Vlaanderen onafhankelijk (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ccc    posted on 15-12-2006 17:35
Wat zijn die Belgen toch super vet!!!  
Iedereen die gisteravond het nieuws heeft gezien heeft het vast en zeker meegekregen. Ik vind het in ieder geval een super grap :D.

BRUSSEL (ANP) - De Franstalige Belgische televisiezender RTBF heeft woensdag een flink aantal Belgen laten schrikken. De zender onderbrak de programmering voor een speciale nieuwsuitzending waarin werd gemeld dat Vlaanderen zich onafhankelijk had verklaard.
Ook werd gesteld dat koning Albert II het land uit onvrede zou hebben verlaten. De hele uitzending was een grap

Mod edit by W.i.M on 15-12-2006 23:25 (3%)

What do you think about Vlaanderen onafhankelijk ??

Vote :   

dj-nick    posted on 15-12-2006 17:37
jij hoorde het nu willen ze het met nederland limburg gaan doen
the-melody    posted on 15-12-2006 17:40
Vind je dat nou echt een goede grap? Ik vind het weeral eens een bewijs dat walen flauwe humor hebben. Ik kan er allesins niet om lachen.... Moest vlaanderen onafhankelijk worden, het zal hier een boeltje worden.....
PatrickBeuken    posted on 15-12-2006 17:51
@ ccc => Vlaardingen en Vlaanderen zijn twee hele verschillende dingen... Volgens mij weet je nieteens waarover je praat.
User edit by PatrickBeuken on 15-12-2006 @ 17:52:00 (20%)
Camino    posted on 15-12-2006 18:06
Een grap? Damn... ANP is ook weer goed geinformeerd....
the-melody    posted on 15-12-2006 18:07
Tis ook een (flauwe)grap
User edit by the-melody on 15-12-2006 @ 18:20:50 (44%)
Camino    posted on 15-12-2006 18:11
Euhm... nee, een grap zou ik het niet echt noemen...
djmarcelm    posted on 15-12-2006 18:14
ach belgen zijn toch altijd grappig

althans voor de nederlanders Winking my eye
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
DJ_Sintec    posted on 15-12-2006 20:20
het zit zo:
Er zijn bij ons binnenkort weer federale verkiezingen en omdat het communotair probleem hoogstwaarschijnlijk weer een van de veelbesproken programmapunten wordt dacht de RTBF om het "Vlaanderen-Wallonië"debat bij de mensen al aan te brengen zodat ze er over zouden praten. Hiervoor dachten ze dat het leuk zou zijn om de onafhankelijkheid van Vlaanderen als grap om te roepen.

=> Ieder zijn manier om een discutie op gang te brengen.
ciderke    posted on 15-12-2006 21:27
ach, het ligt toch zo gevoelig in ons landje...

Ik vind het persoonlijk ook wel een goede grap, maar wat reageren de mensen daar toch weer overdreven op!
Reind    posted on 15-12-2006 22:03
Het is de natte droom van Philip de Winter toch? (ontiegelijk nare vent maar das een ander verhaal).

Wat ik er gisteren van begreep is dat het al jaar en dag een onderdeel van discussie is die altijd door de extreme partijen opgerakeld word maar het iets is wat nooit zal gaan gebeuren. Het enige wat heel anders schijnt te zijn in Belgie (ten opzichte van NL) is dat men daar per gemeente (zeg ik dat zo goed of is het dan weer erg klein denkend) bijvoorbeeld een eigen jeugd beleid heeft e.d en dat men dat nu o.a wil uitbreiden naar justitiéle bevoegdheden e.d. Een soort van mini republiekjes in 1 grote republiek.....

Het schijnt ook dat belgen zich geen Belg voelen zoals wij ons Hollanders voelen etc etc.....

En ik altijd maar denken dat het verschil op hield bij hun vreemde taaltje Winking my eye
HouseArrest    posted on 15-12-2006 22:08
Ik vind 'm wel goed :P
ciderke    posted on 15-12-2006 22:20
hehe, ONS vreemde taaltje? nou sodemieter toch op man! (van waar halen ze dat woord toch?) Winking my eye

ON TOPIC: Er zijn toch al veel politieke partijen in Vlaanderen die het 'vlaamse gevoel' hoog op hun programma zetten. En als je ziet welke resultaten Vlaams Belang halen komt het toch akelig dichtbij... Gelukkig mogen ze nog niet regeren in Belgi?.

Nuja, aan de ene kant zijn 'De Nederlanden' kunstmatig gescheiden, en hadden Vlaanderen en Nederand mss beter bij elkaar gebleven, maar aan de andere kant vullen Walloni? en Vlaanderen elkaar ook wel goed aan... Maar Vlaanderen zonder Walloni? en zonder Nederland, dat komt echt niet meer geloofwaardig over.

