CDJ800 + Hitte = Kapot!
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Cyrille    posted on 18-11-2006 23:51
Vrijdagavond stond ik met Sandr op een studentenfeest in Delft te draaien. Er kwamen veel meer mensen dan verwacht en de sfeer was super maar er was wat ventilatie betreft niet echt gerekend op zoveel mensen.. gevolg:
Het werd binnen zó warm dat om een uurtje of 2 het condenswater van de muren liep en alle cd's besloegen. Wat vervelender was: dit gebeurde ook met de 4 CDJ800's die we hadden staan. Stuk voor stuk begaven 3 CDJ's het. De DJM600 mixer had er trouwens geen last van.
We vermoeden dat het met het loopwerk te maken heeft (Sander heeft zoiets al eerder meegemaakt in een zwembad) maar ik ben benieuwd of iemand anders dit wel eens heeft ondervonden?
Zijn CDJ's extreem gevoelig voor een hoge luchtvochtigheid en is er wat aan te doen?
Hoop dat iemand me hier wat meer over kan vertellen.. thnx alvast!

What do you think about CDJ800 + Hitte = Kapot! ??

Vote :   

PatrickBeuken    posted on 19-11-2006 07:28
Een hoge luchtvochtigheid is nooit goed voor elektronica. Met een hoge luchtvochtigheid oxideren de printplaten.
BURN    posted on 19-11-2006 09:01
En hoest afgelopen, met 1 CDJ left..??
lolbroek    posted on 19-11-2006 10:01
Condens op de laser mss? Dat lijkt me logisch.
DJ_IVI-R    posted on 19-11-2006 12:02
Poster: BURN
En hoest afgelopen, met 1 CDJ left..??

idd wil ik ook weten Happy, laughing

mja denk dat het niet per sé aan de cdj ligt, maar aan elektronica in het algemeen.. het is niet gemaakt voor in een super-vochtige omgeving te draaien
www.nikan.be
ice_frenzy    posted on 19-11-2006 12:30
dit is echt geen lachertje he ..
mss eens naar pioneer zelf een berichtje sture ..
die weten er vast meer van Winking my eye
the-melody    posted on 19-11-2006 12:31
Waarom naar pioneer? Gewoon wachten tot lead hier een bericht heeft geschreven et tadaHappy, laughing Trouwens hier heb ik ook al last van gehad, vorige zomer. Toen was het op me zolder een 35°c graden, had de airco maar eens opgezet en dan beginnen te draaien maar me cdj begaf het gewoon... Had hem dan beneden gezet en daar werktie die perfecto na een half uurtje koelen.
User edit by the-melody on 19-11-2006 @ 12:32:41 (100%)
Lead    posted on 19-11-2006 12:52
Normale warmte mag geen probleem geven, daar zouden ze wel tegen bestnad moeten zijn. Maar hoge luchtvochtigheid is dodelijk voor alle electronica.

Je kunt CDJ's gebruiken tussen de 5 en 35 graden bij een luchtvochtigheid tot 85%. Dit is een redelijke algemene regel die niet alleen voor CDJ's geldt, maar voor veel electronica in het algemeen.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je daar dik overheen gaat. En condensvorming in/op de lens geeft fouten... door een beslagen ruit ziet de laser niet zo veel Winking my eye

Tevens, als er condensatie op treed in het toestel kunnen de druppeltjes op de gekste plaatsen een kortsluiting geven.
Let the BASS be louder
Cyrille    posted on 19-11-2006 14:49
Allereerst dank voor de reacties mensen!
Als ik het zo lees is het dus echt te warm/vochtig geweest voor de spelers.
De ene CDJ die wel bleef draaien is een klein jaartje geleden gerepareerd. Hij begaf het toen door de temperatuur/condensvorming in een zwembad. Daar is toen een nieuw loopwerk ingezet.
We zijn toen we thuiskwamen met de 3 kapotte spelers meteen naar de werkplaats van een licht-en geluidbedrijf waar ik af en toe werk gereden. Daar heeft iemand gekeken naar de laser en daar leek niks mee te zijn.
Wat het probleem is, is dat de CDJ's de cd wel aannemen, maar hij blijft loaden. Als je dan op eject drukt duurt het een minuut voordat de cd weer terugkomt.
2 van de 3 spelers hebben nog garantie. Valt dit binnen de garantie? Niet dat het uitmaakt eigenlijk want ze gaan deze week onderweg naar een servicecentre.

