Beginnen met draaien in clubs (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Antoine88    posted on 06-12-2006 15:15
Ik wil graag gaan draaien in clubs en ben dus flink aan het oefenen thuis. Ik denk dat ik nu wel op een punt ben dat ik op feestjes kan gaan draaien, alleen 1 ding..

De tijd die je draait.
Zelf ik kan ik ruim een uur tot anderhalf uur muziek mixen, daarna neemt mijn concentratie af. Dan word ik minder nauwkeurig en mijn muziek keuze is dan ook minder bewust. Ik gooi dan gewoon wat nummer achter elkaar. Ik heb dan even pauze nodig zeg maar, dan gaat het wel weer.

Hoe gaat dat in de club.? Ik ben namelijk op mijzelf, dus als ik ergens zou willen draaien, moet ik dan echt 2-3 uur kunnen mixen. Lijkt mij trouwens een beetje lijp maar goed. Hoe kan je dat aanpakken dan. Is er altijd een 'huis' DJ aanwezig of tell me..

Ik heb echt geen idee..

What do you think about Beginnen met draaien in clubs ??

Vote :   

DrMando    posted on 07-12-2006 18:36
Een goeie dj kan uren aan een stuk draaien, en met alle gear ... TT, cd, whatever, mischien zijn de eerst 3 plaatjes beetje wennen aan het correctiegedrag van het apparaat maar voor de rest blijft het gewoon het princiepe de muziek te kennen, en luisteren of alles lekker loopt...

voor in club te draaie ... best zeker zijn dat je heel erg klaar bent daarvoor ... meestal krijg je geen 2de kans, een middelmatige prestatie zal je ook niet veel opleveren. Draai eerst is voor man of 10 om te kijken hoe je op stress reageerd.

DNR    posted on 07-12-2006 18:53
ik heb niets tegen dubbele cd-spelers... ik heb gewoon liever dat ik met een uitgebreide booth kan draaien. dat vind ik gewoon veel fijner werken dan alles zo dicht op elkaar. en die booth's die ze daar hebben zijn van die kleine stukjes waar je echt niet veel ruimte hebt. bijv. in de nederlands talige zaal heb jee een boot met daarin de booth. bij heel veel van de andere zaaltjes heb je ook dat ze gewoon achter de bar een installatie hebben die bijna automatisch afspeelt. dus doe mij maar een gewoone booth met tt'f of cdj's

is persoonlijke mening he
Illusion    posted on 07-12-2006 19:00
Poster: Bonzaiboom

wat heb je tegen dubbele cd-speler? :P????
  vast niks, alleen dat grotendeels ook nog veel disc jockeys op plaat draaien, en dat dan cd-spelers niet te gebruiken zijn
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Robin    posted on 07-12-2006 20:08
Ik denk dat je even een onderscheid moet maken.

(zal me even voorstellen : Robin kom uit Vlaardingen vlakbij Rotterdam.
Ik heb een eigen bedrijf in het licht en geluid en alles wat daaromheen hangt.)

1: Allround DJ (gericht op het publiek en minder op het beatmixen)
2: Bepaalt genre DJ (minder op publiek meer beatmixen.)
3: Beginnende DJ met steralures.

1: Dat zijn de DJ's die ik zelf vaak wegzet. Jongens die met hun CD map/koffer aan komen en gewoon lekker plaatjes draaien. Drive-in shows / Feestcafes e.d..
Wel kwalitatieve apparatuur (pioneer / Denon / Numark) maar verder geen onderscheid in CDJ's of een dubbele speler. (natuurlijk heeft iedereen een voorkeur maar geen klagen.)

2: Zijn jongens die lekker een uurtje een vette gemixte set kunnen neerzetten maar niet echt lekker inspelen op een heel gevarieerd publiek. Dus deze boek ik alleen op feesten waar een bepaalde doelgroep word aangesproken en waar dus ook meerdere DJ's of een extra "resident" aanwezig is.

3: Ik schrik een beetje van de post waarin staat ze hebben geen CDJ's dus daar wil ik liever niet draaien. Als zo'n jongen voor het eerst bij mij aanklopt of ik werk voor hem heb. Dan zeg ik direct nee. Als je alleen met een CDJ overweg kan ben je beperkt in je kunnen. Als je een goede DJ bent kan je met elke kwalitatief goede cd speler een mix maken. Tuurlijk werkt de 1 makkelijker dan de ander maar het principe blijft hetzelfde.

