DJ Enquete (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

RK    posted on 15-12-2006 15:59
Hey mensen,

Ik heb ff een paar vraagjes. Ik ben namelijk bezig met mijn afstudeer opdracht (industrial design) ik moet o.a. een markt onderzoek doen naar mensen die dj zijn, maar nog geen professionals

Het gaat hierbij vooral wat jullie zo ongeveer uitgeven (op jaarbasis) aan jullie apparatuur.

En hoe jullie tegen digitalizering aankijken:
- van draaitafels
- van meng panelen

ik hoop dat jullie me hiermee verder kunnen helpen!
Bedankt alvast!

Mod edit by Lead on 18-12-2006 23:58 (3%)
[MOD Edit] moved from introduction

What do you think about DJ Enquete ??

Vote :   

ScottB    posted on 15-12-2006 16:07
Ik denk dat je hier heeeeeeeeeeeeel veel info kan vinden. Alleen zul je dat goed moeten formuleren. Mss kun je een soort enquete maken met de vragen die je wilt stellen en dan kunnen wij, de DJ's die invullen :p
Winston    posted on 15-12-2006 23:15
Welkom RK. Iemand anders hier noemt zich ook RK. Ben jezelf ook DJ?

Tic Toc
Twizz    posted on 15-12-2006 23:19
dj-rk is dat, welkom hier
Illusion    posted on 16-12-2006 00:02
WElcome!!!!!:D
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
djjw    posted on 16-12-2006 01:52
Welkom @ djresource...
Ik denk dat er wel een aantal mensen zijn die je willen helpen je vragen te beantwoorden, wel zou ik een mooie degelijke lijst met de vragen maken. (idd een enquete of zoiets)

En de digitalisering van apperatuur... Dat is een mooi punt..
Aan de ene kant hoe beter hoe liever, en dan is er nog dat
oude gevoel voor de platen...
User edit by djjw on 16-12-2006 @ 01:55:20 (77%)
Jer    posted on 16-12-2006 08:34
welkom
RenéKuppens    posted on 16-12-2006 17:30
Poster: Winston
Welkom RK. Iemand anders hier noemt zich ook RK. Ben jezelf ook DJ?

Ja Die ken ik ook:P

Welkom hier zo :D
RK    posted on 18-12-2006 14:01

Hi mensen hier zijn een paar vragen wat ik graag van jullie zou willen weten....

• Wat kost een simpele opstelling van een beginnende DJ (alleen een mengpaneel, draaitafels en cd spelers....excl boxen, versterker, etc)?
  • Hoeveel besteden jullie jaarlijks aan apparatuur?
  • Wat zijn de belangrijkste merken van apparatuur?
  • Welke voordelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld?
  • Welke nadelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? / wat zou de digitale wereld meer kunnen brengen dan de analoge wereld?
  • Hoe worden jullie door de media benaderd en hoe worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste produkten?
  • (Welke bladen geven jullie de juiste informatie? Welke beurzen zijn er op jullie vakgebied? Zijn er ook nog websites die de nodige informatie verschaffen?
Stel je voor....de apparaten als die je nu hebt, alleen zijn ze niet fisiek, maar is alles vanaf een ‘Multi Touch' screen te bedienen (dus je kunt met meerdere vingers tegelijk acties verrichten)...

• Hoe denken jullie over een digitale draaitafel?
  • Hoe denken jullie over een digitaal mengpaneel?
  • Hoe zien jullie de ideale dj setting? (wel lettend op je budget! Probeer een realistische antwoord te geven?

• Hebben jullie enig idee hoe groot de markt van semi-professionals (zoals jullie) is?
  • Denken jullie dat de analoge wereld (platen gebruik) ooit zal verdwijnen en overgenomen gaat worden door de digitale wereld?
  • Hoe denken jullie dat de toekomst van de dj eruit gaat zien...vooral gelet op apparatuur over ongeveer 10 jaar?
  • Hoe belangrijk is de performance eromheen? Of gaat het echt alleen om de juiste plaatjes te draaien?
Ft    posted on 18-12-2006 16:10
Welkom! K zal ff mijn antwoorden pmen...
RenéKuppens    posted on 18-12-2006 17:48

• kost een simpele opstelling van een beginnende DJ (alleen een mengpaneel, draaitafels en cd spelers....excl boxen, versterker, etc)?

rond de 1500/2000 euro en dan heb je redelijke spullen
  • Hoeveel besteden jullie jaarlijks aan apparatuur?

