Poster: Lea_Phar
Zoek uit hoeveel je mag bij verdienen naast je gewone inkomen.
Geen fluit want betalen moet je altijd als het werk uit overige inkomsten is en je een normale baan hebt, daar draag je namelijk 0,0 aan af en de belastingdienst is geen sinterklaas en doet niet aan kadeautjes.
Zo even uit het blote hoofd, naast je normale baan en dan hebben we het over winst (dus - onkosten)
Eerste 10.000€ is vrij, tot 17.000€ is het 33%, 17 t/m 24.000€ is 41 en een beetje, 24.000€ tot 50.000 is 42% en alles daar weer boven is top tarief en dus 52%.
Let wel dat is dus wat je naast je normale baan verdiend, verdien je dus per jaar een 30.000€ dan val je al in de 42% groep (30.000€ loon, 10.000 bijverdiensten, 5000€ onkosten = 5000€ winst en daarvan mag je 42% naar de blauwe enveloppenlikkers sturen), je basis loon wat je in loondienst verdiend word namelijk al als een belaste winst gezien, deze word niet na-belast maar alles wat je daarna nog onbelast bij verdiend is 42% van de winst voor de belasting.
(getallen zijn zo even uit het blote hoofd dus kan er ietsje naast zitten)Ik heb naast mijn normale baan ook nog wat freelance werk als webdesigner + mijn dj inkomsten, ik ga dus dik over de 24.000€ heen en val in de 42% groep. Maar dat is over winst en dus - onkosten..... je moet dus zoveel mogelijk "bedrijfsmatige" onkosten (daar valt in mijn geval ook best een Pioneer flatscreen plasma onder vind ik zelf

) maken om zo min mogelijk af te dragen.
KvK en BTW nummer heb je niet nodig, je mag alles gewoon onder inkomsten uit overige werkzaamheden invullen en je mag zelfs een factuur schrijven.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........... (tuurlijk is er een maar)
Wat NIET mag is een BTW bedrag op een factuur zetten als je geen BTW nummer hebt. Daarnaast mag je alleen inkomsten uit overige werkzaamheden hebben als die NIET BTW plichtig zijn (als jij jezelf dus een muzikant vind als dj ben je weer NIET btw plichtig) OF niet beroepsmatig zijn (oftewel je doet het sporadisch).
Het gebied is dus zo grijs als de pest en alles mag en alles kan, totdat de belastingdienst bij je komt zeuren. Je bent welliswaar niet verplicht een boekhouding bij te houden als je invult bij inkomsten uit overige werkzaamheden maar dient wel te kunnen laten zien binnen een redelijke termijn waar het geld heen is gegaan (dat noem ik gewoon een boekhouding overigens).
Link 1 -> http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-69.html
Link 2 -> http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-70.html
Je kunt het dus zelf een beetje invullen wat je wil, nadeel van het invullen onder werk uit inkomen is dat je geen BTW kan terug vragen maar ook niet kan factureren en dat laatste willen bedrijven nou zo ontzettend graag. Als jij dus factureerd voor een bedrag van 200€ zonder BTW en een ander factureerd voor 200€ inclusief BTW dan zal een bedrijf snel kiezen voor de laatste persoon. Tis en blijft nou eenmaal geld

Men zegt altijd dat hoe meer je moet betalen aan de belastingdienst hoe meer je ook zelf hebt op de bank.... das waar, maar het blijft iedere keer weer klote ongeacht hoeveel je hebt wanneer er bijbetaald moet worden