Draaien en een centje verdienen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Illusion    posted on 12-02-2007 18:09
Nou vraag ik mij toch al een behoorlijke tijd iets af. Ik heb hier nog geen topics over kunnen vinden of iets anders.

STEL: ik ga in een discotheek muziek draaien. Een lekkere hardstyle set op Vinyl, en ik kan er bijv 200 euro mee verdienen. Moet ik dan "Officieel" ook ergens ingeschreven staan, zodat ze weten dat ik er geld mee verdien?

Is het net zo als bij Drive-In Shows? Dat je officieel ergens ingeschreven moet staan, om er geld mee te verdienen?

Met een drive-in show weet ik wel hoe dat gaat. Je kan je bijv. bij een artiesten bureau inschijven o.i.d. en dan centjes verdienen.

Maar hoe is dit als Single Dj die bijv. een set weg geeft in een discotheek?

Iemand ervaringen mee?? vast wel.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)

What do you think about Draaien en een centje verdienen ??

Vote :   

Nvie    posted on 12-02-2007 18:17
De laatste keer dat ik zoiets deed moest ik gewoon een artiestengage invullen. Stond helemaal niet ingeschreven bij wat dan ook. Onder een bepaald bedrag (ik kbeen 250 euro) gaat het op deze manier. Misschien bij de discotheek vragen waar je draait/geboekt wordt enz.?
Laidback    posted on 12-02-2007 18:59
ik verdien geen centen..
ik verdien Kei harde euro's ! . niet door te bijten. zo hard :P

je kan je inschrijven bij de KVK..
kost wat.. maar alles gaat dan netjes door de belasting..
en je werkt dan helemaal wit!
User edit by Laidback on 12-02-2007 @ 18:59:55 (100%)
PatrickBeuken    posted on 12-02-2007 19:14
Kvk inschrijving heeft 0,noppes met belastingdienst te maken.
djmamo    posted on 12-02-2007 19:48
Poster: PatrickBeuken
Kvk inschrijving heeft 0,noppes met belastingdienst te maken.

kvk heeft wel degelijk met de belastingdienst te maken.

want als je ergens draait dan ben je verplicht om dit wit te doen (in de horeca) en dat kan door dat de eigenaar jou inschrijft als werknemer of als je zelf een kvk haalt. zodat er loonsbelasting kan worden betaald.

dan ben je legaal aan het werk. door dat jij bij de kamer van koophandel staat geregistreerd en als jij jouw inkomste en uitgave netjes bijhoud als dj zijnde dan betaal jij via je kvk belasting.

met een kvk ben je een bedrijf en in een bedrijfl moet geld verdiend worden, anders heb je geen bestaans recht.

www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 12-02-2007 @ 19:48:35 (1%)
DaDragon    posted on 12-02-2007 19:48
Poster: Laidback
ik verdien geen centen..
ik verdien Kei harde euro's ! . niet door te bijten. zo hard :P

hehe...

Weet je wat jij zou moeten doen? ? ? ?

Even langs de Kamer van Koophandel !

User edit by DaDragon on 12-02-2007 @ 19:50:00 (3%)
DaDragon    posted on 12-02-2007 19:52
Poster: djmamo

kvk heeft wel degelijk met de belastingdienst te maken.

want als je ergens draait dan ben je verplicht om dit wit te doen (in de horeca) en dat kan door dat de eigenaar jou inschrijft als werknemer of als je zelf een kvk haalt. zodat er loonsbelasting kan worden betaald.

dan ben je legaal aan het werk. door dat jij bij de kamer van koophandel staat geregistreerd en als jij jouw inkomste en uitgave netjes bijhoud als dj zijnde dan betaal jij via je kvk belasting.

met een kvk ben je een bedrijf en in een bedrijfl moet geld verdiend worden, anders heb je geen bestaans recht.

dat klopt.
en volgens mij is het tegenwoordig zo dat als je je inschrijft bij het KVK, dan de belastingdienst automatisch een melding krijgt dat je ondernemer bent.
En zul je dus automatisch een BTW-nummer krijgen.

Weet niet zeker, maar dacht dat dat tegenwoordig automatisch ging.
djmamo    posted on 12-02-2007 19:54
Poster: DaDragon

dat klopt.
en volgens mij is het tegenwoordig zo dat als je je inschrijft bij het KVK, dan de belastingdienst automatisch een melding krijgt dat je ondernemer bent.
En zul je dus automatisch een BTW-nummer krijgen.