Dit is moeilijk te zeggen het ene jaar meer dan het anderen...
  • Wat zijn de belangrijkste merken van apparatuur?

Persoonlijk voor mij Pioneer, A&H, maar kan net zo 'goed' Reloop of JB zijn etc.. 
  • Welke voordelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld?

Alles is makkelijker in de digitale wereld...
  • Welke nadelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? / wat zou de digitale wereld meer kunnen brengen dan de analoge wereld?

dat is verschillent maar zoals ik in de vorige vraag zij digitale wereld is makkelijker
  • Hoe worden jullie door de media benaderd en hoe worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste produkten?

Website`s, reclame folders etc.
  • (Welke bladen geven jullie de juiste informatie? Welke beurzen zijn er op jullie vakgebied? Zijn er ook nog websites die de nodige informatie verschaffen?

De Reclame boekjes van Dj winkels..
    Je hebt soms dj beursen waar je kan kijken
    Websites: Dj Resource en webwinkels, About DJ etc.
Stel je voor....de apparaten als die je nu hebt, alleen zijn ze niet fisiek, maar is alles vanaf een ‘Multi Touch' screen te bedienen (dus je kunt met meerdere vingers tegelijk acties verrichten)...
  • Hoe denken jullie over een digitale draaitafel?

Zal nooit zo worden dan het echte gevoel
  • Hoe denken jullie over een digitaal mengpaneel?

Dit lijkt me helemaal niks... met je muis of vingers een schuif open duwen..
  • Hoe zien jullie de ideale dj setting? (wel lettend op je budget! Probeer een realistische antwoord te geven?

als je het een beetje ruim hebt..
    2x Technics Sl1210M5G, 2/3x Cdj-1000MK3, DJM-800/A&H X:one 90
    Iets minder ruim..
    Gewoon bij andere merken kijken die na je smaak vallen...
    bijv. JB, Reloop etc..
  • Hebben jullie enig idee hoe groot de markt van semi-professionals (zoals jullie) is?

HEEL HEEL HEEL groot en waarom om dat je met de PC al snel je zelf DJ noemt...
  • Denken jullie dat de analoge wereld (platen gebruik) ooit zal verdwijnen en overgenomen gaat worden door de digitale wereld?

Ja.. Maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat het alleen maar PC wordt.. maar naar CD speler is het nou al aan het gaan en dat merk je ook..
  • Hoe denken jullie dat de toekomst van de dj eruit gaat zien...vooral gelet op apparatuur over ongeveer 10 jaar?

dat weet ik niet te zeggen het kan helemaal naar PC gaan maar ik denk dat het meeste over zal gaan op misschien geluid en beeld maar wel CD spelers/DVD spelers

• Hoe belangrijk is de performance eromheen? Of gaat het echt alleen om de juiste plaatjes te draaien?

Heel belangrijk hoe meer er om heen hoe meer spektakel
    Je zult niet vaak een 'pro' zien komen zonder Visuals...
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders dan vraag je het maar..

dit heb ik in gevuld uit mijn stand punt .. waarschijnlijk zullen er meer dj`s zijn die er anders overdenken...

lrfist    posted on 18-12-2006 20:00
ik zal ook ff tijd maken om in te vullen Winking my eye

