HBO Opleiding, muziekproductie (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Illusion    posted on 05-02-2007 22:47
Nu zit ik op de helft van mijn 2e jaar op het MBO Drenthe College in Assen, en ik rond dit jaar mijn 1e deel van de opleiding af als Medewerker Beheer ICT Niveau 3.
Nu moet ik een kant kiezen Applicatieontwikkelaar (niveau 4) of Netwerkbeheerder (niveau 4). Ik kies dus Netwerkbeheerder uiteindelijk.

Nu komt het volgende:
Ik ga mijn opleiding gewoon afmaken. Ik ben na deze tijd er wel achtergekomen dat ik enige twijfels heb gekregen over deze opleiding. Of ICT nou wel echt iets voor mij is. De laatste jaren ben ik zoveel in de muziekwereld gekomen, dat ik eigenlijk liever iets met muziek wil doen.

Is het mogelijk om na mijn MBO, een HBO opleiding te kiezen, wat een ander onderwerp heeft?

Dus van ICT naar bijv iets met geluid en licht?
En weten jullie enige scholen, die in mijn omgeving zitten? Drenthe/Groningen die deze opleiding hebben.

Kheb de search bekeken, maar kom hier niet mee verder.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)

What do you think about HBO Opleiding, muziekproductie ??

Vote :   

Lawrenz    posted on 27-10-2009 21:14
Poster: Ilja
Hou op man, die geluids opleidingen zijn net zo nep als DJ scholen en zijn bedacht om je te laten denken dat je een mega diplome in die richting nodig hebt om te kunnen draaien of produceren en dus je gewoon veel geld uit zakken kloppen, terwijl je van die geld zelf een goeie apparatuur kunt komen en via verschillende tutorials op internet alles zelf kunt leren.

( heb een keer een DJ school prijzenlijst gezien, gaat helemaal nergens over )?

Een DJ school is wat anders dan een muziekproductie/compositie opleiding. Ik wil wedden dat jij nog nooit zo'n opleiding gevolgd hebt, dus niet weet waar je het over hebt!
Mathiz    posted on 27-10-2009 21:14
mischien kan je dan makelijker aan een job geraken tech iljaCool en ik heb de cursus van men buur eens bekeken en dat zag er niet uit of je dat even op een forum leerde Happy, laughing
User edit by Mathiz on 27-10-2009 @ 21:14:37 (3%)
Ilja    posted on 27-10-2009 21:34
Ben zelfs naar een open dag geweest, ?en zag toch echt dat ik zulke dingen ook zelf kon leren.
Lawrenz    posted on 27-10-2009 21:38

Ben zelfs naar een open dag geweest, ?en zag toch echt dat ik zulke dingen ook zelf kon leren.

En ik doe toch echt zelf een opleiding Music Production & Performance aan de HKU...
Als je dit zelf wilt leren ben je zo'n 10 keer langer bezig dan de 4 jaar voor de HBO die ik nu doe. En het is niet alleen elektronische muziek zoals house of trance; juist niet alleen dat. Je gaat je met alle stijlen bemoeien. Ik krijg vakken als compositietechnieken (polyritmiek, modale melodie), muziekgeschiedenis, performance (instrument kunnen bespelen is een MUST), theoretische en praktische muzikale vaardigheden (de muziektheorie die in 3 jaar op een conservatorium behandelt wordt, wordt bij de opleiding die ik doe in anderhalf gedaan).
Ilja    posted on 27-10-2009 21:46
Gast leuk en aardig, 4 jaar is veels te lang, ?en Tiesto en Armin zijn ook geen HBO pipo's en door zelf te ontdekken moet je is kijken wat ze bereikt hebben ( heb zelf HAVO, MBO ), en heel toevallig heeft mijn moeder's beste vriendin shitload aan vet hoge muziek opleidingen ( incu productie. instrumenten en dat soort zooi ) en heeft nu een kantoor baan omdat bijna niemand haar volgens haat opleiding kan betalen. ( wat op neer komt dat waneer jij bij een recordlabel aan de slag wil gaan zul je echt niet een salaris krijgen volgens jou diploma )
Bootstrap    posted on 27-10-2009 21:51
Hou op man, die geluids opleidingen zijn net zo nep als DJ scholen en zijn bedacht om je te laten denken dat je een mega diplome in die richting nodig hebt om te kunnen draaien of produceren en dus je gewoon veel geld uit zakken kloppen, terwijl je van die geld zelf een goeie apparatuur kunt komen en via verschillende tutorials op internet alles zelf kunt leren.

Dat is echt onzin. Als ik zie wat mijn broertje allemaal leert, echt niet normaal. Dat kun je misschien met veel pijn en moeite zelf ook leren door hard te studeren, maar dan doe je er vele male langer over dan dat die opleiding duurt. Het is ook niet zo dat hij alleen maar aan het produceren is, maar hij krijgt les in allerlei dingen, bijvoorbeeld programmeren binnen max/msp.