Ook het drive-in show verhaal klopt niet helemaal. Als ik een drive in show wegzet word die door mij of mijn personeel opgebouwd. Er is iemand die het licht bediend en iemand die het geluid in de gaten houd en eventuele problemen kan oplossen.
Daarnaast huur ik een DJ in die binnen komt zijn cd collectie uitstalt en lekker gaat draaien. Als het af is gelopen ruimt hij zijn cd's op, krijgt betaald en gaat naar huis. Wij breken het geheel dan weer af.

Tot welke DJ behoor jij ? als je een bepaald genre draai wat is dat genre dan ?wat vind je leuk (clubs/feesttent/drive-in?)  en waar zou je willen draaien (omgeving van ...?)
Als je antwoord geeft op deze vragen kan ik je misschien wat opweg helpen.

M.V.G
Jorrit    posted on 07-12-2006 20:14
Bepaalt genre DJ (minder op publiek meer beatmixen.)

kan je dit toelichten? Zal een house dj zich 'geen moer' (in vergelijking tot) aantrekken van publiek? Zal een house DJ niet een andere type house gaan draaien zogauw hij ziet dat wat hij nu draait niet aanslaat?
Dat een DJ een kleine scala aan stijlen heeft wil volgens mij niet zeggen dat hij minder op het publiek let, alleen dat er een ander soort publiek is (minder allround, zoals jij zegt)...
Mod edit by Jorrit on 07-12-2006 20:16 (16%)
Robin    posted on 07-12-2006 20:19
Ja , ik was al bang dat het verkeerd begrepen zou worden.
Ik bedoel daarmee dat ze dus niet kunnen / willen / de muziek voor hebben om te switchen tussen verschillende genres.
 Voorbeels :
Een house DJ let wel op zijn publiek. En switcht ook tussen bepaalde stylen house.
Maar hij kan (omdat hij hier de muziek / interesse / ervaring niet voor heeft) niet voor een publiek draaien dat bijvoorbeeld op een school rondloopt. Hier draai je een plaat R&B / Top40 / Apres Ski / (oftewel commercieel) in een 15 minutjes.

Een House DJ zal geweldig zijn op een feest met een bepaald puliek dat ook echt voor die muziek komt. Maar op een schoolfeest waar van alles wat rondloopt zal hij zich niet op het gemakt voelen en zal het publiek ook niet helemaal los gaan.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is ?
Antoine88    posted on 07-12-2006 21:15
@ Jorrit
idd, op dat punt daar zat ik ook even van ... ... .

Verder @ Robin
quote:

Tot welke DJ behoor jij ? als je een bepaald genre draai wat is dat genre dan ?wat vind je leuk (clubs/feesttent/drive-in?)  en waar zou je willen draaien (omgeving van ...?)

Volgens jou indeling behoor ik tot klasse 2, gener DJ. Zelf houd ik erg van Hip-Hop of Urban deze tijds. Dit is dan ook mijn main genre, maar voor de afwisseling gooi ik er ook wel Club/Trance - Dancehall - Reggeaton door heen.
Wat ik leuk vind,... ik heb nog geen verdere ervarig dan op thuisfeestjes. Ik streef naar Clubs om mensen echt te laten dansen als ze uitgaan.

Wat bedoel je met feesttent, iets van een buiten feest haha geen idee.
Zoals ik al eerder had geschreven, Drive-ins spreken mij niet echt aan omdat er dan licht bij komt kijken enzo. Ik wil me meer focusen op muziek en dus de dansvloer en dus de mensen laten genieten.

Waar ik zou willen draaien.
Zelf ben ik nu bezig in contact te komen met een jeugdsoos in Assen, te kunnen draaien in Dorpjes iets buiten de stad om ervaring op te doen. Zo doende langszaam richting de stad te werken uitkomend in 'The Palace'. Dit is de eenigst 'echte Disco' in de stad. Niet te vergissen met de 'eenigste echte' als de best zeg maar. De rest zijn toch meer Cafe-like.