• Wat kost een simpele opstelling van een beginnende DJ (alleen een mengpaneel, draaitafels en cd spelers....excl boxen, versterker, etc)? mijne heeft een 44 000 oude belgische franken gekost (+- 1100 euro), platenspelers van gemini, mengpaneel gemini, goedkope hoofdtelefoon en actieve boxen.
  • Hoeveel besteden jullie jaarlijks aan apparatuur? genoeg... valt ook te zien hoeveel ik verdiend heb en valt ook te zien wat ik nodig heb. dit jaar "maar" 500 euro. eigelijk moet ik ook nieuwe naalden en een nieuwe hoofdtelefoon hebben... reken daar nog maar eens een 3 a 400 euro bij dat ik nog zou moeten betalen.
  • Wat zijn de belangrijkste merken van apparatuur? pioneer (platenspelers) en vestax (mengpaneel) voor mij
  • Welke voordelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? voor mij is het grote voordeel van de analoge wereld voor mij nog altijd de "voeling". echt vinyl in je handen. ook is het stabieler dan digitale. je laptop kan bijvoorbeeld nog altijd vastlopen enzo. cd is natuurlijk ook digitaal... cd-spelers zijn natuurlijk iets stabieler dan laptops, maar nog altijd minder dan platen.
  • Welke nadelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? / wat zou de digitale wereld meer kunnen brengen dan de analoge wereld? digitale wereld is qua aanschaf duurder, maar daarna veel goedkoper (vinyl kost vrij veel). ook meerdere effecten zijn mogelijk en handiger in te mixen voor (beginnende) dj's.
  • Hoe worden jullie door de media benaderd en hoe worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste produkten? media... niet zo veel. ik word meestal op de hoogte gehouden door fora's zoals dit en de plaatselijke dj-gear-winkel.
  • (Welke bladen geven jullie de juiste informatie? Welke beurzen zijn er op jullie vakgebied? Zijn er ook nog websites die de nodige informatie verschaffen?fora's zijn ideaal, voor de rest de websites van de merken. bladen schaf ik mij niet aan. evenmin ben ik al naar dj-beurzen geweest (alleen platenbeurzen)
  • Hoe denken jullie over een digitale draaitafel?instabieler en vooral duurder. het wordt volgens mij ook "te easy".
  • Hoe denken jullie over een digitaal mengpaneel? idem als hierboven
  • Hoe zien jullie de ideale dj setting? (wel lettend op je budget! Probeer een realistische antwoord te geven? nog altijd 2 platenspelers mk3's het liefst, en een djm 400 van pioneer. zet daar nog twee goede boxen achter en een goeie hoofdtelefoon en je hebt m Winking my eye

• Hebben jullie enig idee hoe groot de markt van semi-professionals (zoals jullie) is? heel groot denk ik. een exact cijfer kan ik er niet op plakken, maar volgens mij mag je toch wel 1 op 40 jongens tussen de 15 en 30 jaar rekenen.
  • Denken jullie dat de analoge wereld (platen gebruik) ooit zal verdwijnen en overgenomen gaat worden door de digitale wereld? ooit wel, maar dat zal nog heel lang duren. vinyl blijft iets gemeenschappelijk hebben met dj's. de draaitafels zijn gewoon het symbool van de dj. zolang dat in stand wordt gehouden, zal het analoge niet verdwijnen.
  • Hoe denken jullie dat de toekomst van de dj eruit gaat zien...vooral gelet op apparatuur over ongeveer 10 jaar? veel meer effecten en veel vernuftigder. beatmatchen zal niet meer voldoende zijn. met moet gewoon die effecten echt goed kunnen gebruiken. men probeert nog altijd een goede shifting te maken. tegenwoordig kan "alleman" beatmatchen, dus zal men op andere wijze (tonaal mixen en effecten) de shifting doorvoeren.
  • Hoe belangrijk is de performance eromheen? Of gaat het echt alleen om de juiste plaatjes te draaien? de juiste platen zijn heel belangrijk. maar daarnaast is show nog altijd heeeeeel belangrijk. je moet je publiek weten op te hitsen bv. met danseressen en dansers, veel show verkopen achter de draaitafels, af en toe eens iets grappigs doen, etc etc.

Illusion    posted on 18-12-2006 23:32
Poster: RK
 Hi mensen hier zijn een paar vragen wat ik graag van jullie zou willen weten....

Wat kost een simpele opstelling van een beginnende DJ (alleen een mengpaneel, draaitafels en cd spelers....excl boxen, versterker, etc)?

Rond de 1000/1500 euro. Voor beginnend Dj is het daarom altijd moeilijk om er aan te beginnen omdat het budget zo groot is.
Hoeveel besteden jullie jaarlijks aan apparatuur?

1500 euro ongeveer, dit is niet jaarlijks want wanneer een Disc Jockey zijn apparatuur koopt koopt hij meestal direct het goede, 2 platenspelers + mixertje. Het is niet zo dat je dit elk jaar koopt.

Wat zijn de belangrijkste merken van apparatuur?
Voor mij Pioneer, Denon, Numark, Reloop

Welke voordelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld?

Het is veel orgineler en fijner. Als we dan praten over scratch cd-spelers en the good old turntables:d

Welke nadelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? / wat zou de digitale wereld meer kunnen brengen dan de analoge wereld?

Digitale wereld is sowieso de toekomst, plaat blijft dan nog altijd bestaan, maar op gegeven moment gaat het toch weg, er wordt niet meer mee gedraaid en Scratch cd-spelers komen er voor terug. Zelf vind ik het best jammer, maar ik zie er ook veel voordeel inDe analoge wereld wordt op den duur natuurlijk ook erg duur.

Hoe worden jullie door de media benaderd en hoe worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste produkten?

