par 56 LED dmx (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

greup    posted on 25-11-2006 15:57
Ik vroeg me af of er toevallig al mensen zijn met ervaring met LED parren.

De parren kosten fiks meer dan de normale parren.
LED par 56 dmx = 80 euro
Par 56 *incl lamp* = +/- 40 euro ( afhankelijk van wat voor lamp je erin doet)

echter is een setje van 8 dmx parren dus 80* 8= 640 euro excl dmx sturing.
Een setje parren is 40*8 = 320 euro + 2* t-bar dmx = 400 euro = 720 euro excl sturing.

een setje dmx led parren lijkt hier dus goedkoper te zijn!
ik ben dan ook erg benieuwd naar de lichtopbrengst van z'n par led.
Het grote voordeel dat je met de par led z'n beetje elk gewenste kleur kunt creeeren, en dat de levensduur van een led veel langer is zou voor mij een reden kunnen zijn om eens te kijken of ik niet een paar van deze setje zou willen aanschaffen.

What do you think about par 56 LED dmx ??

Vote :   

PatrickBeuken    posted on 25-11-2006 17:01
Momenteel zijn DMX parren eigenlijk nog niet rendabel. De lichtopbrengst ervan ligt flink lager dan die van conventionele parren. Daarnaast moet je er niet van verwachten dat je er alle kleuren ermee kan maken. Het RGB kleurmixen is eigenlijk nog waardeloos. (Ik weet niet goed hoe ik in woorden kan uitdrukken hoe het er uitziet, maar het is niks geweldigs) Daarnaast hebben gewone parren een veel warmere kleur dan die kille DMX dingen. Ik heb ze een tijdje terug ook overwogen, maar dat was maar kort... ze zijn nog niet het geld waard. Misschien kun je eens in een winkel bij je in de buurt gaan kijken...
User edit by PatrickBeuken on 25-11-2006 @ 17:02:14 (20%)
Camino    posted on 25-11-2006 19:21
De enige leuke toepassing van die LED pars dat ik tot nu toe gezien heb is IN de truss, om de truss wat kleur te geven zeg maar. Dit als goedkoper alternatief voor een kleurenwisselaar. Daarbuiten ben ik het met Patrick eens dat de lichtopbrengst niet geweldig is, momenteel is de technolgie nog niet ver genoeg om LEDs het werk van normale pars over te laten nemen...
greup    posted on 25-11-2006 19:36
mm, dat is waar ik al bang voor was. Jammer, op het moment dat LED wel de opbrengst van de gewone parlampen haalt, en de kleuren wel netjes gemixt kunnen worden zou z'n led dmx par een erg leuk iets kunnen worden.
PatrickBeuken    posted on 25-11-2006 19:39
Ze zijn ook erg goed te gebruiken i.c.m. witte doeken, etc... Maar ze zijn zeker geen waardige vervanger voor de conventionele par. Iets uitlichten kun je er al helemaal niet meer.
Chiron    posted on 06-12-2006 21:18
Voor het gebruik als spooklights (in de truss) zijn ze op zich al wel bruikbaar, maar het licht wat er vanaf komt doet echt onder voor een conventionele lamp. Misschien over een jaar wanneer de techniek weer een stapje verder is, maar voor nu is het nog niks voor algemene toepassingen.
Lead    posted on 06-12-2006 23:51
Eerder decoratieve verlichting voor in kroegen bijvoorbeeld. Heb er wel grappige dingen mee gezien. In een kroeg iets aan de muur of in een hoek uitlichten is er goed mee te doen.

Maar de 4-bar zal het nog even moeten volhouden Happy, laughing
Let the BASS be louder
djmarcelm    posted on 04-01-2007 11:10
kijk eens op nachtpracht.nl en dan de virtuele rondleiding Winking my eye

hangen in de discotheek waar ik draai een denk ik 50 van die dingen en het is echt erg leuk om te zien en er komt toch veel licht af
vindt zelf dat het heel scherp licht is en niet echt sfeer licht voelt nml niet warm aan

maar je kunt er echt heel erg leuke dingen mee doen
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
Ft    posted on 04-01-2007 13:39
Poster: greup
mm, dat is waar ik al bang voor was. Jammer, op het moment dat LED wel de opbrengst van de gewone parlampen haalt, en de kleuren wel netjes gemixt kunnen worden zou z'n led dmx par een erg leuk iets kunnen worden.

