Poster: barthawk
offtopic: dan ook maar gelijk een blue label, zijn wel wat duurder...Cheers!
Als ik toch mag kiezen, geef mij maar een Jack (maar dan wel ik de cola

)
WhitelabelHet is lang zo geweest dat een artiest een test-persing liet maken (meestal zo'n 1000 stuks) die onder grote DJ's en gelukkige in een platen pool werden verdeeld. Al naar gelang de reacties op de test promo's (de platen zonder lang, oftwel: whitelabels) werd besloten hoeveel er geperst gingen worden (met een normaal label). Dit wordt tegenwoordig niet meer op zulke grote schaal gedaan, daardoor zijn de whitelabel zeldzamer geworden.

Maar dit is niet de enigste reden dat er white labels zijn. Het kan ook zo zijn dat er vanwege de kleine oplage geen labels gedrukt worden (kosten issue) of dat de platen worden uitgegeven (ook in kleine oplages) door een artiest zelf.
Een andere mogelijkheid voor een plaat met een wit label is een bootleg. Het gaat dan om (illegale) her persingen van oude nummer. Vaak zonder toestemming en medeweten van de artiest zelf.
Dus als je een plaat vind met een wit label en een oud nummer erop, of met meerdere goede tracks van verschillende artiesten, dan het je grote kans dat dit een bootleg is.
BlacklabelNooit van gehoord, zou er ook niets bij kunnen verzinnen.