Ik denk dat het grotendeels gebeurd door de Disc Jockeys zelf, wanneer we iets willen weten over nieuwe apparatuur gaan we informeren bij shops of webshops. Persoonlijk wordt ik nog niet echt door de media benaderd, misschien is het eens een nieuwsbrief van een forum of webshop, maar verder nog niet.

(Welke bladen geven jullie de juiste informatie? Welke beurzen zijn er op jullie vakgebied? Zijn er ook nog websites die de nodige informatie verschaffen?

AboutDj.nl leverd o.a. goede tutorials voor de beginnende DJ, en geeft veel tips die erg handig zijn. Beurzen zoals DJ Expo zijn ideaal om nieuwe producten te testen en om er eens mee in aanraking te komen

Hehe niet te modern he, het moet wel mixen blijven en orgineelWinking my eye

Hoe denken jullie over een digitale draaitafel?

Jah het heeft wel de toekomst, ik weet niet tot hoever digitaal hier wordt bedoel, maar hieronder moeten we waarschijnlijk de Denon en Pioneer serie ook verstaan. De top spelers boven aan met Scratch mogelijkheden.
Hoe denken jullie over een digitaal mengpaneel?

Nee lijkt me niks, je hebt dan naar mijn mening gewoon geen goede controle over je mix mogelijkheden. Wanneer er eentje zou uitkomen zou ik hem graag willen proberen, but that's all.

Hoe zien jullie de ideale dj setting? (wel lettend op je budget! Probeer een realistische antwoord te geven?

K'heb momenteel 2x de Reloop RP 4000 m3d en een Pioneer DJM 400 + Pioneer CDJ 100. Ik zou graag mijn set uitbreiden met 2x de Pioneer CDJ 800 MK2

Hebben jullie enig idee hoe groot de markt van semi-professionals (zoals jullie) is?

Heel groot, daarom is het tegenwoordig moeilijk om een orgineel plekje tussen de echte pro's te vinden. De enige mogelijkheid is gewoon om te gaan produceren, bekendheid maken, en probereen er tussen te komen. Er blijven een heleboel semi-professionals bestaan, waarvan er misschien een heel klein deel zich naar pro kan upgraden

Denken jullie dat de analoge wereld (platen gebruik) ooit zal verdwijnen en overgenomen gaat worden door de digitale wereld?

Misschien over 20 jaar, langer misschien zelfs, er wordt momenteel zoveel plaat nog gedraaid. K'heb zelfs soms het idee dat het ook wel weer bij sommige een beetje terug komt. Ik ben in plaats van cd ook over gegaan op Plaat. Ik draai nu allebei.

Hoe denken jullie dat de toekomst van de dj eruit gaat zien...vooral gelet op apparatuur over ongeveer 10 jaar?
Kan ik moeilijk een oordeel over geven. Ik denk dat we nog gewoon Scratch cd-players hebben en vinyl. Vinyl is dan nog niet voorbij. Beetje zoals nu, alleen met nieuwe mixers. Ik denk dan dat alle mixers bijna standaard zijn uitgerust met Effecten en Filters.

Hoe belangrijk is de performance eromheen? Of gaat het echt alleen om de juiste plaatjes te draaien?

Nee, dat is slechts een detail dat je gewoon goed onder de knie moet hebben. Daarom heen is een belangrijk onderdeel 'je relatie met het publiek'. Hoe je met je publiek meefeest, lekker meespring en praat. Niet alleen je publiek moet uit je dak gaan, dat moet je zelf ook, je moet er lol in hebben. Zonder lol, is het niet leuk, en vind het publiek het niet leuk, en is de performance erom heen gewoon minder.

Ik hoop dat ik zo verder heb geholpen, en dat deze post niet te lang is:D
ciderke    posted on 18-12-2006 23:47
Poster: lrfist
pioneer (platenspelers) en vestax (mengpaneel) voor mij

Dat zal moeilijk gaan denk ik, Pioneer heeft namelijk geen platenspelers, waarschijnlijk bedoelt Irfist Cd-spelers van Pioneer.
Lead    posted on 18-12-2006 23:58
Wellicht makkelijk als de antwoorden worden gegeven door middel van eerst op dit knopje te drukken : Je maakt dan zo'n opsom lijstje :d

Hier de nummers van de vragen, scheelt quotes en onduidelijkheid :

1. Wat kost een simpele opstelling van een beginnende DJ (alleen een mengpaneel, draaitafels en cd spelers....excl boxen, versterker, etc)?
  2. Hoeveel besteden jullie jaarlijks aan apparatuur?
  3. Wat zijn de belangrijkste merken van apparatuur?
  4. Welke voordelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld?
  5. Welke nadelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? / wat zou de digitale wereld meer kunnen brengen dan de analoge wereld?
  6. Hoe worden jullie door de media benaderd en hoe worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste produkten?
  7. (Welke bladen geven jullie de juiste informatie? Welke beurzen zijn er op jullie vakgebied? Zijn er ook nog websites die de nodige informatie verschaffen?