PS: Die akelige man heet Filip Dewinter (met een F) Philip klonk waarschijnlijk iets te Frans voor hem Winking my eye
W.i.M    posted on 15-12-2006 23:26
Topictitel aangepast.

En ik vond het zeker een goede grap.

Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
DJ_IVI-R    posted on 16-12-2006 00:02
Poster: the-melody
Vind je dat nou echt een goede grap? Ik vind het weeral eens een bewijs dat walen flauwe humor hebben. Ik kan er allesins niet om lachen.... Moest vlaanderen onafhankelijk worden, het zal hier een boeltje worden.....

het is goed van de mensen eens wakker te schudden.. vond het wel lachen..

en moest Vlaanderen onafhankelijk worden zou het net géén boeltje hier worden.. Je vergeet zeker dat Vlaanderen welvarender is dan Wallonië..? er is meer werkgelegenheid in Vlaanderen, de grote economische centra (Antwerpen - haven bv en Zeebrugge haven bv)..

Ik zou geen problemen hebben met een afgescheurd Vlaanderen. De geldstroom die nu verloren gaat naar Wallonië is toch gewoon triest
www.nikan.be
Reind    posted on 16-12-2006 00:15
Poster: ciderke
hehe, ONS vreemde taaltje? nou sodemieter toch op man! (van waar halen ze dat woord toch?) Winking my eye

Voor ons klinkt het heel raar als jullie roepen dat een apparaat niet marcheerd.... heeft even geduurd voor ik er achter was dat dat gewoon betekende dat ie het niet deed Winking my eye

Voor ons is de belgische taal dus soms net zo goed te verstaan als de gemiddelde marokkaan op de hoek van de straat die zijn inburgerings cursus na 6* nog niet af heeft weten te ronden. (ik snap overigens soms ook geen mallemoer van de reserve belgen die wij in NL hebben (Limburg, Brabant).... laatst hoorde ik in Tilburg het woord baaikaat, das dan weer een ander woord voor stoeprand.)

Aan de andere kant..... die verrekte vlamingen winnen wel ieder jaar weer het nationaal dictee der Nederlandse taal Winking my eye
ciderke    posted on 16-12-2006 01:05
@DJ_IVI-R; Inderdaad, dat is ook wat Vlaams Belang zegt, maar wie een beetje verder redeneert mag niet vergeten het volgende erbij te vermelden;

1) In de eerste helft van de 20ste eeuw was het net omgekeerd, toen was Walloni? (met z'n steenkoolmijnen) welvarender dan Vlaanderen en toen hebben zij zich ook niet losgescheurd. Wat een kapitalistische redenering is dat ook?! Waarschijnlijk brengt West-Vlaanderen ook meer op dan Limburg, moeten zij zich dan ook afscheuren ofzo? En zo kun je blijven doorgaan... dit is gewoon absurd.

2) Walloni? is de enige plek van Belgi? waar je nog wat ruimte hebt. Heb je Vlaanderen al es goed bekeken? Dat is gewoon ??n grote betonplaat. Wat met de kyoto-normen? Waar zullen we moeten kruipen als Vlaanderen volgebouwd is?

@Reind; Je hebt een punt met dat "marcheren". Dat is die Franse invloed h? bij ons...
DJ_IVI-R    posted on 16-12-2006 01:31
mja das natuurlijk ieder zijn mening, maar ik zou geen problemen hebben met een onafhankelijk Vlaanderen. De Vlamingen zijn in het algemeen ook minder koningsgezind dan de Walen.

Ik vind Wallonië op politiek vlak ook voor geen meter lopen.  Er is ook een mentaliteitsverschil tussen Vlamingen en Walen , dat heb ik op mijn job evengoed gemerkt toen ik in Brussel werkte.
Misschien dat we wel gewoon eerder aanleunen bij Nederland..
www.nikan.be
Reind    posted on 16-12-2006 02:49
Poster: ciderke
@Reind; Je hebt een punt met dat "marcheren". Dat is die Franse invloed hé bij ons...

Ik lach me in ieder geval altijd kapot als ik met een stel vrienden een weekendje ga downhillen in belgié (zitten  ook wat belgen in dat groepje). Meestal is het hoe later het word hoe minder we van elkaar gaan begrijpen maar hoe harder het lachen is. Overigens is dat gelach wederzijds want Belgen snappen soms ook geen hol van de stedelijke woordjes die we in NL hebben.
Progrezz    posted on 16-12-2006 11:45
de dialecten zijn soms moeilijk te begrijpen, maar belgen kunnen ook gewoon heel mooi algemeen nederlands praten hoor, ok mensen uit limburg en delen van brabant toch
antwerpenaren, west- en oost-vlamingen kunnen gewoon geen deftig algemeen nederlands praten, die platen ALTIJD in dialect (wat ik persoonlijk ook wel storen vind)

