Lengte van signaalkabel
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Dirkvh    posted on 13-11-2006 20:28
Beste forumleden..

Ik heb even een vraag, mijn vader wil nieuwe actieve speakers kopen voor in de woonkamer. ( Behringer truth 2031 A)
Nu komt het probleem: de kabel van de stereotoren naar de speakers moet ongeveer 12m zijn. Nou is mijn vraag of dit mogelijk is voor een tulp(RCA) naar jack? (mono - dus een tulp en een mono-jack)

Alvast bedankt.Happy, laughing

What do you think about Lengte van signaalkabel ??

Vote :   

Jelmer    posted on 13-11-2006 20:47
Dat kan goed gaan. Het kan ook niet goed gaan. In het laatste geval heb je radio Vladivostok of een dikke brom door je speakers. Kwestie van uitproberen.
Dirkvh    posted on 13-11-2006 20:55
Poster: Jelmer
Dat kan goed gaan. Het kan ook niet goed gaan. In het laatste geval heb je radio Vladivostok of een dikke brom door je speakers. Kwestie van uitproberen.

Ik zou t graag willen proberen, maar het probleem is dat de speakers nog gekocht moeten wordenWinking my eye

Verder wat is dan de oorzaak van die brom, de lengte of de 'straling' van de omliggende kabels?

Edit: ik heb nu op internet een orginele kabel gezien van jack naar tulp van 10 meter, langer is hij niet te verkrijgen, ik kan natuurlijk wel zelf een kabel solderen, maar dan is het dus de vraag of het signaal dan nog goed is..
User edit by Dirkvh on 13-11-2006 @ 20:56:51 (60%)
Jelmer    posted on 13-11-2006 21:03
Ik zou een eind microfoonkabel halen en daar tulpstekkers aan solderen. Als het werkt heb je mazzel, als het niet werkt kan je er altijd nog XLR aan zetten. Solderen moet geen probleem zijn, maar ik ben dan ook niet iemand die geloofd betere hoogweergave door linksom-gevlochten kabel tegenover rechtsom-gevlochten.
Cyspoz    posted on 13-11-2006 22:14
Het is heel erg situatie afhankelijk, maar optimaal gaat het niet worden omdat het signaal van de stereotoren ongebalanceerd is. Daarmee krijg je gewoon geen goede resultaten. Maar aan de kant van de speaker is dat wel mogelijk, dus als je aan die kant de boel gebalanceerd aansluit dan komt het goed. Zoek maar eens op internet en fora voor meer info over gebalanceerd en ongebalanceerd.

Ferrox    posted on 13-11-2006 22:28
Gebalanceerd uitsturen is niet zo moeilijk. Wat ik je wel aan zou raden is een ground loop (een magneet met de draad er doorheen gewonden) aan het einde te hangen. Ik denk dat dan het grootste probleem is opgelost.

Mocht het hiermee ook niet werken heb ik nog wel schema's voor een ongebalanceerd naar gebalanceerd signaal. Echter moet je wel een redelijk techneut zijn om dit goed te fabriceren.
kefco    posted on 13-11-2006 22:32
ongebalanceerde kabels nooit langs stroomkabels leggen in plinten of iets dergelijks. Dat geeft zeker een brom. Wat ook een brom geeft is als je op dezelfde groep als de stereo een koelkast of verlichting met een transformator. Wanneer je gebalanceerde kabels gebruikt, heb je hier minder last van. 12 meter is erg lang, maar je kan het proberen. Zowieso altijd zelf solderen dat soort lengtes. Als er nou een echte extreme brom in zit kan je altijd en DI box ertussen zetten.

Ik heb trouwens ook de 2031A's als monitor staan voor het draaien en productie. Echt top speakers voor dat geld.
Cyspoz    posted on 14-11-2006 15:02
Poster: Ferrox
Gebalanceerd uitsturen is niet zo moeilijk. Wat ik je wel aan zou raden is een ground loop (een magneet met de draad er doorheen gewonden) aan het einde te hangen. Ik denk dat dan het grootste probleem is opgelost.

Mocht het hiermee ook niet werken heb ik nog wel schema's voor een ongebalanceerd naar gebalanceerd signaal. Echter moet je wel een redelijk techneut zijn om dit goed te fabriceren.

