Starten als DJ - Belastingdienst of KvK (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Devotion    posted on 26-12-2006 12:37
Begin 2007 ga ik voor "grotere" zaken draaien waardoor de nadruk op witte facturering gaat zitten. Ik heb al wat informatie op het internet gevonden en ben bij de (gratis) startersdesk van de KvK geweest, maar ik vraag me af wat voor mij het meest voordelige is om te doen.

Ik heb begrepen dat het ook mogelijk is om als freelancer een VAR-verklaring aan te vragen bij de Belastingdienst waardoor ik door mijn opdrachtgevers betaald kan worden, zonder dat ik een duur traject bij de KvK hoef in te gaan. Wie weet hier meer over?

Ik ben al wel bezig met het opstellen van mijn bussinessplan met daarin mijn visie op de lange termijn; de startersdeskmedewerker was in ieder geval enthousiast over het plan en gaf aan dat het goed te realiseren is.

What do you think about Starten als DJ - Belastingdienst of KvK ??

Vote :   

DJMixing    posted on 26-12-2006 13:16
Wat bedoel je met 'grotere zaken'? Ik ken een DJ die vaak draait, maar gewoon handje contantje krijgt, niks met KvK ofzo.... Hij zegt dat nooit moeilijk hebben gedaan daarover.

Verder weet ik er ook niet veel vanaf :X
Reemz    posted on 26-12-2006 13:44
Poster: DJMixing
Wat bedoel je met 'grotere zaken'? Ik ken een DJ die vaak draait, maar gewoon handje contantje krijgt, niks met KvK ofzo.... Hij zegt dat nooit moeilijk hebben gedaan daarover.

Verder weet ik er ook niet veel vanaf :X

De reden dat er niet moeilijk om word gedaan is omdat het zwart wordt betaald. En ik snap best dat een opdrachtgever zwart wilt betalen... Hij hoeft niet zijn sociale lasten af te dragen....

Grotere jongens doen alles wit.... en zo hoort het ook

Maar ik denk dat je beter jezelf als freelance in kan schrijven.... met een inschrijving van de kvk heb je ook al dat papierwerk en je zal een boekhouder moeten hebben die de jaarrekening opstelt enz. enz.
Lead    posted on 26-12-2006 13:51
Het is jouw verplichting dat je je inkomsten opgeeft aan de belasting. Als je dit nooit doet en je verbergt het een beetje kun je een hele tijd zwart werken terwijl iedereen denk dat eht wit is.

Naar de KvK is helemaal niet zo'n duur traject. Je moet alleen wel weten wat je wilt.

Je moet een bedrijfsvorm kiezen, als het je gaat om het draaien op te geven zou ik een eenmanszaak nemen, of als je met een partner werkt een VOF. Voor beide ben je nog geen 100 euro per jaar kwijt. Een kleine investering voor alle BTW die je terug krijgt.

De belastingdienst komt vanzelf... of in ieder geval, je krijgt info bij de KvK hoe je je BTW nummer kunt aanvragen. Dit is nodig voordat je BTW kunt terug vragen.

Hou wel je boekhouding goed bij, gemiddeld komen ze eens inde 7 jaar een keer bij een ondernemer kijken. Als je een beetje omzet maakt in ieder geval.

Let the BASS be louder
PatrickBeuken    posted on 26-12-2006 13:56
Voor boekhouding heb je nieteens een boekhouder nodig. Gewoon netjes de inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten + de bijbehorende binnengekomen en uitgegeven BTW.
User edit by PatrickBeuken on 26-12-2006 @ 13:56:24 (3%)
Reemz    posted on 26-12-2006 14:06
Poster: PatrickBeuken
Voor boekhouding heb je nieteens een boekhouder nodig. Gewoon netjes de inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten + de bijbehorende binnengekomen en uitgegeven BTW.

Als je het niet druk hebt met ondernemen dan kan dat maar als je eigen zaak goed loopt heb je zelf echt geen tijd om de boekhouding te doen.
PatrickBeuken    posted on 26-12-2006 14:12
Poster: Reemz
Als je het niet druk hebt met ondernemen dan kan dat maar als je eigen zaak goed loopt heb je zelf echt geen tijd om de boekhouding te doen.

