Versterker (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ft    posted on 04-12-2006 16:27
Hallo,
Ik heb een best wel niet zo goede versterker en ben aan het kijken voor een nieuwe... op het forum vind ik echter niet zo snel topics hierover. Is dit omdat er eigenlijk niet echt veel verschil in zit of gewoon omdat ik niet goed zoek?
Heeft iemand misschien suggesties?

Edit:
Ik heb nu tenminste de tijd om goed te typen, dus zal even mijn probleem vertellen...
Ik draai vooral op wat kleinere feesten en wil verder in het Hardstyle genre... Mijn boxen zijn echter totaal niet geschikt om op echte feesten te draaien (daar had ik ze ook niet voor gekocht... er hoefde alleen geluid uit te komen)
In de tijd dat ik begon met draaien dacht ik dat het merk Skytec "Helemaal HET was..." en heb nu dus ook een versterker van dat merk. Als ik nieuwe speakers koop, wil ik wel goede die ook een tijd meegaan en waar flink wat geluid uit komt. (ff om te schetsen hoeveel geluid... feesten van 100-200 man ofzo...) 
Mijn versterker heeft echter geen echte uitgangen... Mijn huidige boxen zitten aangesloten met banaanstekkers... Als ik goede boxen koop zal ik dus ook een nieuwe versterker moeten kopen, maar aangezien ik totaal geen ervaring heb met versterkers heb ik hier even gepost om wat meer info te krijgen. 
Ik heb nog niet zo heel veel nagedacht over mijn budget, omdat ik eigenlijk eerst op wat meer feesten wilde draaien. Zoals ik al zei kan dit niet vanwege mijn huidige gear... alleen mijn Cd-speler is goed (Denon DN-D6000 ^^ :P)

Edit:
Mijn budget is nogal wat verschoven... ik had al meer te besteden dan ik hier vermeldde, maar dit waren prijzen die ik in mijn hoofd had...
Versterker rond de 400-500
Boxen nog steeds geen hoogte van gekregen... ik heb besloten niet voor die behringer boxen van 250 euro te gaan... als je daar voor 250 euro 750 watt krijgt en bij andere merken voor 250 watt al 750 euro kwijt bent (bij wijze van spreke...) dan zit daar dus nogal wat prijs/maar ook zeker ook kwaliteitverschil in...
Ook ben ik rond aan het kijken voor een mixer... ik denk nu aan de reloop rmx40 BPM ... maar zit ook rond te kijken voor een 2e hands DJM600... 
User edit by Ft on 03-01-2007 @ 11:35:29 (100%)

What do you think about Versterker ??

Vote :   

Vibemaster-D    posted on 07-12-2006 20:14
ik zou voor de Crown gaan

ik heb de Crown XLS602D en die krijgt flink op zijn flikker op 4 Ohm en heeft mij nog nooit in de steek gelaten die is zijn geld zeker waard.
greup    posted on 08-12-2006 00:15
Lem heb ik geen ervaring mee,. Lem is wel een aardig semi-pro merkt. Crown bevind zich ook nog in de hogere sigementen.

Wel handig zou misschien zijn om dan ook eens naar lem speakers te luisteren? Uiterraard ook weer duurder dan de dap setjes, maar er scheinen een paar hele mooie lem speaker systemen te zijn. * lem pegasus is daar 1'tje van.

hoe het verder met de serves van lem zit kan ik je niet vertellen.

PatrickBeuken    posted on 08-12-2006 00:28
De LEM D400 (speaker) is ook errug netjes.... ik huur ze regelmatig. Nu je toch nieuw wilt gaan kopen raad ik je (zoals greup al een beetje zegt) aan om de speakers en versterkers van hetzelfde merk te kopen. Misschien zijn actieve speakers ook wel een optie voor je? Alhoewel dit allemaal wel wat duurder zal worden dan het in het begin genoemde budget. Maar het is natuurlijk nooit slecht om je overal eens over te laten informeren... dan weet je tenminste wat er verkrijgbaar is, tegenwoordig.
ccc    posted on 08-12-2006 00:48
Probeeer eens de Pioneer A-X530. Die doet het ook erg goed.!
Lead    posted on 08-12-2006 02:04
Poster: ccc
Probeeer eens de Pioneer A-X530.

