Toegestaan draaien mash ups (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sandr    posted on 08-11-2006 10:50
Ik vroeg me af,
iemand post hier zijn mash up of zijn eigen gemaakte nummer en ik vind dit nummer zo goed dat ik hem wil draaien bij mij in het cafe/discotheek.
Mag dit dan, of moet ik per geposte nummer gaan vragen of ik dit mag draaien?

Met vriendelijke groet
Play that funky music white boy....

What do you think about Toegestaan draaien mash ups ??

Vote :   

robbert    posted on 08-11-2006 10:53
Och nee gewoon draaien die handel. Iemand die hier zijn mixes post is allang blij met een klein beetje publiciteit.
Illusion    posted on 08-11-2006 10:54
Persoonlijk vind ik dit niet echt zo netjes. Tenzij je er goede afspraken over maakt. Ik neem aan dat iemand die zijn eigen nummer hier post niet de volledige versie er op zet.

Zowieso heeft iemand er meestal wel veel werk van gehad, en om dan iemands nummer te gaan draaien, zonder dat hijzelf het weet en dat hij zijn eigen nummer heeft gereleased vind ik niet kunnen. Dat is mijn mening.

robbert

Och nee gewoon draaien die handel. Iemand die hier zijn mixes post is allang blij met een klein beetje publiciteit.

Nee je hebt hier niet alleen beginnende dj's. Hou daar ook rekening mee. Ik vind het niet netjes.. in ieder geval niet als je het niet hebt gevraagd.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 08-11-2006 @ 10:57:43 (79%)
PatrickBeuken    posted on 08-11-2006 10:55
Volgens mij is het ook niet verboden om zoiets te draaien, tenzij het er nadrukkelijk bij vermeld wordt.
Sandr    posted on 08-11-2006 11:23
Dus jullie zeggen, als je wilt gewoon draaien tenzij die andere duidelijk heeft vermeld dat je het nummer alleen thuis mag luisteren.
ccc    posted on 08-11-2006 13:47
Hij verspreid zelf toch het nummer op het WWW.
Ik kan me voorstellen dat de maker van het nummer het niet netjes vind als jij het zou draaien onder je eigen naam. (Ik bedoel hiermee, je zegt als het ware dat jij dit nummer hebt gemaakt)
Doe je dit niet en je draait het gewoon in een discotheek lijkt mij dit geen probleem.
Je draait toch ook nummers van andere DJ's en die vinden het toch ook goed dat jij hen nummers draait.
Camino    posted on 08-11-2006 13:50
Allemaal goed en wel, maar hoe dat het legaal in elkaar zit weet ik niet, zeker als we het over mash-ups en bootlegs hebben!
User edit by Camino on 08-11-2006 @ 13:51:12 (8%)
robbert    posted on 08-11-2006 14:00
Poster: Djillusion

Nee je hebt hier niet alleen beginnende dj's. Hou daar ook rekening mee. Ik vind het niet netjes.. in ieder geval niet als je het niet hebt gevraagd.

Komop er zitten hier geen gasten die full time als DJ werken, zolang dat niet het geval is zullen mensen het ook niet erg vinden als hun zelf in elkaar geknutselde mixjes gedraaid worden.
Winston    posted on 08-11-2006 14:05
FF voor de analfabeten onder ons. Wat is een mash up en wat is een bootleg?
Tic Toc
Camino    posted on 08-11-2006 14:07
Nochthans zitten hier wel al wat bekendere DJ's en producers. Kijk maar naar KwK, zijn mashups en megamixes worden regelmatig op radio en TV gedraaid. Er zijn nog andere DJ's die hun tracks ook verkopen via MP3 sites.... Ik vind het maar netjes om het even te vragen voor je iemand anders zijn tracks gaat draaien...
Camino    posted on 08-11-2006 14:11
Mashup: een productie die bestaat uit 2 verschillende nummers die over elkaar zijn geplakt, denk aan platen zoals Mylo - Dr. Pressure - Voorbeeld

Bootleg: een remix die gemaakt is zonder explicite toestemming van de oorspronkelijke producer - Voorbeeld
User edit by Camino on 08-11-2006 @ 14:12:01 (2%)
DJ-Emotion    posted on 08-11-2006 16:08
Poster: robbert

Komop er zitten hier geen gasten die full time als DJ werken, zolang dat niet het geval is zullen mensen het ook niet erg vinden als hun zelf in elkaar geknutselde mixjes gedraaid worden.

Er zijn ook genoeg FULL time DJ's die er geen problemen mee hebben.
Illusion    posted on 08-11-2006 19:24
Nee oke, maar je vraagt zowieso toch wel even als je iemands nummer ga draaien. Als ik op Qlimax draai, dan ga ik toch ook niet zomaar een nummer van jullie vragen. Als jullie dit horen kunnen jullie wel boos worden.

De ander kan het niks schelen, en vindt het juist mooi.

Ik plaatst daarom hier ook alleen maar samples van mijn nummers:d Als ik ze maak.
User edit by Illusion on 08-11-2006 @ 19:24:16 (4%)
Sandr    posted on 08-11-2006 21:53
Dus misschien dat hier afspraken over gemaakt moeten worden.
Zoiets als: wanneer je een nummer, mash up of iets dergelijks plaatst, je erbij vermeld  of het overal gedraaid mag worden of dat je het alleen thuis mag luisteren.
Iemand met kwaad in de zin hou je toch niet tegen, maar ik denk dat er genoeg zijn die zich hier aan zullen houden.
Dj_Danny    posted on 08-11-2006 22:57
De mensen die het hier posten zullen er niet zo'n problemen mee hebben. Ik denk echter de muzikanten van beide tracks wel. Er moet eerst aan beide toestemming worden gevraagd om de mix "uittebrengen"...
Illusion    posted on 09-11-2006 12:34
Ik denk dat het wel handig is om erbij te zetten, 'wanneer je iets hebt gepost', of je wil dat anderen het draaien of niet.

robbert    posted on 09-11-2006 13:08
Poster: Djillusion

Ik plaatst daarom hier ook alleen maar samples van mijn nummers:d Als ik ze maak.

