Platen/Singles Kiezen... Hoe doe jij het (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Illusion    posted on 06-11-2006 21:43
heey

Leek me wel eventjes leuk om te weten 'Hoe' iedereen zijn platen uitkiest. Zowieso kiest iedereen zijn platen in zijn eigen muziekstijl. Er zijn nog een aantal manieren waarop je platen kan uitzoeken

mogelijkheden:

- Kiezen op basis van wat het publiek leuk vind. (bekendste nummers etc)

- Kiezen op basis van wat je zelf leuk vind.

Nou is mijn vraag, op welke manier kies jij je platen, en waarom? Geef er ook graag een goed argument bij.

Ik kon over dit onderwerp nog geen andere topic vinden in de search dus ik dacht van ik begin deze wel.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 06-11-2006 @ 21:50:56 (6%)

What do you think about Platen/Singles Kiezen... Hoe doe jij het ??

Vote :   

Prozei    posted on 06-11-2006 21:49
ik kies meestal wat ik zelf leuk vindt.
en als ik ergens moet draaien dan is het gewoon aankijken hoe het publiek op mijn platen reageert ,als het niet aanslaat draai ik wat anders en ga ik wat experimenteren om te kijken wat wel aanslaat.
Bartjens    posted on 06-11-2006 21:50
ik draai altijd op het publiek, want jij moet er toch voor zorgen dat zij een fijne avond hebben. Zo af en toe natuurlijk wel eens een plaatje wat ik zelf ook mooi vind, maar hoofdzakelijk voor het publiek.
www.djbrowbeat.com
Reemz    posted on 06-11-2006 23:21
Ik denk toch wel voor een groot gedeelte wat ik zelf leuk vind klinken.

Natuurlijk draai ik ook "bekende platen" maar ik probeer toch vaak vernieuwend te blijven door een lekkere remix te draaien van een bekend nummer.

Voor de rest is natuurlijk je publiek erg van belang, want zonder publiek geen DJ.

Maar als DJ kan je natuurlijk ook een klein beetje je eigen publiek uitkiezen door op plekken te draaien waar het publiek speciaal komt voor een bepaalde muziekstyle.

lolbroek    posted on 07-11-2006 07:34
Mwah ik kies enkel wat ik goed vind (en meestal komt dat heel erg goed overeen met wat het publiek goed vind, aangezien ik een tamelijk zware clubber ben Happy, laughing, tracks die ik hoor en goed vind, komen 100% zeker ook in mijn set)
lrfist    posted on 07-11-2006 09:24
als goeie dj kan je aanvoelen wat een publiek goed vindt...
en dan komt erbij dat echt goeie platen, sowiso wel aanslaan Happy, laughing

natuurlijk moet je op een deephouseparty geen jump gaan draaien, dan gaat het publiek idd niet kunnen lachen Happy, laughing
Lead    posted on 07-11-2006 09:53
Een goede DJ draait wat het PUBLIEK leuk vind... Als je eigen keuze niet werkt zul je toch iets anders moeten gaan draaien waardoor mensen gaan dansen.

Je wordt al DJ geboekt met maar 1 doel : Vermaak de mensen die komen. Je wordt niet geboekt voor je eigen plezier Winking my eye
Let the BASS be louder
barthawk    posted on 07-11-2006 11:20
Poster: Lead
Een goede DJ draait wat het PUBLIEK leuk vind... Als je eigen keuze niet werkt zul je toch iets anders moeten gaan draaien waardoor mensen gaan dansen.

Je wordt al DJ geboekt met maar 1 doel : Vermaak de mensen die komen. Je wordt niet geboekt voor je eigen plezier Winking my eye

hier ben ik het niet mee eens, ik vind dat de essentie van het dj'en is dat jij laat horen wat je goede muziek vind en dat je dit kan delen met vrienden en met de rest van de zaal/club etc. (af en toe een paar klassiekers/floorfillers er tussendoor)
uiteraard moet je wel ff rekening houden met wat voor publiek je te maken hebt....
User edit by barthawk on 07-11-2006 @ 11:22:57 (3%)
Lead    posted on 07-11-2006 17:15
Ik kan je wel volgen en je moet natuurlijk nooit muziek draaien waar je zelf niet achter staat, maar dat heb je natuurlijk ook niet bij je.

