Mixtechniek (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MuffHouse    posted on 02-12-2006 21:21
Hallo, Ik ben imiddels al weer driekwart jaar bezig met mijn 2 numarks axis 4 en mijn Numark Dm1002mk2 mixer om de wereld te veroveren . Het gaat opzich erg goed vind ik zelf.

Ik draai zelf eigenlijk voornamelijk house, progressive trance..

Nu is mijn vraag: Welke mixtechniek kun je het beste toepassen als je van bijvoorbeeld het nummer (even voor het gemak) Fedde le grand - put your hands up for detroit... overmixt naar bijvoorbeeld 50 cent - in da club. Want als je het nummer gelijk pitcht dan klinkt dit echt voor geen meter en dan zou "in da club" ook in ene onwijs snel zijn.

Misschien kan iemand mij vertellen hoe dit (ongeveer) in elkaar zit. Vast wel iemand met ervaring toch?

What do you think about Mixtechniek ??

Vote :   

djjw    posted on 02-12-2006 21:23
Je bedoelt de orginele versie van 50 cent??
MuffHouse    posted on 02-12-2006 21:25
Poster: djjw
Je bedoelt de orginele versie van 50 cent??

Ja, het voorbeeld is meer bedoelt als: van 130 bpm naar 80 bpm overmixen
the-melody    posted on 02-12-2006 21:26
Veel pitchen he. Zou ik persoonlijk ook nooit doen. Als je scratch hebt op die cd spelers zou ik gewoon backspin op flg doen en die halve eurocent(hoe kun je dat nou muziek noemen, elke echte rapper haat die gast hier in belgie) instartenHappy, laughing
djjw    posted on 02-12-2006 21:43
Ik zelf zou het niet in de mix doen..
Mijn mening is dat het tempo verschil tegroot is om een mooie mix over tehouden.
(Over het algemeen genomen dan)
Het begint natuurlijk ook met welke muziek je dan wilt mixen,
sommige nummers zijn (op het tempo van 70/80 bpm) lekker druk en
dan valt de wisseling nog wat mee.
Je kan eventueel (als je dat hebt) een loopje maken met MT van een vocal
deze oppitchen tot de bpm die je moet hebben, of je laat hem op de helft lopen,
dan in mixen en die ander er uit met een effect en je pitch terug brengen naar een redelijk tempo, maar dit zal nooit tengoede komen aan je mix.

De beste manier lijk me in zo'n geval toch ala apresski !!
User edit by djjw on 02-12-2006 @ 21:44:34 (9%)
MuffHouse    posted on 02-12-2006 21:44
Poster: the-melody
Veel pitchen he. Zou ik persoonlijk ook nooit doen. Als je scratch hebt op die cd spelers zou ik gewoon backspin op flg doen en die halve eurocent(hoe kun je dat nou muziek noemen, elke echte rapper haat die gast hier in belgie) instartenHappy, laughing

ontopic: Dat pitchen dat leek me ook al sterk. Scratch heb ik helaas niet om mijn huidige gear. Backspinnen is opzich wel een goed idee, weer eens iets leuks om mee te oefenen. thanks

offtopic: Ik ben zelf geen fan van 50 cent (en dat soort genere muziek) maar dit is toch wel een erg goede rapper in het algemeen. Heeft onwijs veel fans (daardoor ook weer erg commercieel)
dj-nick    posted on 02-12-2006 21:44
of gewoon als put your hands up loopt rustig de tekst van 50 cent erover laten lopen en als de beat komt put your hands up wegspinnen
djjw    posted on 02-12-2006 21:46
Poster: dj-nick
of gewoon als put your hands up loopt rustig de tekst van 50 cent erover laten lopen en als de beat komt put your hands up wegspinnen

