Starten als DJ - Belastingdienst of KvK (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Devotion    posted on 26-12-2006 12:37
Begin 2007 ga ik voor "grotere" zaken draaien waardoor de nadruk op witte facturering gaat zitten. Ik heb al wat informatie op het internet gevonden en ben bij de (gratis) startersdesk van de KvK geweest, maar ik vraag me af wat voor mij het meest voordelige is om te doen.

Ik heb begrepen dat het ook mogelijk is om als freelancer een VAR-verklaring aan te vragen bij de Belastingdienst waardoor ik door mijn opdrachtgevers betaald kan worden, zonder dat ik een duur traject bij de KvK hoef in te gaan. Wie weet hier meer over?

Ik ben al wel bezig met het opstellen van mijn bussinessplan met daarin mijn visie op de lange termijn; de startersdeskmedewerker was in ieder geval enthousiast over het plan en gaf aan dat het goed te realiseren is.

What do you think about Starten als DJ - Belastingdienst of KvK ??

Vote :   

U-Vinyl    posted on 20-01-2007 23:54
Poster: kefco
inschrijving bij de kvk is niet vrijblijvend. Iedere vorm van ondernemen welke niet vrijgesteld is door de kvk dient zich in te schrijven. Wanneer je geen inschrijving hebt, mag je ook geen btw(betaalde voorbelasting) aftrekken. Er is een rechtsvorm nodig om te kunnen ondernemen, behalve als het een vrijgesteld beroep is. Een artiest is geen vrijgesteld beroep.

Een VAR verklaring, is een Verklaring Arbeids Relatie>> dit is een formulier welke de belastingdienst verstrekt voor freelancers. Dit formulier heeft als hoofdreden dat werkgevers een freelance medewerker die langer dan 9 maanden full time aan het werk is voor de onderneming, of meer dan 70% op jaarbasis voor die onderneming aan het werk is, verplicht is aan te nemen.

Als je een onderneming begint, moet je dus een rechtsvorm kiezen. Je kan kiezen uit:
Eenmanszaak, VOF, CV, Firma op Naam (natuurlijke rechtspersonen, de eigenaar van de onderneming is zelf hoofdelijk aansprakelijk en al het zakelijke vermogen is fiscaal gezien prive vermogen waarover loonbelasting en sociale lasten betaald dient te worden.)

BV, NV (rechtsopersonen, de directie/ aandeelhouders zijn niet hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrijfsvermogen, er dient vennootschapsbelasting te worden betaald en loonbelasting over de salarissen.) Bij deze rechtsvormen is geen VAR verklaring benodigd. Wel een Gesloten Rekening waarop de opdrachtgever een deel van het loonkosten bestanddeel dient te storten ter verzekering van de afdrachten voor het UVW.

Dit is wellicht wat veel informatie, alleen de meeste mensen weten dit niet.

De meeste DJ's hebben een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak mag je ook personeel in dienst hebben. Fiscaal ook zeer interessant. Je BTW van alles terug vragen, kleine zelfstandigen aftrek, kleine ondernemingsregeling voor de omzetbelasting, afschrijving van je gear en ga zo maar door... hier wordt je echt niet slechter van..!

Damn, goede tekst en uitleg maar wat zijn de consequenties van een eenmanszaak mbt je (eigen) vermogen, bij eventuele faillissementen?
Jorrit    posted on 20-01-2007 23:56
Bij een eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk, dat wil zeggen dat je privé eigendommen 'op het spel staan'. Maar waar wil je failliet aan gaan? Voor een faillissementsaanvraag moeten minimaal 2 schuldeisers bestaan.
U-Vinyl    posted on 21-01-2007 00:04
Poster: Jorrit
Bij een eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk, dat wil zeggen dat je privé eigendommen 'op het spel staan'. Maar waar wil je failliet aan gaan? Voor een faillissementsaanvraag moeten minimaal 2 schuldeisers bestaan.

Wellicht ligt faillissement niet op de loer edoch is het m.i. een belastend iets om mijn privé eigendommen erbij te betrekken.

Devotion    posted on 21-01-2007 00:15
quote:
Poster: djmamo

ja ik reageerde met ijn mijn achterhoofd, cafe's en discotheken zonder drive-in...
dan is 100+ toch wel goed denk ik.