Echter wordt je geboekt door een zaaleigenaar en die heeft maar 1 doel : baromzet. En daar moet de DJ (mede) voor zorgen. Als een DJ goed draait, dan blijven mensen langer hangen en drinken ze meer Winking my eye

Natuurlijk is er ruimte zat voor eigen ideeen en inbreng, echter de essentie is: je staat er voor het publiek.... en zodra je het nivo hebt dat mensen echt voor de DJ komen (zoals een solo van Chuckie, Tiesto of Armin), dan kun je volledig je eigen ding doen....

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 07-11-2006 17:16 (8%)
Thomz    posted on 07-11-2006 20:08
Ik ga eerst even kijken naar wat voor een publiek ik moet draaien, dan neem ik mee wat ik denk dat in de smaak zal vallen, + men gewone platencollectie. Maar zorg wel dat ik van elk, de meeste genres genoeg tracks heb om er deftig een avond mee te kunnen vullen. Maar ik draai altijd ook wat van mijn muziek...
tairip    posted on 07-11-2006 20:16
Ik draai vaak wat ikzelf leuk vind, maar slaat dit niet aan dan probeer ik wat anders.
Men moet plezier hebben als ik draai en uit hun dak gaan (nu zijn er wel geestverruimende middelen die hier mee helpen!).

Ik kan ook vaak draaien wat ik leuk vind omdat ik op feestjes draai waar hardstyle in de smaak valt anders laat ik me ook niet boeken.... of het moet al speciaal zijn of voor een goede bekende dat ik wel eens een keer wat anders wil doen, zoals afgelopen vrijdag in Theather Diana Assen... Een schoolfeestje gedaan Winking my eye Voor een keer wel leuk.
niles    posted on 07-11-2006 20:18
Ik kies wat ik zelf gewoon leuk vind, en dat bevalt me prima
als je zelf een plaat leuk vind, is dat je eigen smaak
en je eigen smaak bepaalt je eigen stijl... en iedereen heeft z'n eigen stijl..
it's simpel as that..
en tuurlijk draai je voor je publiek, maar je moet het goeie nummertje draaien (uit je eigen stijl) op het goeie moment. en zo je publiek vermaken.
Ik denk dat het een beetje van beide kanten moet komen. als een ouwe vent een dj zoekt voor zijn "we zijn 60 jaar getrouwd" feestje, moet hij niet een jochie van 18 huren, tenzij hij égt alleen maar "foxyfoxtrot met je elastieke benen"muziek heeft

barthawk    posted on 07-11-2006 20:19
Poster: niles
 "foxyfoxtrot met je elastieke benen"muziek

wat is DIT?
niles    posted on 07-11-2006 20:43
hehe, ik werk nogal eens op feestjes met ouwe mensen.. . . niet om te draaien, maar gewoon om die mensen hun feestje in goeie banen te leiden.....maar ik zou ff flink zoeken op internet, want het is me toch een gouwe ouwe:P:P:P
egt zo'n raar debiel hollands plaatje van 80 jaar oud
Desist    posted on 07-11-2006 23:20
ik zoek me cd's uit op basis van publiek en ik pak er altijd ook nog even een paar voor mezelf mee eigenlijk doe ik het allebei.
Want je moet thuis ook wat hebben om beetje mee te spelenWinking my eye
Vanucci    posted on 08-11-2006 01:31
ik draai house en techno, techno slaat in het algemeen niet snel aan, dus die haal ik puur voor mezelf. House haal ik meer voor publiek en techhouse voor crossovers.

soms ben ik te impulsief omdat ik teveel geld heb op een bepaald moment en dan koop ik een plaat met maar 1 of 2 nummers die allebei nie eens super goed zijn en dan heb ik achteraf spijt :P
Devotion    posted on 08-11-2006 08:49
Bij single aankopen kijk ik meestal of er een of meerdere goede remixen op staan. Verder merk ik wel dat je bij bepaalde labels niet eens hoeft te luisteren. Dat heb ik bijvoorbeeld met alle releases van SpinninRecords. Kijk je platenkist maar eens na van welk label je het meeste hebt; dat zou voor jou ook een safe buy kunnen zijn.