Ik hoorde pas dat ze nieuwe LED's hadden die even veel lichtopbrengst hadden als een xenon lamp in een auto. In de toekomst zullen er dus auto's komen die als lamp gebruik maken van maar 1 LED. Ik denk dus dat het niet lang zal duren voor deze technologie ook in gewoon licht wordt gebruikt. (volgens mij is de opbrengst van een autolamp wel minstens zo hoog als van een par of niet...? )
greup    posted on 04-01-2007 14:36

vindt zelf dat het heel scherp licht is en niet echt sfeer licht voelt nml niet warm aan

dat kan ik me wel voorstellen, maar voor sommige mensen is het juist een hele uitkomst, lampen die niet zo veel warmte afgeven. Dat felheid zou ik zelf wel willen zien. Je moet je parren natuurlijk goed richten ( een normale par in je oog is ook al niet fijn) maar het moet niet te gek worden natuurlijk

Ik hoorde pas dat ze nieuwe LED's hadden die even veel lichtopbrengst hadden als een xenon lamp in een auto. In de toekomst zullen er dus auto's komen die als lamp gebruik maken van maar 1 LED. Ik denk dus dat het niet lang zal duren voor deze technologie ook in gewoon licht wordt gebruikt. (volgens mij is de opbrengst van een autolamp wel minstens zo hoog als van een par of niet...? )

Mmm, ik vermoedt dat het meerdere led's bij elkaar zouden zijn geweest...
De opbrengst van xenon licht is niet te vergelijken met die van de GE lampen in een par.
Ft    posted on 04-01-2007 18:59
@Greup... Meerdere LED's worden al gebruikt in bijvoorbeeld achterlichten van auto's... het ging hier echt om 1 enkele LED... zat nog wel in beginfase, maar er zal vast wel iets uit komen... ik zal wel ff zoeken ... weet niet meer waar ik het gehoord/gelezen heb...
Steev    posted on 04-01-2007 20:17
Hmm, om even in te gaan over het "warme" effect bij led, ik denk dat dit meer te maken heeft met de kleur die de lamp op dat moment geeft. Als ik bij ons in de auto kijk naar de zacht rode sfeer verlichting dat met led's wordt opgewekt, vind ik dit toch wel een redelijk warme uitstraling geven. Dit komt dan door de kleur, want als ik het goed heb kun je dit bij led aanpassen?

Wanneer je dan een wat warmere uitstoot wil, tenminste, warm kwa sfeer is dit wel mogelijk door een warme kleur te geven. Diep rood, zacht geel en dergelijke.

Correct me if i'm wrong Winking my eye
Ft    posted on 04-01-2007 22:23
Ik heb ff zitten zoeken en vond dit: Door de rode, groene en (meestal) twee blauwe leds kan het volledige kleurenspectrum bestreken worden.

Dus ja, volgens mij kun je dus elke kleur krijgen... Er zitten dan meerdere LED's in 1 behuizing verwerkt ... door de spanning aan te passen kun je volgens mij verschillende hoeveelheden licht mengen waardoor je andere kleuren krijgt. (Bij 2-kleuren LED's moet je de polariteit omdraaien (draadjes dus :P) om de gewenste kleur te krijgen...)
PatrickBeuken    posted on 04-01-2007 22:33
Theoretisch wel, ja. Maar in praktijk krijg je nooit zo veel en nooit zo'n mooie kleuren als bij een conventionele par.
Ft    posted on 04-01-2007 22:35
Poster: PatrickBeuken
Theoretisch wel, ja. Maar in praktijk krijg je nooit zo veel en nooit zo'n mooie kleuren als bij een conventionele par.

Het is net als met alles... gewoon een kwestie van smaak... en het blijft natuurlijk een feit dat de LED's niet oorspronkelijk gemaakt zijn voor feestverlichting... de PAR's wel...
greup    posted on 05-01-2007 02:53
Poster: Bonzaiboom

Het is net als met alles... gewoon een kwestie van smaak... en het blijft natuurlijk een feit dat de LED's niet oorspronkelijk gemaakt zijn voor feestverlichting... de PAR's wel...

maar op dit moment worden led's wel gemaakt voor feestverlichting, alswel andere doeleinde waarbij verlichting een rolspeeld. Dus we mogen absoluut eisen stellen hieraan

