Versterker (3/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ft    posted on 04-12-2006 16:27
Hallo,
Ik heb een best wel niet zo goede versterker en ben aan het kijken voor een nieuwe... op het forum vind ik echter niet zo snel topics hierover. Is dit omdat er eigenlijk niet echt veel verschil in zit of gewoon omdat ik niet goed zoek?
Heeft iemand misschien suggesties?

Edit:
Ik heb nu tenminste de tijd om goed te typen, dus zal even mijn probleem vertellen...
Ik draai vooral op wat kleinere feesten en wil verder in het Hardstyle genre... Mijn boxen zijn echter totaal niet geschikt om op echte feesten te draaien (daar had ik ze ook niet voor gekocht... er hoefde alleen geluid uit te komen)
In de tijd dat ik begon met draaien dacht ik dat het merk Skytec "Helemaal HET was..." en heb nu dus ook een versterker van dat merk. Als ik nieuwe speakers koop, wil ik wel goede die ook een tijd meegaan en waar flink wat geluid uit komt. (ff om te schetsen hoeveel geluid... feesten van 100-200 man ofzo...) 
Mijn versterker heeft echter geen echte uitgangen... Mijn huidige boxen zitten aangesloten met banaanstekkers... Als ik goede boxen koop zal ik dus ook een nieuwe versterker moeten kopen, maar aangezien ik totaal geen ervaring heb met versterkers heb ik hier even gepost om wat meer info te krijgen. 
Ik heb nog niet zo heel veel nagedacht over mijn budget, omdat ik eigenlijk eerst op wat meer feesten wilde draaien. Zoals ik al zei kan dit niet vanwege mijn huidige gear... alleen mijn Cd-speler is goed (Denon DN-D6000 ^^ :P)

Edit:
Mijn budget is nogal wat verschoven... ik had al meer te besteden dan ik hier vermeldde, maar dit waren prijzen die ik in mijn hoofd had...
Versterker rond de 400-500
Boxen nog steeds geen hoogte van gekregen... ik heb besloten niet voor die behringer boxen van 250 euro te gaan... als je daar voor 250 euro 750 watt krijgt en bij andere merken voor 250 watt al 750 euro kwijt bent (bij wijze van spreke...) dan zit daar dus nogal wat prijs/maar ook zeker ook kwaliteitverschil in...
Ook ben ik rond aan het kijken voor een mixer... ik denk nu aan de reloop rmx40 BPM ... maar zit ook rond te kijken voor een 2e hands DJM600... 
User edit by Ft on 03-01-2007 @ 11:35:29 (100%)

What do you think about Versterker ??

Vote :   

greup    posted on 04-01-2007 19:53
boxen gebruiken, maar verbruiken niets. * op wat dingen als opwarming van onderdelen na*  Moet je even het topic doorlezen wat ik je had aangeraden. Klik.

Wat je trouwens eens zou moeten doen,. als je geld overhebt is je filter uit je boxen halen. dit filter verbruik kost je wattages door dat het gevoed moet worden, en je kunt niet zelf je freq. instellen.
Een Externe crossover heeft voor jou een hoop voordelen. Zo kun maak je winst op je wattages, je kan je set naar eigen gehoor instellen en ( misschien wel het belangrijkste)  je kunt op 4 ohm gaan draaien!
Mod edit by greup on 04-01-2007 19:53 (2%)
Ft    posted on 04-01-2007 22:39
Om ff terug te komen op mijn eigen onderwerp :P ... ik ga morgen naar HGL in Tilburg... ff kwijlen op alle ontzettend mooie dingen daar :P ... ik ga maar ns ff de Denon DN-X1500s en de DJM-600 etc uitproberen... nothing better than the real thing... Allen bedankt voor jullie hulp... ik ben ontzettend goed geholpen hier...
ceesietopc    posted on 04-01-2007 22:51
@Bonzaiboom
Succes man.. ik wil binnekort ook nog eens een kwijlsessie houden :P

