Hoe te cratchen met CDJ800 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lanky    posted on 16-01-2007 02:08
Hallo, ik heb een vraag over de CDJ-800 MK1. Mijn vader heeft een jaar of anderhalf terug 2x een CDJ-800 met Dateq XTC mixer gekocht. Leek hem wel leuk om te hebben vond ie. Aangezien de gek er niks mee doet (midlife?) mag ik hem meenemen naar me eigen huisje.

Maar nu over naar mn vraag. Ik heb dus op internet gezien dat ze net zo scratchen als op vinyl. Ik heb echt geen flauw idee hoe ze het doen, ik de heletijd kijken naar die filmpjes en dan weer achter de draaitafel staan en daar sta ik dan, hmm .. Enigste wat ik op kan pakken is dat de persoon met zn rechterhand de jog heen en weer beweegt (duhh) en met zn linker hand de heletijd met een soort crossfader achtig ding heen en weer gaat. Maargoed, ik krijg het niet voor elkaar, any suggestions?

What do you think about Hoe te cratchen met CDJ800 ??

Vote :   

ceesietopc    posted on 16-01-2007 06:53
Filmpjes

Goede tutorials, iig duidelijke gear. Tis dan wel geen cdj-800, maar dat is ook niet nodig. Ik neem aan dat het op een cdj-800 hetzelfde gaat
Lead    posted on 16-01-2007 09:24
Hoe te scratchen ??

- Hou het aanraakgevoelige deel vast met je ene hand.
- Hou de crossfader in je andere hand.
- Beweeg beide op hetzelfde moment.... en voila : een Scratch :D

Let the BASS be louder
PatrickBeuken    posted on 16-01-2007 09:32
Zet hem uiteraard wel even in vinyl-mode Winking my eye :P
Lead    posted on 16-01-2007 09:36
Ehhh.... zijn er nog mensen zo stom om hem in CDJ mode te gebruiken.... Ga je snel schamen !

Let the BASS be louder
Lanky    posted on 16-01-2007 10:01
haha ja dat snap ik nog, dat is niet echt praktisch nee :D maar toch bedankt! zodra ik weer bij me pa thuis ben zal ik eens kijken hoe dat gaat. het was dus toch de crossfader. Ik snap het niet helemaal wat de rol van de crossfader is maar goed ik zal het proberen!
Ft    posted on 16-01-2007 10:21
Poster: Lanky
haha ja dat snap ik nog, dat is niet echt praktisch nee :D maar toch bedankt! zodra ik weer bij me pa thuis ben zal ik eens kijken hoe dat gaat. het was dus toch de crossfader. Ik snap het niet helemaal wat de rol van de crossfader is maar goed ik zal het proberen!

De crossfader zorgt ervoor dat je het terughalen van de plaat niet hoort. Je moet dus zo'n timing krijgen dat je de crossfader zeg maar weg fade terwijl je de plaat weer naar achteren haalt. Wanneer je hem weer naar voren duwt moet je hem weer snel in faden. (dit is trouwens niet bij alle scratches zo... het ligt eraan wat voor soort je wilt doen)
Lanky    posted on 16-01-2007 10:23
hoe bedoel je soort? qua muziekgenre ofzo?
DaDragon    posted on 16-01-2007 10:51
nee als je bijvoorbeeld een drumbas als reverse wil doen, krijg je een leuk effect/sratch..

dan wil je ook niet horen als je de plaat VOORUIT draait. op dit moment is het dus andersom. fader in als je naar achter haalt en uit als je naar voren gaat

Het is welk geluid je wil creëren
Antoine88    posted on 16-01-2007 10:51
qua type scratch..

ik moet naar school, haha.
More info to come..
Jer-E    posted on 16-01-2007 11:23
is het raar als je scratch me je gwone fader Confused?
doe ik namelijk en als je dan echo aan doe of flangler als die mogelijkheid heb krijg je zeer leuke effecten :D
Ft    posted on 16-01-2007 11:33
Poster: Jer-E
is het raar als je scratch me je gwone fader Confused?
doe ik namelijk en als je dan echo aan doe of flangler als die mogelijkheid heb krijg je zeer leuke effecten :D

zolang het je lukt en het goed klinkt is het in iedergeval niet verkeerd :P ... altijd goed om een eigen style te creëren... gewoon maar een beetje aankloten dus...
RenéKuppens    posted on 16-01-2007 12:37
Poster: Ft

zolang het je lukt en het goed klinkt is het in iedergeval niet verkeerd :P ... altijd goed om een eigen style te creëren... gewoon maar een beetje aankloten dus...