Uiteraard. Maar er zijn weinig fultime DJ's... draaien doe je meestal in de weekenden. Maarja... back on topic Happy, laughing
MaD    posted on 26-12-2006 16:47
Weet niet precies of het helemaal zo werkt, maar als je een stichting opricht betalen ze aan die stichting onder het mom van 'gift'
noadja.com /// aboveall.nl
Pilli    posted on 26-12-2006 17:26
Poster: MaD
Weet niet precies of het helemaal zo werkt, maar als je een stichting opricht betalen ze aan die stichting onder het mom van 'gift'

Dan mag jij een stichting beginnen.
Alleen zitten daar weer ENORM veel nadelen aan.

Stichtingen werken zonder winstoogmerk (dus je mag niks van de stichting uitgeven aan jezelf). Je moet statuten hebben, een reden voor de stichting dus, deze moeten door een notaris worden opgesteld (kost ook weer zo'n 300-3000 euro).
Beste is een eenmanszaak of VAR.

Lead    posted on 27-12-2006 01:54
Oh ja VAR was de nieuwe benaming voor VOF
Let the BASS be louder
Companion    posted on 27-12-2006 09:53
Beste Devotion,

Vele topics op internet -fora zijn hier al over geschreven. Zolang je alleen je dienst verleent door te draaien en niet hoeft te investeren in apparatuur is er weinig aan de hand en kun je het beste af met een VAR verklaring.  Onder apparatuur versta ik de "hardware" als platen- en CD-spelers, mengpaneel, versterker, luidsprekers, e.d. De platen en CD's die je draait heb je daadwerkelijk nodig voor je dienstverlening en zijn in je bij te houden administratie kostenposten, waarvan je de BTW kan terugvragen middels je periodieke aangifte, Laat je hiervoor goed voorlichten bij de Belastingdienst, want er zijn verschillende vormen van VAR verklaringen met en zonder BTW verplichtingen.

Ook een (veelal gratis oriënterend) gesprek bij een accountant is verstandig. Hij/Zij kan je veel vertellen over de wijze waarop je de administratie moet uitvoeren. Aan het einde van het jaar moet hij/zij toch een verklaring maken en als je het goed doet, laat je meteen ook de aangifte IB/LB door de accountant doen. Hij/Zij weet vaak ook de extra afschrijfpostjes, met name voor starters zijn er leuke "opstartkosten" te boeken, waardoor je misschien geen LB/IB moet betalen, maar zelfs in de eerste jaren een fiscaal verlies kan boeken en reeds betaalde IB/LB uit het verleden kan terugvragen ter compensatie.

Succes met je beslissing...
Devotion    posted on 27-12-2006 11:48
Thanks allemaal, ik ga weer verder met al deze informatie
Pilli    posted on 27-12-2006 13:59
Poster: Lead
Oh ja VAR was de nieuwe benaming voor VOF

uhm?

VAR verklaring is een verklaring voor freelancers.
Dan werk je als freelancer namens bedrijven, en niet als parttime medewerker (scheelt alle sociale belastingen).
Bedrijf betaalt jouw 40 euro, jij mag zelf al je belastingen regelen zoals premies en verzekeringen.
Beste oplossing voor een DJ, omdat clubs/bedrijven graag makkelijke oplossingen zoeken, gewoon een vast bedrag, geen gedoe met bedrijven, belastingen etc. gewoon een VAR freelancer.

VOF is een bedrijfsvorm, met alle gevolgen van dien (incl jaarlijkse kosten die er niet zijn voor een VAR)
henkdetr    posted on 02-01-2007 22:00
Dat van de VAR hierboven klopt niet(!)
Ik weet gelukkig exact hoe dit zit na vele, vele malen contact met de belastingdienst.