Zijn thuis stereo heeft Tulp aansluitingen dus aan die kant is de boel niet gebalanceerd. De vraag is dus of dat aan de speaker kant er wel een gebalanceerde aansluiting mogelijk is.
kefco    posted on 14-11-2006 15:31
ja de monitors kunnen zowel gebalanceerd als ongebalanceerd aangesloten worden.
Dirkvh    posted on 14-11-2006 15:47
wat ik hieruit dus opmaak is dat: 
- ik een kabel moet maken van tulp naar xlr(is verder geen probleem)
- ik mogelijk als er storing optreed moet doen wat ferrox zei(magneet)

Nu is nog mijn vraag, kan er in een tulpplug wel een 3-polige kabel( of kan ik bij een xlr plug gewoon een aansluiting leeg laten? )

Let op: het is van 1 tulp naar 1 xlr   (per speaker)

Edit: nog even wat opgezocht op internet:

zo zou dan de kabel voor een speaker eruit komen zien.. of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Alvast bedankt voor alles reactiesHappy, laughing
User edit by Dirkvh on 14-11-2006 @ 16:00:06 (47%)
kefco    posted on 14-11-2006 16:20
bij xlr: 1=shield, 2=hot, 3=cold
bij rca: 1= shield, 2 en 3 bundelen inner conductor.

Als je dit doet zoals op het plaatje, gaat het niet goed.
Dirkvh    posted on 14-11-2006 19:09
Poster: kefco
bij xlr: 1=shield, 2=hot, 3=cold
bij rca: 1= shield, 2 en 3 bundelen inner conductor.

Als je dit doet zoals op het plaatje, gaat het niet goed.

Dus jij denkt dat het zo moet?:
xlr->rca  schema

Dat andere schema was toch gewoon van het internet, stond op een site van een webshop..

Is hier iemand anders het ook mee eens? (het is niet dat ik kefco niet vertrouw)

iig bedankt voor de moeiteHappy, laughing
User edit by Dirkvh on 14-11-2006 @ 19:10:24 (8%)
Ferrox    posted on 14-11-2006 21:06
Poster: Cyspoz

Zijn thuis stereo heeft Tulp aansluitingen dus aan die kant is de boel niet gebalanceerd. De vraag is dus of dat aan de speaker kant er wel een gebalanceerde aansluiting mogelijk is.

dan kun je wel een buffer maken. Alleen heb je dan een adapter nodig, een printje 2 op-amps en wat weerstanden. Dan kun je gebalanceerd doorsturen. En als het nodig is kun je dat aan de andere kant weer terugvormen. Maarja, dan komt er nog hetzelfde een keer erbij. Ik zeg alleen dat het kan. Maar je moet wel wat elektro ervaring hebben om dit goed uit te kunnen voeren
Jelmer    posted on 14-11-2006 21:39
Poster: Dirkvh

Dus jij denkt dat het zo moet?:
xlr->rca  schema

Dat andere schema was toch gewoon van het internet, stond op een site van een webshop..

Is hier iemand anders het ook mee eens? (het is niet dat ik kefco niet vertrouw)

iig bedankt voor de moeiteHappy, laughing

Bij XLR zit de audio op pin 2&3. Als je die samenvoegt dan sluit je de ingang/uitgang kort. Dat is niet zo'n succes. Je eerste schema is dus de goede.
Cyspoz    posted on 14-11-2006 21:52
Wat je moet doen is een gebalanceerde signaal kabel (3 aderig) kopen. Aan de kant van de XLR zul je alle drie de pinnen aansluiten, aan de kant van je Tulp stekker zul je één kabel (afscherming) niet aansluiten, dat is ook niet nodig.
User edit by Cyspoz on 14-11-2006 @ 21:53:08 (7%)
kefco    posted on 15-11-2006 09:12
Sorry ik heb inderdaad een type fout gemaakt.

Aan de kant van de xlr sluit je 1 aan op shield, 2 sluit je het draadje dubbel op aan (lekker stevig) en 3 sla je over

Aan de kant van de RCA sluit je de shield aan en de dubbele draad sluit je aan op de center conductor.

Je hoeft natuurlijk niet te werken met een 2 polige xlr kabel. Dit is echter wel aan te raden.