Die is zo oud, die is echt niet meer te krijgen hoor, en al helemaal geen profi versterker. Qua vermogen op papier klinkt het leuk, maar als je iets serieus wil versterken kan dit beter niet met een consumenten versterker Winking my eye
Let the BASS be louder
ccc    posted on 08-12-2006 10:21
Had dat nou niet gezegd:P Misschien ging de TS zich dan suf zoeken op het internet.
Je hebt inderdaad gelijk hij is erg oud, (20 jaar geloof ik zo). Maar voor thuis gebruik en kleine feestjes doet hij het perfect.

Edit; Dit vind ik toch wel cool, hij wordt op Ebay aangeboden en er wordt 41 dollar voor geboden
User edit by ccc on 08-12-2006 @ 10:22:40 (46%)
Ft    posted on 08-12-2006 16:18
@ccc ... Goh... bedankt... hier had ik echt heel veel aan :P

Ft    posted on 08-12-2006 16:24
Zou ik dan btw genoeg hebben aan de Crown XLS 402 qua vermogen?
PatrickBeuken    posted on 08-12-2006 16:52
Ligt eraan met wat voor speakers die je die versterker wilt combineren...
Lead    posted on 08-12-2006 18:05
en hoeveel speaker, en hoe je die speakers gaat aansluiten natuurlijk.

Een versterker op zich kan goed zijn, als je de verkeerde configuratie speakers erop aansluit heb je er niet weinig aan.
Let the BASS be louder
greup    posted on 08-12-2006 19:10
belangrijk is natuurlijk op welk Omhage je uit gaat komen. Wordt dat 8 of 4,. * lager dan 4 kan helaas niet op de xls serie

* edit, ik lees net dat de xls wel op 2 ohm kan werken.

Nu meen ik mij te herrineren dat er een nieuwe xls serie is. De xls D serie die de oude 202,402,602 heeft vervangen. Maar ook een nieuwe 802 is er aan de markt toegevoegd.

Uit mijn hoofd gezegt heeft de oude serie nooit op 2ohm kunnen draaien en denk ik dat veel webshops niet aangeven of het om de nieuwe of oude serie gaat.
Maar misschien vergis ik me en heeft de oude ook altijd op 2 ohm kunnen draaien.
Mod edit by greup on 08-12-2006 19:51 (100%)
Ft    posted on 12-12-2006 22:12
Ik ga binnekort wel ff terug naar die winkel, en dan ga ik het eens ff goed beluisteren...
Iedereen bedankt voor alle informatie en hulp, jullie hebben me echt heel veel geholpen.
Als jullie nog tips hebben zijn deze uiteraard altijd welkom...
Tijny    posted on 03-01-2007 10:36
VIBE 15 zijn schitterende boxen. Echte aanraders. maar wat is je budget?

greup    posted on 03-01-2007 11:16

Ik zit zelf ongeveer te denken aan 200-300 euro voor de versterker en naar horen zeggen zijn boxen ongeveer 150 euro per stuk ?!

Even de openings post lezen.....
ceesietopc    posted on 03-01-2007 11:29
Ik denk dat actieve speakers zeker wel een optie is die je moet overwegen.
Komt meestal iets voordeliger en mobieler uit dan speakers met versterker.
Lem D400 (700 euro) is een voorbeeld van een goede speaker, maar wel boven je budget volgensmij.
Ft    posted on 03-01-2007 11:31
Poster: greup

Even de openings post lezen.....

Om eerlijk te zijn heb ik mijn budget nogal wat verschoven :P ... ik zal het ff aanpassen... sorry mijn fout...
ceesietopc    posted on 03-01-2007 19:35
Met dit budget, zou ik voor het volgende gaan:
Een versterker van American Audio : V3001 489€
Dat is een kwalitatief hele goede versterker.
En dan behringer topjes en subjes erbij.
Ik weet niet of deze combinatie kan, ik kan niet echt veel info vinden.. zal nog eens wat rondneuzen.