Hmmm, voor een avond krijg ik nu tussen de €200 en €250. €100 is dan niet erg veel, vind ik.
djmamo    posted on 21-01-2007 01:51
Poster: Devotion
Hmmm, voor een avond krijg ik nu tussen de €200 en €250. €100 is dan niet erg veel, vind ik.

oke en dit krijg je voor het draaien. en zonder geluid alleen binnen komen draaien en je gaat weer naar huis.....

bedoelde dus ook 100+ dusmeer dan 100 euro
www.moonentertainment.nl
Reind    posted on 21-01-2007 04:23
Iedere vorm van ondernemen welke niet vrijgesteld is door de kvk dient zich in te schrijven. Wanneer je geen inschrijving hebt, mag je ook geen btw(betaalde voorbelasting) aftrekken.

KvK heeft daar niets over te zeggen, de belastingdienst stelt bepaalde beroepen vrij, de KvK is een orgaan wat compleet los staat van alles wat met de belastingdienst te maken heeft. KvK heb je in principe ook niet nodig wil je een bedrijf beginnen.

Fiscaal ook zeer interessant. Je BTW van alles terug vragen, kleine zelfstandigen aftrek, kleine ondernemingsregeling voor de omzetbelasting, afschrijving van je gear en ga zo maar door... hier wordt je echt niet slechter van..!

Moet je wel door de belastingdienst als ondernemer gezien worden voor de inkomstenbelasting anders gaat dat feest dus niet helemaal op wat betreft bepaalde aftrek posten. Wanneer je er een normale baan naast hebt word je niet snel als ondernemer gezienh maar als een resultaat genieter en dan vervallen dus een hele hoop van die aftrekposten. Zie ook hier!

Het slimste is overigens om gewoon langs een belasting kantoor te rijden en daar iemand aan zijn broekspijp te trekken die het je allemaal exact uit kan leggen. Teksten door andere mensen geschreven zijn vaak onvolledig etc etc en je kunt beter bij de bron zelf gaan vragen dan aan jantje pietje of klaasje.

Ik heb die fout in het begin ook gemaakt en ben daar bijna vies mee op de snufferd gegaan. Gewoon naar het belasting kantoor rijden en daar je vragen stellen, kun je vragen zoveel als je wil, heb je duidelijkheid zonder dat het je wat kost en ze drukken je echt niet meteen een aanslag in je handen en als het dan toch allemaal fout loopt heb je in ieder geval een naam van de persoon bij de belastingdienst en weet je bij wie je de ruiten in moet gaan gooien Winking my eye

User edit by Reind on 21-01-2007 @ 04:35:00 (100%)
Devotion    posted on 21-01-2007 17:16
Poster: djmamo

oke en dit krijg je voor het draaien. en zonder geluid alleen binnen komen draaien en je gaat weer naar huis.....

bedoelde dus ook 100+ dusmeer dan 100 euro

Precies, alleen voor het draaien.
Eduardooo    posted on 22-01-2007 12:11
Mijn advies is inderdaad, zoals al genoemd: Ze je vragen op papier en bel de belastingdienst.
er wordt helaas nl veel onzin ( ook hierboven) beschreven.
Op zich begrijpelijk omdat het zo veel info is en er grijze gebieden zijn
Dit klopt bv ook helemaal niet:

Een VAR verklaring, is een Verklaring Arbeids Relatie>> dit is een formulier welke de belastingdienst verstrekt voor freelancers. Dit formulier heeft als hoofdreden dat werkgevers een freelance medewerker die langer dan 9 maanden full time aan het werk is voor de onderneming, of meer dan 70% op jaarbasis voor die onderneming aan het werk is, verplicht is aan te nemen.

De VAR is helemaal niet alleen voor 'freelancers'.
De VAR is simpelweg een verklaring van de belastingdienst hoe zij jou ionkomsten zien. Dit heeft als hoofdreden de opdrachtgever duidelijkheid te geven over de arbeidsverhouding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In praktijk wordt dit altijd gebruikt door de opdrachtgever om vast te stellen of hij wel of niet premies dient af te dragen
Zoals ook eerder gemeld.

Maar goed, zoals gemeld, bel de belastingdienst om alles te vragen zou ik zeggen
Er is over dit onderwerp zoveel Wild West verhalen..
Sluit het uit door de instantie te bellen die het echt weet

User edit by Eduardooo on 22-01-2007 @ 22:11:31 (100%)
DJADMIN    posted on 07-08-2012 23:41
zie dit topic toch nog eens voorbij komen, ookal is 't jaren geleden...

de vraag wegens de kick : zijn er nog veranderingen geweest de laatste jaren hierin ?

Ik kreeg laatst namelijk een dilemma voorgelegd, waar ik niet ??n twee drie antwoord op wist, en wat misschien ook belangrijk is voor sommige dj's hier.

