Hoe te cratchen met CDJ800 (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lanky    posted on 16-01-2007 02:08
Hallo, ik heb een vraag over de CDJ-800 MK1. Mijn vader heeft een jaar of anderhalf terug 2x een CDJ-800 met Dateq XTC mixer gekocht. Leek hem wel leuk om te hebben vond ie. Aangezien de gek er niks mee doet (midlife?) mag ik hem meenemen naar me eigen huisje.

Maar nu over naar mn vraag. Ik heb dus op internet gezien dat ze net zo scratchen als op vinyl. Ik heb echt geen flauw idee hoe ze het doen, ik de heletijd kijken naar die filmpjes en dan weer achter de draaitafel staan en daar sta ik dan, hmm .. Enigste wat ik op kan pakken is dat de persoon met zn rechterhand de jog heen en weer beweegt (duhh) en met zn linker hand de heletijd met een soort crossfader achtig ding heen en weer gaat. Maargoed, ik krijg het niet voor elkaar, any suggestions?

What do you think about Hoe te cratchen met CDJ800 ??

Vote :   

FlowReal    posted on 17-01-2007 21:04
gewoon de upfader he, die is namelijk anders ingesteld als de crossfader (crossfader is ingesteld op 1 mm van de zijkant, upfader is geleidelijk ingesteld). en bedankt voor de reactieHappy, laughing

Lanky    posted on 17-01-2007 21:14
Poster: Atomix
Dat is de gewone volume fader...

haha o echt joh, op de xtc heb je dat niet, zon zelfde regelaartje als de x-fader.
Lanky    posted on 17-01-2007 21:15
o wacht laat maar, ik zag het verkeerd.
Lanky    posted on 28-01-2007 23:46
Ik heb trouwens nog een vraag .. als ik ga scratchen en ik zit een beetje met die fader heen en weer te schommelen, dan fade ik de beat (op de andere cdspeler) ook weg. Hoe voorkom ik dat, moet ik op een 1 of andere knop drukken zodat ik maar 1 speler kan faden, of moet ik heel precies zijn met de crossfader?
Winston    posted on 29-01-2007 13:21
Als je een drie kanaals mixer gebruikt kun je inderdaad de beat loskoppelen van de crossfader. Anders moet je precieser en sneller crossfaden. Of niet helemaal naar het fadepunt toe faden.
Tic Toc
Winston    posted on 29-01-2007 13:51
Poster: djmaarten

schaam schaam ik snap niet hoe je nou kan hooren waar je zit met een cuo point zoeken als in op vynil mode staat

De eerste beat vinden mag geen probleem zijn. Gewoon terugdraaien tot je niks meer hoort. Dan vooruit draaien tot je de eerste beat hoort.

Bv. een 17de beat vinden is inderdaad moeilijker. Probeer het volgende. Speel gewoon af en precies op het moment dat de 17de beat slaat leg je je pootje op het jog. Dan voorzichtig terug tot het begin van de 17de beat waar je op staat.

Als je het niet op het moment zelf kan doen dat de 17de beat slaat, moet je de beats beginnen te tellen. Zodat je weet hoeveel beats je terug moet. Tegelijk check je gewoon het 'time display' en het 'jog display' voor een indicatie waar je moet zijn.
Tic Toc
Lanky    posted on 29-01-2007 13:59

dit is een 3kanaals mixer aight? ik zie wel 3 volume regelaars. alleen hoe kan je de 3 volume regelaartjes gebruiken met het scratchen dan?

Winston    posted on 29-01-2007 14:10
Volgens mij kun je beter de transform knopjes gebruiken om te scratchen dan de cross fader. Dat heeft de XTC toch wel? Maar het geluid van het ander kanaal zou toch helemaal wegvallen tijdens de scratch.

De scratch domineert in dit soort gevallen altijd als je geen crossfader curve regeling hebt.
Tic Toc
Lanky    posted on 29-01-2007 23:58
Poster: Winston
Volgens mij kun je beter de transform knopjes gebruiken om te scratchen dan de cross fader. Dat heeft de XTC toch wel? Maar het geluid van het ander kanaal zou toch helemaal wegvallen tijdens de scratch.

De scratch domineert in dit soort gevallen altijd als je geen crossfader curve regeling hebt.

dat probleem kwam ik dus tegen, toen ik de scratch uit wou faden ging de beat ook weg. Mijn vader keek me helemaal aan van: nou nou inderdaad je kan het wel veel beter dan mij ... op sarcastische wijze dan eh Winking my eye  maja wat is een crossfader curve dan?

ik zou het ook nog via de volume regelaar uit kunnen 'faded' zegmaar.. maar ik vind dat niet lekker werken, maar als er geen andere oplossing is, dan moet het maar.
User edit by Lanky on 30-01-2007 @ 00:05:16 (29%)
Winston    posted on 01-02-2007 13:41
Alle faders hebben een curve. D.w.z. het verloop van de volumetoename tijdens de 'travel' van de fader.

Zo hebben ook crossfaders een curve. Vaak kun je bij cross faders kiezen uit tenminste 2 curves. Een steile en een lineaire.

Bij een steile curve heb je binnen enkele millimeters al vol volume. Bij de lineaire pas als je op de helft bent.

Er zijn mixers die nog meer (parabolisch verlopende) curve mogelijkheden hebben op de crossfader, zodat meer soorten scratches mogelijk zijn. Trouwens is dat ook voor beatmixing interessant.

De XTC heeft 1 enkele curve en deze is lineair. Als je steil wilt moet je de transform knopjes gebruiken. Maar op sommige mixers betekent het dat je een complete 'mute' krijgt op het ene kanaal bij gebruik van het transform knopje. Gewoon uittesten wat geld bij de XTC.

Een steile curve wil je als je het volume op beide kanalen vol op 100% wilt houden. Je smijt de x-fader dan niet helemaal naar de andere kant.

Als je de transform knopjes niet wilt gebruiken of als ze het volume van het ander kanaal stil zetten is gebruik van de 'line fader' de enigste oplossing op de XTC.

Maar je kunt ook uitkijken naar een echte scratchmixer.

Ook omdat ik raggen met de 'line faders' niet slim vindt, omdat het niet daarvoor is bedoeld. Scratchmixers hebben echter soms 'line faders' die ragwerk wel aankunnen.

Met de XTC ben je beperkt omdat het geen echte scratch mixer is. Beperk je voorlopig op scratches die wel mogelijk zijn op de XTC an hoef je geen last te hebben van opmerkingen van je vader.

Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 6.676 days.
 Post CommentThat would be 222.5 months
or a whopping 18.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

128 Users online: 19 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 56.973
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.793.488