8. Stel je voor....de apparaten als die je nu hebt, alleen zijn ze niet fisiek, maar is alles vanaf een ‘Multi Touch' screen te bedienen (dus je kunt met meerdere vingers tegelijk acties verrichten)..

9. Hebben jullie enig idee hoe groot de markt van semi-professionals (zoals jullie) is?
  10. Denken jullie dat de analoge wereld (platen gebruik) ooit zal verdwijnen en overgenomen gaat worden door de digitale wereld?
  11. Hoe denken jullie dat de toekomst van de dj eruit gaat zien...vooral gelet op apparatuur over ongeveer 10 jaar?
  12. Hoe belangrijk is de performance eromheen? Of gaat het echt alleen om de juiste plaatjes te draaien?

Ik heb je post verplaatst, was niet echt een welkoms post Winking my eye

Om het e.e.a. te beantwoorden :

1. Je hebt al een simpele opstelling nieuw vanaf zo'n 1.000 to 1.200 euro voor goed spul, vanaf een 500 voor My-First-Sony spul.
  2. Genoeg Winking my eye
  3. De belangrijkste merken... eh dan kun je op meerdere manieren zien. Als je kijkt naar de A-merken per productgroep :
    Draaitafel : Technics, Vestax en alle OEM bakken
    CD Spelers : Pioneer en Denon. Daarna volgt Numark en Stanton.
    Mixers : Pioneer, Dateq (NL), Allen & Heath (UK), Rodec (B), Numark (D)
  4. Voordelen van Analoog boven Digitaal zijn er niet zo veel. Klank kleur is volgens veel mensen een specifiek kenmerk van analoog geluid, echter is dit digitaal perfect na te bootsen.
  5. Welke analoge wereld bedoel je, interne electronica of bediening (alles met PC)
    Nadeel van analoog (vinyl) draaien zijn bijv: overslaan, kraakjes als gevolg van stof en lage resonantie als gevolg van rumble en hum. Tevens zingt een draaitafel bij een beetje volume al rond.
  6. Surfen, zoeken, nieuwsbrieven en de 'interne post'
  7. Bladen: DJ Gear/Meet Music (belgisch blad), Nightlife magazine, DJ Broadcast.
  8. ja, ik denk dat ik dat wel redelijk kan inschatten Winking my eye
  9. De plaat als medium zal nooit helemaal verdwijnen, echter de mainstream is nu toch wel heel snel naar het digitale domein aan het verhuizen. Niet iedereen wil dit toegeven, maar alle tekenen wijzen wel die kant op.
  10. En toekomst beeld zo ver naar voren is niet reeel om te vragen. Met de snelheid die het vandaag de dag gaat is dat echt niet te zeggen.

Vinyl is snel aan het schuiven voor de meeste muzieksoorten. Veel van de hardere stijlen zijn beter verkrijgbaar op vinyl dan CD. Mensen durven net een jaartje of 2-3 hardop te zeggen dat ze met CD draaien zonder dat ze zich hoeven te verontschuldigen en de volgende media zitten er al weer aan te komen : DVD, video en de digitale media (USB keys, Laptops etc oftewel MP3 in zijn algemeen.)

Ik denk dat de DJ altijd een performande rol moet uitmaken van het feestgedruis. Met DVD en video als medium zal de DJ wellicht veranderen in de total-entertainer waarbij hij zowel de audio als de video zal bedienen. Dit wordt nu al door enkele mensen gedaan (audiomixer en bijv. een Edirol V4 video mixer)....
wie weet wat de toekomst brengt... we zullen het wel zien :D
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 19-12-2006 00:01 (5%)
DJ_Sintec    posted on 19-12-2006 09:32
wtf mensen? jullie begin bedrag voor een beginnende dj ligt allemaal boven de 1000 Euro? ik heb hier zelf twee platenspelers en een mixer en ik ben net geen 500 euro kwijt, neem een stereoinstalatie met aux ingang (50 euro) en je bent toch vertrokken? de platen kosten natuurlijk ook meer geld maar dat hoort niet bij de prijs.
RK    posted on 19-12-2006 09:49
bedankt heren!