Het is inderdaad zo dat de parren 3 kleuren led's hebben. Uiteindelijk zijn namelijk alle kleuren gebaseerd uit 3 kleuren. ( zou je moeten hebben geleerd bij natuurkunde)  * met geloof ik een paar kleine uitzonderingen zoals utraviolet*
Mod edit by greup on 05-01-2007 02:54 (8%)
Ft    posted on 05-01-2007 08:36
Dat klopt... maar naar mijn weten kun je geen geel maken met rood groen en blauw... waarschijnlijk zitten er dus ipv groene LED's, gele LED's in... daarmee kun je ook groen maken :P

Je hebt ook gelijk wat betreft dat we eisen mogen stellen, maar het toepassen van LED's in dit soort toepassingen staat eigenlijk nog in de kinderschoenen... uiteraard zal en MOET er een hoop verbeterd worden, maar dat is bij alles zo in het begin.
Nvie    posted on 05-01-2007 08:51
Met gele Led's kun je geen groen maken. Geel onstaat in het secundair/additieve kleuren mengen uit groen en rood. RGB staat dan vanzelfsprekend voor Rood Groen Blauw, de drie basiskleuren. Met basiskleuren kun je zo goed als alle kleuren mengen, met de gemengde daarintegen niet.

Het zou kunnen, alleen moet je dan een groen kleurenfilter gebruiken met een volledig gele straal, zodat het filter het rood eruit filtert.
Mod edit by Nvie on 05-01-2007 08:51 (3%)
Cyspoz    posted on 05-01-2007 09:01
Een led par vind ik zeker wel interresant om aan te schaffen alleen moet je ze anders gebruiken. Een led par vind ik trouwens een erg verkeerde benaming aangezien de lamp op de vorm van de behuizing na niks te maken meer heeft met een par.
Led lampen zijn niet zo fel als par lampen. Je moet ze dus ook niet x meter hoog in een truss frame hangen. Dat hoeft ook niet (bij par moet dat officieel wel dacht ik) en dus kun je van dichtbij leuke effecten maken.

Voordelen:

• Het verbruikt minder stroom, dit kan vooral bij drive-in shows ervoor zorgen dat je ook in zalen kan draaien waar geen kracht aanwezig is of meerdere vrije groepen ontbreken.
  • Het produceerd minder warmte wat in een aantal gevallen ook een voordeel is.
  • Levensduur van led verlichting is langer dan van conventionele lampen.
    Je hebt altijd "alle kleuren" op iedere plek beschikbaar.
  • Led lampen gloeien niet na, waardoor je dus strobe effecten kan maken. 
Nadelen:
  • In theorie zou je met de led's bijna alle kleuren moeten kunnen maken, helaas geven de led's niet exact de primaire basis kleur weer en gedragen ze zich ook niet lineair waardoor het in de praktijk iets minder is. Vraag is alleen waar je het voor wilt toepassen en of het dus een probleem zou kunnen zijn.
  • Een ander nadeel wat bij het sommige led product minder is dan bij andere is het regenboog effect. Als je een meng kleur neemt wordt die opgebouwd door leds vanaf verschillende plaatsen. Daardoor krijg je soms een regenboog effect bij schaduw randen. Afhankelijk van de soort gebruikte leds en eventueel een difuus filter is dit soms bijna helemaal op te vangen.
  • Mensen ervaren led verlichting vaak killer dan conventionele lampen. Dat komt vaak door de grotere aanwezigheid van koude licht kleuren, strake licht toepassing ervan en het ontbreken van een bult infrarood licht en warmte.
Je laat niet weten waar je ze voor wilt gebruiken dus ik kan je geen situatie tips geven maar mijn ervaring is dat bij het juiste gebruik ervan je er mooie dingen mee kan doen.

Poster: Bonzaiboom
en het blijft natuurlijk een feit dat de LED's niet oorspronkelijk gemaakt zijn voor feestverlichting... de PAR's wel...

De echte parren zijn ook nooit bedoelt geweest voor disco toepassingen.
User edit by Cyspoz on 05-01-2007 @ 09:05:11 (12%)
ceesietopc    posted on 05-01-2007 10:13
Conclusie:

Als vervanger voor parren kan het niet, vanwege de lagere lichtopbrengst. Maar het is zeker een goed concept, en in de toekoms zullen we zeker een keer overstappen op led-parren, vanwege hun laag verbruik, kleurverandering, lange levensduur etc. Op het moment zijn ze alleen te gebruiken voor het toevoegen van wat sfeer, omdat je ze bijv als truss verlichting kan gebruiken, of als strobe etc.