Wat nu als je als DJ ingeschreven bent bij de KVK...zijn er dan speciale tarieven voor DJ'S (6 of 19% btw factureren ?). Ik dacht namelijk altijd 19%, maar daar is dus wat onduidelijkheid ove.r

Daarnaast, tweede leuke vraag. Die jongen krijgt nu 100 euro zwart per avond betaald. Zijn baas wil 't nu wit doen, en zegt tegen hem : ok, dan factureer je me 100 + 19% = 119 euro, hou jij netto 100 euro nog steeds over en ga je er niet op achteruit. Maar, die jongen heeft gewoon een 36 urige kantoorbaan, en doet dit er dus bij, zeg 5x per maand. Zijn inkomen zal dan dus stijgen, en daardoor kan hij dus in een hogere schijf terecht komen, om zo weer meer belasting te moeten betalen over die euro's, en dus zou hij er netto op achteruit gaan. Hoe correct is deze stelling ? Ik ben geen belastingexpert, en helemaal niet met artiesten, dus graag hoor ik hoe kenners hierover denken, aangezien ik het antwoord schuldig moet blijven (en daar kan ik niet tegen !!)

CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
FASA    posted on 07-08-2012 23:46
Ik denk 6% btw, festival kaarten vallen daar ook onder dus dj neem ik aan ook.
?
Over je stelling, zijn inkomen zal omhoog gaan. Het kan dus zijn dat hij inderdaad in een hogere schijf terecht gaat komen. Maar alleen het bovenste gedeelte komt dan in een hogere schijf.
?
Zie het als emmers water. De eerste emmer is bijvoorbeeld 33%. Pas als die vol is ga je de emmer van 42% vullen, het deel in de 33% emmer blijft 33% en wordt dus geeen 42%, dit vergeten veel mensen. Het is dus niet zo dat je over het geld dat je al verdient ook ineens meer gaat betalen.
www.soundcloud.com/nick-janssens1
Danielvb    posted on 07-08-2012 23:59
Poster: DJADMIN
Daarnaast, tweede leuke vraag. Die jongen krijgt nu 100 euro zwart per avond betaald. Zijn baas wil 't nu wit doen, en zegt tegen hem : ok, dan factureer je me 100 + 19% = 119 euro, hou jij netto 100 euro nog steeds over en ga je er niet op achteruit. Maar, die jongen heeft gewoon een 36 urige kantoorbaan, en doet dit er dus bij, zeg 5x per maand. Zijn inkomen zal dan dus stijgen, en daardoor kan hij dus in een hogere schijf terecht komen, om zo weer meer belasting te moeten betalen over die euro's, en dus zou hij er netto op achteruit gaan. Hoe correct is deze stelling ? Ik ben geen belastingexpert, en helemaal niet met artiesten, dus graag hoor ik hoe kenners hierover denken, aangezien ik het antwoord schuldig moet blijven (en daar kan ik niet tegen !!)

Je moet hier ook nog onderscheid maken tussen omzetbelasting en inkomensbelasting.
Wat de dj netto overhoud moet hij nog inkomstens- of winstbelasting overbetalen. Afhankelijk wat voor ondernemingsvorm hij heeft gekozen. Zijn baas kan omzetbelasting terugvorderen. De Inkomstenbelasting voor de DJ heeft zijn baas niks mee te maken.

Dus in het geval van die 100 euro, zou hij 100 euro + 19% btw = 119 euro kunnen factureren.
De DJ ontvangt dan 100 euro omzet. Over die 100 euro betaald hij dan belasting afhankelijk van in welke schijf hij valt.
Maar hier komt nog wel een voordeel bij en dat is dat de DJ zelf ook geen omzetbelasting hoeft te betalen over apparatuur die hij koopt op naam van zijn zaak. Vervolgens kan hij hierover ook zijn afschrijvingskosten aftrekken van de belasting. Hoe dit precies werkt voor een eenmanszaak weet ik niet precies. Omdat een eenmanszaak volgens mij geen winstbelasting betaald maar directloon belasting. Aangezien een eenmanszaak (volgens mij) niet met aandelen en dividend werkt.? Een BV bijvoorbeeld heeft loonkosten waardoor de belastbare winst lager uitvalt. De personen die de loon ontvangen betalen daar vervolgens belastingover.

Ik weet dat dit topic uit 2007 stamt. Maar reagier hierop omdat de poster een foute aanname gemaakt heeft en hopelijk kan hij hier weer iets van leren. Daarvoor zijn we hier immers.
User edit by Danielvb on 08-08-2012 @ 00:02:50 (9%)
DJADMIN    posted on 08-08-2012 00:07
Nouja ik vond het interessanter om een oud topic te kicken, als een nieuwe te maken (zo houden we het forum netjes...toch)

Dank voor de nette antwoorden, hopelijk komen er meer reacties...want al die thermen...mag dan wel eco leraar zijn, maar dit is niet mijn tak van sport Winking my eye
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Danielvb    posted on 08-08-2012 00:19
Is ook handiger om een bestaand topic over het zelfe onderwerp te kicken dan een nieuwe aan te maken.