Echt super bedankt dat jullie allemaal zo snel reageerde, het heeft mij een goed beeld gegeven!
Ik wens jullie nog heel veel succes en draai en luister plezier...

Groetjusss

Illusion    posted on 19-12-2006 09:52
Poster: DJ_Sintec
wtf mensen? jullie begin bedrag voor een beginnende dj ligt allemaal boven de 1000 Euro? ik heb hier zelf twee platenspelers en een mixer en ik ben net geen 500 euro kwijt, neem een stereoinstalatie met aux ingang (50 euro) en je bent toch vertrokken? de platen kosten natuurlijk ook meer geld maar dat hoort niet bij de prijs.

De ene heeft een groter budget dan de ander.

@ RK

Graag gedaan, en bedanktWinking my eye
Lead    posted on 19-12-2006 09:54
bedankt heren!

Echt super bedankt dat jullie allemaal zo snel reageerde, het heeft mij een goed beeld gegeven!
Ik wens jullie nog heel veel succes en draai en luister plezier...

Groetjusss

Oh... wil je zeggen dat je nu je je antwoorden hebt niet meer terug komt :D
Let the BASS be louder
RK    posted on 19-12-2006 10:40
natuurlijk wel!!! ik vind het wel interessant allemaal, en ondanks ik er zelf vrij weinig ervaring mee heb, vindt ik het wel leuk om te lezen over jullie ervaringen, maar echt meepraten kan ik er niet over!!!
lrfist    posted on 19-12-2006 12:19
@RK
draai je zelf?
RK    posted on 19-12-2006 12:35
Ik werk in de plaatselijke discotheek als barkeeper (meestal in de skihut of trance-zaal)
Soms komt het wel eens voor dat de DJ ziek is of gewoon niet op komt dagen, dan draai ik wel eens, maar dat is echt zelden (ongeveer 5 keer per jaar). Ik vind het hartstikke leuk, maar ben er niet echt goed in. Ik zou het wel leuk vinden om ermee te beginnen, maar heb totaal geen geld (want ja... ik ben student)
Misschien over een tijdje als ik klaar ben met mijn studie dat ik er wel mee ga beginnen, maar voor nu houd ik het vooral bij muziek luisteren!
Illusion    posted on 19-12-2006 12:45
Ik ben ook student, en het is wel mogelijk hoorWinking my eye gewoon veel sparen. T'is natuurlijk ook waar je op het moment je geld in wilt steken.

Wel tof dat je af en toe draait in discotheekjes:p
Winston    posted on 19-12-2006 12:53
Simpel voor de beginner 1000 euro bij mij.

Verschilt natuurlijk van jaar tot jaar, maar tot nog toe ligt het gemiddelde bij mij op ruim 700 euro

Draaitafels Technics, Numark, Vestax, Stanton en diverse andere OEM merken
CD players Pioneer, Denon, Numark, Stanton, Reloop
Mixers Allen & Heath, Pioneer, Rane, Rodec, Numark, Denon, Dateq, Vestax
Verschilt eigenlijk van land tot land en is ook afhankelijk van de stijlen.

Voordelen analoog (ik neem aan dat je bedoelt vinyl): geen software bugs, geen haperingen door beperkte processingsnelheden, techniek is eenvoudig

Nadelen analoog: bediening moeilijker en vergt dus veel meer oefening, naald is kwetsbaar, medium dus vinyl is duurder en vereist meer zorg, relatief veel verlies van geluidskwaliteit afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen

Eigenlijk doe ik relatief meer moeite om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen dan dat men mij actief benaderd. Vnl. via surfen langs websites van de merken en speciale DJ websites zoals DJResource.

Ik kan me niet voorstellen dat alles vanaf een "Multi Touch Screen" kan worden gedaan, tenzij je de computer alles laat doen. De DJ hoeft dan alleen de plaatjes uit te kiezen, de volgorde waarin de plaatjes moeten worden gedraaid, het moment waarop een overgang begint en eindigd en het soort overgang qua equalizer. Maar dat zou funest zijn voor de creativiteit. Of de interface de screen zou complexer worden dan de huidige hardware en daar zit ik niet naar uit te kijken.

Met een touch screen kun je volgens mij alleen "knopjes" drukken en eventueel schuiven. Maar bij bv EQ moet je knopjes draaien. Je kunt alle draaiknopjes vervangen door schuiven maar dan moet je screen wel heel erg groot worden. Want verborgen menu's zijn een achteruitgang t.o.v. de huidige fysieke bediening.