@Cyspoz
Waarvoor werden parren dan officiel gebruikt?
Cyspoz    posted on 05-01-2007 10:26
Poster: ceesietopc
@Cyspoz
Waarvoor werden parren dan officiel gebruikt?

De echte parren komen uit de theater wereld waar ze voornamelijk worden gebruikt voor het uitlichten.
Een echte par bestaat uit een lamp die als geheel is opgebouwd uit een lens, gloeilamp, reflector. Die geven een mooie zachte ovale lichtbundel die je kan draaien door de lamp te draaien. De lamp is dan nog in verschillende type te krijgen in wattage, kleur temperatuur en licht bundel hoek.
In disco's, clubs en kroegen zie je meestal geen echte parren omdat ze erg duur zijn, zwaar en de lampen sneller kappot gaan. Meestal worden daar wel de par behuizingen gebruikt of een look-a-like en wordt daar een reflector in geplaatst waar vervolgens een stift voet model gloeilamp in geprikt wordt. Dit soort parren hebben daardoor niet alle eigenschappen ten opzichte van de echte. Maar voor de toepassing ervan maakt dat natuurlijk ook niet uit.

Ik vind zelf dat led lampen in veel situatie best als par vervanger kunen worden gebruikt, mits de afstand tussen lamp en objec/doel niet te groot is. Maar aangezien ik niet weet waar de topic starter ze voor wil gebruiken gebruiken is het een beetje moeilijk te bepalen of het wel of niet voor hem als vervanger kan optreden.
Is het dan trouwens niet aan de topic starter om de conclusie te trekken?
ceesietopc    posted on 05-01-2007 10:29
Was als hulp bedoeld die conclusie...

Ik dacht: Hij vergelijkt het met een setje normale parren, dus het zal wel voor drive- in  zijn, als hoofdverlichting zegmaar.

Correct me if I am wrong
greup    posted on 23-03-2007 14:05
Gister een openpodium klusje gehad. Hierbij had ik eens een setje ledparren gehuurd om toch maar te kijken hoe we z'n Led par nou moeten plaatsen.

Ik was zeker niet ontevreden! een leuk wash effect, en de opbrengst is ook nog niet eens zo belabberd. Je moet het natuurlijk wel als inteligent licht gebruiken,. Dus 2 parren op 1 kleur tegelijk.

Het kleuren spectrum blauw tot en met rood is mooi te maken. Gaan we naar lichtere kleuren, zoals geel dan wordt het wel wat minder. *maar die kleuren kun je vermijden*

Voor wat podia belichting zoals ik nu heb gedaan is het prima geschikt. en om wat sfeer te creeeren voor de wat kleinere disco's *denk aan zalen voor 500 man, en niet te hoog* kun je deze parren ook nog prima gebruiken.

Conclusie,.. voor de prijs zijn ze absoluut niet slecht, en ze zijn ook zeker bruikbaar.
Pleuris    posted on 23-07-2007 10:58
Ik heb  Showtec par 64 rgb dmx led-parren met industriele leds, dus een grotere lichtopbrengst. Ik werk in verband met video met niet al te veel licht en de led-parren zijn ideaal om lokaal op kortere afstand mooi diffuus gekleurd licht te geven.  
OneSixty    posted on 23-07-2007 13:19
als het op de kleur aankomt kun je ook gewoon je ledparren gaan filteren.
maar dan blijf je natuurlijk met een lage lichtoutput. (naja , ik vind dat het best meevalt hoor , ik heb nog nooit een conversionene par naast een ledpar gezien maar er komt toch nog veel licht uit een ledpar)

en dan heb je natuurlijk de voordelen van laag energie verbruik (iets rond de 15-20w dacht ik)
en je hebt geen warmte ontwikkeling , ik kan namelijk niet lang blijven staan als er een par op mijn kop schijnt.
DJKIWI    posted on 23-07-2007 20:47
In de kroeg waar ik momenteel werk als dj zijn we sinds kort aan het expirimenteren met led-pars.
Ik moet zeggen dat de lichtopbrengst best wel enorm is.
Niet alle kleuren zijn even""warm", maar wel acceptabel.
Voordeel is: laag energie verbruik en geen warmte ontwikkeling (zoals dj-lightzone al meldde).
Deze led-pars worden aangestuurd door het prgramma "Sun-light", een progamma met wel heel erg veel mogelijkheden.

231 Users online: 16 Guests (215 Unknown)
Pages generated today : 50.470
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.528.471