 326 o.i.d

Correctie 320 kbps en daarna 44KHz (wav)
ThomazZ    posted on 12-04-2007 17:08
mijn mening: 192 werkt primaaaa ... 320 s helemaal niet vereist het verschil ga je never nooit horen in een rumoerige club.

WAVs kan je bij Beatport kopen btw
tairip    posted on 12-04-2007 17:12
Poster: ThomazZ
mijn mening: 192 werkt primaaaa ... 320 s helemaal niet vereist het verschil ga je never nooit horen in een rumoerige club.

WAVs kan je bij Beatport kopen btw

Het verschil hoor je echt wel, des te beter de PA des te meer hoor je het verschil. Bij een lagere bitrate hoor je vaak dat de hoge tonen (snares hihats e.d.) gaan digitaliseren.
doeLauw    posted on 12-04-2007 17:21
Los van of je het hoort van niet, wanneer je het in visueel beeld brengt zie je dat 192 zeer goed maar enkel 320 99.9% identiek aan de orginele wav is. Waarvan 320 cbr zonde van de ruimte is en daartegen vbr weer effectiever is kwa ruimte.

Daarnaast zijn er ook nog enorme verschillen in de gebruikte encoders.

Maar goed minimaal 192 hoger is beter.
tairip    posted on 12-04-2007 17:32

Correctie 320 kbps en daarna 44KHz (wav)

Wat corrigeer je dan?
Wav is beter dan 320Kbps MP3 hoor Winking my eye

102 Users online: 10 Guests (92 Unknown)
Pages generated today : 70.417
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.458.791