Ft    posted on 03-01-2007 19:36
@ceesietopc: iig bedankt... ik zal zeker eens ff kijken naar deze combo...
ceesietopc    posted on 04-01-2007 12:51
Ik ga dit topic een klein beetje misbruiken, sorry bonzai :P

klein vraagje:
Als je een subtop combo hebt, met een passieve crossover, hoe zit het dan met je vermogen.

Stel: de Xover zit in de top, de top heeft 400Wrms en de sub 600Wrms. Programpower dus iets van 600 a 800 watt voor de top, en de sub 900 a 1200 watt. Impedanties zijn allebei 8ohm. Hoeveel vermogen moet je versterker nou per kanaal hebben? en hoe zit het met de impedantie?
En hoe zit het als je twee van die topjes op 1 kanaal aansluit met impedantie en vermogen?
Ft    posted on 04-01-2007 13:31
Poster: ceesietopc

Weljaa joh :P en dan nog moeilijke vragen stellen ook he? :P
(no probs m8)
greup    posted on 04-01-2007 14:28
Poster: ceesietopc

klein vraagje:
Als je een subtop combo hebt, met een passieve crossover, hoe zit het dan met je vermogen.

Stel: de Xover zit in de top, de top heeft 400Wrms en de sub 600Wrms. Programpower dus iets van 600 a 800 watt voor de top, en de sub 900 a 1200 watt. Impedanties zijn allebei 8ohm. Hoeveel vermogen moet je versterker nou per kanaal hebben? en hoe zit het met de impedantie?

Een crossover kom je nooit tegen in een top. Enkel in sub kasten.
Het geheel is eigenlijk simpel. de baskast ga je versterken, Die zou volgens jou 600 watt rms kunnen hebben, dus dan gooien we d'r ook een theoretische 600 watt rms vermogen op. Vanuit je sub gaat er een kabel naar je top. Je krijgt nu als het waren een 3-weg systeem waardoor de waardes van je top niet z'n enorme rol meer spelen. De sub bepaald nu welke freq. er doormogen naar je top.

Het vermogen is dus simpel. Je versterkert alleen je sub, dus dat zou 600 watt blijven.  Over het impendatie bij sub met een 2 weg passief filter moet je even opletten. Veel mensen denken dat het zelfde gaat als bij boxen ZONDER filter.. maar dat klopt niet. Je benut in dit geval alleen de impendatie van de subs. je blijft dus gewoon op 8ohm spelen in dit geval.

En hoe zit het als je twee van die topjes op 1 kanaal aansluit met impedantie en vermogen

In dit geval, omdat topjes geen passieve filters bezitten om door te lussen krijg je 8+8 ohm = 4 ohm. Natuurkundig uitgelegt als (8*8)/(8+8)=64/16= 4 Ohm

je wattage blijft ook hier weer gelijk aan het watage van 1 topje. * in theorie zal het iets hoger uitvallen door opwarming van meerdere spoelen ect*

Kort samen gevat.
Sub-top = 600watt op 8ohm
top-top= 400watt op 4 ohm
greup    posted on 04-01-2007 14:49
Dit topic is misschien wel interessant voor jou
ceesietopc    posted on 04-01-2007 19:04
Thnx :D
Het is nog niet honderd procent duidelijk...
Ff een gedachtegang:
Omdat de sub niet het hele geluidsgebied, maar alleen de lage frequenties weergeeft, gaat een deel van het vermogen van de versterker naar de tops.

En nog iets:
Is het mogelijk dat er door de sub heen teveel vermogen naar de tops gaat?
greup    posted on 04-01-2007 19:14
de freq's die de sub moet versterker vragen veel meer vermogen dat de freq die de top krijgt toegewezen. Als je dus 600 watt naar de sub stuurt, stuurt die sub niet die 600 watt volledig door naar je tops. ( dan zou het geluid uit verhouding zijn)

Het is zeker mogelijk dat je tops te veel wattage geleverd krijgt. Maar in dat geval is je sub/top set niet in verhouding.  Maar een setje van 600 vs 400 watt zal geen probleem geven.

ceesietopc    posted on 04-01-2007 19:19
Maar het is dus wel zo dat de sub niet al zn vermogen wat ie geleverd krijgt zelf gebruikt?

275 Users online: 181 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 55.996
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.541