Zo kun je dus echt geen mix maken, dat zal een puinhoop zijn met
een "dood" moment als gevolg.
dj-nick    posted on 02-12-2006 21:48
valt wel mee hoor
the-melody    posted on 02-12-2006 21:50
ff offtopic: sorry hoor maar zoals ik al zei(en wat ik van mensen gehoord heb) elke echte hiphopper heeft de hekel aan die halve eurocent met ze kinderachtig gedrag. Waarom denk je dat de hiphop wereld wordt afgesnouwt? Nu geen verkeerd beeld van me kruigen, maar het is wel zo. Echte rappers kan ik dan wel apreciëren omdat ze normaal doen(the streets bv.)

maargoed ontopic:
jera    posted on 02-12-2006 21:58
ttja in een club kan het wel goed lopen he Winking my eye teminste als de mense beetje van hiphop ouden natuurlijk Winking my eye maarja is wel gelijk hele verschillende muziek :S dus lijk met niet erg verstandig he. maarja dat merk je natuurlijk zelf wel als je draaid of het kan of niet.
HouseArrest    posted on 02-12-2006 22:50
Niks mis met 50cent in nederland hoor Happy, laughing
U-Vinyl    posted on 02-12-2006 23:37
Pitch de snelle plaat onder de langzame plaat, zet je crossfader naar de langzame plaat , cue - in met een harde beat of een stem. Tis een optie!

djjw    posted on 03-12-2006 14:11
Poster: U-Vinyl
Pitch de snelle plaat onder de langzame plaat, zet je crossfader naar de langzame plaat , cue - in met een harde beat of een stem. Tis een optie!

kun je me wat beter uitleggen wat je hier mee bedoelt?
trance    posted on 03-12-2006 14:23
Het verschil 80 & 130 bpm is indd erg groot. Wat je zou kunnen doen is 50c oppitchen naar bijv 100 bpm (dan klinkt het nog net niet te vervormd) vervolgens zou je van Fedde Le grand een loop kunnen maken (mischien ergens op het einde van het nummer) Die loop kan je dan wel pitchen naar 100 bpm, de truck is alleen om dit (nu wel erg langzame numer) niet te lang te laten klinken want je zult het toch horen. Heb je bijv een effectot dan kul je de loop zo verrander qua geluid en toonhoogte dat het allemaal weer veel gelikter klinkt.

Maar als ik jou was zou ik gewoon een hele vette faderknip doen op een dikke 1 (qua maat).

Wat je ook kan doen is een rem effect, laten we zeggen net of je een plaat opeens stopt, daarna in 1 keer de andere erin. Hou hier wel rekening mee dat als je van house naar r&b/hip/hop gaat (in ieder geval een langzamere stroming) je het in het algemeen wel iets sneller moet laten lopen anders is het verschil te groot, dan zakt he publiek in 1 keer in. Hopelijk heb je hier wat aan succes
Aemilius    posted on 03-12-2006 14:33
als je tempolock zou hebben zou het wel kunne want dan kan je em gewoon rond de 125 bpm zette die van 50cent zonder dat de stem gaat piepe xD en dan die van flg ook ff ietsje terug natuurlijk..
Maar als je dan flg wegmixt dan hou je enkel een 50cent over met een heel rap tempo.. da klinkt naar mijn mening nie goed.. met van die rapnummers die je rond de 120/130 bpm laat afspele kan je er het beste een housebeat onderhoude anders klinkt het nie echt dope.. maja dat is dan mijn mening

als je dus geen tempolock of wat dan ook heb dan kan je het beste gewoon backspin doen of dat remeffect wat trance hiervoor zei
User edit by Aemilius on 03-12-2006 @ 14:37:14 (48%)
djmamo    posted on 03-12-2006 14:50
het bpm verschil is te groot deze krijg je nooit mooi gemixt.

wat ik zou doen....

fedde le grand opzetten en op het einde draai je hem langzaam weg zodat je het effect krijgt van een stoppende/afremmende draaitafel.

en dan een paar seconde stilte en dan 50 cent er met net ff wat meer gain dan fdl erin gooien.

dit werkt echt.

liever zou ik dan 50 cent omruilen en er dan sean paul met get busy in gooien omdat dat met een stukje vocal begint.

www.moonentertainment.nl
ccc    posted on 03-12-2006 15:09
50 Cent begint toch ook met een vocal? Hij zegt toch zoiets van Jo Jo Jo.
Ik weet het niet zeker, ik luister dit nummer nooit.
Jorrit    posted on 03-12-2006 15:11
Poster: ccc
50 Cent begint toch ook met een vocal? Hij zegt toch zoiets van Jo Jo Jo.
Ik weet het niet zeker, ik luister dit nummer nooit.

