Concorde Ortofon scratch
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

djMisme    posted on 14-10-2004 14:00

TECHNICAL DATA

CONCORDE SCRATCH

Output voltage at 1000 Hz,  5cm/sec.

7 mV

Channel balance at 1 kHz

1,5 dB

Channel separation at 1 kHz

25 dB

Channel separation at 15 kHz

15 dB

Frequency range at - 3dB

20-20.000 Hz

Frequency response

20-15.000 Hz + 3 / - 2 dB

FIM distortion at recommended
tracking force, DIN 45.542

< 1 %

Tracking ability at 315Hz at
recommended tracking force

80 ?m

Compliance, dynamic, lateral

6 ?m / mN

Stylus type

Spherical

Stylus tip radius

R 18 ?m

Equivalent stylus tip mass

0,6 mg

Tracking force range

3,0-5,0 g (30-50 mN)

Tracking force, recommended

4,0 g (40 mN)

Tracking angle

20?

Internal impedance, DC resistance

750 Ohm

Internal inductance

450 mH

Recommended load resistance

47 kOhm

Recommended load capacitance

200-600 pF

Cartridge colour, body/stylus

Neon red / Neon red

Cartridge weight

18,5 g

Replacement stylus unit

Scratch

Voordelen
Ik zelf vind het een erg mooi vorm gegeven naald die er mooi uitziet op mijn 1210M3D technics. Er kan een vrij hoge naald druk worden gekozen daar door kan de naald echt perfect de groef vd plaat volgt. Er valt duidelijk verschil te merken als je aan het scratchen bent, m'n naald stuitert zogoed als nooit meer uit de groef bij m'n technics. En een leuk bij effect is dat de muziek een stuk beter klink en dat je automaties merkbaar beter mixt (dit had ik zelf en mijn broer had dat ook).

nadelen
Ze zijn duurder dan de meeste naalden, over de levensduur van de naald valt helemaal niks te zeggen ik heb ooit eens nog niet eens ??n week gedaan met ??n naald  Maar dat hangt wel van meerdere factoren af (naalddruk, scratchen, expirimenteren enz enz). Maar over het algemeen doe ik er 3 ? 6 maanden mee of langer. Je moet de nieuwe naalden er wel goed op duwen anders heb je maar door ??n kanaal geluid. Het laaste nadeel is dat je platen sneller kunnen slijten omdat het erg harde naalden zijn en ook weer een tehoge naaldruk.

Conclusie
Ik vind de voordelen vele malen fijner als de nadelen en daarom heb ik ook een tweede naald voor m'n tweede technics gehaald. Als je een keer een kapotte naald hebt en geld over dan adviseer ik je om hem eens uit te proberen je zult er een duidelijk verschil merken tussen bijv een stanton 500 naald en deze. Dat deze naald goed is dat zie je ook bij de DMC kampioenschappen waar met deze naald al wereld scratch kampioenschappen mee zijn gewonnen.
User edit by Lead on 19-01-2005 @ 08:20:05 (1%)

What do you think about Concorde Ortofon scratch ??

Vote :   

Audi    posted on 14-10-2004 15:26
Ik heb de OM Scratch, en dit zijn echt beresterke naalden. Ik schoot laatst met mn hand uit op de arm, waardoor er een dikke kras op een van mn platen zit ..
Lead    posted on 14-10-2004 19:19
Poster: Audi
waardoor er een dikke kras op een van mn platen zit ..

En daarom hou ik het nog bij de Stanton AL500. Een corcorde heeft een hardere naald die beter in de groeven blijft liggen, maar ik vind het risico van krassen (die zeker op je plaat komen als de naald ui je hand schiet) te groot.
Let the BASS be louder
Audi    posted on 14-10-2004 19:25
de scratch heeft volgens mij een iets hardere naald dan de AL500, een ortofon pro daarentegen is zwakker dan de AL500
Rhino    posted on 02-03-2005 13:47

het zijn goede naalden , maar voor de wereldkampioenshappen worden nog steeds M44-7 gebruikt die toch vele malen sterker blijken dan de ortofon(ik geloof zelfs dat hier op de site ergens een filmpje staat van de dmc 2004.

daar werden ook shures gebruikt.

ook is het zo dat de shures met 2,5 a 3 gram minder slijtage aanbrengen aan je platen dan de ortofons.

Ik zal de gegevens van de shure binnenkort even neerzetetn hier.

Dan kunnen mensen meteen het vergelijk maken.

voor de ortofons pleit dat hun geluid mooier is dan van de shures.

om de onverwoestbaarheid van de shures even te versterken;Q-bert deed eens twee jaar met een setje.

ook zijn ze absoluut beter skip resistant dan de ortofons!.

This is an old Topic

No new postings for 7.376 days.
 Post CommentThat would be 245.9 months
or a whopping 20.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

131 Users online: 17 Guests (114 Unknown)
Pages generated today : 34.573
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.707.525