Maar 1 ding zeker niet doen en dat is pin 3 doorkoppelen aan 1!
kefco    posted on 15-11-2006 09:13
Wat je moet doen is een gebalanceerde signaal kabel (3 aderig) kopen. Aan de kant van de XLR zul je alle drie de pinnen aansluiten, aan de kant van je Tulp stekker zul je één kabel (afscherming) niet aansluiten, dat is ook niet nodig.

Als je dit doet heb je over een lengte van 5 meter al een mega brom.
Cyspoz    posted on 15-11-2006 09:53

Als je dit doet heb je over een lengte van 5 meter al een mega brom.

Hoezo? Afscherming hoeft maar aan één kant vast te zitten. Sterker nog, dit zal je juist willen omdat je daarmee voorkomt dat je een aardlus krijgt.
kefco    posted on 15-11-2006 10:38
wanneer een cirquit onderbroken wordt en er dus geen verbinding is, zal de afscherming ook niet werken. Iedere mono rca kabel heeft maar 1 kern en een mantel waarbij de kern hot is en de mantel cold. In dit geval moet je juist om de brom te voorkomen de mantel toepassen als cold aansluiting. Dit geld voor ieder verloopkabeltje. Van xlr naar jack en rca naar xlr. Dit heeft niets te maken met aardlussen.
User edit by kefco on 15-11-2006 @ 10:39:32 (11%)
Cyspoz    posted on 15-11-2006 10:41
wanneer een cirquit onderbroken wordt en er dus geen verbinding is, zal de afscherming ook niet werken. Iedere mono rca kabel heeft maar 1 kern en een mantel waarbij de kern hot is en de mantel cold. In dit geval moet je juist om de brom te voorkomen de mantel toepassen als cold aansluiting. Dit geld voor ieder verloopkabeltje. Van xlr naar jack en rca naar xlr. Dit heeft niets te maken met aardlussen.

Afscherming hoeft altijd maar aan één kant aan de aarde te zitten. Het idee is dat magnetische straling door de afscherming wordt opgevangen en vervolgens naar de aarde wegvloeit. Zo blijven je twee signaal kabels (hot & cold) onaangetast door magnetische straling.
kefco    posted on 15-11-2006 11:38

Afscherming hoeft altijd maar aan één kant aan de aarde te zitten. Het idee is dat magnetische straling door de afscherming wordt opgevangen en vervolgens naar de aarde wegvloeit. Zo blijven je twee signaal kabels (hot & cold) onaangetast door magnetische straling.

Deze opmerking is pertinent niet waar. Ik blijf bij mijn laatste opmerking. Geen twijfel mogelijk.
User edit by kefco on 15-11-2006 @ 11:40:27 (6%)
Cyspoz    posted on 15-11-2006 11:58
Mijn excuses kefco, ik zat inderdaad te slapen. Heb voor de topic starter om het goed te maken maar meteen een paar duidelijke plaatjes met beschrijving opgezocht: http://www.audio-pluggen.nl/catalog/xlrverlopen.php

Victor    posted on 15-11-2006 12:37
Een line-signaal over een 12 meter lange ongebalanceerde kabel levert meestal teveel brom en storing op. Je zal dus gebelanceerd moeten werken. 12 meter gebalanceerd is geen enkel probleem.

De Behringers hebben al gebalanceerde ingangen (met XLR-connectors). De stereotoren heeft ongebalanceerde uitgangen (met RCA-connectors, ook wel tulp genoemd). Deze ongebalanceerde uitgangen zet je om naar gebalanceerd met een lieft actieve di-box. Die ga je natuurlijk niet zelf in elkaar solderen, maar die koop je kant- en klaar, bijvoorbeeld deze: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=15530

Vervolgens leg je een gebalanceerde kabel (2-aderig plus mantel) met aan beide kanten XLR-connectors tussen de uitgang van de di-box en de ingang van de speakers.
kefco    posted on 15-11-2006 12:50
dat zeg ik
Dirkvh    posted on 15-11-2006 15:46
Ik denk dat ik het nu wel snapHappy, laughing  We gaan het ook nog even bij feedback vragen of dit aan te raden is.

In ieder geval hartelijk dank allemaal:D

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

217 Users online: 18 Guests (199 Unknown)
Pages generated today : 90.392
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.568.393