En grote screens betekent dat het duurder wordt. En wat gebreurt er als de screen ermee ophoud gedurende een set. Als nu een kanaaltje het niet doet op een mixer kun je meestal nog wel verder op een ander vrij kanaal.

Wat wel handig zou zijn is als je om de huidige software te bedienen af zou kunnen van de mouse en keyboard. Er is nu eenmaal weinig ruimte in de meeste booths.

Als je met digitale draaitafel bedoelt cd players met vinyl mode dan sta ik er heel positief over. Geef er zelfs de voorkeur aan, omdat het gemakkelijker werkt. Als je bedoelt een virtuele draaitafel die vanaf een touch screen wordt bediend sta ik er negatief tegenover.

Als je met digitale mixers bedoelt mixers die er "normaal" uitzien maar een digitaal circuit aanboord hebben met digitale sound processors zoals de DJM-800, dan sta ik er positief over. Dat is voornamelijk goed voor de geluidskwaliteit en de effecten worden relatief goedkoper. Op dit moment kies ik nog liever voor analoog, omdat ze of heel duur zijn ten opzichte van vergelijkbare analoge versies of er zitten bugs in.

Als je bedoelt een virtuele mixer die vanaf een touch screen wordt bediend sta ik er negatief tegenover.

De ideale set up hangt af van de stijl van de DJ, bv turntablist, dance/beatmix DJ, remixer, DJ-producer en de varianten van deze, maar ook de mengvormen. Op dit moment is het voor mij 3 CDJ-1000MK3 players en 1 Xone:92. Ik val onder de categorie dance DJ met een beginnende neiging naar remix DJ.

Geen idee wat het aantal is, maar er zijn wel heel erg veel DJ's in alle soorten.
Vroeger dacht ik dat platen zouden verdwijnen, zoals de auto de koets heeft vervangen. Nu denk ik dat het altijd zal blijven bestaan. Zoiets als het fornuis dat blijft bestaan naast de microwave.

Nou 10 jaar is niet zo lang, om een gokje te kunnen wagen. Een heleboel wordt nu reeds zichtbaar.

Ik denk dat mp3 van hogere kwaliteit cd zal verdringen. De cd player die nu een blik geeft op de toekomst is de Numark iCDX. Dat wordt gebruikt als fysieke controller voor de muziek op de PC. De PC zal dus een vaste plek krijgen in de booth. Persoonlijk had ik het liever omgekeerd: dat de PC uitsluitend wordt gebruikt als opslagplaats en het scherm als medium om meer info te verschaffen dan nu kan op de displays, maar misschien zal dat ook worden gedaan. O.a. de mediakaarten voor elke player apart en dan weer synchroniseren zouden dan kunnen vervallen, omdat het centraal wordt opgeslagen.

De gain en het beatmatchen zal de PC doen denk ik, want er zijn al verschillende programma's die dat doen.

Ook het koppelen van externe media zoals USB sticks wordt normaal.

De mixer van de toekomst krijgt nu vorm bij de Mackie d.4. Die heeft een optionele firewire card die het verkeer van besturingssignalen regelt tussen player/controllers en PC, maar ook geluid van de PC kan doorgeleiden naar de speakers.

Ook vermeldenswaard is de mixer voor de DJ-producer, de Xone:3D. Voor de DJ die op de computer zijn eigen sound meeneemt fungeert deze als mixer en controller voor PC software.

Ook wat Lead eerder zei over video. De DJ zal ook meer controle kunnen hebben over video, lights e.a. tot nog toe DJ vreemde special effects. Maar dat blijft de komende jaren beperkt vanwege de hoge kosten en arbeidsintensiviteit. De video en licht specialisten hoeven niet bang te zijn om werkloos te zitten in de toekomst.

Vooral omdat de automatisering toeneemt wordt de performance eromheen belangrijker. Afgezien van de show moet je dingen verzinnen om je te kunnen onderscheiden. Dus de remix DJ's en de DJ-producers zullen volgens mij relatief gemakkelijker populair worden.

Maar gevoel voor muziek, kennis van de creatieve mogelijkheden die de techniek biedt en de wil van het publiek, en mate van professionaliteit  zal toch de doorslag blijven geven. Samengevat: talent.

Nu kan een ieder plaatjes draaien. Vandaar dat mensen er makkelijk over denken. Maar er gaan echt jaren over voordat je alle aspecten op technisch en muzikaal gebied beheerst en het publiek goed aanvoelt en steeds elke set weer de juiste 'vibe' weet te creeeren en vooral vast te houden. Misschien is dat een reden dat de DJ Mag top 100 voornamelijk uit oudere DJ's bestaat.