Daar kan je vergif op innemen ja, 9 van de 10 van zijn nummers beginnen met 'yo yo yo' of iets in die richting :P
MuffHouse    posted on 03-12-2006 15:19
Ok toppie. bedankt, ik kan weer even spelen

djmamo    posted on 03-12-2006 15:22
50 cent begint niet met een vocal, deze begint met een bass

sean paul begint zonder geluid en alleen met stem en dat noemen ze een vocal
www.moonentertainment.nl
Antoine88    posted on 03-12-2006 18:03
Ey phat man, >> Numark Axis 4, ik ben wel zeer tevreden met die dingen. Maar goed.

Eum.., ik draai voornamelijk Hip-Hop en gooi er kleine setjes Trance/Club whatever er door heen. Dit voor de afwisseling en omdat er ook phate beats zijn buiten Hip-Hop.

Om te beginnen, ik zou dit niet mixen tussen een house setje. Blijf een beetje genre bewust. But that's up to you, ur the DJ.
Met dit soort overgangen zou ik me storten op de effecten. Bijv. een echo, dus langsaam laten uit echo-en.

B.T.W.
quote:

Dat pitchen dat leek me ook al sterk. Scratch heb ik helaas niet om mijn huidige gear. Backspinnen is opzich wel een goed idee, weer eens iets leuks om mee te oefenen. thanks

Ben wel benieuwd hoe jij wl backspinnen op de axis 4.? Meld me ff oke..

Verder ook een idee. Als je je handen op een Draaitafel hebt, schakel je 'm tijdens het draaien van de plaat uit. De platter stop dan namelijk niet meteen met draaien, maar de snelheid neemt langzaam af. Klinkt ook wel leuk. Dan op het moment dat je het geschikt vind gooi je Fibbiecent erin.
Dit voorkomt dat je Opeens de sfeer kapt.

Maak een Loop, en pitch het tempo naar beneden. Opzich zelfde als het hierboven beschreven.

Meer heb ik je niet te zeggen..
Goodluck.
lifebeats    posted on 24-12-2006 15:42
ik zou zelf na put your hands up for detroit geen 50 cent doen maar bijv sean paul met temparature.
deze is qua bpm al dichterbij de vorige plaat , je pitcht sean paul redelijk op en mix hem erin.
als dat gebeurd is dan langzaam ga je naar beneden in tempo en na 3 a 4 platen in tempo gezakt te zijn in bpm kom je zo uiteindelijk bij hip hop tempo uit.
wat ik ook wel zou doen is een backspin na put your hands up for detroit of cut of
sucses
Bastian    posted on 24-12-2006 16:09
49 cent met put your hands up for rotterdam mash up dat word een chille plaat:P

Jorrit    posted on 24-12-2006 16:32
Poster: djmamo
50 cent begint niet met een vocal, deze begint met een bass

sean paul begint zonder geluid en alleen met stem en dat noemen ze een vocal

Dat neemt nog niet weg dat als er een beat onder 'yo yo yo' zit, het 'yo yo yo' gedeelte een vocal is :DWinking my eye
lrfist    posted on 25-12-2006 02:43
1 van de betere oplossingen voor zoiets: backspin en de nieuwe erin gooien :P
met platenspelers ook nog: druk op "stop" en gooi de volgende erin.
met platenspelers ook nog: draai op "off" wacht even en gooi de volgende erin :P

als je een dj bent die van tijd tot tijd de micro ter hand neemt: "en deze is voor de verjaardag van stefke!">gooi de nieuwe plaat erin
User edit by lrfist on 25-12-2006 @ 02:45:01 (62%)

348 Users online: 275 Guests (73 Unknown)
Pages generated today : 948
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.750.420