Als je me wat opweg kan helpen, graag.
Robin    posted on 07-12-2006 23:55
Ik hoop toch dat ik het heb recht gezet met mijn 2e stukje ? anders moeten jullie het zeggen hoor , probeer ik het nog eens

Bij Drive - in ligt het er maar net aan. Lees mijn stukje nog maar eens over.
Feesttent is wat meer uit deze regio geloof ik. Gewoon veel mensen in een tent en een feestje bouwen.

Ik denk persoonlijk dat je de meeste ervaring kan opdoen bij een klein organisatie bureautje. Een groep jongeren  uit de buurt hier organiseren feesten. Zij huren dan weer bekende dj's in maar laten onbekende regionale DJ's de tussen ruimtes vullen. Zo leer je voor een groot publiek draaien (die komen voor de grote act) en sta je voor een lekker volle zaal en kan je een beetje aanvoelen hoe een publiek op jou en je set reageerd.
Antoine88    posted on 08-12-2006 20:54
Heb je ook enig idee hoe je in contact kan komen met zo'n organisatie. Weet je ook toevalling 1 in groningen.

of vraag ik nu teveel.. :P

>>> post 100, hehe.  
User edit by Antoine88 on 08-12-2006 @ 20:55:08 (29%)
dj-nick    posted on 08-12-2006 21:01
weet wel een andere voor je die werken gewoon door heel nl maar mag de naam hier niet zetten denk ik
Robin    posted on 09-12-2006 00:02
IK weet er zo niet ffies 1 te noemen in Groningen.
Maar ik zal even een lijntje uitgooien bij wat collega's en wat DJ's die veel voor me draaien.

Ik kom er op terug.
Antoine88    posted on 09-12-2006 00:23
Oke bedank, strak man..

@ DJ-Nick
PM misschien. Confused
Ilja    posted on 06-06-2009 23:27
Beste DJ's.
Ik zal is deze topic even afstoffen. ??
Ik heb inmiddels mijn eerste mix van 15 minuten gemaakt en alle puntjes op de I gezet ( met garageband op MAC ) Hoe is het bij jullie gegaan dat jullie in clubs en disco's mochten draaien ? ?En hoe moet ik op een goeie manier met een club in opgeving contact opnemen op mijn diensten aan te bieden ? ? ?
Snoey    posted on 07-06-2009 05:58
Klinkt clich? maar zorg dat je je zelf goed kan verkopen en bouw relaties op met mensen die er voor kunnen zorgen dat jij aan de slag kan. Kan je jezelf niet goed verkopen, zorg dan dat je een soort coach hebt die de babbel voor jou doet.?
Ga dus uit in de clubs waar je graag wil draaien, maak contact met al het personeel en de bedrijfsleider/eigenaar. Maak dus een vriendelijk babbeltje met de portiers, wc dame, garderobe dame, barpersoneel en geef de bedrijfsleider of eigenaar een compliment over zijn zaak bijvoorbeeld. Maar maak geen contact met de huidige resident, want die wilt niet dat hij of zij op zijn avondjes gekort gaat worden, want dat kost de dj zelf geld en zal waarschijnlijk zijn best doen om er voor te zorgen dat jij er niet kan draaien.
Dan is het belangrijk wanneer je aan de gaat dat je dan ook draaiklaar bent. Ga naar de clubs waar residents staan en pik van elk van deze dj's een aantal setjes (een paar goede overgangen in een genre) maar dan wel de setjes die het best aanslaan.?

Maar nu het belangrijkste, hoe wordt je resident van een club?
Zorg dat je elke week je muziek update en dat je kennis blijft houden wat er speelt. Ga er maar vanuit dat je elk weekend aan het werk bent en je dus niet uit kan gaan. Je ziet dus niet meer wat er elke week speelt in de clubs en moet je die informatie ergens anders vandaan halen. Zorg voor een vaste basis met een paar ijzerstrerke en succesgarante setjes en elke week nieuwe goede platen. Leer ook situaties te herkennen om op bepaalde dingen in te spelen, zoals microfoon gebruik of als je een barmeisje niks ziet doen dat je er voor zorgt dat de goede muziek gedraaid wordt om haar op de bar aan het dansen te krijgen.