@Greup
Ik heb het topic nog eens gelezen, en er is me al een stuk meer duidelijk..
Maar toch nog niet 100%.. Ik laat mn gedachten er nog is over gedaan, want echt een vraag stellen kan ik niet :P Ik heb wel een klein beetje elektronica ervaring, en het moeilijkste vind ik in dit verhaal dat ik geen stromen zie lopen, of iig niet hoe groot die zijn. Het gaat allemaal over watts..
User edit by ceesietopc on 04-01-2007 @ 22:54:55 (67%)
greup    posted on 05-01-2007 02:59
Dat over stroomverbruik gaat over het verbruik van de versterker. Dat  was een vraag van winston ( en dan natuurlijk wel over stroom als in neuronen, elektronen en peutronen)
Mod edit by greup on 05-01-2007 03:01 (91%)
ceesietopc    posted on 05-01-2007 09:08
Ik had het over de stromen die door de speakers liepen. Dat gaat allemaal in Watts, ik ben amperes gewend :P
greup    posted on 05-01-2007 15:40
ja, ik snap je punt niet helemaal... wil je nou weten hoeveel A er door een box loopt ofzo??
ceesietopc    posted on 05-01-2007 18:39
Nee.. alleen als ik het woord watt hoor, heb ik daar geen beeld bij... bij Amperes wel. Maar ik snap het wel ongeveer hoor.. moet nog eens het één en ander gaan overdenken, maar dat komt wel goed :D
PatrickBeuken    posted on 05-01-2007 18:53
Het aantal amperes is afhankelijk van de spanning die eigenlijk altijd 230V is... k snap dus niet waarom je je bij ampéres wel een beeld kunt vormen, maar bij wattages niet :P Als het wattage groter wordt is het aantal ampere ook automatisch groter. In het wereldje van versterkers en speakers wordt er normaal gesproken ook niet over amperes gesproken... Dat is alleen interessant om te weten hoeveel 'stroom' je nodig hebt.
ceesietopc    posted on 05-01-2007 21:28
spanning bij muziek is niet altijd 230v hoor  Er staat echt geen 230 volt op jouw speakers. Je versterker hangt wel aan het lichtnet, maar er staat geen 230 op de uigangen van je amplifier.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd: Ik moet het nog eens overdenken. vandaar deze vraag:

Als je twee topjes lust via de thru uitgang op een van de twee, wordt de impedantie 4 ohm. Lus je een sub en een top via een passief filter, blijft de impedantie 8 ohm, want de versterker ziet alleen je filter. Right or wrong?
User edit by ceesietopc on 05-01-2007 @ 21:28:36 (2%)
greup    posted on 05-01-2007 21:45
Mag ik je een tip geven,.... Vergeet dat stroom verhaal maar even! dat is niet relevant voor jou verhaal.

Sub met ingebouwd filter doorlussen naar een top blijft bij jou idd 8ohm, (er wordt een 3 weg systeem aangelegt)

en 2 kasten zonder ingebouwde filters mag je de normale natuurkunde regels toepassen, en dan is 8+8 ohm dus 4 ohm.
* denk bij aanschaf ook nog even na over de situatie waarbij de filters uit je subje gehaald worden..*
Mod edit by greup on 05-01-2007 21:50 (47%)
Ft    posted on 05-01-2007 21:59
Ik ben vandaag naar HGL in Tilburg geweest en heb me daar eens goed laten informeren... na een tijdje met de DJM-600 gespeeld te hebben (met daaraan 2 CDJ1000MK3's die ik tijdens het draaien helemaal heb ondergekwijld... :P ) heb ik besloten er 1 te kopen... aangezien ik dan nooit kan wachten:

IK HEB EEN DJM600!!!   hahaha en ja ik ben dr blij meeeeee! :P
ceesietopc    posted on 05-01-2007 22:05
@bonzaiboom
Ubervet :D

@Greup
Als ik iets wil onthouden, moet ik het snappen. Jammer, maar het is zo Unhappy ik ga weer ff denken
greup    posted on 05-01-2007 22:44
Onthou dan even dat we het bij stroom hebben over het stukje van het stop contact tot en met de versterker,.. en nog niet over versterker tot en met boxen!
PatrickBeuken    posted on 06-01-2007 01:34
Poster: ceesietopc
spanning bij muziek is niet altijd 230v hoor Er staat echt geen 230 volt op jouw speakers. Je versterker hangt wel aan het lichtnet, maar er staat geen 230 op de uigangen van je amplifier.

