Wat voor CD-Rs kan je het best gebruiken (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

kefco    posted on 06-11-2006 09:21
Hallo,

Ik ben zeer benieuwd welke cd-r's gebruikt worden door iedereen. Zelf gebruik ik altijd TDK's met een metallic laagje. Ik ben benieuwd of er nog andere mensen zijn die betere alternatieven weten.
Mod edit by W.i.M on 06-01-2007 13:22 (1%)

What do you think about Wat voor CD-Rs kan je het best gebruiken ??

Vote :   

Blast    posted on 06-11-2006 09:36
De bekende merken (philips, sony, TDK etc) verkopen over het algemeen CD-Rs van hoge kwaliteit. Ik gebruik CD's van Sony, dan weer Philips, of dan weer Imation. Bezuinig niet op CD-R's want als je troep koopt dan krijg je ook troep.

Koop geen CD-R's van de kruidvat/hema das troep naar mijn mening. (Ik had ooit eens wat hema CD-R's gekocht en binnen een week was de CD niet meer te lezen).

Ik hoor ook vaak dat branden op lage snelheid beter is dan op hoge snelheid.
barthawk    posted on 06-11-2006 14:45
ik had eerst die van sony altijd, maar de laatste tijd heb ik die van phillips platinum, die zijn wel ok....eigenlijk maakt het ook geen drol uit welke cd'rs je hebt de meeste komen toch wel uit dezelfde chemie fabrieken....
Zuur    posted on 06-11-2006 14:54
Als je Mitsui of Taiyo Yuden koopt heb je zeker goed spul.
Heb zelf Taiyo Yuden.

Het probleem met andere merken is dat ze de ene keer goeie hebben (uit een fabriek van bovengenoemde merken) en dan weer rommel (uit een andere fabriek dan van bovengenoemde merken).

Dus je weet eigenlijk nooit wat je koopt!

Op een redelijk lage snelheid branden (8x of 16x) en je PC met rust laten als je aan het branden bent.
Wout-r    posted on 06-11-2006 15:43
ik gebruik phillips cd-r's en ik brand altijd op 8x Happy, laughing
Camino    posted on 06-11-2006 16:51
Deze thread bestaat al.... slotje?
kefco    posted on 07-11-2006 11:56
Wat bedoel je met een slotje?? Volgens mij staat iedereen vrij om een topic te openen als er een vraag dwars zit. Ik snap dat je Dj resource schoon wilt houden van vervuiling, maar ik vind dat je dan het aanmaken van topics moet blokkeren.
Cyspoz    posted on 07-11-2006 12:18
Voor het branden van goede cd's zijn een aantal zaken belangrijk:

- Een goede brander is erg belangrijk. Goede mogellen zijn de recente modellen van Plextor en de BenQ DW 1655
- De juiste firmware voor je brander. Dit kan de meest recente officiële versie zijn, maar ook heel vaak een illegale waarin betere informatie zit voor het branden van CD's.
- Het juiste type cd's. Er zijn een paar fabrikanten die werkelijk de cd's maken. Er zijn ontelbaar veel fabrikanten die hun naam op de cd's zetten. Met behulp van de media code kun je controleren uit welke fabriek de cd echt komt. Taiyo Yuden is een erg bekend en goed merk (hebben de beschrijfbare cd's uitgevonden).
- De snelheid waarop je brand is erg belangrijk. Bij te hoge of lage snelheden krijg je slechte brand resultaten in de vorm van slechte leesbaarheid, veel fouten of een te hoge jitter.

Als je goed wilt branden moet je ook controleren of wat je brand wel goed is. Dat kun je met bepaalde branders en software doen. Bekend daarin is onder andere het programma CDSpeed van Nero. Dat kun je gratis downloaden en gebruiken om je cd's mee te testen. Tevens kun je daarmee ook uitproberen wat de optimale brand snelheid voor jou is.

Kijk ook eens op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1162805/ daar heb ik een tijdje terug een heel topic gehad over goede kwaliteit.

Ik brand inmiddels met de BenQ DW 1655 net de BCIB officiële firmware en gebruik als medium Taiyo Yuden cd's van Plextor.