Ik zelf ben begonnen via cursus bij de lokale radio, heb vervolgens me draaitafeltjes gekocht en ben een jaar dagelijks wezen oefenen om perfect te kunnen mixen. Vervolgens heb ik die cursus opnieuw gedaan en heb daar een plek aangeboden gekregen. Met de mensen die daar ook werkte ben ik veel gaan stappen in het dorp zelf. Ik heb er voor gezorgt dat elk horeca bedrijf waar ik wou draaien mij kende en heb van alle dj's de sterke platen genoteerd voor een aantal maanden. Vervolgens heb ik zelf flink wat top100 verzamel cd's gekocht en ben gaan solliciteren bij een wat minder succesvolle kroeg. Daar heb ik wat beginners ervaring opgedaan om te kijken wat werkt en heb me eigen vaste setjes bedacht. Toen heb ik in de december maand (de maand waarin veel Dj's met oud en nieuw dubbel betaald willen krijgen of vrij willen) bij een grotere en drukkere discoteek laten weten dat ik kan en wil draaien en op oud en nieuw en dat ik dat gratis wil doen. Oud en nieuw was dus me eerste keer daar. Dat ging goed en ik mocht aan een aantal maanden werd ik resident. Het 2e zomerseizoen ging niet zo goed, ik draaide veel dezelfde setjes, het aantal touristen viel enorm tegen, dus begonnen vaste klanten te klagen dat ik teveel dezelfde plaatjes draaide. Ik ben me dan toen ook goed gaan focussen om goede nieuwe muziek (in tegenstelling tot de zomer van 2007 was de zomer van 2008 een rampen jaar kwa top40 hits als leuke clubplaten) te vinden. Ik heb mijn methode gevonden en draai nu elke week vernieuwen maar wel toegankelijk en krijg nu vooral veel complimenten.

Dit zijn dus dingen waar je als (toekomstig) club dj rekening moet houden om aan te bak te komen, maar vooral om aan de bak te blijven.
www.soundcloud.com/ten-hooven
DAW    posted on 07-06-2009 09:42
Wees vooral je zelf en ga geen dingen doen/draaien waar je niet achter staat. Het is ook gewoon een kwestie van geluk hebben en de juiste mensen ontmoeten op het juiste moment.
http://EOSfotografie.nl
User edit by DAW on 07-06-2009 @ 10:12:29 (1%)
Ilja    posted on 07-06-2009 10:03
@Snoey
Super bedankt mensen, was tot nu toe amper uitgeweest ( niet een uitgangstype ), moet nu is gaan doen.?Cool?
Ilja    posted on 07-06-2009 18:14
Van hoeveel uur zijn jullie GIG's in clubs en disco's normaal gesproken. ( maar een paar uur of echt hele nacht lang ? ?).?
Seca    posted on 07-06-2009 18:17
Poster: Antoine88
whow, dat meen je niet. 8uur.

hoe ben jij begonnen dan. Toen je echt routine had om 8uur achter elkaar te draaien.?

Zo speciaal is dat toch niet denk ik Cool
Soms huren organisatoren 1 DJ voor de hele avond.
Toen ik zelf voor de eerste keer moest draaien heb ik van 22.00 uur tot 05.30u gedraait.

Publiek is zeker en vast een motivatie waardoor je je nog altijd kan concentreren na een paar uur draaien, en dus de hele avond kan blijven doorgaan?( bij mij toch Cool?)
User edit by Seca on 07-06-2009 @ 18:30:34 (50%)
Snoey    posted on 08-06-2009 00:47
Poster: Ilja
Van hoeveel uur zijn jullie GIG's in clubs en disco's normaal gesproken. ( maar een paar uur of echt hele nacht lang ? ?).?