Weet niet zeker, maar dacht dat dat tegenwoordig automatisch ging.

ja dat klopt, was het net aan het uitzoeken, met een kvk krijg je automatisch een btw nummer
www.moonentertainment.nl
Basrose    posted on 12-02-2007 19:59
Het is niet verplicht om bij de kvk ingeschreven te staan. Dj is namelijk een "vrij" beroep. Ik sta wel ingeschreven omdat ik dit voor mezelf prettiger vind. maar het is dus niet verplicht. Als je niet ingeschreven staat moet je wel een administratie bijhouden en eventueel die gage invullen.
Nvie    posted on 12-02-2007 20:02
IV. DE ARTIESTENREGELING IN DE 21E EEUW

1. De huidige artiestenregeling (binnenlandse artiesten)

In de Memorie van toelichting op het wetsvoorstel Invoeringswet Inkomstenbelasting 2001 wordt de commissie onder andere de vraag voorgelegd hoe in de 21e eeuw moet worden omgegaan met de (loon)belastingheffing van musici en andere artiesten1.

Voor een goed begrip van de complexe materie wordt eerst schematisch in hoofdlijnen de thans geldende artiestenregeling voor binnenlandse artiesten weergegeven.

Deze regeling houdt in dat bij een uitvoerend optreden van korte duur (niet langer dan drie maanden) de arbeidsverhouding van artiesten bij wetsfictie als een dienstbetrekking wordt beschouwd. Van belang hierbij is dat, ook wanneer een voor korte duur optredend artiest in een privaatrechtelijke dienstbetrekking zou staan, de fictieve dienstbetrekking prevaleert.

Bij voor korte duur optredend artiesten vindt inhouding plaats volgens de artiestentabel en niet volgens de voor gewone werknemers geldende witte tabel.1

De artiestenregeling dateert uit 1941. De belangrijkste argumenten waren het beperken van invorderingsmoeilijkheden door voorheffing op de artiestengage (heffing bij de bron) en het onder de bescherming van de sociale verzekeringen brengen van de artiest door zijn gage aan te merken als loon.

Het huidige regime voor binnenlands belastingplichtige artiesten kan schematisch als volgt worden weergegeven:

Is artiestenregeling Status voor Verzekerd Ondernemer

voor de loonbelasting inkomsten- voor werk- voor

van toepassing? belasting nemersver- omzetbelasting?

zekeringen?

Ja, tenzij,

-artiest beschikt over ondernemer- -artiest -ja, indien

zelfstandigheidsver- schap getoetst met zelfstandig- zelfst.verkl.

klaring; aan criteria heidsverklaring: -nader keuze, indien

-bij optreden in rechtspraak niet verzekerd inhouding van

privé-sfeer; -zonder zelf- loonheffing

-geen beloning maar standigh.verkl: - zonder zelfst.

uitsluitend kosten- ter beoordeling verkl. niet BTW-

vergoeding (amateur) van uitvoerings- plichtig voor instelling optreden in

privé-sfeer

Uit het schema blijkt dat het ondernemerschap voor iedere wet afzonderlijk wordt getoetst.

Binnenlands belastingplichtige artiesten die onder de artiestenregeling vallen, kunnen te maken hebben met drie soorten verklaringen:

1. de zelfstandigheidsverklaring: de opdrachtgever die contracteert met een artiest die over een zelfstandigheidsverklaring beschikt, behoeft geen loonheffing (loonbelasting en premie volksverzekeringen) in te houden. Voor de werknemersverzekeringen blijft de uitvoerende instantie bevoegd.

2. De inhoudingsplichtigenverklaring: deze verklaring verlegt de inhoudingsplicht van de opdrachtgever naar de houder van de inhoudingsplichtigenverklaring. De verklaring geldt zowel voor de loonheffing als voor de premieheffing werknemersverzekeringen en kan door de Belastingdienst worden afgegeven aan de leider van een gezelschap of een vertegenwoordigend lichaam (stichting, besloten vennootschap e.d.)

3. De loonverdelingsverklaring: deze verklaring dient om de verdeling van een gage onder de leden van een groep aan te geven en geldt officieel alleen voor de loonheffing. In de praktijk wordt ook voor de heffing van premies werknemersverzekeringen aansluiting gezocht bij deze verklaring.

Als je dus amateur artiest (=DJ) bent zou het dus moeten volstaan met het invullen van een artiestengage, zonder alle belastingen.

Mod edit by Nvie on 12-02-2007 20:07 (1%)
Laidback    posted on 12-02-2007 20:06
maar nu ga ik komende zomer dus 5 tot 6 weken in spanje draaien..
het zijn 3 verschillende tenten..
er is mij verteld dat ik dan wel bij KVK ingeschreven moet staan..

ik ben wel van plan dit zowiesow te doen..
het maakt dingen een stuk makkelijker met belasting aangiftes Happy, laughing
een aantal Facturen maken..
en netjes bewaren..
dan ligd dat tevens bij de KVK in het archief..
mocht het ooit nodig zijn.. kunnen bedrijfs leiders dit zo online opvragen .. Happy, laughing
User edit by Laidback on 12-02-2007 @ 20:08:36 (100%)
Nvie    posted on 12-02-2007 20:08
Poster: Laidback
maar nu ga ik komende zomer dus 5 tot 6 weken in spanje draaien..
het zijn 3 verschillende tenten..
er is mij verteld dat ik dan wel bij KVK ingeschreven moet staan..