De VAR is veel verwarring over.
Een VAR is simpel gezegd een verklaring van de belastingdienst waarmee je kan aantonen hoe de belastingdienst jou inkomsten ziet.
Niet meer en niet minder.
Je vult een formulier in waarin je specifieke vragen moet beantwoorden mbt jouw situatie.De belastingdienst stuurt jou binnen een aantal weken een verklaring toe.
Steeds meer opdrachtgevers vragen om een VAR , zodat ze zekerheid hebben mbt eventueel af te dragen premies.
Ik raad je aan om dit eerst te doen. Je ontkomt er toch niet aan dat er om gevraagd wordt. http://www.belastingdienst.nl/download/485.html
De uitkomst kan 4 mogelijkheden zijn

1. loon uit dienstbetrekking
2. resultaat uit overige werkzaamheden;
3. winst uit onderneming
4. uit werkzaamheden zijn voor rekening en risico van uw vennootschap.

Voor dj's is vrijwel altijd optie 2 of 3 relevant.
Bij optie 3 zijn ze altijd veilig, ze lopen geen risico op naheffingen premies/loonheffting.
Optie 2 geeft echter GEEN zekerheid voor de opdrachtgever, dit is een vorm waar je vrijwel altijd in valt als je niet 1 of 3 bent.
Meestal kom je hierin als je als 'bijbaantje'draaien hebt. De belastingdienst stelt hierbij dat de opdrachtgever moet bepalen of je wel of niet een dienstbetrekking hebt.Als dit zo is dient hij afdragingen voor jou te doen en als hij dit niet doet kan hij aangeslagen worden achteraf bij een controle.
Echter is bij de bepaling van wel of geen dienstbetrekking doorslag gevend of er een 'gezagsverhouding' is
Meestal is die er niet bij DJ werk, een DJ doet zijn werk geheel zelfstandig en kun je gewoon factureren.
Als je als optie 2 gezien wordt kun je factureren als je een BTW nummer aanvraagt, Dit kan ook ZONDER ingeschreven te zijn bij KVK of bij de  belastingdienst met een bedrijfsvorm (!)
Dit betekent geen verplichte boekhouder/boekhouding etc( Alleen: je mist wel de voordelen van het ondernemerschap zoals startersaftrek. )
Ik factureer ook zo. Je bent dan als het ware 'freelancer', zoials eerder genoemd. Het heet in belastingtermen'Resultaatgenieter'
Je belastingaangifte doe je eens per jaar( BOX1 ) bij je normale aangifte inkomsten belasting, onder 'inkomsten overige werkzaamheden'
De BTW moet je apart aangeven, afhankelijk van de hoogte van je jaarinkomsten wordt je meestal ingeschaald voor een jaar aangifte.
Dit is allemaal zeer goed te overzien.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
User edit by henkdetr on 02-01-2007 @ 22:02:24 (2%)
Zen    posted on 02-01-2007 22:08
Thanx for the info Henk.

Inschrijfkosten voor de KvK zijn 80-90 euro per jaar, dat is snel terug te verdienen aan BTW die je terug krijg in je platen/CD's/Muziek etc.

henkdetr    posted on 02-01-2007 22:17
Dat kan ook zónder KVK nr
Dat is ook een van de misverstanden, dat alleen met KVKnr BTW af te trekken is.
Dat KVK nr is voor velen onterecht erg heilig, het heeft echter belasting technisch geen waarde.

Het is alleen wel verplicht bij inschrijving bij de belastingdienst als ondernemer.
User edit by henkdetr on 02-01-2007 @ 23:53:17 (100%)
Devotion    posted on 17-01-2007 18:29
De VAR-aanvraag is de deur uit; ze geven aan dat het 8 weken kan duren... da's best lang...
Reind    posted on 17-01-2007 23:59
Poster: henkdetr
Dat KVK nr is voor velen onterecht erg heilig, het heeft echter belasting technisch geen waarde.

Maar voor die paar tientjes per jaar hoeft ook niemand het te laten, KvK nummer geeft vaak al een voorsprong bij bedrijven. Die doen nou eenmaal liever zaken met mensen die wel bekend zijn bij instanties dan jantje, klaasje of pietje waar niets over terug te vinden is. Minder interessant voor hier maar ook een voordeel van een KvK nummer is dat een bank je wel wil helpen, zonder KvK nummer zal geen bank met je praten....