Ik draai zowiezo 2 dagen 6 uur lang en van de zomer meestal 7 dagen in de week varierend van 3 tot 7 uur lang.
carlosa    posted on 08-06-2009 00:50
Poster: Snoey

Ik draai zowiezo 2 dagen 6 uur lang en van de zomer meestal 7 dagen in de week varierend van 3 tot 7 uur lang.

nieuwe avatar snoey....ahhah nee ziet er wel stoer uit hoor:P...en draai je in de zomer elke dagConfusedpff dat lijkt me echt niks sorry...je moet immers ook genieten van de zomer...
Ilja    posted on 08-06-2009 07:55
Voor een echte DJ is dat genieten. Kijk naar Tiesto of van Buuren, als zij er niet van genoten dan waren ze allang ingestoord.
Snoey    posted on 08-06-2009 14:26
Poster: carlosa
nieuwe avatar snoey....ahhah nee ziet er wel stoer uit hoor:P...en draai je in de zomer elke dagConfusedpff dat lijkt me echt niks sorry...je moet immers ook genieten van de zomer...

Thx,

Toen ik 15, 16 was werkte ik van de zomer 7 dagen per week op het strand met soms dagen dat je 9 uur begon en je pas om 2 uur snachts klaar was. Dus dit valt wel mee, ik ben overdag lekker vrij en kan nu wel lekker op het strand liggen met mooi weer.?

Het voordeel van een touristen dorp is, wanneer je dit werk doet in het hoogseizoen, lijkt het net alsof je op vakantie bent. Elke week een nieuwe lading touristen waar je dan een week mee optrekt. Dit maakt het erg leuk en ik kijk er altijd het hele jaar naar uit.
User edit by Snoey on 08-06-2009 @ 14:26:26 (1%)
cross-over    posted on 08-06-2009 15:02
zoals hierboven al in meerdere replies is aangegeven is de wijze van draaien geheel afhankelijk van de locatie - publiek - stijl.

Als je op een feestje staat dan kun je gewoon niet de hele avond mixen. De muziekkeuze is daarvoor gewoon niet geschikt. Mensen vragen verzoekjes en die zijn niet allemaal mixend in te plannen.

Doe je een trance-house-hardstyle of "welke stijl dan ook" avond?dan is het goed mogelijk om de avond mixend door te brengen en verzoekjes mee te nemen. Gewoon een kwestie van je muziek kennen en ervaring.

En als je net als Snoey "bijna" elke dag bezig bent met muziek en er van geniet dan is dat toch het mooiste wat je kunt doen......? beter dan elke dag aardbeitjes plukken of zoiets....... CoolBen je eenmaal bekend en komen de mensen voor jou? in plaats van anders om dan kun je volstaan met je eigen keus..... en in een uurtje?een dijk van een set neerzetten die jij zelf wilt.
Alhoewel sommige dat ook kunnen in hun eigen avond afhankelijk van het publiek.
http://soundcloud.com/lau-daniels
User edit by cross-over on 08-06-2009 @ 15:02:54 (1%)
BboyV    posted on 29-08-2009 23:44
ffe oude topic herroepen, onderwerp wel intressant XP

ik heb onlangs een hele dag(da's ongeveer van 10u 's ochtends tot 17u 's avonds, reken zelf maar ffeCool) gedraaid op een speelpleinwerking.Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat het zo lang duurde...Wel in de namiddag.Ik moet wel toegeven, ik heb een uurtje of 2?de 'wielen' aan iemand anders overgelaten...
Had me wel mooi ge?nstalleerd, iedereen buiten, ik binnen met ruitje open,
achter mij een zalige zetel en naast mij een vriendinSmileals ik ffe niet geconcentreerd was(wat bij mij snel gebeurt), legde ik een mixtape op en als ik er weer klaar voor was, mixte ik er mooi het volgende liedje aanCoolis natuurlijk heel verschil met een club of dancing...Ik heb al altijd met het idee rond gelopen dat, als ik ooit gevraagd wordt in een club ofzo, ik altijd ga zorgen voor een 'partner in crime'. Ik zou dat dan ook zeggen als men mij vraagt, dat we met 2 zullen zijn... Ik neem nu een voorbeeldje die vele van jullie niet zal aanstaan...CoolPatrick Jumpen...als je vroeger Patrick Jumpen 'bestelde' dan kreeg je Patrick, Dion en eventueel Antwan en MC Monus op het podiumdat is toch wat ik begreep...XD
Yorick    posted on 30-08-2009 06:14
Poster: Ilja

8 a 9 uur somsWinking my eye
meestal 6 uurtjes

168 Users online: 18 Guests (150 Unknown)
Pages generated today : 37.549
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.277.173