Denk ook niet dat je kunt zeggen, dat als je 5 tot 6 weken achtereen in 3 verschillende clubs, kunt zeggen dat je op amateur niveau bezig bent. Daarnaast zal de wetgeving in Spanje heeeeel anders zijn.
Laidback    posted on 12-02-2007 20:09
Poster: Nvie

Denk ook niet dat je kunt zeggen, dat als je 5 tot 6 weken achtereen in 3 verschillende clubs, kunt zeggen dat je op amateur niveau bezig bent. Daarnaast zal de wetgeving in Spanje heeeeel anders zijn.

ik zou wel graag willen weten hoe ik dit aanpak..
afgelopen jaar heb ik alles wel op papier gehad.. voor 2 weekjes..
maar heb van de belasting nooit iets gehoord hierover.....
Basrose    posted on 12-02-2007 20:38
informeer even bij de belastingdienst. volgens mij zijn de regelingen voor het buitenland weer iets anders
jonny820511    posted on 12-02-2007 21:31
Poster: DJ-BasRose
informeer even bij de belastingdienst. volgens mij zijn de regelingen voor het buitenland weer iets anders

topsporters die veel in het buitenland trainen moeten daar de belasting ook betalen hoorde ik van de week. dus misschien is dat met draaien ook wel zo
david87    posted on 12-02-2007 21:37
kun je niet draaien als een soort vakantiewerk ofzo ? zodat je niks moet afgeven ?
Lukaz    posted on 12-02-2007 22:38
Ik zie het zo:
niks inschrijven,, veel te veel geauwhoer: jij set een lekkere set en de baas van de disco geeft je geld als beloning ('vrijwillig' <-tussen haakjes)

kijk stel dat je hier groot geld op lang termijn gaat verdienen dan is het wat anders..

verder: lekker zelf weten!!!
Illusion    posted on 13-02-2007 09:04
Poster: Lukaz
Ik zie het zo:
niks inschrijven,, veel te veel geauwhoer: jij set een lekkere set en de baas van de disco geeft je geld als beloning ('vrijwillig' <-tussen haakjes)

kijk stel dat je hier groot geld op lang termijn gaat verdienen dan is het wat anders..

verder: lekker zelf weten!!!

Zo denk ik er dus ook over.

Maar je zegt ook vrijwillig. Hoe zorg je er eigenlijk voor om er een beetje geld mee te verdienen. Of hoe geef je dat aan?
Ik heb een drive-in show dat gaat wel lekker, daarbij weet ik wel hoe dat werkt.

Ik draai ook als Hardstyle Dj, maar wat is de goede optie om je te laten inhuren. Uiteraard moet je natuurlijk connecties hebben. Maar discotheken huren je niet direct in.

Is er bijv. ook de manier om e-mails rond te sturen, als bijv. een advertentie. Of om op te bellen, en dan vragen of je in een bepaalde discotheek kan draaien?

Wat zijn meer opties, en hoe doen jullie dat? Ik neem aan dat er hier genoeg Disc Jockeys zijn die in een Discotheek zouden willen draaien. Wat is jullie manier van doen?

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 13-02-2007 @ 09:06:42 (21%)
RenéKuppens    posted on 13-02-2007 11:51
ik weet dat als jij bij ons in het dorp als dj in de energy wilt draaien dat de je dan gewoon daar staat ingeschreven met contract. dus dan zal de rest wel via hun geregeld worden.. denk ik....
djmamo    posted on 13-02-2007 19:38
wat je niet moet doen als dj:

een advertentie zetten op sites bijv: marktplaats of speurders, dit komt heel erg goedkoop over en dus niet pro.

zorg dat je een website hebt en kaartjes/flyers van je zelf

en vraag gewoon aan eigenaren of bedrijfsleiders of ze nog wat zoeken, mischien kan je wel eerst met licht beginnen of iets anders dan leren ze je kennen en hun jou, als je maar vast binnen bent.

als dj verdien je zelf ook meer met een kvk, tenminste dat heb ik ondervonden.
en je kan zoveel declareren reiskosten cd's enz...
www.moonentertainment.nl
DaDragon    posted on 13-02-2007 19:46
als je maar voor 5 a 6 weken gaat draaien, is een kvk nummer niet nodig.

je bent dan immers geen ondernemer.. Want dat ben je het hele jaar door en niet voor 5 weken.

Wat de andere mogelijkheid is, is loondienst.

Maar ook particulier kan je je inkomsten gewoon opgeven hoor. Bij optie:
Loon en andere inkomsten...

zeker voor die 5 weken...

This is an old Topic

No new postings for 6.664 days.
 Post CommentThat would be 222.1 months
or a whopping 18.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

153 Users online: 24 Guests (129 Unknown)
Pages generated today : 53.114
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.789.629