wat mis ik nou nog studio muziek maken/mixen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigJ    posted on 08-11-2006 21:41
ik wil ook graag eens wat produceren / mixen.

heb het volgende in huis:

- Roland SP-404 sampler
- behringer bcd2000 deejay control
- goede computer :D ( p4 3,2 ghz, 1,5 gb ddr ram, fx5900ultra)

Wat mis ik nog om leuke muziek te maken?
Ben niet echt thuis met een studio, maar wil het graag leren.
Ik weet dat je alles met de computer kan doen met programma's, maar weet ook dat veel dingen kunnen met leuke apparaten die je erop (pc) aan kan sluiten.

Wat heb ik nog nodig?

What do you think about wat mis ik nou nog studio muziek maken/mixen ??

Vote :   

aw-dragon    posted on 08-11-2006 21:43
ik zou gaan voor een mooie synthesizer
barthawk    posted on 08-11-2006 21:55
Poster: BigJ

Ik weet dat je alles met de computer kan doen met programma's, maar weet ook dat veel dingen kunnen met leuke apparaten die je erop (pc) aan kan sluiten.

Wat heb ik nog nodig?

ga je eerst eens daar in verdiepen, wat voor soort muziek wil je maken??. Ga je ook andere muziekinstrumenten opnemen?, wat voor budget heb je?...ik kan je van alles aan gaan raden maar dat heeft geen zin.... Kijk eens naar een muziekprogramma als fruityloops, dit is een goed programma om mee te beginnen...je hebt ook tal van VST's (digitale muziek instrumenten/synthesizers) waardoor je hardware (bijna) overbodig wordt...Verdiep je eens in MIDI, wat doet het en hoe kan ik hiermee m'n sampler en controller goed gebruiken...?
Zoek op google en gij wordt wijzer! succes
BigJ    posted on 08-11-2006 21:58
mijn muziek keuze is heel breed. dance , r&b, bubbling... alles lijkt me cool om te maken.

ik heb fruityloops 5. en hier kan je leuke dingen mee doen.
maar wat heb ik aan hardware nog nodig? wat alles beetje makkelijker maakt dan alleen een toetsenbord...
barthawk    posted on 08-11-2006 22:02
een midi keyboard is ook altijd heel handig, om melodieën in te spelen... deze heb je van 100 tot 3000 euro....verder heb je aan hardware niet echt meer nodig, alhoewel sommige dit tegen zullen spreken....als je creatief genoeg bent kan je uiteindelijk met magix music maker 1 nog een hit maken...(bij wijze van)
Thomz    posted on 08-11-2006 23:08
Als je niet op geld moet kijken neem je een Korg Oasis, heb deze gezien op de Messe en werdt juist een demonstratie mee gegeven  WAT EEN DING!!!!
1 Nadeel, kost net geen 8000€
kefco    posted on 09-11-2006 09:14
Begin  met een goede uitgebreide geluidskaart in je PC. Het minimale wat je nodig hebt is een Audigy ZS pro van Creative. Nog beter zijn bijvoorbeeld de geluidskaarten van EMU. Deze geluidskaarten zijn veelal voorzien van een midi aansluiting, digitale aansluitingen en analoge aansluitingen. Tevens krijg je bij deze kaarten ook nog programmatuur welke zeer belangrijk zijn voor een goede productie. Ik gebruik deze geluidskaart in combinatie met Wavelab, sonar en fruityloops bijvoorbeeld. Verder is het fijn om een midi ondersteund keyboard te hebben. Het maakt in het begin niet zoveel uit welk merk dit is, als er maar aanslag gevoelige toesten op zitten.

