opbouwende woesh-sounds (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

lrfist    posted on 30-12-2006 17:23
U kent ze wel, de sound die net voor het totaal losbreek van een nummer voorbijkomt:
...wwwssssjjsjjjjjjhhhHHHHSSSSSSSWWWHHHHHJJJJJjjjjssssswwwwww....

het komt langs, begint zachtjes, sist alles aan stukken en vertrekt terug zachtjes. Maar tegen dan staat iedereen wel te dansen.

Mijn vraag: hoe maken jullie dat in hemelsnaam?
Ik doe het zo: neem een lange crash en zet daarover een delay (en eventueel nog additionele effecten). laat deze crash spelen, neem hem op en reverse deze. daarna plak je achter de reverse nog eens de niet-gereverste crash.
Maar er moeten ook andere oplossingen bestaan. welke?

What do you think about opbouwende woesh-sounds ??

Vote :   

Jorrit    posted on 30-12-2006 17:33
Je hebt hier ook aparte sounds voor hoor, speciale fx...
Staan er een paar op LaidbackLuke.com onder Tools geloof ik.
lrfist    posted on 30-12-2006 19:40
hmmm... in fl heb je die toch niet meteen...
damn dan moet ik weer gaan zoeken hé Happy, laughing
Twizz    posted on 30-12-2006 19:52
dan moet je ff de free zipjes volgen bij vipzone-samples.com, dan komen ze vanzelf langsWinking my eye. oja, deze geluiden vind je bijna altijd onder de categorie FX.(ik volg vipzone de hele tijd, ik heb er nu een stuk of 50 van die geluiden die jij bedoelt:P)
barthawk    posted on 30-12-2006 23:02
gewoon lekker freaken met je synths (gewoon ff een goeie preset opzoeken) attack lekker lang zetten, wat delay etc. etc... dan kan je m soms lang rekken...
Lead    posted on 31-12-2006 02:50
Vaak is zo'n opbouw geluidje een serie van crashes heel kort op elkaar, je laat dan langzaam het volume oplopen tot het punt waar de bas weer begint. Daar kun je dan een lange crash met eventueel echo of delay neer zetten.

Je kunt ook zelf een geluid maken door dingen te combineren en met effecten te spelen. Je zou zo een basis set kunnen maken van dingen die je toch regelmatig gebruikt. Je creeert dan zo je eigen sound.
Let the BASS be louder
lrfist    posted on 31-12-2006 10:28
dankuwel. dat met die synth ga ik eens proberen en dat met die verschillende crashes achtereen.... klinkt vrij logisch gewoon Happy, laughing
alvast bedankt!
RenéKuppens    posted on 31-12-2006 12:58
Je kunt ook zelf dit soort dingen maken gewoon wat crashes omdraaien oplaten komen onder elkaar zetten leuk effectje er achter  beetje echo en je hebt er eenL:D
LauW    posted on 31-12-2006 19:07
Hoe ik het altijd doe, in reason, pak een substractor met een matrix die constant die een constande toon afspeelt , zet de noice vol open en de filter op 0. Wil je een woesj, open dan langzaam de filter tot 127, bij 127 is dan de climax, en bouw dan langzaam de filter weer af tot 0, et voila Happy, laughing
User edit by LauW on 31-12-2006 @ 19:08:58 (26%)
Engage    posted on 31-12-2006 20:21
goed dat je dit topic begint! ik ben ook opzoek naar een manier hoe...

maar ik snap jullie niet.. crashesConfused?

kun je ook met adobe audition 2 dit soort dingen maken?
sonik    posted on 02-01-2007 14:39
Poster: LauW
Hoe ik het altijd doe, in reason, pak een substractor met een matrix die constant die een constande toon afspeelt , zet de noice vol open en de filter op 0. Wil je een woesj, open dan langzaam de filter tot 127, bij 127 is dan de climax, en bouw dan langzaam de filter weer af tot 0, et voila Happy, laughing

Met de "shore thing" , toch?
barthawk    posted on 02-01-2007 15:21
Poster: Engage
goed dat je dit topic begint! ik ben ook opzoek naar een manier hoe...

maar ik snap jullie niet.. crashesConfused?

kun je ook met adobe audition 2 dit soort dingen maken?

