Eens checken se

Edit: Klinkt niet slecht, probeer mss eens te prutsen met die vocal.
Laat die in je track lopen, mss beetje cutten.. Dat je zo'n "Ba - ba - ba- back into"
zin krijgt, die je dan over en gelijk met u beats laat lopen. Geeft ook al wat opvulling!
Voor de rest.. Wat meer prutsen en experimenteren met percussie en dergelijke.
Mss ook eens proberen om meer en andere sounds bij je huidige melo te krijgen.
Geeft ook een voller gevoel.. Achja, mits wat oefenen en experimenteren kom je er.
Je bent wel goed op weg man.
Enkele tips:
Gericht op fruity loops-users:- Beetje distortion op claps kan nooit kwaad (anders lijkt u clap wat te zwakjes, te braaf) + in FX de hoge tonen wat omhoog, dat u clap zuiverder klinkt. Daarnaast ook 3 of 4% reverb toevoegen.
- Intro moet niet lang zijn, wat ik altijd hanteer is een intro van 32 - 40maten, waar ik al mijn percussie instop dat ik in de rest van mijn track ga gebruiken. Ik haat het om hier al een synth of melodie in te plaatsen, maar ik laat jullie vrij om dat zelf te kiezen.
- Een perfecte kick maak je zelf, die haal je niet uit een zip of pack. Microtonic is hiervoor een oplossing.
- Het is niet belangrijk hoeveel van die vst's je op je computer hebt, het is belangrijk hoe je er mee omgaat. Als jij er 20 hebt staan, prees u gelukkig. Als jij er met 2 deftig kunt werken, dan ben je al meer een held.
- Luister naar andere nummers, zie hoe zij dingen doen, probeer dat te analyseren en zo te komen tot u eigen track, waar je invloeden van andere omvormt tot zaken die jij prefereert. Zodat je geen te gekke sitatuaties krijgt.
- Zoek wat fade in's en hits om u track wat meer samenhang te geven, zodat je bvb voor de break een fade in gebruikt om de aankondiging te doen en om alles beter te laten overgaan op elkaar, dat de overgangen niet te bruusk lijken.
- De hoeveelheid percussie kies je zelf, maar het is 'beter' dat je wat teveel in je track stopt dan dat je er te weinig.
- Nog een aspect aan percussie, zie dat de verhouding tussen kick - synth - percussie goed zit. Luisteren op een koptelefoon kan hierbij soms helpen (dat is kwestie van eigen keuze, ik luister ook op mijn normale boxen naar wat ik maak). Maar als je door hebt dat je percussie te luid staat tov u synth, kan je hierbij al wat aanpassen.
- Sample cd's zijn de uitvindingen van de eeuw voor de producer! Een gouden tip om zelf wat te spelen met percussie-loopjes: Fruity Slicer! Gebruik enkel de geluidjes uit de loop die jij zelf goed vind, door ze er zelf uit te knippen (zonder al te veel moeite)
Vooral voor 'niet-ervaren-gebruikers':- Plaats geen effecten op u master, maar maak er een aparte FX voor, dus als je reverb wilt op u claps en op u kick. Maak dan een kanaal voor clap en een ander kanaal voor u kick. Zo vermijd je dat je zotte dingen gaat beginnen doen met u track zodat het op eens niet meer lekker klinkt.
- Doe niet te standaard, probeer wat toffe ritmes uit maar zie wel dat je het niet te experimenteel doet. DJ Coone - Cracked is een goed voorbeeld ervan. Luister naar het ritme van die claps, zo'n soort effect moet je ook krijgen, eerst 3 maten een normale clap en de 4de maat dan iets speciaals, 3 maten gewoon, 4de hetzelfde speciale... enz enz enz. Afwisseling is noodzakkelijk, maar herhaling is ook belangrijk. Beide moeten aanwezig zijn, gewoon in de juiste verhoudingen!