Mixer en Scratchen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Antoine88    posted on 24-12-2006 20:44
DJs,

Ik vraag me af in hoevere een mixer betrekking heeft op het scratchen. Zelf heb ik een Numark DXM-06 en de crossfader is erg stroef. Ook kan je 'm instellen hoeveel ruimte het moet nemen om te faden.
Dus over de gehele lengte of maar een klein stuk.

Ik ben al een 'tijdje' bezig met scratchen, maar ik krijg maar niet het gewenste geluid met mijn geweldige battlerecord.

Heb je een bepaalde mixer nodig om te scratchen.?
Kan het ook aan de boxen liggen, want die van mij zijn echt TE slecht. > plat geluid, beter kan ik het niet omschrijven.

Maar het kan ook zijn dat ik gewoon hard zuig in die shit.

Mod edit by Jorrit on 27-12-2006 16:12 (1%)

What do you think about Mixer en Scratchen ??

Vote :   

Pilli    posted on 24-12-2006 22:38
Battlemixers zijn afaik scratchmixers.
Vooral vanwege de gladde/makkelijke x-faders..
lrfist    posted on 25-12-2006 02:32
er zijn zeker bepaalde mixers...
ik scratch (soms, eigelijk wel redelijk vaak). dan heb je best een battlemixer nodig, 2of 3 kanalen. het bekendste merk is natuurlijk de vestax, maar nu heb ik die djm 400 en dat is eigelijk ook een goeie battlemixer.
bij battlemixers moeten de faders los zitten en mag er liefst niets vlak naast de faders staan, en dan zeker niet naast de x-fader (daar kan traditioneel wel eens de jack van de hoofdtelefoon staan bijvoorbeeld... maar dan kick je daar constant met je vingers tegen)
Ook het plaatje van de x-fader moet mooi glad in de mixer zijn verwerkt. anders haal je je vingers open aan kleine oneffenheden of schroefjes. de amerikaanse lineaire x-fader is ook uit den boze. als de x-fader een heel klein beetje open staat, moet het al de volledige sound hebben.
Verder moeten de vertikale faders ook korte faders zijn. die dienen voor speciale scratchtechnieken: de fade-in/-out scratch.
wat ook handig is bij de djm 400 is dat de effectenknop voor rechtshandige scratchers makkelijk indrukbaar is TIJDENS het scratchen. zo kan je er gemakkelijk ff een echotje opzetten, zonder dat je moet stoppen met scratchen: echo-scratch.

en als je ff een scratch opneemt en hier post, zal ik eens luisteren en kan ik mssch nog wat tips geven Winking my eye
verder veeeeeeel oefenen (doe het nu al 6 jaar en leer nog elke dag bij Winking my eye )
Winston    posted on 25-12-2006 12:52
Behalve aan je techniek kan het ook liggen aan de afstelling van je platenspelers dat je niet de juiste sound krijgt.
Tic Toc
Antoine88    posted on 25-12-2006 19:59
Sja, Vestax natuurlijk.

Heb je enige varianten.? Wat is dat woord, zeg maar gewoon andere aanraders..
quote:
lrfist
de amerikaanse lineaire x-fader is ook uit den boze. als de x-fader een heel klein beetje open staat, moet het al de volledige sound hebben.

deze snap ik niet man, je moet geen lineaire x-fader hebben.?
en de fader moet bij een klein beetje open al de volledige sound geven.??!
De x-fader moet toch juist lang zijn... ... ...
Jorrit    posted on 25-12-2006 23:25
Nee, de cut moet juist heel scherp zijn, om de scratch geluiden goed te kunnen manipuleren.
lrfist    posted on 26-12-2006 01:13
zoals jorrit zegt: heel scherp. de minste millimeter dat je de x-fader open zet, moet de sound volledig zijn. Anders krijg je zeer vage scratches, een soort fade-in scratches. Daarvoor moet je je lange fader gebruiken.
Antoine88    posted on 26-12-2006 13:53
Ey shit man,
dat was gewoon mijn groote misopvatting.
> dat de x-fader veel ruimte nodig had om het geluid door te laten.

Niet dus, haha.
Dan ga ik maar oefenen.. ..

lrfist    posted on 26-12-2006 13:56
Poster: Antoine88
Ey shit man,
dat was gewoon mijn groote misopvatting.
> dat de x-fader veel ruimte nodig had om het geluid door te laten.

Niet dus, haha.
Dan ga ik maar oefenen.. ..

en ik heb vandaag nog net een goeie site gepost met scratch-tutorials. kijk hier
maar het meeste leer je met te oefenen, en verschillende scratches dooreen te gebruiken Winking my eye
Antoine88    posted on 27-12-2006 11:22
Ow ey, cool man.