Op www.cdfreaks.com kun je verder oneindig veel informatie vinden over alle feiten en mythes rondom cd's branden.

Als je wilt dat je cd's over een jaar of 5 en nog wel veel langer je niet in de steek laten dan is het belangrijk je een keer in deze materie te verdiepen.
Camino    posted on 07-11-2006 17:19
Poster: kefco
Wat bedoel je met een slotje?? Volgens mij staat iedereen vrij om een topic te openen als er een vraag dwars zit. Ik snap dat je Dj resource schoon wilt houden van vervuiling, maar ik vind dat je dan het aanmaken van topics moet blokkeren.

We proberen hier, om het op lange termijn overzichtelijk te houden, ervoor te zorgen dat er geen 2 of meer topics lopen over hetzelfde onderwerp. De topic die je hier start bestaat al, met name hier. Het is niet mijn bedoeling om je lastig te vallen, maar gewoon om het wat schoon te houden hier. Als je vind dat dit topic wel degelijk ergens anders over gaat, zeg dat dan gerust hier of stuur je redenering via PM. Groetjes!

Nogmaals, slotje?
Lead    posted on 07-11-2006 17:21
Het voorkomen van dubbele threads op het forum is een nobel streven... Dan blijft informatie bij elkaar en is het makkelijker terug te vinden. Echter is hier de vraag net even anders gesteld.

De andere topic is meer over de combinaties van hard/software die je gebruikt, aangezien we die thread liefst vrij houden van conversaties en er een overzicht van proberen te maken is dit wel een thread waar inhoudelijk gereageerd kan worden.

Het is niet de bedoeling nog een opsom topic te hebben, mensen die hier reageren, graag i nhoudelijk reageren en ook je antwoord motiveren (welke CD's gebruik je, waarom juist die Cd's, waarom bepaalde andere juist niet)

Ik gebruik zelf Mitsui (Mam-E), na tests is gebleken dat op deze schijven de minste fout correctie nodig is. Ik gebruik geen CD's die half doorschijnend zijn, op dat soort 'zonnebrillen' is de informatie laag te dun om goed en langdurig informatie te kunnen opslaan.
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 07-11-2006 17:25 (100%)
kefco    posted on 08-11-2006 17:32
waar kopen jullie mitsui en taiyo yuden cdr's? Ik kan ze hier in nederland nergens online vinden. Of weten jullie waar je deze af kan halen?
Yorick    posted on 08-11-2006 17:34
Ik gebruik zelf philips.

En als ik een keer iets brand dan brand ik hem ook op een lage snelheid.

Progrezz    posted on 08-11-2006 18:37
platinum zijn dat goeie cd's, ik gebruik die opt moment omdat die niet zoveel kosten en ik toch merk dat nogal wa mensen die gebruiken, koop ze gewoon in spindels van 100cd's voor een 20 euro

edit: worden blijkbaar door ritec gemaakt, is da een goed bedrijf?

mijn cd schrijver is trouwens een: Plextor PX-W4824A deze dus
Alert : Links maken met dit knopje, geen hele URL's plakken !
User edit by Progrezz on 08-11-2006 @ 18:42:04 (91%)
Mod edit by Lead on 08-11-2006 19:44 (19%)
Lead    posted on 08-11-2006 19:46
Ik kocht ze altijd op cdfreaks, maar die hebben nu de goede niet meer. Je moet van de Mitsui wel de Golden Dye hebben.... Ik zoek ze momenteel dus ook Winking my eye
Let the BASS be louder
Progrezz    posted on 08-11-2006 20:01
die cd's die jullie opnoemen hoeveel kosten die ongeveer? ik ben mss van plan een cd speler te gaan aankopen om wat met andere dingen te kunnen experimenteren

Zuur    posted on 08-11-2006 21:08
Ik heb de Taiyo Yuden bij Mister-Q weg. Maar zag dat die ze ook niet meer hebben. Had toen een spindle van 100 gekocht à 59 euro.