Tic Toc
User edit by Winston on 19-12-2006 @ 12:57:48 (2%)
Cyspoz    posted on 19-12-2006 13:17
  1. Tja dat kun je wel voor een 500 euro regelen, maar dan heb je erg low budget en bovendien is cd-spelers en draaitafels niet heel erg gebruikelijk om meteen mee te beginnen. Je neemt meestal of het één of het ander en breid dat later eventueel nog uit.
  2. Ik probeer altijd spullen te kopen die van top kwaliteit zijn zodat die heel lang mee gaana. Ik koop dus alleen maar nieuwe spullen omdat ik nieuwe functionaliteit nodig heb. Daardoor besteed ik het ene jaar niets en het andere jaar wel. Als ik het echter gemideld uitreken kom ik op 550€ per jaar.
  3. Pioneer, Dateq, Dennon, Sennheizer zijn voor mij de primaire merken met allemaal hun eigen specialiteit en kwaliteit.
  4. Vooral in het begin van de digitale wereld was analoog nog wel eens beter en mooier van kwaliteit. Een analoog apparaat heeft volgens kenners soms een eigen sound of klank die je met de digitale wereld niet hebt. Verder heb je geen problemen met verschillende sample frequenties.
  5. Analoog is in bepaalde situaties gevoeliger voor storing en kan dan kwaliteitsverlies opleveren. De digitale wereld kan vooral meer betekenen door meta informatie te gaan versturen. Informatie als artiest en titel, genre, muziek soort, muziek toon, bpm. Die kan dan weer gebruikt worden door andere apparatuur zoals audio effecten, licht controllers en vj apparatuur. Pioneer is voorzover ik weet één van de merken die hier momenteel in vooruit loopt met de digitale link die ze op de DJM 1000 en EFX 1000 hebben geimplementeerd. Echter is de werking hiervan nog nooit in de praktijk gebracht omdat een brond apparaat zoals een cd speler met de benodigde digitale link nog ontbreekt.
  6. Via nieuwsberichten op websites van de leveranciers zelf, evenementen van product releases, beurzen en websites zoals www.djresource.eu
  7. -
  8. De markt is vrij groot en denk ik moeilijk in te schatten. Bovendien is er nogal een verschil in niveau in de markt.
  9. De analoge markt, en dan vooral die van vinyl, zal ooit wel verdwijnen maar dat hangt volledig van de muziek industrie af. Pas op het moment dat ieder nummer, in iedere versie, in ieder muziek formaat, met alle benodigde informatie is te downloaden tegen leuke prijzen van websites denk ik dat je een einde van het analoge tijdpark in kan luiden. Zolang bepaalde muziek alleen maar op Vinyl blijft uitkomen zal dat niet snel gebeuren.
  10. De apparatuur zal meer functionaliteit krijgen die het aan de ene kant makkelijker gaat maken om te mixen, en aan de andere kant meer creativiteit mogelijk maakt. Daarbij zullen zaken als meta informatie in de vorm van stemming, muziek kleur en toon mogelijk een intrede doen en zal video ongetwijfeld zeer ver geintergreerd zijn.
  11. De juiste plaatjes draaien is zeer belangrijk. Maar als DJ kun je jezelf onderscheiden door de manier waarop je de juiste plaatjes draait en aan de man brengt. Op het moment dat je goed contact hebt met het publiek als DJ is het belangrijk dat je ook een rol als zekere animator vervult. Dat kan op heel veel manieren en in de kleinste dingen zitten. Daarbij vind ik vooral gelden dat je moet doen wat je zelf het leukst vind en het beste kan.
RK    posted on 19-12-2006 15:41
Nu heb ik nog een vraagje over.....

Ik zit namelijk met het probleem dat ik dj's in moet delen in groepen...

Hoe zouden jullie dit doen?
Je hebt namelijk beginners tot profs, maar daar tussenin zit ook nog een hele grote groep die niet over een kam gestreken kan en mag worden...

Dus wat ik graag van jullie zou willen weten is:
in hoeveel groepen zouden jullie de dj industry in willen delen (qua qualiteit ongeacht muziek soort), waar draaien ze en wat kenmerkt elke specifieke groep?

En nogmaals super bedankt dat jullie allemaal zo enthousiast reageren!

290 Users online: 171 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 45.733
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.953.025