Als je bepaalde termen die ik heb gebruikt niet begrijpt moet je maar even zeggen welke. Zal ik me beste doen ze uit te leggen.
Sebasz    posted on 08-08-2012 00:34
Poster: DJADMIN
zie dit topic toch nog eens voorbij komen, ookal is 't jaren geleden...

de vraag wegens de kick : zijn er nog veranderingen geweest de laatste jaren hierin ?

Ik kreeg laatst namelijk een dilemma voorgelegd, waar ik niet ??n twee drie antwoord op wist, en wat misschien ook belangrijk is voor sommige dj's hier.

Wat nu als je als DJ ingeschreven bent bij de KVK...zijn er dan speciale tarieven voor DJ'S (6 of 19% btw factureren ?). Ik dacht namelijk altijd 19%, maar daar is dus wat onduidelijkheid ove.r

Alleen levensmiddelen zijn maar voor 6% belast. Al het overige 19% (en binnekort 21%)

En je stelling klopt, mits hij minder dan 1225 uur werkt in zijn bedrijfje. Als je onder die grens zit wordt het inkomen van je eenmanszaakje opgeteld bij je loon.
Trouwens is wit gaan sowieso nadeliger als je een paar duizend euro per jaar verdiend. Want je moet daar in princiepe gewoon 33% over die 100 euro netto betalen.

Die 19% btw hoef je trouwens niet altijd af te dragen, als je onder de 1200 euro ofzo zit qua btw mag je dat houden Happy, laughing moet je dan wel aan het eind van het jaar optellen bij je winst natuurlijk, want het wordt wel belast

Poster:?Danielvb
Je moet hier ook nog onderscheid maken tussen omzetbelasting en inkomensbelasting.?
Wat de dj netto overhoud moet hij nog inkomstens- of winstbelasting overbetalen. Afhankelijk wat voor ondernemingsvorm hij heeft gekozen. Zijn baas kan omzetbelasting terugvorderen. De Inkomstenbelasting voor de DJ heeft zijn baas niks mee te maken.?

Dus in het geval van die 100 euro, zou hij 100 euro + 19% btw = 119 euro kunnen factureren.?
De DJ ontvangt dan 100 euro omzet. Over die 100 euro betaald hij dan belasting afhankelijk van in welke schijf hij valt.
Maar hier komt nog wel een voordeel bij en dat is dat de DJ zelf ook geen omzetbelasting hoeft te betalen over apparatuur die hij koopt op naam van zijn zaak. Vervolgens kan hij hierover ook zijn afschrijvingskosten aftrekken van de belasting. Hoe dit precies werkt voor een eenmanszaak weet ik niet precies. Omdat een eenmanszaak volgens mij geen winstbelasting betaald maar directloon belasting. Aangezien een eenmanszaak (volgens mij) niet met aandelen en dividend werkt.? Een BV bijvoorbeeld heeft loonkosten waardoor de belastbare winst lager uitvalt. De personen die de loon ontvangen betalen daar vervolgens belastingover.

Ik weet dat dit topic uit 2007 stamt. Maar reagier hierop omdat de poster een foute aanname gemaakt heeft en hopelijk kan hij hier weer iets van leren. Daarvoor zijn we hier immers.

Het is maar net hoe de belastingdienst jouw inkomsten ziet; winst uit onderneming, of inkomsten uit overige werkzaamheden... is eigenlijk een lang verhaal maar heeft niks met je afschrijving te maken. Zodra je een bedrijfje hebt kun je alles gewoon afschrijven wat je op het bedrijf koopt.

Computers e.d. mag je over 3 jaar afshcrijven ofzo als ik het goed heb
User edit by Sebasz on 08-08-2012 @ 00:39:46 (91%)
FASA    posted on 08-08-2012 15:12
Niet alleen levensmiddelen zijn 6. Cultuur ook en De fietsenmaker ook. En zo nog een aantal. Grappig, ik ben ook eco leraar.
www.soundcloud.com/nick-janssens1

This is an old Topic

No new postings for 4.655 days.
 Post CommentThat would be 155.2 months
or a whopping 12.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

150 Users online: 13 Guests (137 Unknown)
Pages generated today : 37.459
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.277.083