*hoe het nog afgelopen is met 1 CDJ..
toevallig stond er een technics huis-tuin-keuken cdspeler in de buurt. Aangezien alle 65 kratten pils, 200flugels en pasoa's nagenoeg op waren maakte het voor het publiek om een uurtje of 3 niet echt meer uit dat er een ID&T Yearmixje stond te draaien. Supermooie avond gehad dus haha!
Lead    posted on 19-11-2006 16:49
Schade door eigen toedoen is niet gedekt door de garantie... Maar ik zou hem gewoon inleveren, copy factuur erbij en een klachtomschrijving. Als de klacht alleen optreed bij een (paar) bepaalde CD's, doe er dan eentje in de doos zodat ze het makkelijk kunnen testen. Dan hoor je het vanzelf.

Transport van de officiele dealer van/naar Pioneer is gratis.
Let the BASS be louder
Sandr    posted on 19-11-2006 22:21
Ja, condens op de laser was het dus niet. Maar alledrie de CDJ's hadden precies hetzelfde probleem. Wel erg toevallig als er bij alledrie de cdj's dan dezelfde kortsluiting is opgetreden.
Of zie ik het nou helemaal verkeerd..?

Dan direct nog een vraag!
Zijn er manieren om dit te voorkomen, om de luchtvochtigheid bij je booth te verlagen?
Met een ventilator of iets dergelijks?
Of gewoon een bizon vochtvreter...?
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 19-11-2006 @ 23:09:22 (85%)
Lead    posted on 20-11-2006 07:19
Ja, zorgen dat er genoeg in de ruimte geventileerd wordt zodat condens aan plafond/muren en apparatuur niet meer voor komt.

En als 3 dezelfde apparaten in een situatie zijn geplaatst waarin ze niet horen te werken vind ik het niet vreemd dat ze er allen hetzelfde op reageren. Niet dat ik daar blij van zou worden, maar consequent is het wel Winking my eye

Zegt wel iets over de situatie ter plekke :D
Let the BASS be louder
Collin    posted on 20-11-2006 11:12

zoiets heb ik ook al is meegemaakt met de CDJ-1000 MKII

bij mij was toen de hele lens beslagen geweest ... en las de cd's niet meer

het is lastig maar een ventilator er naast zetten hielp bij mij toen al heel veel haha

stom gezicht maar het werkt wel
Sandr    posted on 20-11-2006 15:20
Poster: Lead
Ja, zorgen dat er genoeg in de ruimte geventileerd wordt zodat condens aan plafond/muren en apparatuur niet meer voor komt.

En als 3 dezelfde apparaten in een situatie zijn geplaatst waarin ze niet horen te werken vind ik het niet vreemd dat ze er allen hetzelfde op reageren. Niet dat ik daar blij van zou worden, maar consequent is het wel Winking my eye

Zegt wel iets over de situatie ter plekke :D

Uiteraard zegt dat iets over de situatie, we hebben dus puur geluk gehad dat die 4de cdj inconsequent was.

Dus als ik bij de volgende party daarzo, (dus weer met extreem veel hitte etc) 3 ventilators meeneem en die op de apparatuur richt, moet het geen probleem zijn..?
Cyrille    posted on 20-11-2006 15:38
Poster: Sandr
Dus als ik bij de volgende party daarzo, (dus weer met extreem veel hitte etc) 3 ventilators meeneem en die op de apparatuur richt, moet het geen probleem zijn..?