Een diploma is echt wel fijn als je serieus de muziekwereld in wil. Gasten als Tieso en Armin hebben misschien geen muziek opleiding gehad, maar die hebben gewoon veel talent en veel geluk gehad. Er zijn toch ook maar heel weinig mensen zoals Armin en Tiesto? Waarom zou jou zoiets ook lukken zonder diploma? (No-offense)
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Illusion    posted on 27-10-2009 21:58
@ Ilja: Je kunt sowieso beter de muziek in gaan met een diploma. Zijn zoveel redenen voor.
- Je leert veel meer!!! Ook dingen die je zelf wel misschien nooit zou ongdekken.
- Je leert sneller
- Je bent gemotiveerd omdat je iets doet wat je leuk vind, en omdat je weet dat je elke dag VEel leert.
En nog veeel meer.
Ben het niet met je mening eens.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Lawrenz    posted on 27-10-2009 22:01
Gast leuk en aardig, 4 jaar is veels te lang, ?en Tiesto en Armin zijn ook geen HBO pipo's en door zelf te ontdekken moet je is kijken wat ze bereikt hebben ( heb zelf HAVO, MBO ), en heel toevallig heeft mijn moeder's beste vriendin shitload aan vet hoge muziek opleidingen ( incu productie. instrumenten en dat soort zooi ) en heeft nu een kantoor baan omdat bijna niemand haar volgens haat opleiding kan betalen. ( wat op neer komt dat waneer jij bij een recordlabel aan de slag wil gaan zul je echt niet een salaris krijgen volgens jou diploma )

Armin en Tiesto hebben pipo's ingehuurd om hun wegwijs te maken in de studio en hen te helpen. Tuurlijk, iedereen kan tegenwoordig zelf muziekjes maken met de computer. Maar op deze HBO opleiding wordt het verschil tussen de amateurs en de professionals duidelijk, en wordt je opgeleid tot professional. Armin en Tiesto zijn "professioneel" omdat ze zelf professionals "in dienst hebben" die dat voor hun doen. En dan pikken ze tuurlijk zelf wat op als ze die professional aan het werk zien.
Deze opleiding verzekert ook niet dat je door deze opleiding gevolgd hebt alles kan. Je moet zelf genoeg doen. We krijgen les van mensen die direct uit het muziekwereldje komen. Jij denkt veel te veel aan het trance/house wereldje, maar er is meer dan dat. Ik heb zonder deze opleiding ook al drie house tracks geproduceerd die nu verzekert zijn van release. En heel toevallig hoor, dat jij mensen kent die zo'n goeie muziekopleiding hebben. En daarvoor loop je te bleren dat het allemaal bullshit is en het niet nodig is. De opleiding die ik doe staat gelijk aan een conservatorium opleiding, alleen dan minder spelen en meer schrijven en produceren. Dus wat jij zegt, is dat een conservatorium gewoon bagger is? Dan zou een theateropleiding, filmopleiding enzovoort ook bullshit zijn, omdat je dat ook zelf kunt leren.?
Roalin    posted on 27-10-2009 22:03
Poster: Lawrenz
Armin en Tiesto hebben pipo's ingehuurd om hun wegwijs te maken in de studio en hen te helpen.

En met zo'n opleiding kan jij ooit zo'n 'pipo' worden! (wel dikbetaald, natuurlijk!)
Lawrenz    posted on 27-10-2009 22:04
Poster: Roalin
Poster: Lawrenz

En met zo'n opleiding kan jij ooit zo'n 'pipo' worden! (wel dikbetaald, natuurlijk!)

Kan, maar is niet m'n bedoeling Winking my eye

ArCee    posted on 28-10-2009 02:17
Houd ff wijselijk zijn klep dicht Cool
Snoey    posted on 28-10-2009 03:08

Nee, maar Armin is wel iemand die de Universiteit succesvol heeft afgerond. En het verschil daar tussen merk je echt wel bij die twee.

Heb me zelf 2 jaar geleden ingeschreven bij de Rockacademy, zat bij de laatste 15 ofzo. Echter beheerste ik bepaalde disciplines niet. Dus zo'n studie is een stuk breder dan slechts alleen plaatjes draaien en beats maken. Je moet ook een goed muzikaal gehoor hebben, en die had ik niet.

Voordeel van zo'n opleiding is dat je makkelijker het wereldje inkomt, vooral omdat het een kleine opleiding is. Maar aan de andere kan, als je eenmaal talent hebt, en je cari?re ?gaat goed, heb je die school niet eens nodig. Hardwell en Clif Coenraad zijn niet voor niks halverwege ermee gestopt.?