je weet wel die lange hi-hats, die zet je in de ' reverse' modus
Decom    posted on 02-01-2007 16:14
Een crash is het geluid wanneer iemand op een bekken timmert :p en idd als je dat in reverse zet krijg je misschien het door jou bedoelde ''woesh effect''
Ferrox    posted on 02-01-2007 16:34
wat je ook kunt doen is een sample reversen, echo erachter plakken, en dan weer re-reversen.. dan krijg je dat zuigende effect Happy, laughing
SteveMilla    posted on 02-01-2007 16:46
Poster: T4Twister
dan moet je ff de free zipjes volgen bij vipzone-samples.com, dan komen ze vanzelf langsWinking my eye. oja, deze geluiden vind je bijna altijd onder de categorie FX.(ik volg vipzone de hele tijd, ik heb er nu een stuk of 50 van die geluiden die jij bedoelt:P)

Ik heb dit gedaan, maar nadat mij de link gemaild werd, bleek de site niet meer te werken, jammer!Misschien kun je ze zelf even uploaden? Zijn het gewone mp3 files?

Op het Laidback Luke forum staat ook een site, nl. http://www.xoxos.net/maar ik begrijp nog niet echt hoe dat precies met die vst plugins werkt.
Het schijnt dat je ze ook in audacity kunt gebruiken, maar mij lukt het vooralsnog niet.
Lead    posted on 02-01-2007 23:12
Ik heb even een voorbeeldje voor je proberen te maken, waarschijnlijk is dit hetgene wat je zoekt. Hier is een screenshot van de editor zodat je kunt zien wat je hoort.

download Audio demo file

Click to ENLARGE

Geel is een crash van een Roland TR-909 (analoge bak). De eerste keer normaal afgespeeld, de tweede keer achteruit (reverse)

Op het tweede spoor met de crash heb ik een oplopende roffel gemaakt. Dit doe je door een krot stukje van het begin te pakken en die een fiks aantal keer achter elkaar zet. Tegelijk laat je het volume oplopen (die rode lijn). Bij de tweede roffel  zijn de stukjes van de crash de helft qua lengte van die van de eerste.  Dit geeft een heel ander effect.

En zo kun je combineren met verschillende lengtes crashes of het volume wisselen tussen de roffel en de reversed crash.... mogelijkheden zijn eindeloos :D
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 02-01-2007 23:25 (100%)
SteveMilla    posted on 04-01-2007 16:34
Met welk programma heb je dit gemaakt?
lrfist    posted on 04-01-2007 21:33
oké lead, je bent en blijft geweldig :D
ik ga aan de slag Winking my eye
jerzz    posted on 05-01-2007 00:38
Poster: SteveMilla
Met welk programma heb je dit gemaakt?

Zo te zien met Ableton live...
Engage    posted on 05-01-2007 00:48
oke Happy, laughing hahah en die dan gewoon een beetje omvormen?

ik ben nog nie echt bezig met het producen namenlijk.  
Lead    posted on 05-01-2007 12:34
Als je kijkt naar wat ik postte (het is inderdaad Live v6) zie je alle antwoorden.

De woosh is een omgedraaide Crash (optie in Live), dit eventueel versterkt met een roffel van een Crash die oploopd in volume.

Speel zelf eens met dit soort programma's. Als je de file download kun je met Wavelab het loope en de crash er zo uit knippen en zelf gebruiken. De sample heb ik zelf opgenomen op DAT lang geleden.
Let the BASS be louder
Leon    posted on 05-01-2007 14:45
Waar ik ook heel veel vandaan haal is The Freesound project
Misschien dat daar iets interessants tussenstaat

Vlug Off-topic vraagje aan Lead: Hoe sla je eigenlijk nummers gemaakt in ableton op als mp3 of wav?
Lead    posted on 05-01-2007 15:12
In het File menu zit een optie : Render to Disc (CTRL-SHIFT-R)
Let the BASS be louder
SteveMilla    posted on 05-01-2007 15:33
Poster: Leon
Waar ik ook heel veel vandaan haal is The Freesound project
Misschien dat daar iets interessants tussenstaat

Goede site...hier zal zeker wat tussen staan!
Luxx    posted on 05-01-2007 17:05
met fl studio is dit soort sounds moeilijker te maken. probeer eens Reason uit of cubase FX. daar kan je het al veel makkelijker na maken

www.mothermusic.nl
tohmas    posted on 09-01-2007 00:40
ik maak dit soort geluiden met een synthesizer net als al eerder werd gezegd.
gebruik een noise oscillator en dan aan de cutoff draaien.

om het gewoosh extra pompend te maken kun je hem sidechainen met een kick
User edit by tohmas on 09-01-2007 @ 18:41:09 (5%)

219 Users online: 202 Guests (17 Unknown)
Pages generated today : 11.139
Most visitors online this month : 793
Lifetime Pageviews since 2003 : 241.539.440