Poster: PatrickBeuken
Kvk inschrijving heeft 0,noppes met belastingdienst te maken.
Poster: Laidback
ik verdien geen centen..
ik verdien Kei harde euro's ! . niet door te bijten. zo hard :P
Poster: djmamo
kvk heeft wel degelijk met de belastingdienst te maken.
want als je ergens draait dan ben je verplicht om dit wit te doen (in de horeca) en dat kan door dat de eigenaar jou inschrijft als werknemer of als je zelf een kvk haalt. zodat er loonsbelasting kan worden betaald.
dan ben je legaal aan het werk. door dat jij bij de kamer van koophandel staat geregistreerd en als jij jouw inkomste en uitgave netjes bijhoud als dj zijnde dan betaal jij via je kvk belasting.
met een kvk ben je een bedrijf en in een bedrijfl moet geld verdiend worden, anders heb je geen bestaans recht.
Poster: DaDragon
dat klopt.
en volgens mij is het tegenwoordig zo dat als je je inschrijft bij het KVK, dan de belastingdienst automatisch een melding krijgt dat je ondernemer bent.
En zul je dus automatisch een BTW-nummer krijgen.
Weet niet zeker, maar dacht dat dat tegenwoordig automatisch ging.
IV. DE ARTIESTENREGELING IN DE 21E EEUW
1. De huidige artiestenregeling (binnenlandse artiesten)
In de Memorie van toelichting op het wetsvoorstel Invoeringswet Inkomstenbelasting 2001 wordt de commissie onder andere de vraag voorgelegd hoe in de 21e eeuw moet worden omgegaan met de (loon)belastingheffing van musici en andere artiesten1.
Voor een goed begrip van de complexe materie wordt eerst schematisch in hoofdlijnen de thans geldende artiestenregeling voor binnenlandse artiesten weergegeven.
Deze regeling houdt in dat bij een uitvoerend optreden van korte duur (niet langer dan drie maanden) de arbeidsverhouding van artiesten bij wetsfictie als een dienstbetrekking wordt beschouwd. Van belang hierbij is dat, ook wanneer een voor korte duur optredend artiest in een privaatrechtelijke dienstbetrekking zou staan, de fictieve dienstbetrekking prevaleert.
Bij voor korte duur optredend artiesten vindt inhouding plaats volgens de artiestentabel en niet volgens de voor gewone werknemers geldende witte tabel.1
De artiestenregeling dateert uit 1941. De belangrijkste argumenten waren het beperken van invorderingsmoeilijkheden door voorheffing op de artiestengage (heffing bij de bron) en het onder de bescherming van de sociale verzekeringen brengen van de artiest door zijn gage aan te merken als loon.
Het huidige regime voor binnenlands belastingplichtige artiesten kan schematisch als volgt worden weergegeven:
Is artiestenregeling Status voor Verzekerd Ondernemer
voor de loonbelasting inkomsten- voor werk- voor
van toepassing? belasting nemersver- omzetbelasting?
zekeringen?
Ja, tenzij,
-artiest beschikt over ondernemer- -artiest -ja, indien
zelfstandigheidsver- schap getoetst met zelfstandig- zelfst.verkl.
klaring; aan criteria heidsverklaring: -nader keuze, indien
-bij optreden in rechtspraak niet verzekerd inhouding van
privé-sfeer; -zonder zelf- loonheffing
-geen beloning maar standigh.verkl: - zonder zelfst.
uitsluitend kosten- ter beoordeling verkl. niet BTW-
vergoeding (amateur) van uitvoerings- plichtig voor instelling optreden in
privé-sfeer
Uit het schema blijkt dat het ondernemerschap voor iedere wet afzonderlijk wordt getoetst.
Binnenlands belastingplichtige artiesten die onder de artiestenregeling vallen, kunnen te maken hebben met drie soorten verklaringen:
1. de zelfstandigheidsverklaring: de opdrachtgever die contracteert met een artiest die over een zelfstandigheidsverklaring beschikt, behoeft geen loonheffing (loonbelasting en premie volksverzekeringen) in te houden. Voor de werknemersverzekeringen blijft de uitvoerende instantie bevoegd.
2. De inhoudingsplichtigenverklaring: deze verklaring verlegt de inhoudingsplicht van de opdrachtgever naar de houder van de inhoudingsplichtigenverklaring. De verklaring geldt zowel voor de loonheffing als voor de premieheffing werknemersverzekeringen en kan door de Belastingdienst worden afgegeven aan de leider van een gezelschap of een vertegenwoordigend lichaam (stichting, besloten vennootschap e.d.)
3. De loonverdelingsverklaring: deze verklaring dient om de verdeling van een gage onder de leden van een groep aan te geven en geldt officieel alleen voor de loonheffing. In de praktijk wordt ook voor de heffing van premies werknemersverzekeringen aansluiting gezocht bij deze verklaring.
Poster: Laidback
maar nu ga ik komende zomer dus 5 tot 6 weken in spanje draaien..
het zijn 3 verschillende tenten..
er is mij verteld dat ik dan wel bij KVK ingeschreven moet staan..
Poster: Nvie
Denk ook niet dat je kunt zeggen, dat als je 5 tot 6 weken achtereen in 3 verschillende clubs, kunt zeggen dat je op amateur niveau bezig bent. Daarnaast zal de wetgeving in Spanje heeeeel anders zijn.
Poster: DJ-BasRose
informeer even bij de belastingdienst. volgens mij zijn de regelingen voor het buitenland weer iets anders
Poster: Lukaz
Ik zie het zo:
niks inschrijven,, veel te veel geauwhoer: jij set een lekkere set en de baas van de disco geeft je geld als beloning ('vrijwillig' <-tussen haakjes)
kijk stel dat je hier groot geld op lang termijn gaat verdienen dan is het wat anders..
verder: lekker zelf weten!!!