Dat zeg ik toch ook niet :D
Winston    posted on 06-01-2007 13:36
Tic Toc
Winston    posted on 06-01-2007 14:13
Poster: ceesietopc
Maar het is dus wel zo dat de sub niet al zn vermogen wat ie geleverd krijgt zelf gebruikt?

Door jou vragen krijg ik door dat ik de basics nog niet helemaal snap .

Waarschijnlijk heeft Greup gelijk wat betreft gebruik/verbruik van de speakers al weet ik nog steeds niet waarom.

Maar ik zou het antwoord op je vraag zo formuleren; en ik weet niet zeker of het helemaal goed is.

Als een sub en een top met elkaar zijn verbonden en er zit dus een filter tussen, dan moet je het geheel zien als 1 speaker die het geleverd vermogen door de versterker geheel gebruikt of verbruikt. De verdeling van het vermogen vindt plaats door de filter. En de amp ziet inderdaad 8 ohm aan impedantie.

Het is natuurlijk goed dat je afspreekt dat als je over stroom praat we bedoelen de electrische stroom die via een stroomkabel van het stopcontact naar de versterker.

En als het gaat om de electrische stroom tussen de apparaten noemen we die stroom een signaal.

Het doet inderadaad niet toe wat uit het stopcontact komt. Zoals uitgelegd door Greup en PatrickBeuken:
Er komt altijd 230 Volt uit het stopcontact.
De stroomrekening blijft vrij laag.
Ik heb aanwijzingen dat als het PA systeem 600 watt verbruikt dat je inderdaad 600 Wattuur per uur trekt uit het stopcontact, ongeacht het volume van het geluid. Maar ik begrijp dus nog niet waarom.

Ik ben zelf ook bezig te proberen te begrijpen wat er gebeurt met de volts, amperes, watts en impedanties vanaf de mixer naar de speakers.

Tic Toc
greup    posted on 06-01-2007 14:31

Maar ik zou het antwoord op je vraag zo formuleren; en ik weet niet zeker of het helemaal goed is.

Als een sub en een top met elkaar zijn verbonden en er zit dus een filter tussen, dan moet je het geheel zien als 1 speaker die het geleverd vermogen door de versterker geheel gebruikt of verbruikt. De verdeling van het vermogen vindt plaats door de filter. En de amp ziet inderdaad 8 ohm aan impedantie

Jep. zoals ik zeg,.. je krijg een 3-weg speaker. De impendatie van de sub zal in de geval bepalend zijn. ( bij dit verhaal dus idd 8 ohm)
ceesietopc    posted on 06-01-2007 17:31
@greup
Hoe bedoel je dat met die 3 weg speaker? Een sub, en een woofer en tweeter in je top?
Dan snap ik het wel.

Is het ook zo dat er in elke top een filter zit, die het signaal (bedankt Winston :D) tussen de woofer en de tweeter verdeelt.

@winston
De volt en de amperes wisselen volgensmij heel de tijd, omdat de weerstand hetzelfde blijft, en het vermogen ook. Impedanties snap ik nu :D

Dat topic wat je aangaf, had greup al gegeven :P Die eerste zal ik nog eens lezen.
User edit by ceesietopc on 06-01-2007 @ 17:32:23 (21%)

This is an old Topic

No new postings for 6.811 days.
 Post CommentThat would be 227 months
or a whopping 18.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

195 Users online: 131 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 41.734
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.935.279