Poster:
RK Hi mensen hier zijn een paar vragen wat ik graag van jullie zou willen weten....
Wat kost een simpele opstelling van een beginnende DJ (alleen een mengpaneel, draaitafels en cd spelers....excl boxen, versterker, etc)?
Rond de 1000/1500 euro. Voor beginnend Dj is het daarom altijd moeilijk om er aan te beginnen omdat het budget zo groot is.
Hoeveel besteden jullie jaarlijks aan apparatuur?
1500 euro ongeveer, dit is niet jaarlijks want wanneer een Disc Jockey zijn apparatuur koopt koopt hij meestal direct het goede, 2 platenspelers + mixertje. Het is niet zo dat je dit elk jaar koopt.
Wat zijn de belangrijkste merken van apparatuur?Voor mij Pioneer, Denon, Numark, Reloop
Welke voordelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld?
Het is veel orgineler en fijner. Als we dan praten over scratch cd-spelers en the good old turntables:d
Welke nadelen biedt de analoge wereld in vergelijking met de digitale wereld? / wat zou de digitale wereld meer kunnen brengen dan de analoge wereld?
Digitale wereld is sowieso de toekomst, plaat blijft dan nog altijd bestaan, maar op gegeven moment gaat het toch weg, er wordt niet meer mee gedraaid en Scratch cd-spelers komen er voor terug. Zelf vind ik het best jammer, maar ik zie er ook veel voordeel inDe analoge wereld wordt op den duur natuurlijk ook erg duur.
Hoe worden jullie door de media benaderd en hoe worden jullie op de hoogte gehouden van de nieuwste produkten?
Ik denk dat het grotendeels gebeurd door de Disc Jockeys zelf, wanneer we iets willen weten over nieuwe apparatuur gaan we informeren bij shops of webshops. Persoonlijk wordt ik nog niet echt door de media benaderd, misschien is het eens een nieuwsbrief van een forum of webshop, maar verder nog niet.
(Welke bladen geven jullie de juiste informatie? Welke beurzen zijn er op jullie vakgebied? Zijn er ook nog websites die de nodige informatie verschaffen?
AboutDj.nl leverd o.a. goede tutorials voor de beginnende DJ, en geeft veel tips die erg handig zijn. Beurzen zoals DJ Expo zijn ideaal om nieuwe producten te testen en om er eens mee in aanraking te komen
Stel je voor....de apparaten als die je nu hebt, alleen zijn ze niet fisiek, maar is alles vanaf een ‘Multi Touch' screen te bedienen (dus je kunt met meerdere vingers tegelijk acties verrichten)...
Hehe niet te modern he, het moet wel mixen blijven en orgineel
Hoe denken jullie over een digitale draaitafel?
Jah het heeft wel de toekomst, ik weet niet tot hoever digitaal hier wordt bedoel, maar hieronder moeten we waarschijnlijk de Denon en Pioneer serie ook verstaan. De top spelers boven aan met Scratch mogelijkheden.
Hoe denken jullie over een digitaal mengpaneel?
Nee lijkt me niks, je hebt dan naar mijn mening gewoon geen goede controle over je mix mogelijkheden. Wanneer er eentje zou uitkomen zou ik hem graag willen proberen, but that's all.
Hoe zien jullie de ideale dj setting? (wel lettend op je budget! Probeer een realistische antwoord te geven?
K'heb momenteel
2x de Reloop RP 4000 m3d en een Pioneer DJM 400 + Pioneer CDJ 100. Ik zou graag mijn set uitbreiden met
2x de Pioneer CDJ 800 MK2
Hebben jullie enig idee hoe groot de markt van semi-professionals (zoals jullie) is? Heel groot, daarom is het tegenwoordig moeilijk om een orgineel plekje tussen de echte pro's te vinden. De enige mogelijkheid is gewoon om te gaan produceren, bekendheid maken, en probereen er tussen te komen. Er blijven een heleboel semi-professionals bestaan, waarvan er misschien een heel klein deel zich naar pro kan upgraden
Denken jullie dat de analoge wereld (platen gebruik) ooit zal verdwijnen en overgenomen gaat worden door de digitale wereld?
Misschien over 20 jaar, langer misschien zelfs, er wordt momenteel zoveel plaat nog gedraaid. K'heb zelfs soms het idee dat het ook wel weer bij sommige een beetje terug komt. Ik ben in plaats van cd ook over gegaan op Plaat. Ik draai nu allebei.
Hoe denken jullie dat de toekomst van de dj eruit gaat zien...vooral gelet op apparatuur over ongeveer 10 jaar?Kan ik moeilijk een oordeel over geven. Ik denk dat we nog gewoon Scratch cd-players hebben en vinyl. Vinyl is dan nog niet voorbij. Beetje zoals nu, alleen met nieuwe mixers. Ik denk dan dat alle mixers bijna standaard zijn uitgerust met Effecten en Filters.
Hoe belangrijk is de performance eromheen? Of gaat het echt alleen om de juiste plaatjes te draaien? Nee, dat is slechts een detail dat je gewoon goed onder de knie moet hebben. Daarom heen is een belangrijk onderdeel
'je relatie met het publiek'. Hoe je met je publiek meefeest, lekker meespring en praat. Niet alleen je publiek moet uit je dak gaan, dat moet je zelf ook, je moet er lol in hebben. Zonder lol, is het niet leuk, en vind het publiek het niet leuk, en is de performance erom heen gewoon minder.
Ik hoop dat ik zo verder heb geholpen, en dat deze post niet te lang is:D