Over het algemeen heb ik niet zulke goeie ervaring met Platinum cd's. Heb hier nog ergens een paar vergeelde exemplaren liggen die gewoon in een afgesloten koffer zaten en niet in de zon hebben gelegen. Zijn +/- 5 jaar oud.
right1    posted on 08-11-2006 21:14
sony sony houi...
deze kunnen wel tegen een stootje.
want deze was de grondlegger van de nieuwe freestyle sport.
cding, een kruising van frisbyen ofzo met voetbal :p
en nog deed hij het:p dat kan je niet zeggen van die goedkope brol die je krijgt van school

(ps als iemand binnen de seconde weet hoedat je frisby'en spelt ofzo :p krijg je ...niets :d:d:d)
User edit by right1 on 08-11-2006 @ 21:33:22 (40%)
Cyspoz    posted on 09-11-2006 20:44
Platinum en Philips zijn geen echte merken. Dat wil betekenen dat ze niet zelf de cd's maken en ze dus inkopen bij een bedrijf dat ze wel maakt en er vervolgens hun naam opzetten. Het probleem is dat ze nog wel eens willen wisselen van waar de cd's worden ingekocht. Vaak afhankelijk van de prijs enzo. Je weet dus niet zeker wat je krijgt, waardoor de ene cd goed kan zijn en de andere slecht.

Ik koop mijn Taiyo Yuden bij DDVD en CD-RWinkel. Echter is de eerste pas van naam veranderd. Over beide winkels ben ik tot op heden tevreden.
Progrezz    posted on 09-11-2006 21:01
fabriekmerk had ik er ook bijgezet: ritec dus
Laidback    posted on 10-11-2006 12:04
Poster: Lead
Ik kocht ze altijd op cdfreaks, maar die hebben nu de goede niet meer. Je moet van de Mitsui wel de Golden Dye hebben.... Ik zoek ze momenteel dus ook Winking my eye

Deze ken ik niet ...
ik gebruik Sony..
ik heb verschillende merken geprobeert..
Phillips kwam als SLECHTS uit mijn test.. (de cdj-1000mk2 pakte er maar liefst 2 van de 10 geteste cds :S)
sony als beste.. 10 uit 10
maar de cds van de aldi zijn ook super hoor! (9 uit 10) .. (niet de octrons van de Lidl :P)

Camino    posted on 10-11-2006 12:07
Poster: Progrezz
die cd's die jullie opnoemen hoeveel kosten die ongeveer? ik ben mss van plan een cd speler te gaan aankopen om wat met andere dingen te kunnen experimenteren

Voor thuis of op stap? Als het voor op stap is en je de nummers legaal download dan is de prijs van een CD-R te verwaarlozen..
robbert    posted on 10-11-2006 12:24
Ik gebruik op dit moment ook de sony's, zijn fijne cd's. Ook de mmore cd's zijn fijn.
Zuur    posted on 10-11-2006 12:52
Poster: Laidback

Deze ken ik niet ...
ik gebruik Sony..
ik heb verschillende merken geprobeert..
Phillips kwam als SLECHTS uit mijn test.. (de cdj-1000mk2 pakte er maar liefst 2 van de 10 geteste cds :S)
sony als beste.. 10 uit 10
maar de cds van de aldi zijn ook super hoor! (9 uit 10) .. (niet de octrons van de Lidl :P)

Op welke manier heb je ze gebrand dan? Snelheid? Burnproof aan/uit?
Dat is wel handig om er even bij te zetten, anders weet je nog niks.
RoyBeware    posted on 10-11-2006 14:27
Ik heb altijd Maxel :p
kefco    posted on 10-11-2006 16:21
Die blanco taiyo yuden cd's, welke door de meeste webwinkels in krimpfolieverpakking worden verkocht.... zijn deze goed van kwaliteit??
Cyspoz    posted on 14-11-2006 22:44
Poster: kefco
Die blanco taiyo yuden cd's, welke door de meeste webwinkels in krimpfolieverpakking worden verkocht.... zijn deze goed van kwaliteit??

ja dat zijn de enige echte goede. Maar nogmaals, lees ook mijn eerdere posting. Een goede cd is mar het halve werk. Er zijn meer factoren die succes bepalen van een goed gebrande cd. Wel is bekend dat de Taiyo Yuden langer mee gaan en minder snel kwaliteit verliezen, iets wat voornamelijk van de cd afhangt.

133 Users online: 13 Guests (120 Unknown)
Pages generated today : 2.930
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.811.389