Verder is de creativiteit nog verreweg het belangrijkste.
User edit by kefco on 09-11-2006 @ 09:15:19 (9%)
MauriceForge    posted on 09-11-2006 11:45
heb ik ook een vraagje : ik ga zelf binnen kort ook software matig produceren....maar ben een leek op dat gebied..mijn vraag is dan ook : wanneer heb ik een audio/midi interface nodig? heb ik dat nodig als ik een controller ga aansluiten? of tussen computer - mixer - speakers.. ? of is een interface puur om hardware samplers etc.....op te nemen in me computer? een interface is toch zeg maar een externe geluidskaart/ versterker voor je computer? wie kan mij hier wat duidelijkheid over verschaffen?? thanx.
kefco    posted on 09-11-2006 13:23
Een interface heb je nodig om randapparatuur op je pc aan te sluiten. De meeste interfaces zitten bij de geluidskaart die je koopt vanaf circa 250Euro. Verder is het zeer verstandig om dit wel te hebben ivm drivers en software welke je er bij krijgt. Bij deze geluidskaarten krijg je allerlei tools om muziek te kunnen normaliseren op 0 Db bijvoorbeeld. Wat zeer belangrijk is bij het maken van opnames.

Verder zijn niet alle "goedkopere" geluidskaarten voorzien van de mogelijkheid om 24bit 96000 khz te produceren. En het mooiste is uiteraard om zo mooi en kwalitatief hoog te produceren zodat de productie de kwaliteitsreductie van branden op cd of converteren van WAV naar MP3 kan doorstaan zonder nadelige invloed te hebben op de geluidskwaliteit. Maar dat is meer een persoonlijke mening dan een feit.

Wat ik vaak hoor bij opnames welke hier op Djresource worden geplaatst, is dat het geluid overstuurd binnenkomt in de pc. Dit moet je in ieder geval zien te vermijden. Je kan beter softwarematig je geluidsniveau opkrikken door te normaliseren dan dat hij te hard opgenomen wordt. Oversturing maakt de tonen onzuiver en klinkt niet mooi. Hou de led aanduiding op de mengtafel onder de 0Db!
MauriceForge    posted on 09-11-2006 22:36
duidelijk, maar randapparatuur? zoals : mixer-controller-speakers? een interface zorgt er toch ook voor dat het geluid wat je uit je computer stuurt beter is? en als ik een controller aansluit gaat dat dan via die interface?  en als ik me computer aansluit op een mixer moet daar dan een interface tussen?
BigJ    posted on 11-11-2006 12:33
dus een midi-keyboard is als enigste nog makkelijk om zelf muziek te kunnen maken?
uiteraard met diverse programma's.

Of heb ik nog ander apparatuur nodig dan:

- midi-keyboard
- sampler

Want ik wil graag zelf dingen uitvoeren. en dan niet 100% op de pc.
LauW    posted on 11-11-2006 13:55
Vergeet geen goede monitors..
BigJ    posted on 15-11-2006 00:25
dus als ik even goed bekijk, dan heb ik nu alleen nog een keyboard met midi nodig....

DjRamon    posted on 16-01-2008 12:12
Ik zou kijken voor een pioneer efx daar kna je leuke dingen mee Winking my eye

en ietst dat je op je pc kan aansluiten een behringer bcd 2000 leuk dingetje met de TRAKTOR dj studio (software) Winking my eye

Suc6

Groetjes Ramon
stevew    posted on 16-01-2008 12:53

Ik zou toch cubase eerst aanschaffen en er goed mee leren werken. Daarmee kun je al heel wat doen, daar zitten zelfs ingebouwde effecten in. Daarna kan je uitbreiden door effectors enz... te kopen, ik vindt dat een verloren kost als je nog nieuw bent in de studiowereld.

robbert    posted on 16-01-2008 13:21
Ik heb eigenlijk geen verstand van producen, maar ik zou zorgen dat je apparatuur in huis hebt voor de basis. Als je de basis van het producen dan onder de knie hebt merk je vanzelf wel wat je nog toe zou willen voegen, denk dan aan een effect apparaat.
cross-over    posted on 16-01-2008 13:59
Poster: LauW
Vergeet geen goede monitors..