ons dialect (noord oost limburg) heeft veel invloeden van het duits, maar ook van het frans, er zijn dan ook heel veel typische woorden die veel mensen niet echt gegrijpen

vb
kruiwagen -> kruuker
deurkader -> chebrang
eekhoorn -> inkbiegel

maar ook veel uit frans vb
verwarming -> chauffage

en duits vb
ik -> ich
jij -> dich
the-melody    posted on 16-12-2006 12:11
Poster: Progrezz
de dialecten zijn soms moeilijk te begrijpen, maar belgen kunnen ook gewoon heel mooi algemeen nederlands praten hoor, ok mensen uit limburg en delen van brabant toch
antwerpenaren, west- en oost-vlamingen kunnen gewoon geen deftig algemeen nederlands praten, die platen ALTIJD in dialect (wat ik persoonlijk ook wel storen vind)

ons dialect (noord oost limburg) heeft veel invloeden van het duits, maar ook van het frans, er zijn dan ook heel veel typische woorden die veel mensen niet echt gegrijpen

vb
kruiwagen -> kruuker
deurkader -> chebrang
eekhoorn -> inkbiegel

maar ook veel uit frans vb
verwarming -> chauffage

en duits vb
ik -> ich
jij -> dich
 Waar haal je dat nu weer vandaan dat mensen uit Oost, West en antwerpenaren geen deftig algemeen nederlands kunnen spreken? Ik ken behoorlijk wat mensen die WEL deftig ABN kunnen praten, ik vraag me dan ook af in welke streken jij wel al eens geweest bent in Oost, west vlaanderen en antwerpen. Ik denk in niet veel. Ik heb hier trouwens nog nooit een klacht gekregen dat ik te dialect praatte en dat ze me niet konden verstaan, dus ik spreek ook best wel beschaafd.
User edit by the-melody on 16-12-2006 @ 12:12:34 (15%)
Margi    posted on 16-12-2006 12:14
Ja dat is inderdaad wel waar hier wat heftig zuid- West-Vlaams:
Kee ouwer                        Ik heb honger
Ge zij 'n krote                    Ik vind je sexy
We'eun voowze brouk           Wat een lelijke broek
Kee dust                               Ik heb dorst
Woar es de skouwe                    Waar is de schaduw
Kmoe ka'eu                                    Ik moet kakken (poepen in NL ?)
Zoaluge skeive                Wat een mooi liedje
Djoe kee du pursjieenn njeere          Doe eens de rolluiken naar beneden
Gjeef kjee min drangbuzze                     Geef eens mijn drinkfles
Sjette geevn!                            Komaan, doorzetten!
Kgoat beletsies doewn          Ik zal het straks doen
Ge goat't bemoosjun!              Je zal het bevuilen!
Der twis deure dèsn            Er dwars door vallen
Njie memn é                     Niet zeuren hé
Tegleen van...             Het is geleden sinds...
Toopepresn                      Samendrukken
Abij                                Bijna
Girnoars                         Garnalen
Snottekisse                  Neusslijmdruppels
N flasselke                       Een flesje
An du vijstre                   Aan het raam
Bent zjondre oftie...          Ik ben benieuwd of hij...

Maar nu ontopic:

Mij maakt het niet veel uit of we nu afscheuren of niet, veel zal ik er denkik toch niet van merken in mijn dagelijks leven ?
User edit by Margi on 16-12-2006 @ 12:18:13 (49%)
Margi    posted on 16-12-2006 12:19
Poster: the-melody
Waar haal je dat nu weer vandaan dat mensen uit Oost, West en antwerpenaren geen deftig algemeen nederlands kunnen spreken? Ik ken behoorlijk wat mensen die WEL deftig ABN kunnen praten, ik vraag me dan ook af in welke streken jij wel al eens geweest bent in Oost, west vlaanderen en antwerpen. Ik denk in niet veel. Ik heb hier trouwens nog nooit een klacht gekregen dat ik te dialect praatte en dat ze me niet konden verstaan, dus ik spreek ook best wel beschaafd.

Kom dan maar eens naar mijn dorp, de mensen die hier deftig AN praten zijn op 1 hand te tellen...
ciderke    posted on 16-12-2006 13:32
on topic please ...
ccc    posted on 16-12-2006 19:47
Poster: PatrickBeuken
@ ccc => Vlaardingen en Vlaanderen zijn twee hele verschillende dingen... Volgens mij weet je nieteens waarover je praat.

Nou joh dan weet ik toch niet waarover ik praat. Ik kan ook wel eens een foutje maken in de topic titel.
User edit by ccc on 16-12-2006 @ 19:47:59 (26%)
right1    posted on 16-12-2006 21:08
'k vond het echt wel lache ,vooral om achteraf het commentaar van de politici die mee deden eraan te zien .
en een 10de bol aan het atomium

438 Users online: 315 Guests (123 Unknown)
Pages generated today : 43.944
Most visitors online this month : 542
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.250.944