Ik heb er voor een week of 2 terug ook 1 aangevraagd en het heeft me nu al meer opgeleverd dan de 65€ die het me gekost heeft.
Lea_Phar    posted on 18-01-2007 19:39
Zoek uit hoeveel je mag bij verdienen naast je gewone inkomen.
Je mag namelijk best veel bijverdienen en hoeft dan geen KvK of BTW-nr te hebben.
Je schrijft dan een "Declaratie" ipv een Factuur. Dit houdt in dat je geen BTW over je vergoeding rekent en dus ook niet hoeft af te dragen.
Je moet je verdiensten wel bij de belastingdienst opgeven als inkomsten.

djmamo    posted on 18-01-2007 19:57
ik ga binnen nu en een paar weken ook een kvk aanvragen, dit is voor mij de beste oplossing dat blijkt tenminste na erg veel rondkijken en vragen.

maar wat gaan jullie dan voor een klus vragen als je een kvk of var hebt, neem aan dat het dan bedragen boven de 100 euro worden?
www.moonentertainment.nl
PatrickBeuken    posted on 18-01-2007 20:28
Je moet gewoon hetzelfde blijven vragen. Het enige verschil is die 19% extra onder aan de factuur. Alleen particulieren merken dat verschil.

Als je nu minder dan 100 euro voor een klus vraagt (wat voor een klus?), dan ben je wel heel erg goedkoop...
Reind    posted on 19-01-2007 03:49
Poster: Lea_Phar
Zoek uit hoeveel je mag bij verdienen naast je gewone inkomen.

Geen fluit want betalen moet je altijd als het werk uit overige inkomsten is en je een normale baan hebt, daar draag je namelijk 0,0 aan af en de belastingdienst is geen sinterklaas en doet niet aan kadeautjes.

Zo even uit het blote hoofd, naast je normale baan en dan hebben we het over winst (dus - onkosten)

Eerste 10.000€ is vrij, tot 17.000€ is het 33%, 17 t/m 24.000€ is 41 en een beetje, 24.000€ tot 50.000 is 42% en alles daar weer boven is top tarief en dus 52%.

Let wel dat is dus wat je naast je normale baan verdiend, verdien je dus per jaar een 30.000€ dan val je al in de 42% groep (30.000€ loon, 10.000 bijverdiensten, 5000€ onkosten = 5000€ winst en daarvan mag je 42% naar de blauwe enveloppenlikkers sturen), je basis loon wat je in loondienst verdiend word namelijk al als een belaste winst gezien, deze word niet na-belast maar alles wat je daarna nog onbelast bij verdiend is 42% van de winst voor de belasting. (getallen zijn zo even uit het blote hoofd dus kan er ietsje naast zitten)

Ik heb naast mijn normale baan ook nog wat freelance werk als webdesigner + mijn dj inkomsten, ik ga dus dik over de 24.000€ heen en val in de 42% groep. Maar dat is over winst en dus - onkosten..... je moet dus zoveel mogelijk "bedrijfsmatige" onkosten (daar valt in mijn geval ook best een Pioneer flatscreen plasma onder vind ik zelf Winking my eye ) maken om zo min mogelijk af te dragen.

KvK en BTW nummer heb je niet nodig, je mag alles gewoon onder inkomsten uit overige werkzaamheden invullen en je mag zelfs een factuur schrijven.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........... (tuurlijk is er een maar)

Wat NIET mag is een BTW bedrag op een factuur zetten als je geen BTW nummer hebt. Daarnaast mag je alleen inkomsten uit overige werkzaamheden hebben als die NIET BTW plichtig zijn (als jij jezelf dus een muzikant vind als dj ben je weer NIET btw plichtig) OF niet beroepsmatig zijn (oftewel je doet het sporadisch).

Het gebied is dus zo grijs als de pest en alles mag en alles kan, totdat de belastingdienst bij je komt zeuren. Je bent welliswaar niet verplicht een boekhouding bij te houden als je invult bij inkomsten uit overige werkzaamheden maar dient wel te kunnen laten zien binnen een redelijke termijn waar het geld heen is gegaan (dat noem ik gewoon een boekhouding overigens).