deze stijl gebruiken best veel mensen (en ook om de reden dat dan de effecten een nog vetter geluid kunnen maken)
djmaarten    posted on 16-01-2007 17:16
Poster: Lead
Ehhh.... zijn er nog mensen zo stom om hem in CDJ mode te gebruiken.... Ga je snel schamen !

schaam schaam ik snap niet hoe je nou kan hooren waar je zit met een cuo point zoeken als in op vynil mode staat
lolbroek    posted on 16-01-2007 17:19
Scratchen met een XTC lijkt me wel niet bepaald makkelijk zonder curve?
Jorrit    posted on 16-01-2007 17:26
schaam schaam ik snap niet hoe je nou kan hooren waar je zit met een cuo point zoeken als in op vynil mode staat

heel makkelijk: je jog wheel bewegen.
Dan hoor je vanzelf waar de beats zitten die je zoekt.
djmaarten    posted on 16-01-2007 17:34
Poster: Jorrit

heel makkelijk: je jog wheel bewegen.
Dan hoor je vanzelf waar de beats zitten die je zoekt.

moet je me maar is een keer komen uitlegeen dan zo snap ik er niks van
Lanky    posted on 17-01-2007 00:46
Poster: lolbroek
Scratchen met een XTC lijkt me wel niet bepaald makkelijk zonder curve?

wat is een curve (dat klinkt echt heel onwetend)?
Is de XTC mixer niet echt geschikt voor zulke doeleinden zoals scratchen? Ik weet dat je speciale battlemixers hebt maar zover ik weet staat de XTC niet echt bekend om zn scratch mogelijkheden, zo wel, had ik deze topic niet hoeven starten ..
User edit by Lanky on 17-01-2007 @ 00:46:29 (1%)
Lanky    posted on 17-01-2007 00:49
Poster: djmaarten

als je quick return aan hebt staan dan ga je meteen terug naar je que zodra je de jog aanraakt. maar op die manier kan je niet echt scratchen. Althans, dat heb ik er niet echt in kunnen ontdekken.
User edit by Lanky on 17-01-2007 @ 00:49:49 (8%)
Illusion    posted on 17-01-2007 09:59
Veel oefenen Lanky, en uitproberen, dat is het mooie van djen. Veel proberen en oefenen is de weg naar goede prestaties.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Lanky    posted on 17-01-2007 20:23
ik vind dat dj-en en stuff fantastisch, dus ik zal er zeker mee doorzetten. oefenen maarrrrr!
FlowReal    posted on 17-01-2007 20:28
Scratchen op een dateq? bijna geen beginnen aan, met die crossfader (tenzij t om basic baby scratches gaat), wil je serieus oefenen en niet veel geld kwijt zijn, raad ik je een american audio qd-5 aan. lekker crossfader voor zo'n budget mixer en heel goed in te stellen! voor de rest, refereer ik je naar mijn filmpje wat ik vandaag gepost heb Winking my eye
Lanky    posted on 17-01-2007 20:31
Poster: FlowReal
Scratchen op een dateq? bijna geen beginnen aan, met die crossfader (tenzij t om basic baby scratches gaat), wil je serieus oefenen en niet veel geld kwijt zijn, raad ik je een american audio qd-5 aan. lekker crossfader voor zo'n budget mixer en heel goed in te stellen! voor de rest, refereer ik je naar mijn filmpje wat ik vandaag gepost heb Winking my eye

ok en hoe duur is de QD-5? en ik zal dan even dat filmpje bekijken dan!
FlowReal    posted on 17-01-2007 20:33
qd-5 is iets van 240 euro geloof ik... word 'ie nog verkocht tegenwoordig trouwens?
Lanky    posted on 17-01-2007 21:01
Poster: FlowReal
qd-5 is iets van 240 euro geloof ik... word 'ie nog verkocht tegenwoordig trouwens?

hmm.. op 2ehands sites kan ik hem niet vinden. trouwens nog een vraag, in dat scratch filmpje van je gebruik je op een duur een soort crossfader ding maar dan iets verder daarboven. wat is dat voor regelaartje?
dat filmpje is trouwens helemaal klasse, ook mijn stijl. top (Y)
HouseArrest    posted on 17-01-2007 21:04
Dat is de gewone volume fader...

139 Users online: 20 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 59.263
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.795.778