Ik wou die opleiding doen, omdat dj'en me interesseert en produceren bij mij ook begon te boeien. Dus dacht ik mooi mijn hobby, werk en studie met elkaar te combineren. Achteraf blijkt dus dat de studie anders is dan ik leuk vind, vooral omdat er een stukje muziek theorie bij komt als het horen van intervallen en het zingen van bepaalde noten. En dus niet hoe je met een sequencer muziek leert maken om de nieuwe 'Ti?sto' te worden.?

De opleiding die ik nu volg, vind ik ook niet veel aan, echter leer ik wel veel andere dingen die nuttig kunnen zijn. Zoals een stukje management en rechten en je bezig houden met verschillende type organisaties. Kan ook altijd handig zijn in de muziek industrie.?
Me bijbaantje bij de studie is Dj'en en mijn hobby is het maken van tracks. Dus op die manier kan je wel all-round worden in de muziek wereld, zodat als er wat op je pad valt, je wel dat aan kan pakken.
www.soundcloud.com/ten-hooven
User edit by Snoey on 28-10-2009 @ 03:09:26 (10%)
Tomazos    posted on 28-10-2009 03:09
je kan een opleiding Theather techniek doenHappy, laughing,

dat is dan wel met professional licht en geluid van theathers
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
PaulBrugel    posted on 28-10-2009 09:05
Ik heb zelf Musicmanagement gedaan, Fontys hogeschool in Tilburg.
Misschien is dat wat voor jou. Zal niet alleen in Tilburg zitten. Moet je ff google-len
Sandr    posted on 28-10-2009 09:06

Management Toerisme
Multimedia design
International Real Estate & Facility management
Bedrijfseconomie
Communicatie
SPH
Leisure management
Art, media, desing & leisure

Even een kleine greep van de HBO opleidingen die je kunt volgen... Volgens jou is dit dus ook allemaal onzin? Als je maar genoeg je best doet kan je hier ook alles zelf leren. Bovendien zijn er op elk vakgebied mensen te noemen die succes zijn zonder een daarvoor bestemde opleiding gevolgd te hebben. Dit gaat echt niet alleen maar op voor DJ's.

Ik vind dit wederom een paar posts waarin je jezelf niet echt geloofwaardiger doet overkomen.?Erg kort door de bocht allemaal.
Play that funky music white boy....
Sjoewe    posted on 28-10-2009 09:12
Het valt me op dat nog niemand SAE heeft genoemd, dat is toch wel een behoorlijk goed aangeschreven opleiding als het over electronische muziekproductie gaat.

http://amsterdam.sae.edu/en-gb/home/
User edit by Sjoewe on 28-10-2009 @ 09:12:45 (1%)
nickbn    posted on 28-10-2009 09:55
Idd . Sae instituut is misschien voor Dj's / producers meer geschikt dan een (algemenere) Theateropleiding.

Echter, als je echt gemotiveerd bent met Dj'en en produceren dan kan je alle informatie zelf wel leren / vinden door internet / eigen netwerk / boeken , en door ervaring op te doen.
User edit by nickbn on 28-10-2009 @ 09:56:09 (1%)
Flexii    posted on 28-10-2009 15:07
Poster: Sjoewe
Het valt me op dat nog niemand SAE heeft genoemd, dat is toch wel een behoorlijk goed aangeschreven opleiding als het over electronische muziekproductie gaat.

http://amsterdam.sae.edu/en-gb/home/

Hier ga ik volgend jaar naartoe,

de reden dat het niet vaak genoemd wordt is, omdat bijna niemand het doet, durf te wedden dat 99% van Djresource er nog nooit van gehoord heeft. Dit komt omdat het zo'n beetje de hoogste en moeilijkste opleiding is die je maar kunt doen op het gebied van geluidstechnieken.

Daar leer je dus echt alles met frequenties, geluidsabsorbtie, enz enz. Alles wat met audio technieken te maken heeft opleiding is in het engels en je krijgt uiteindelijk je Bachelor of Arts in Audio engineering

Ik ben nu bijna 19 en ik werk al vanaf mijn 15e in een licht en geluid bedrijf, Mijn baas die al meer dan 30 jaar in het vak zit zei tegen me dat dat nog heel moeilijk zou worden, maar als ik het afzou maken meer zou weten dan hij
Snoey    posted on 28-10-2009 16:08
In theorie, maar je moet die informatie wel zien toe te passen in de praktijk.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Sjoewe    posted on 28-10-2009 19:09
Dat leer je daar ook wel. Ik ken zelf wat SAE'ers en die zijn toch niet slecht terechtgekomen Winking my eye
christiano    posted on 28-10-2009 21:15
mijn stage begeleider was leraar op sae :p hij zei ook dat het echt aan te raden is omdat je er zo veel leert
verder had ik vorig jaar auditie gedaan voor herman brood academy
zat bij laatste 10 maar kwam niet er bij omdat ik te weinig ervaring had met festivals organiseren :S

This is an old Topic

No new postings for 5.784 days.
 Post CommentThat would be 192.8 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

235 Users online: 125 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 81.464
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.878.501

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use