Gast wees maar niet bang, ik zou nooit een nummertje van jou draaien..
Illusion    posted on 09-11-2006 13:21
haha mag best hoor... alleen moet ik dan eerst wel nummertjes maken (niet verkeerd opvatten):D:D
diggersfan    posted on 09-11-2006 19:41
quote:
Poster: Sandr

Gewoon draaien, en ophouden regeltjes te verzinnen!
Als de poster het uit had willen buiten, had ie zijn promo maar naar diverse labelmaatschappijen moet sturen.
Wel zo netjes, om de poster te berichten, dat je hem GAAT draaien. Prachtig compliment, toch.
ciderke    posted on 09-11-2006 20:05
Poster: diggersfan
quote:
Poster: Sandr

Gewoon draaien, en ophouden regeltjes te verzinnen!
Als de poster het uit had willen buiten, had ie zijn promo maar naar diverse labelmaatschappijen moet sturen.
Wel zo netjes, om de poster te berichten, dat je hem GAAT draaien. Prachtig compliment, toch.

rustig rustig. Voor dat hij zijn promo naar labelmaatschappijen stuurt mag hij toch weten wat iedereen ervan vindt, zodat je weet waar je staat. Dus zo zou het kunnen dat hij het hier op de site zet en dat hij toch niet wil dat je het zomaar overal gaat draaien... Ik vind het toch ook elementaire beleefdheid dat je zo'n dingen vraagt. Vragen kost geen geld en kost je 2 seconden tijd.
diggersfan    posted on 09-11-2006 21:52
Als de poster niet wil dat er "misbruik" van zijn nummer gemaakt wordt, zorgt ie er maar voor dat ie geen full rip van minimaal 192 online zet. Daarmee kan ie best duidelijk maken, wat een ander er van kan vinden. Simple as that.
greup    posted on 10-11-2006 11:01
Ik vind sowieso dat een dj alles zou mogen draaien wat hij wil,.
Vergeet niet dat dj's vaak de nummers groot maken!
Als iedereen nu plots de mash-up van "piet" ten gehoren gaat brengen in de disco's en kroegen zal deze "piet" naams bekendheid krijgen,. Daaruit voortvloeiend zullen thuis gebruikers deze muziek dan gaan downloaden, danwel kopen in de cd winkel.

als iemand hier een mash-up plaats, geeft hij dat nummer cadeau. Als dit niet z'n bedoeling was had hij het nummer niet in zijn volledigheid hier moeten geven.

robbert    posted on 10-11-2006 11:45
Helemaal mee eens greup!
Camino    posted on 10-11-2006 11:49
Ik vraag me nogsteeds af hoe het legaal zit. Stel ik heb toestemming van "piet" om zijn nummertje te draaien, een mash-up van 2 platen. Piet, als kleine onbekende DJ, heeft natuurlijk niet toestemming gevraagd aan de producers van die 2 platen om een mashup te maken. Mag ik piet zijn nummer dan in een club draaien? Legaal klopt er iets niet kwa auteursrechten, maar dan vraag ik me af wie strafbaar is; piet, ik, allebij, of geen van beide...
greup    posted on 10-11-2006 13:36
Dat is inderdaad lastig. Stel dat je zelf bijde nummers legaal in bezit hebt, en deze mash-up zelf live ( voor zover mogelijk) zou mixen. Dan zou het mogen.

Maar als je nou van deze 2 nummer 1 maakt...

Stel nou dan piet die mash-up maakt, en ik koop bijde nummers die hij gebruikt heeft legaal. Dan zou het inprincipe toch moeten mogen?

het draaien van piet zijn mash-up als ik zelf de lecencies voor de 2 nummers  niet heb mag volgens mij sowieso niet., Omdat piet namelijk geen eigenaar van die gebruike vocalen en muziek in de mash-up, kan hij daar verder ook geen rechten aan verlenen.
Mod edit by greup on 10-11-2006 13:40 (15%)
kefco    posted on 10-11-2006 16:16
Van ieder nummer bestaan de rechten uit 4 delen te weten: tekst, zang, melodie en muziek. Deze rechten zijn vaak van de auteur en/of de rechthebbende van het nummer.

Ieder nummer wat gekocht wordt (legaal) mag niet openbaar en/of commercieel gebruikt worden. Hiervoor dient eerst toestemming gevraagd te worden aan de rechthebbenden. Staat op iedere cover. Hoe dit zit met platen weet ik niet zeker.

Tevens is het zo dat de organisator van evenementen of degene die jou ingehuurd heeft volgens het nederlandse rechtsysteem verantwoordelijk is voor de afdracht van gelden aan Buma Stemra. Van ieder feest dient eigenlijk een repertoire lijst gemaakt te worden voor Buma zodat deze de ontvangen gelden ook naar rato kan verdelen onder de rechthebbenden.

Pffft.... wat een lang en saai verhaal eigenlijk zeg.. maar goed...
Kortom: het is dus niet zo dat het niet mag, je moet eigenlijk alleen toestemming vragen om die mash up te maken. En de opdrachtgever is aansprakelijk voor de afdracht van rechtsgelden.
User edit by kefco on 10-11-2006 @ 16:17:30 (7%)

113 Users online: 15 Guests (98 Unknown)
Pages generated today : 3.082
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.811.541