Link 1 -> http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-69.html

Link 2 -> http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2006/aangifte2006-70.html

Je kunt het dus zelf een beetje invullen wat je wil, nadeel van het invullen onder werk uit inkomen is dat je geen BTW kan terug vragen maar ook niet kan factureren en dat laatste willen bedrijven nou zo ontzettend graag. Als jij dus factureerd voor een bedrag van 200€ zonder BTW en een ander factureerd voor 200€ inclusief BTW dan zal een bedrijf snel kiezen voor de laatste persoon. Tis en blijft nou eenmaal geld Winking my eye

Men zegt altijd dat hoe meer je moet betalen aan de belastingdienst hoe meer je ook zelf hebt op de bank.... das waar, maar het blijft iedere keer weer klote ongeacht hoeveel je hebt wanneer er bijbetaald moet worden Winking my eye
User edit by Reind on 19-01-2007 @ 03:53:06 (14%)
djmamo    posted on 19-01-2007 09:18
Je moet gewoon hetzelfde blijven vragen. Het enige verschil is die 19% extra onder aan de factuur. Alleen particulieren merken dat verschil.

Als je nu minder dan 100 euro voor een klus vraagt (wat voor een klus?), dan ben je wel heel erg goedkoop...

is dat zo dat als ik 100 euro voor een klus vraag dat dat weinig is?

en dan klus bedoel ik> cafe's, discotheken enz. dus kom met cd's binnen en koptelefoon en begin met draaien en dat doe ik 4/5 uur en dan ga ik weer.

www.moonentertainment.nl
PatrickBeuken    posted on 19-01-2007 10:13
Ik vind dat zeker niet veel, iig. Maar ik reageerde met een drive-in show in m'n achterhoofd.
kefco    posted on 19-01-2007 11:30
inschrijving bij de kvk is niet vrijblijvend. Iedere vorm van ondernemen welke niet vrijgesteld is door de kvk dient zich in te schrijven. Wanneer je geen inschrijving hebt, mag je ook geen btw(betaalde voorbelasting) aftrekken. Er is een rechtsvorm nodig om te kunnen ondernemen, behalve als het een vrijgesteld beroep is. Een artiest is geen vrijgesteld beroep.

Een VAR verklaring, is een Verklaring Arbeids Relatie>> dit is een formulier welke de belastingdienst verstrekt voor freelancers. Dit formulier heeft als hoofdreden dat werkgevers een freelance medewerker die langer dan 9 maanden full time aan het werk is voor de onderneming, of meer dan 70% op jaarbasis voor die onderneming aan het werk is, verplicht is aan te nemen.

Als je een onderneming begint, moet je dus een rechtsvorm kiezen. Je kan kiezen uit:
Eenmanszaak, VOF, CV, Firma op Naam (natuurlijke rechtspersonen, de eigenaar van de onderneming is zelf hoofdelijk aansprakelijk en al het zakelijke vermogen is fiscaal gezien prive vermogen waarover loonbelasting en sociale lasten betaald dient te worden.)

BV, NV (rechtsopersonen, de directie/ aandeelhouders zijn niet hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrijfsvermogen, er dient vennootschapsbelasting te worden betaald en  loonbelasting over de salarissen.) Bij deze rechtsvormen is geen VAR verklaring benodigd. Wel een Gesloten Rekening waarop de opdrachtgever een deel van het loonkosten bestanddeel dient te storten ter verzekering van de afdrachten voor het UVW.

Dit is wellicht wat veel informatie, alleen de meeste mensen weten dit niet.

De meeste DJ's hebben een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak mag je ook personeel in dienst hebben. Fiscaal ook zeer interessant. Je BTW van alles terug vragen, kleine zelfstandigen aftrek, kleine ondernemingsregeling voor de omzetbelasting, afschrijving van je gear en ga zo maar door... hier wordt je echt niet slechter van..!
djmamo    posted on 19-01-2007 11:46
Ik vind dat zeker niet veel, iig. Maar ik reageerde met een drive-in show in m'n achterhoofd.

ja ik reageerde met ijn mijn achterhoofd, cafe's en discotheken zonder drive-in...
dan is 100+ toch wel goed denk ik.
www.moonentertainment.nl

159 Users online: 17 Guests (142 Unknown)
Pages generated today : 13.775
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.253.399