Daar grapten we al over.. misschien (zoals Collin zegt) dat het kan werken.. Al lijkt me het wel een risico om het zo te proberen. Zijn weinig andere opties dan een goed geventileerde zaal..
Laidback    posted on 20-11-2006 15:43
Minimaal een Airco in de dj booth....

een goed geventileerde werkplek...
staat toch in de arbo wet ? :P
Klonic    posted on 20-11-2006 17:49
verdampt water kan in principe geen kortsluiting veroorzaken, dat mist namelijk het geleidende zout dat wel in kraanwater zit. Puur H2O is niet schadelijk voor electronica. Laser stralen kunnen er inderdaad wel door worden vervormd, misleid.

Zo zie je maar weer, ook CDJ's zijn niet alles, SL-1200 MKII's zouden het waarschijnlijk wel trekken.

Toch hou ik van de CDJ'tjes 

Succes iig.

Edit:
Ventilatoren kan je ook lucht weg laten zuigen van de CDJ's (i.p.v. ernaartoe blazen) Dit zorgt ervoor dat al het gasvormige water weg word gezogen van de CDJ's, nog beter is een combinatie, dan hou je en een lage temperatuur en het water word afgevoerd.
User edit by Klonic on 20-11-2006 @ 17:55:16 (67%)
PatrickBeuken    posted on 20-11-2006 18:12
Op podia bij wat grotere klusjes (met name in de zomer) is het vrij gebruikelijk om een grote ventilator neer te zetten.
dj-nick    posted on 20-11-2006 18:36
ik had ook gezien dat in sommige flightcases al standaard een ventilator ingebouwd zit
Sandr    posted on 20-11-2006 21:14
Ja het is allemaal logisch.
Maar de vraag is, is het voldoende als ik er 2 of 3 ventilators op zet?
Dan kan ik het de volgende keer voorkomen.

Klonic    posted on 20-11-2006 22:06
dat hangt van de verplaatsing van lucht t.g.v. de fan af en van de oppervlakte (eventueel volume) waarop de CDJs verspreidt staan. Maar ook de omstandigheden spelen een rol.

Het is niet zo 1, 2, 3 te zeggen hoeveel en wat je nodig hebt. Maar ik geloof dat 1 fan met een diameter= 20 cm per cdj meer dan genoeg is. Koop iig zon metertje die de luchtvochtigheid temperatuur meet, dan gooi je gewoon ergens neer en daar kijk je af en toe naar wanneer je in dat soort ruimten komt.
Cyrille    posted on 20-11-2006 22:11
Thnx Klonic! Duidelijke taal
Day-One    posted on 21-11-2006 21:28
ik vraag mij bij dit soort situatie af of je de aansprakelijkeheid bij de organisatie kan verhalen. (bij geen garantie natuurlijk)
Cyrille    posted on 21-11-2006 21:57
Poster: Day-One
ik vraag mij bij dit soort situatie af of je de aansprakelijkeheid bij de organisatie kan verhalen. (bij geen garantie natuurlijk)

Dat ligt in dit geval best moeilijk.. we draaiden voor een oude kennis/vriend van ons en het was ook nog eens een studentenfeest (=weinig geld).
Als het echt moet is er wel iets te regelen natuurlijk wat aansprakelijkheid/financien betreft maar we kijken eerst hoe het zit met de garantie enzo.

EDIT: ik zat trouwens te bedenken.. misschien warmte/luchtvochtigheidproblemen wel op te lossen met pcfans? Naast/voor/achter CDJ's zetten ofzo..
*echt geen verstand hiervan dus kan ook een waardeloos idee zijn..
User edit by Cyrille on 21-11-2006 @ 22:06:28 (45%)

This is an old Topic

No new postings for 6.884 days.
 Post CommentThat would be 229.5 months
or a whopping 18.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

247 Users online: 27 Guests (220 Unknown)
Pages generated today : 38.702
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.690.714