Zoals zo vaak is dit een sluitpost. Maar mijn bescheiden menig is dat dit juist 1 van de belangrijkste zaken is.  Als je het niet goed kunt horen maak je er alleen maar bagger van. 

zorg dus voor een goede set monitors (of active of passive met versterker)...  ?? Welke.... ligt aan je budget.  Via de search op dit forum vind je vast wel een goede aanbeveling.
http://soundcloud.com/lau-daniels
JayTaph    posted on 16-01-2008 17:38
Ik denk dat de meeste zich, - in het begin - niet echt zorgen hoeven te maken over speakers, qualiteit van mengtafels of effectracken..  Je zult die verschillen in het begin toch niet echt horen en je kunt je dan beter druk maken over genoeg "materiaal" (synths etc) om iets mee te bouwen. Zodra je eenmaal een beetje vertrouwd bent in de materie en wat tracks in elkaar kunt zetten dan zou ik pas naar "kwaliteit" gaan kijken.

Ik heb een 10-tal jaar geleden een redelijk gevulde studio gehad, maar ik merk wel dat je nu puur in software feitelijk net zo goed aan de slag kunt. Plus je hebt al dat gehannes niet als je even wilt overstappen naar een ander nummer om daarmee verder te gaan (gaat moeilijk als je hele analoge mengtafel in gebruik is voor 1 nummer). Ik zou als beginner dan ook puur voor softsynts gaan, digitaal uitmixen, eventueel uitbreiden met een simpele midi-controller om wat makkelijker te werken en experimenteren maar.

Pas in een later zou ik dan "van achter naar voren" werken. Beginnen met betere monitoren (die worden heel snel heel belangrijk zul je merken), daarna mengtafel, effecten, en pas als laatste overstappen op echte synths. Maar bedenk wel dat dat een duur grapje is, en het verschil tussen soft-synths en "echte" zodanig klein is dat het voor de meeste stromingen niet interessant meer is prijstechnisch gezien.

freddiejay    posted on 16-01-2008 17:50
ik gebruik:
ableton 7.0
korg K61 (midi keyboard)
uc-3e (midi controller met allemaal faders en knopjes voor effecten)
korg padkontrol (midi controller, voor drums en loops roll & flame)
audiophile firewire (externe geluidskaart, met digitl in/out, record en midi e.d.)
en 2 actieve luudsprekers van alesis (520)
als je de hardware optelt (zonder ableton),
heb je dus ene degelijke en functionele studio
van ongeveer  €1000
tairip    posted on 07-02-2008 21:18
Ik denk dat dit een Spybot is!
MissSalem    posted on 07-02-2008 21:19
Poster: tairip
Ik denk dat dit een Spybot is!

Zo goed als zeker. Happy, laughing

Verder negeren?
DaDragon    posted on 10-07-2008 15:26
Is geen spybot. Dat is mijn andere inlognaam toen deze eerst niet bleek te werken.

Nadat dit account weer werkte ben ik deze weer gaan gebruiken.

Dus is geen spybot oid..

Aan de admin:
Dat oude account mag verwijderd worden. Maar deze laten staan anders kan ik niet meer inloggen
User edit by DaDragon on 10-07-2008 @ 15:27:38 (100%)
ianroma    posted on 11-07-2008 00:33
Vraag het aan BamBam!
OrsonWelsh    posted on 11-07-2008 08:06
Monitoren, een mixer, cubase, fruityloops, sonar, een goeie geluidskaart MET ASIO!! midi keyboard
en voila!
DeteqBoy    posted on 11-07-2008 16:51
ik ben nu al een tijdje bezig in fruityloops en het gaat al aardig lekker, nou wil ik iets erbij kopen en zit ik te twijfelen tussen monitoren of een midi keyboardje. Wat zou verstandiger zijn? Happy, laughing
tairip    posted on 11-07-2008 17:47
Poster: DeteqBoy
ik ben nu al een tijdje bezig in fruityloops en het gaat al aardig lekker, nou wil ik iets erbij kopen en zit ik te twijfelen tussen monitoren of een midi keyboardje. Wat zou verstandiger zijn? Happy, laughing

Midikeyboard! Als je nog geen goede geluidskaart hebt anders helpt het nog niets... nieuwe monitoren!

197 Users online: 122 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 26.463
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.980.867