***krassen op mijn platen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

lennart    posted on 13-03-2007 17:14
Ik lijk echt heel snel van die krasjes op mijn platen te krijgen. Na het een paar keer draaien van een nieuwe plaat zijn ze al zichtbaar.
Wordt dit veroorzaakt door het in de hoezen stoppen?

Is dit gewoonlijk? En zullen deze krasjes echt "hoordbaar" zijn ??

Thx!

What do you think about ***krassen op mijn platen ??

Vote :   

barthawk    posted on 13-03-2007 17:28
dat is nou de charme van een vinylplaat he
DrMando    posted on 13-03-2007 17:41
Kleine krassen aangebracht door stof / in en uit sleeve / doorslippen op slipmat zijn normaal niet hoorbaar. Met de naald krassen of andere voorwerpen is al veel delicater, dan kan het heel goed zijn dat een geluid als *PAK* te horen is.

Echter is dit bij vinyl iets dat ook kan voorkomen zonder krassen ... maar dan door slecht uitgesneden perscopy/ versleten perscopy. Een krasje is doodnormaal, kuis je slipmatse gewoon goed en steek je platen voorzichtig weg best in inner sleeve!

lennart    posted on 13-03-2007 17:45
Oke, bedankt!
Dus niks ernstigs aan de hand eigenljik. Ik behandel ze echt als goud.
Om stof te verwijderen doe ik mn platen eerst altijd even met een stanton brush af zodat de naald zo min mogelijk stof de groove in duwt.
lennart    posted on 13-03-2007 17:51
Toevallig ook nog tips voor het verwijderen van vingerafdrukken :P?
DrMando    posted on 13-03-2007 17:53
Vloeistof kopen voor het reinigen ... of heel zachte stofvod of zo heel lichtjes natmaken met gewoon water doe ik ... maibe beetje barbaars dat laatste maar het helpt ... Winking my eye

Zolang het geen bacardi-cola is an het er wel door :p
the-melody    posted on 13-03-2007 17:53
Er is een middeltje van reloop(reloop vinyl cleaner). Dit verwijdert vingerafdrukken van je vinyl. Gebruik ik wel veelHappy, laughing
lennart    posted on 13-03-2007 18:00
hehehe geen baco spreek je uit ervaring toevallig ?

ik zal eens opzoek gaan naar dat spulletje van reloop (Y)
Yorick    posted on 13-03-2007 18:03
waarom geen baco dan?
Bastian    posted on 13-03-2007 18:11
Ik had zondag nog zoiets, was ik aan het draaien.. krssssssss naald van de plaat nou zat dus zeker een kras in en net op zo'n super vette plaat waar je ook lekker mee kon scratchen
Gelukkig had moederlief me gerust gesteld en binnekort ff een nieuwe halen:P
DrMando    posted on 13-03-2007 18:12
Ja ook geen andere plak dranken ... die blijven in groeven plakken en dan is plaat nooit meer helemaal schoon te krijgen ... maar ik drink meestal baco en heb het wel al is voorgehad ja :p
tairip    posted on 13-03-2007 18:38
lennart    posted on 13-03-2007 19:25
Handig tairip!! :D

bedankt

RoyBeware    posted on 13-03-2007 19:25
haha die 2e is wel leuk bedacht :D
DrMando    posted on 13-03-2007 19:28
djees ... dat gaat mij te ver ... ik heb sommige platen die al 10jaar meegaan ... lekkere krasjes op van gewoon gebruik ... vingertjes van vast te nemen en kuis die op mijn way af en niks van problemen ... :p je pakt namelijk een plaat ook niet vast in het midden ... lead in mag beetje hapere ... who cares

ik ben geen computer die de geluidsgolven analyseerd en kleine afwijkingen zie :p

Lead    posted on 13-03-2007 20:39
Platen slijten door gebruik. Dit kun je niet voorkomen, een DJ gebruikt zijn platen nu eenmaal anders dan een audio purist.

Door het veelvuldig in en uit de hoes halen krijg je vroegeer of laten krassen (hoorbaar of niet). Tikken komen meestal door het laten vallen van je naald of as van een sigaret.

Het kan helpen om met een zachte doek of een borsteltje je platen regelmatig schoon te maken. Hou er rekening mee dat je een plaat borstelt in de draairichting en niet van het midden naar buiten (zoals bij een CD).

Als je vloeistof gebruikt voor je plaat weet je gelijk al dat de volgende schoonmaak beurt er aan zit te komen. Na het persen zit er een soort beschermend laagje over de plaat. Na natmaken verdwijnt het en lijkt het juist wel of je plaat vuil aantrekt. Vloeistof kun je goed gebruiken als je je platen gaat digitaliseren, dan neem je hem direct erna op en als er dan nog een tikje komt heb je altijd een goede backup.

Als ik een paar jaar eerder had geweten wat ik nu weet, had ik al mijn vinyl direct na aanschaf opgenomen op mijn PC. Nu kost het me heel veel tijd om alles weer een beetje hoorbaar te maken.... Het is verbazend hoe veel verschil in geluidskwaliteit ik tegen kom tussen nummers op 1 plaat die ik veel en vrijwel nooit heb gedraaid....
Let the BASS be louder
lennart    posted on 13-03-2007 22:43
haal je er meer stof uit als je van binnen naar buiten poetst?

[edit: graag alleen de regels quoten waarop je reageert.]
Mod edit by Lead on 14-03-2007 19:27 (1%)
DrMando    posted on 14-03-2007 18:13
Gewoon met groeven mee kuisen ... anders wrijf je het er nog maar in
Lead    posted on 14-03-2007 19:27
Poster: Lead
Hou er rekening mee dat je een plaat borstelt in de draairichting en niet van het midden naar buiten (zoals bij een CD).

Bij een plaat moet je de groeven 'uitborstelen' als het ware, dit doe je in de draairichting. Als je een plaat van binnen naar buiten veegt/borsteld kun je sneller krassen maken. Op vinyl is een kras die haaks op de groef staat duidelijker en over meerdere groeven hoorbaar.

CD veeg je haaks op de draairichting af omdat de laser gek wordt van een kras die rond loopt en de fout correctie kan krasjes die haaks staan (en dus maar enkele bits belsaan) corrigeren.
Let the BASS be louder
lennart    posted on 14-03-2007 21:13
Is dit misschien een handige truc ;

- je legt een plaat op je TT, laat hem op 45 toeren draaien, vervolgens houd je je brush/borstel verticaal op de plaat zodat hij het stof opvangt. Dan beweeg je je borstel langzaam naar de as (logo) van de plaat toe. 

wat vinden jullie ervan ?

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

140 Users online: 26 Guests (114 Unknown)
Pages generated today : 58.514
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.795.029