Ik weet niet of je het kent: Scratch Perverts.
Een tutorial op videotape. Daar belichten ze alles en dan een show.
Jonge, mijn mond viel open gister. OMG, u have no idia..

[edit]
Ja, die filmjes van je had ik bekeken.
Die page jonge, gekte..

Bedankt man

[edit]
trouwens, het element.?? Maakt dat wat uit.?
User edit by Antoine88 on 27-12-2006 @ 11:26:35 (63%)
Jorrit    posted on 27-12-2006 16:11
Ja natuurlijk, dat is ook nogal logisch, niet elke naald kan die rare bewegingen hebben.
Voor scratchen moet de antiskating 0 zijn, en het gewicht geloof ik vrij hoog (correct me if i'm wrong).
Ook zijn de meeste elementen niet bedoeld om te scratchen, en velen zullen niet stabiel genoeg zijn, als je serieus bent over scratchen zal je voor een element als de Shure M44-7 of de Ortofon Q-bert.
MoXeGy    posted on 27-12-2006 16:43
Poster: Jorrit
Ook zijn de meeste elementen niet bedoeld om te scratchen, en velen zullen niet stabiel genoeg zijn, als je serieus bent over scratchen zal je voor een element als de Shure M44-7 of de Ortofon Q-bert.

techniek lijkt me ook belangrijk.
ik scratch niet veel maar ik heb wel de Shure M44-7 voor mijn finalscratch alternatiefje.
Maar ik kan er absoluut Niet goed/lang mee scratchen, en dan ben ik niet lomp Winking my eye
ik heb zelf zo'n gevoel dat het ook aan me toonarm kan liggen van mijn super oems.
User edit by MoXeGy on 27-12-2006 @ 16:45:36 (26%)
lrfist    posted on 27-12-2006 16:46
Poster: Jorrit
Ja natuurlijk, dat is ook nogal logisch, niet elke naald kan die rare bewegingen hebben.
Voor scratchen moet de antiskating 0 zijn, en het gewicht geloof ik vrij hoog (correct me if i'm wrong).
Ook zijn de meeste elementen niet bedoeld om te scratchen, en velen zullen niet stabiel genoeg zijn, als je serieus bent over scratchen zal je voor een element als de Shure M44-7 of de Ortofon Q-bert.

gewicht moet niet echt superhoog staan hoor. zeker niet voor thuis, dan slijt je gewoon je platen veel te snel. ik zet ze thuis wat lichter, maar als ik ga optreden zet ik er wat overdruk op (zodat ze zeker niet zouden overspringen).
mjah die elementen... ik heb gewoon in de winkel gevraagd naar betaalbare elementen voor te scratchen. op die naalden staat : stanton 500 II en het element zelf: D5100 AL II
ik weet dat ze ook gewoon veel concordes gebruiken, maar die zijn natuurlijk wel een pak duurder.
wat anti-skating betreft: de standaard zegt op 0. maar zelf heb ik betere ervaring als ik die een kleeeeein beetje opzet. volgens mij is dat een beetje ondervinden.

en dan nog iets: bij mij vliegt de hoofdtelefoon dan uit, anders zit ik te knoeien met die draden :P ik heb een min of meer vaste turntable-set en ken mijn platen knal vanbuiten (ik zet ze zelfs automatisch al in de juiste groove en alles.)

aan een turntable set heb je wel je werk... ik zit al 3 jaar te bouwen aan mijn set:P
Jer    posted on 28-12-2006 09:26
Ecler nuo 3, 4, 5 kan je ook mee scratchen door de eternal fader een hele lichte fader die je ook heel scherp kan cutten, en echt van links naar rechts kan blazen!
Bij de 3,4 moet je hem los kopen, en bij de 5 zit hij erin! Werkt erg fijn moet ik zeggen ik scratch af en toe voor de lol:P
Yorick    posted on 28-12-2006 12:55
Met de dateq vibe kan je ook mee scratchen je kan je crossfader zelf instellen.

Antoine88    posted on 29-12-2006 13:02
Mijn Numark DXM- 06 kan je ook instellen.

Dus dat zit wel goed voor mij man..

lrfist    posted on 29-12-2006 15:07
bij de meeste (ik denk zelfs alle modellen) kan je tegenwoordig de fader zelf insstellen. de oudere europese modellen hebben normaal sowieso een scherpe x-fadercut. alleen sommige oudere amerikaanse modellen hebben volgens mij een lineaire fader...

This is an old Topic

No new postings for 6.831 days.
 Post CommentThat would be 227.7 months
or a whopping 18.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

348 Users online: 273 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 790
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.750.262