Verder ben ik van mening dat ik het publiek niet hoef "op te voeden" qua muziek, dus ik draai wat ik op dat moment lekker vind, vermengd met wat bekender werk (al dan niet in een ander jasje).
User edit by Devotion on 08-11-2006 @ 08:51:07 (61%)
Sandr    posted on 08-11-2006 11:41
Poster: niles
hehe, ik werk nogal eens op feestjes met ouwe mensen.. . . niet om te draaien, maar gewoon om die mensen hun feestje in goeie banen te leiden.....maar ik zou ff flink zoeken op internet, want het is me toch een gouwe ouwe:P:P:P
egt zo'n raar debiel hollands plaatje van 80 jaar oud

Een beetje rustig met onze bloedeigen nico haak he.
Ik ben allrounder, heb dus allerlei muziek, en ik denk persoonlijk dat ik daar best goed in ben. (veel verschillende muziek kennen en hebben)
Mijn cd's koop ik dus ook niet volgens een systeem. Ik koop alles wat enigzins bekend is.
En ik draai dus altijd voor het publiek, met een beetje van mezelf
Play that funky music white boy....
Julemac    posted on 20-11-2006 20:27
Ik draai toch ook veel van mezelf uit, maar ook wel weer wat het publiek leuk vind.
ik zoek een beetje de gouden midden weg Winking my eye
Soms ben ik ook heel impulsief met kopen maar ja dat hou je toch wel soms..
Lukaz    posted on 20-11-2006 22:09
Als ik platen uitzoek doe ik dit geheel naar mijn eigen smaak, gelukkig heb ik verschillende buien: soms heb ik zin in Minimal, soms Electro of House, etc
dus er zit eigenlijk altijd wel wat in mn tas wat het publiek aanspreektHappy, laughing

als ik singletjes koop doe ik dit heel commercieel gericht want dit is voor de drive in..
als ik moet draaien zorg ik wel dat ik de Top/Slam40, tipparade en DanceTrendstop30 bij me heb...
Jeroony    posted on 23-11-2006 16:46
Ik Probeer platen te kopen die dicht bij mijn eigen sound liggen. Dus platen die ik te vet vind en die onwaarschijnlijk door anderen gedraaid worden. Natuurlijk koop ik ook de hitjes zoals dingen van bijv: GSR. Ik vind het belangrijk dat ik een eigen sound ontwikkel om je zo te onderscheiden van de andere 3 miljoen djs in Nederland. hitjes koop ik omdat deze echt goed van pas kunnen komen op sommige avonden en omdat ze gewoon relaxed zijn !
Vk5    posted on 23-11-2006 17:47
ik zoek zo'n 3 uur per dag naar platen, als ik iets heb van wow dit is vet dan bestel ik hem, meestal worden dit later ook hitjes.
Jeroony    posted on 23-11-2006 18:42
Platen die hitjes worden, Heb ik ook regelmatig (iedereen wel). Daarom pak ik vaak platen die wat moeilijker zijn. Platen die ik in eerste instantie niet heel vet vind kunnen in een zaal met goed (lees hard) geluid juist super cool zijn.

ps wat verstaan jullie onder hitjes ? (noem eens een plaat)
HouseArrest    posted on 23-11-2006 18:47
Fedde Le Grand - Put Your Hands Up 4 Detroit
Outword vs Mr Gee - Electro
Phunk-a-delic - Rockin'

Maar ook

Bob Sinclar - Rock This Party
Vorwerk - Cambodja/Vietnam
Jeckyl & Hyde - Frozen Flame

En ga zo maar door!
djmamo    posted on 23-11-2006 20:48
ik ga voornamelijk op zaterdag middag naar berk muziek in eindhoven en haal daar de laatste nieuwe cd singels en eigenlijk 1 x in de 2/3 maanden haal ik platen

ik draai ook erg veel remixen die dan op de singel staan
www.moonentertainment.nl
ice_frenzy    posted on 28-11-2006 20:46
Ik kies zo goed als altijd wat ikzelf graag hoor.

ik ga naar muziek sites voor vinyl waar je de liedjes kunt voorbeluisteren.
vind ik ze goe dan bestel ik ze ..

tenzij ik ergens een goed nummer hoor wat binnen mijn stijl valt en dan bestel ik het..

123 Users online: 14 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 2.741
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.811.200